Spåra din täckning: De 10 bästa verktygen för medieövervakning för PR-proffs

14 min läst
Media Monitoring Tools

För att effektivt tillämpa alla de fördelar som medieövervakning erbjuder behöver du ett robust medieövervakningsverktyg. Läs vårt tidigare inlägg ”Medieövervakning: Den ultimata guiden” om varför det är så viktigt att spåra allt som händer digitalt i din bransch och med ditt varumärke, och vad exakt du måste övervaka.

De flesta befintliga verktyg för medieövervakning täcker alla de typer av övervakning som beskrivs i den ovan nämnda artikeln. För att hjälpa dig att välja det bästa verktyget för mediespårning för dina behov har vi skapat en lista över de mest populära tjänsterna.

Lista över verktyg för medieövervakning

I följande lista har vi fokuserat på de verktyg som erbjuder mer än bara lyssning av sociala medier. Du kan välja mellan kostnadsfria, premium- och företagstjänster för medieövervakning, som meddelar dig om offentligt tillgängliga omnämnanden och relevanta nyckelord.

Google Alerts

Google Alerts är en kostnadsfri tjänst för övervakning av innehållsförändringar och meddelanden som skapats av världens största sökmotor, Google.

Google Alerts erbjuder dig att välja specifika nyckelord för att få e-postvarningar. När du har ställt in din varning för de nyckelord du vill veta kommer du att börja få e-postmeddelanden när dessa nyckelord nämns på webbsidor, tidningsartiklar eller bloggar.

Den enda nackdelen med Google alerts är att de inte övervakar sociala nätverk. Så om du vill spåra vad som sägs om ditt varumärke på sociala medier måste du använda ett separat verktyg för social lyssning.

Prissättning: Gratis

Awario

Awario är ett verktyg för övervakning av webben och sociala medier som skannar omkring 13 miljarder sidor, inklusive artiklar, plattformar för sociala medier, forum, blogginlägg, nyhetsartiklar och andra källor, för att få viktiga insikter om din publik och dina potentiella kunder. Det hjälper till att spåra omnämnanden av företaget, övervaka konkurrenter, upptäcka nya försäljningsmöjligheter och hitta påverkare i din nisch.

Dess data innehåller antalet omnämnanden, sentimentanalys, toppinfluensorer i olika publikationer och framstegsanalyser. Tjänsten ger dig ett intelligent varningssystem och låter dig veta så snart en viktig konversation börjar ta fart.

För övrigt kan du också lägga till negativa nyckelord i dina inställningar. Detta är en avancerad funktion som ger dig en bättre förståelse för varumärkesuppfattningen.

Nackdelarna med det här verktyget är att sentimentanalysen inte alltid är exakt och att det finns begränsade funktioner i den kostnadsfria provperioden (t.ex. rapport om influencers och vissa analysdata).

Pris: börjar från 24 dollar per månad

Mention

Mention gör det möjligt att spåra konversationer och omnämnanden online om ditt företag, din produkt, din bransch eller dina kampanjer. Detta håller dig uppdaterad om viktiga konversationer kring ditt varumärke. Mention gör det också möjligt att filtrera de medieomnämnanden du vill övervaka efter språk, källa och datum. Du kan ställa in dina varningar genom att lägga till eller ta bort vissa nyckelord.

Du kan dessutom skapa marknadsföringsrapporter med bra visualisering och automatisera dina rapporter för att dela resultaten med viktiga intressenter i ditt företag.

Det är enkelt att installera och använda för att hitta relevanta varumärkesomnämnanden och konversationer över hela webben. Spårningskampanjer kan dock vara komplicerade att sätta upp utan extra hjälp från ett supportteam.

Pris: börjar från 41 dollar per månad

Brand24

Brand24 automatiserar de flesta av processerna och ger dig alla uppgifter du behöver för att hantera ditt rykte.

Användare kan använda plattformen för att analysera konversationer om sina varumärken, produkter och konkurrenter och få nya insikter om sin kundbas. Brand24 erbjuder också sentimentanalyser för att bättre förstå kundernas attityder och identifiera kritiska områden som kräver uppmärksamhet. I dess instrumentpanel kan du filtrera efter datum, inflytande, källor till omnämnande eller språk.

Verktyget för medieövervakning samlar in alla offentligt tillgängliga omnämnanden och ger information om:

• nämndernas räckvidd
  • sentimentanalys
  • volym av omnämnanden
  • interaktioner i sociala medier
  • Mest aktiva platser
  • De mest populära offentliga profilerna

Prissättning: börjar från 49 dollar per månad

Alarms av Ahrefs

En annan bra tjänst för medieövervakning och varningar är Alerts by Ahrefs. Det här verktyget övervakar viktiga SEO-mått för din webbplats, ger viss information om dina konkurrenter och spårar varumärkesomnämnanden.

Alerts by Ahrefs övervakar webbomnämnanden av ditt företag, men det går längre än Google Alerts och signalerar även om nya och förlorade backlinks och nyckelordsrankingar. Genom att ställa in en backlinks alert på en webbplats eller URL får du information om nya och förlorade backlinks. Detta är fördelaktigt för din egen SEO-strategi och även ett utmärkt verktyg för att ta reda på dina konkurrenters länkbyggnadsverksamhet.

