TOFU-, MOFU- og BOFU-stadier for innholdsmarkedsføringstrakten din

22 min lest
Innhold gjemme seg
9 Hva er BOFU-fasen?
9.2 Hva trenger du for å lage Bofu-innhold? En forståelse av kundens problemer: Sett deg selv i kundens sko og vurder og hvilken løsning som vil gjøre mest nytte for dem.. En plattform for å vise mulige løsninger: Løsningen din må også være tilgjengelig for kundene dine. Tenk over hvordan kundene dine kan finne den og hvor den vil ha størst innvirkning.. En plattform for å vise fram mulige løsninger: Tenk på hvor kundene dine kan finne dem. Ønske om å kjøpe et produkt eller prøve en tjeneste: Enkle trinn for å kjøpe et produkt kan bidra til å fullføre salgstrakten.. De aktuelle typene av BOFU-innhold: Produktdemonstrasjon: Gi kjøperne informasjon om hvordan produktet ditt faktisk fungerer. Enten på stedet eller i en video, vis alle viktige egenskaper og relater dem til fordelene, og vis hvordan du overgår konkurrentene.. Gratis prøveversjon: Gi kundene muligheten til å prøve produktet ditt uten å forplikte seg.. Gratis prøveperiode: Gi kundene muligheten til å prøve produktet uten å forplikte seg. Gratis prøveperiode: Gi kundene mulighet til å prøve produktet uten å forplikte seg. Uttalelser og casestudier: Kundenes historier er også nyttige i dette siste trinnet, ettersom de er innhold som konverterer og gir en tredjeparts vurdering av tjenesten eller produktet ditt.. Uttalelser fra kunder: Kundehistorier er også nyttige i dette siste trinnet. Produktegenskaper: Vis hva produktet ditt kan gjøre og fordelene det gir, spesielt fordelene det har i forhold til konkurrentene.. Produktegenskaper: Vis hvilke fordeler produktet har i forhold til konkurrentene. Produktsammenligninger: Vis hvilke fordeler produktet har i forhold til konkurrentene. Produktsammenligninger: Hjelp kundene med å forstå hvor produktet eller tjenesten din scorer ved å tydelig fremheve forskjellene mellom merkevaren din og konkurrentene.. Produktsammenligninger: La kundene forstå hvordan produktet eller tjenesten din scorer. Webinarer: Denne innholdstypen er perfekt for produkter med høy kjøpermotstand. Webinarer: Denne innholdstypen er perfekt for produkter med høy kjøpsresistens. Webinarer: Denne innholdstypen er svært motstandsdyktig mot kjøpere. Giveaway: Mange kunder som har oppdaget produktet ditt, men kanskje ikke er sikre på å kjøpe, kan endelig bli overbevist av en giveaway. Du kan dele den via sosiale medier, nyhetsbrev eller andre kilder.. Kupong: I likhet med en gave, kan en rabatt være det siste argumentet en kunde trenger for å kjøpe produktet eller tjenesten din. Presenter rabatten som en invitasjon til førstegangskjøpere for å øke dette tilbudet.. Kupong: Bruk en kupong som en invitasjon til førstegangskjøp. Bevis som UGC: Brukergenerert innhold (UGC) fungerer som sosialt bevis, og fremhever kvaliteten på produktet ditt ved å vise at andre mennesker er fornøyde med det. Publiser dine eksisterende kunders anmeldelser, videoer, sosiale innlegg eller annet innhold for å gjøre Bofu-innholdet overbevisende. . Bonus: Brand Evangelist Sales Funnel Stage Bonus: Brand Evangelist Sales Funnel Stage
Innhold gjemme seg
9 Hva er BOFU-fasen?
Markedsføringsstrategien din vil ikke gi deg fantastiske resultater hvis du som innholdsmarkedsfører ikke kan visualisere planen din konkret. Derfor er det viktig å bruke et rammeverk som vil gi deg bedre innsikt i de forskjellige markedsføringsreisestadiene og kundetypene. I verden av innholdsmarkedsføring er «trakten» en avgjørende ting. Å være bevisst på hvordan brukerne oppfører seg når de følger veien til sine endelige mål, er avgjørende for å kunne få dem dit og være det produktet eller den tjenesten de velger. For å nå dette målet må du gå gjennom stadiene TOFU, MOFU, BOFU. Og i denne artikkelen vil jeg dekode disse innholdsmarkedsføringsdelene av innholdsmarkedsføringstrakten for deg. La oss starte.

[/sc

Definisjon av markedsføringstrakt

Så hva er markedsføringstrakten i innholdsmarkedsføring? Kort sagt, markedsføringstrakten er en struktur markedsførere bruker for å gjøre ukjente med et merke til lojale kunder. Det er en visualisering av hele prosessen med kundenes reise fra det første øyeblikket de ser virksomheten til endelig å kjøpe.

Markedsføringstrakten er bygget på konseptet om at antallet mennesker et merke tiltrekker seg er større enn antallet av dem som virkelig er interessert og kan utføre potensielle kunder, og deretter til slutt bli en kunde.

I trakten bygger innholdsmarkedsførere et bredt nett for å fange opp så mange potensielle kunder som mulig og deretter følge dem i hvert trinn av reisen gjennom ønsket beslutning. Denne prosessen har også forskjellige stadier. Den tar besøkende gjennom en prosess der de først blir oppmerksomme på selskapet og dets produkter. Prosessen fortsetter å skape tillit og kundelojalitet, selv etter at salget er gjort.

De to målene går sammen som salgs- og innholdsmarkedsføringstrakten. Du bør vurdere trakten for å generere bevissthet om merkevaren og deretter, gjennom flere prosesser, konvertere kunder til lojale, betalende kunder. Konseptet er ikke bare å fange oppmerksomhet, men også å:

• Etablere en relasjon
  • Opprett brukerengasjement
  • Skap brukerengasjement
  • Etablere relasjoner
  • Gjør deg fortjent til tillit
  • Få tillit
  • Skap troverdighet, og
  • Skape gjentagende forretninger.
  • .
Denne prosessen inkluderer gjennomføring av TOFU-, MOFU- og BOFU-innholdsmarkedsføringsstadiene.

TOFU, MOFU, BOFU innholdsmarkedsføring stadier

Som du allerede har forstått, betyr disse begrepene stadiene i innholdstrakten.

TOFU (står for Top Of the FUnnel), MOFU (står for Middle Of the FUnnel) og BOFU (står for Bottom Of the FUnnel) basert på hverandre for å øke potensielle kunder for til slutt å føre til konvertering.

Denne trakten gir et grunnleggende rammeverk for ethvert selskap å starte med, men detaljene vil variere sterkt basert på kundene dine. TOFU-, MOFU- og BOFU-fasene dine skal passe til hver kjøperpersona, noe som betyr at det aller første trinnet ditt bør være å forstå hvem kjøperen din er og hvilke ulemper du kan løse. Først da kan du lage innholdet ditt for disse fasene på riktig måte.

Så la oss finne ut hva disse forskjellige trinnene er og hva du bør gjøre på hvert trinn.

Hva er TOFU-fasen?

Toppen av trakten eller bevissthetsstadiet er en fase der besøkende nettopp har innsett at de har et problem, eller de kan være vagt klar over at noe mangler. Disse brukerne vet ennå ikke om bedriften din, så TOFU-innholdet er laget for å få oppmerksomheten deres der de mest sannsynlig vil konsumere.

TOFU-innhold skal være helt pedagogisk og skal ikke inneholde noe som er svakt relatert til en salgspitch. Brukeren er rett og slett ikke klar for en på disse aktivitetene, ettersom mange fortsatt prøver å forstå hvilket problem de føler. Så ikke nevn merkevaren, produktet eller tjenesten din. Bare gi dem nyttig innhold for deres spørsmål eller smertepunkt.

Medietyper og innhold endrer seg raskt i 2021. Å oppdatere markedsføringsstrategien din kontinuerlig og tilpasse innholdsmarkedsføringstrakten din vil bidra til at den forblir relevant og gir de ønskede resultatene. Når du justerer strategien din, må du ha følgende i bakhodet for Tofu-innholdet ditt.