Tyckelordsvarningen erbjuder också funktioner som går utöver vanliga rank tracking-verktyg eftersom den inte bara skannar de nyckelord som du skriver in i den. Ahrefs kryper miljontals nyckelord i sin databas för att meddela dig när programvaran ser några anmärkningsvärda förändringar i nyckelordspositionerna.

Alerts by Ahrefs är mycket användarvänligt och teamet lägger till nya funktioner ganska ofta.

Prissättning: börjar från 74 euro per månad

BrandMentions

BrandMentions har många funktioner som hjälper dig att hålla dig uppdaterad och hålla kontakten med allt som dyker upp online om ditt varumärke eller din produkt. Det ger omfattande analys av känslor, övervakning i realtid, konkurrensanalyser och mycket mer.

Alla stora sociala medieplattformar finns representerade här, tillsammans med icke-sociala medier. Om någon nämner ditt företag i nyheterna, på en blogg, på en recensionssida eller någon annanstans: plattformen hittar det, indexerar det i systemet och skickar meddelanden till dig för snabb åtgärd.

Prissättning: börjar från 99 dollar per månad

SEMrush

SEMrush är ett SEO-verktyg som erbjuder medieövervakning som en av sina tjänster. Det är en intressant kombination.

SEMrush ger användarna en omfattande uppsättning funktioner för hantering av sociala medier, inklusive detaljerade analysrapporter, varningar i realtid och verktyg för marknadsföring av influencers.

Funktionen Post Tracking hjälper dig att se och analysera resultatet av dina externa publikationer eller dina konkurrenters inlägg. Den övervakar socialt engagemang, antal backlänkar, hänvisningstrafik som kommer till din webbplats och dagliga rankningar av nyckelord för ditt innehåll.

Pris: börjar från 99,95 dollar per månad med en gratis provperiod.

Prowly

Prowly är ett unikt lyssningsverktyg.

Prowly hjälper dig att övervaka dina pressmeddelanden och hantera dina medielistor. Det är ett utmärkt verktyg för alla PR-experter som är mest intresserade av att arbeta med medier snarare än att följa deras konton i sociala medier.

Den här tjänsten hjälper inte bara PR-team med medieövervakning, utan också med att hitta rätt mediekontakter och organisera dem i ett PR-CRM, skapa pressmeddelanden och hantera e-postmeddelanden.

Pris: börjar från 293 dollar per månad med en gratis provperiod.

Sprinklr

Sprinkr är en kraftfull programvara för spårning av sociala medier som även har en funktion för socialt lyssnande.

Den moderna forskningsfunktionen hjälper dig att upptäcka breda, historiska och djupa realtidsdata om konversationer, ämnen och påverkare som driver din marknad.

Likt många andra liknande verktyg hjälper den här tjänsten dig att jämföra dina sociala medier med dina konkurrenter. Dessutom hjälper de dig att se kommande kriser innan de uppstår, så att du kan vidta åtgärder och fatta välgrundade beslut.

På plattformen kan du dessutom moderera kommentarer och meddelanden på dina konton i sociala medier. Men resultatet av betalda annonser måste läggas till manuellt, eftersom det inte automatiskt tas fram och läggs in i rapporterna.

Pris: Priserna är tillgängliga på begäran.

Brandwatch

Brandwatch är ett verktyg för medieövervakning för företag.

Denna medieövervakningstjänst erbjuder avancerade analysfunktioner. Brandwatch kommer inte bara att samla in och analysera data i realtid. De har utvecklat en mediaintelligensplattform som heter Vizia, som ger dig användbara insikter för att ta ditt företag till en annan nivå. Brandwatch erbjuder sentimentanalys på flera språk och poängsätter omnämnanden som positiva, neutrala eller negativa för att hjälpa dig att hantera engagemanget.

Brandwatch övervakar webben för att hitta relevanta nyckelord för ditt företag, indexerar data till en sökbar databas, analyserar allt och presenterar analysen i attraktiva och användarvänliga format.

Pris: Priserna är tillgängliga på begäran.

Talkwalker

Talkwalker är ett annat verktyg för medieövervakning som fokuserar på att leverera resultat till företag och konton på företagsnivå.

Talkwalker söker efter ägda och förvärvade medier på 187 språk. Programvaran erbjuder den viktigaste och mest betydelsefulla informationen med hjälp av avancerad AI.

Verktyget analyserar data i realtid. Du kan också få tillgång till 2 års historiska data. Det är ett perfekt verktyg för att spåra pressmeddelanden.

Pris: Pris: Information om företags- och företagsplaner är tillgänglig på begäran.

Avsluta

För att sammanfatta kan medieövervakningsverktyg i princip underlätta alla dina rutiner inom marknadsföring och PR, om du använder dem på rätt sätt och förstår hur de fungerar.

Tack vare dess funktioner kan du få värdefull kunskap om ditt varumärkes närvaro på nätet, konkurrenter, publikens uppfattning och trender i din bransch. Dessa uppgifter kommer att hjälpa dig att förbättra kundernas upplevelse, stärka ditt rykte och bli nummer ett i din nisch.

Senaste från Blog