Hva du trenger for å lage TOFU-innhold:

• Forståelse av hvilke medier kundene dine bruker og hvordan: tenk på medieplattformer, typer, nivå av interesse eller engasjement for hver enkelt, tidsbruk og hvordan disse vanene kan endre seg med utseendet til nye kilder.
  • . Veta hva som fanger brukernes oppmerksomhet: tenk på temaene, for eksempel humor, underholdning, guider, inspirasjon og mer.
  • Tenk på temaer som er interessante for brukerne.
  • Brukernes demografiske innhold for målretting: brukere i ulike aldersgrupper, inntekt, urbane eller rurale områder, livsstil og andre demografiske forhold er sannsynligvis interessert i forskjellige ting.

Her er typene av passende TOFU-innhold:

–>
  • Sosiale medier: Hvilke kanaler kan du bruke?
  • Sosiale medier: hvilke kanaler kundene dine er på, og legg innsatsen din deretter.
  • .
    • Sosiale medier: Hvilke kanaler er kundene dine på?
    • Infografikk: gi et visuelt format for å hjelpe brukerne med å forstå problemet eller spørsmålet de prøver å løse.
    • Infografikk: gi brukerne et visuelt format for å forstå problemet eller spørsmålet de skal løse.
    • Blogg: med nøkkelordforskning opprette et blogginnlegg om et bestemt problem eller smertepunkt som lett blir funnet av klienter..
    • Video: de bør være korte i denne fasen og bør bare nevne problemet, ikke en løsning.
    • .
    • Veiledninger: De bør være korte og nevne en løsning.
    • Veiledninger: Du kan opprette veiledninger i en rekke forskjellige typer, ikke alle er bare tekstfokuserte. Målet med en guide er å gi bakgrunnsinformasjon som dine fremtidige kunder trenger å vite på veien til å velge din bedrift som løsning.
    • . E-bok/whitepaper: Lag mer utdypende innhold om problemet kundene dine står overfor.
    • E-bok/whitepaper: Lag mer utdypende innhold om problemet kundene dine står overfor.
    • E-bok/hvitbok: Lag mer utdypende innhold om det problemet klientene dine takler.
    • Hvordan lage innhold?
    • Hvordan-innhold: «How-to»-innlegg er mindre omfattende enn en e-bok eller en generell emneguide. Det gir de besøkende trinnvise instruksjoner. Til slutt skal de oppnå noe med et minimum av innsats.
    • . Quiz: finn ut mer om klienten din ved å stille spørsmål om problemene de har.
    • Quiz: finn ut mer om klienten din ved å stille spørsmål om problemene de har.
    • Quiz: finn ut mer om kundens problemer.
    • E-postsekvenser: E-postsekvenser er populære for onboarding av nye kunder fordi de skaper en sømløs forbindelse mellom å konsumere innholdet ditt og iverksette tiltak på det..

Hovedformålet med denne innholdsmarkedsføringsfasen er leadgenerering. Derfor bør det samles inn informasjon som skal brukes til å pleie potensielle kunder nedover trakten.

Hva er MOFU-fasen?

I denne evalueringens andre fase har brukerne akseptert at de har et spesifikt problem som skal løses, og søker aktivt etter hvordan de kan løse det. Det betyr at du nå har fått et målrettet publikum. De leter etter forskjellige alternativer og nøye estimere verdien av hver.

Nå kan du presentere ditt eget produkt eller din egen tjeneste. På MOFU-scenen bør du fortsette utdannelsen din, men bør også nevne hvorfor du er den beste løsningen. Leads er varme, så benytt denne sjansen til å forklare hvordan produktet eller tjenesten din kan hjelpe dem. MOFU-fasen kan også være en god sjanse til å gi inngjerdet innhold for å få kontaktinformasjon fra kjøpere.

Hva du trenger for å lage MOFU-innhold:

• Et lite eksisterende forhold til kundene dine (tilhenger av sosiale medier, påmelding til nyhetsbrev, tidligere besøkende på nettstedet)
      • En kilde for å tilby pedagogisk innhold (blogg på nettstedet ditt eller andre plattformer, videoblogg osv.)
      • Oppfordring til handling (CTA) for å gå videre til neste fase .
  • Oppfordring til å gå videre til neste fase.

Sjekk ut de aktuelle typene for MOFU-innhold:

• Blogg: oppgi et spørsmål som er relatert til produktet eller tjenesten din.
    • Case study: hjelp til å finne ut hva du kan tilby.
    • Case study: hjelp kundene med å se produktet eller tjenesten din i bruk ved å vise fordelene det har gitt andre kunder.
  • Case study: Vis frem fordelene andre kunder har hatt med produktet eller tjenesten din.
  • Whitepaper: legg inn detaljert informasjon om et emne for å formidle hvorfor din løsning er det beste alternativet.
  • Hvitbok: Gi detaljert informasjon om et tema for å formidle hva som er det beste alternativet.
  • Webinar: organiser et webinar om et tema.
  • Webinar: Organiser opplæring om et emne, og la det være tid til spørsmål fra deltakerne.
  • Webinar: organisere opplæring om et tema og sette av tid til spørsmål fra deltakerne.
  • Webinar: organisere opplæring om et tema og gi tid til spørsmål fra deltakerne.
  • E-post drypp: opprett en sekvens av pleiende e-poster med innhold som er spesifikt for klienten.
  • E-post drypp: lag en rekke e-poster med innhold som er spesifikt for kunden.
  • Guide/How-to content: gi trinnvise instruksjoner om problemløsningen.
  • Guide/Innhold: gir trinnvise instruksjoner for problemløsningen.
  • Mal: gi instruksjoner om hvordan problemet skal løses.
  • Mal: la kjøperne selv finne ut hvordan merkevaren din kan løse problemene deres.
  • Sammenligninger: Vis hva du kan tilby
  • Sammenligninger: Vis en sammenligning av løsningene, ikke leverandørene, på dette stadiet.
  • Sammenligninger: Vis en sammenligning av løsningene, ikke leverandørene.

Denne midten av innholdstrakten er der de fleste selskaper gjør det meste av markedsføringen sin. Dette er det trinnet der selskaper oftest selger sine produkter og tjenester.

Hva er BOFU-fasen?

Bofu er der du allerede har tjent nok tillit hos dine fremtidige kunder. Dette er den nedre fasen av trakten. Du kan betrakte dette som den spisse eller den smale delen av trakten.

Som markedsfører er din oppgave i denne fasen å presentere selskapet ditt på en overbevisende måte som tiltrekker dine mulige kunder til å handle, at det er den beste måten å løse deres problemer på. Nederst i innholdstrakten kan du tilby et tidsbegrenset tilbud på produktene eller tjenestene dine. Det er her du endelig bytter potensielle kunder til virkelige kunder.

Evaluering og kjøp er hovedfokuset i denne fasen. Du må sjekke at mulige kjøpere har nok informasjon om produktet på forhånd, slik at ingenting kan hindre dem i å fullføre transaksjonen når det gjelder en kjøpsbeslutning.

Hovedformålet med dette siste trinnet er å gjøre potensielle kunder til kjøpere.

Hva du trenger for å lage Bofu-innhold:

Hva trenger du for å lage Bofu-innhold?
  • En forståelse av kundens problemer: Sett deg selv i kundens sko og vurder og hvilken løsning som vil gjøre mest nytte for dem.
  • .
    • En plattform for å vise fram mulige løsninger: Tenk på hvor kundene dine kan finne dem.
    • Ønske om å kjøpe et produkt eller prøve en tjeneste: Enkle trinn for å kjøpe et produkt kan bidra til å fullføre salgstrakten..

De aktuelle typene av BOFU-innhold:

• Produktdemonstrasjon: Gi kjøperne informasjon om hvordan produktet ditt faktisk fungerer. Enten på stedet eller i en video, vis alle viktige egenskaper og relater dem til fordelene, og vis hvordan du overgår konkurrentene.
    • . Gratis prøveversjon: Gi kundene muligheten til å prøve produktet ditt uten å forplikte seg..
    • Gratis prøveperiode: Gi kundene muligheten til å prøve produktet uten å forplikte seg.
    • Gratis prøveperiode: Gi kundene mulighet til å prøve produktet uten å forplikte seg.
    • Uttalelser og casestudier: Kundenes historier er også nyttige i dette siste trinnet, ettersom de er innhold som konverterer og gir en tredjeparts vurdering av tjenesten eller produktet ditt.
    • .
    • Uttalelser fra kunder: Kundehistorier er også nyttige i dette siste trinnet.
    • Produktegenskaper: Vis hva produktet ditt kan gjøre og fordelene det gir, spesielt fordelene det har i forhold til konkurrentene..
    • Produktegenskaper: Vis hvilke fordeler produktet har i forhold til konkurrentene.
    • Produktsammenligninger: Vis hvilke fordeler produktet har i forhold til konkurrentene.
    • Produktsammenligninger: Hjelp kundene med å forstå hvor produktet eller tjenesten din scorer ved å tydelig fremheve forskjellene mellom merkevaren din og konkurrentene.
    • .
    • Produktsammenligninger: La kundene forstå hvordan produktet eller tjenesten din scorer.
    • Webinarer: Denne innholdstypen er perfekt for produkter med høy kjøpermotstand.
    • Webinarer: Denne innholdstypen er perfekt for produkter med høy kjøpsresistens.
    • Webinarer: Denne innholdstypen er svært motstandsdyktig mot kjøpere.
    • Giveaway: Mange kunder som har oppdaget produktet ditt, men kanskje ikke er sikre på å kjøpe, kan endelig bli overbevist av en giveaway. Du kan dele den via sosiale medier, nyhetsbrev eller andre kilder.
    • . Kupong: I likhet med en gave, kan en rabatt være det siste argumentet en kunde trenger for å kjøpe produktet eller tjenesten din. Presenter rabatten som en invitasjon til førstegangskjøpere for å øke dette tilbudet..
    • Kupong: Bruk en kupong som en invitasjon til førstegangskjøp.
    • Bevis som UGC: Brukergenerert innhold (UGC) fungerer som sosialt bevis, og fremhever kvaliteten på produktet ditt ved å vise at andre mennesker er fornøyde med det. Publiser dine eksisterende kunders anmeldelser, videoer, sosiale innlegg eller annet innhold for å gjøre Bofu-innholdet overbevisende. .

Bonus: Brand Evangelist Sales Funnel Stage

Gratulerer! TOFU-, MOFU- og BOFU-innholdet ditt har fungert vellykket, og kraften deres ga deg mange kunder. Men innholdsmarkedsføringstrakten slutter ikke der. Innhold etter kjøp kan gjøre en engangskjøper til en livslang klient og merkevareevangelist. Dette innholdet bør hele tiden gi dem ekstra poeng for å bli hos deg, i tillegg til et flott produkt eller en opplevelse.

De riktige typene innhold:

• Spesialblogger: Innholdet for blogger i denne fasen av markedsføringstrakten bør være annerledes enn tidligere blogger du har opprettet. Disse kan fokusere mer på virksomheten eller produktene dine, for eksempel arrangementer du organiserer, godt arbeid du er involvert i, eller konkurranser og gaver.
  • . Re-engasjement-e-poster: Gjør e-postinnholdet ditt interessant og nyttig for kundene dine. Segmenter målgruppen din for å sikre at du sender riktig innhold til dem..
  • E-postmeldinger: segmenter målgruppen for å sikre at du sender riktig innhold.
  • Konkurranser eller gaver: Takk og støtt dette segmentet av kundene dine. Lag motiverende arrangementer som en mulighet til å engasjere dem og gi dem noen gaver som takk for deres lojalitet..
  • Konkurranser eller gaver: Takk dette segmentet.
  • Fortellende videoer: Denne typen innhold bør også engasjere og inspirere. Du kan peke på eksepsjonelle aktiviteter fra bestemte kunder, veldedighetsaktiviteter, ansatte, partnere..
  • Historiefortellende videoer: Dette er innhold som engasjerer.
  • Fellesskapsfora: Organiser et trygt og innbydende sted der klienter kan dele sine erfaringer og komme i kontakt med andre. Posisjoner deg selv som profesjonell og oppretthold et positivt klima der..

Bunnlinjen

Med en detaljert analyse gir innholdsmarkedsføringstrakten deg informasjon om hva du må gjøre for å påvirke kundene på hvert trinn. Ved å analysere traktene dine fra toppen til bunnen, er det en flott mulighet til å motta større salg, mer lojalitet og sterkere merkevarebevissthet.

Å forstå innholdsmarkedsføringstraktene dypt vil hjelpe deg med å bygge en effektiv markedsføringsstrategi for å tiltrekke deg nye kunder i de første stadiene, og overtale dem til å stole mer på selskapet ditt og ta en beslutning til din fordel.

Les mer: Hva er betalte, eide og opptjente medier

Siste fra Blog