Er du klar til å kommunisere? Kommunikasjonstrender du bør holde under radaren i 2023

8 min lest
Innhold gjemme seg
Kommunikasjonstrender 2021. Hvis du holder kundeopplevelsen under radaren, gjør du det riktig. Alt i alt, hvem trenger ikke flere kunder i dag? Men hvis du ikke forbedrer den, er det mer sannsynlig at du mister kunder..

I dag, i 2021, er det ikke nok bare å gjøre forretninger. 2020 har lært bedrifter at de må være forberedt på alt. Og siden den gang har virksomhetene flyttet seg over på nettet. Vi vet fortsatt ikke hva som venter rundt hjørnet, men én ting vi kan gjøre er å beholde roen og fortsette. Men det finnes en bedre måte. Lær av erfaringene fra en Corona-coaster-tur og implementer digitale kommunikasjonstrender som utvikler seg mens vi gjør forretninger.

[/sc

Forretningskommunikasjonstrender å se opp for i 2023

#1 Mobilvennlig knutepunkt for kommunikasjon

I dag omfatter digital kommunikasjon verktøy for fildeling, gruppemeldinger og videochatter. Med så mange nye apper og budbringere som dukker opp som paddehatter i regnet, må forretningskommunikasjon ha alt på ett sted. Grunnen til det? Ineffektivitet. Saken er at ansatte hopper mellom forskjellige apper over 1 000 ganger om dagen. Som et resultat legger det opp til tapt tid, tapte oppgaver eller feil.

Er det fortsatt behov for kontorer? Vel, å jobbe hjemmefra var ikke ideelt for noen. Men likevel fortsetter noen virksomheter å jobbe eksternt. Det er her et kommunikasjonsknutepunkt kommer inn i bildet. Det bidrar til å bygge bro over gapet i tid og problemer med å skape og dele innhold. Utover det må du holde et øye med ekstern utveksling med partnere og kunder. Den kan og bør forbedres.

#2 AI-optimalisert kommunikasjon

Kunstig intelligens er en vinn-vinn-trend å følge. Den er overalt rundt oss og kan hjelpe organisasjoner på ulike måter. Dag for dag samler bedrifter inn enorme mengder data som det er vanskelig å analysere raskt. Så de går en smartere vei. Bedrifter bruker AI til det. Dermed åpner AI nye verdener. Det lar deg analysere utrolige mengder data, trender og mønstre som informerer forretningsbeslutninger. Smarte kampanjer og e-postmarkedsføringsstrategier kommer som et resultat av disse beslutningene.

Takket være Chatbots har måten bedrifter og kunder samhandler med hverandre på endret seg. Og mye. Målet er å forbedre de ansattes og kundenes engasjement. Det bidrar til å bedre tilpasse seg forbrukernes behov og interesser og ligge i forkant av trender og konkurrenter.

Ved å kombinere AI og fordelene med det, kan selskaper holde seg på toppen av spillet. Si at noen populære sosiale aktiviteter som er relevante for en organisasjon eller merkevare er her for å bryte. Og selskapet får tid til å lage det rette budskapet.

#3 Stemmeaktivert teknologi

Det globale VoIP-markedet forventes å nå 102 480 millioner dollar innen utgangen av 2026. Men fremtiden er ikke et sted der; den er allerede her. Og fortsatt her, i 2021, er stemmeaktivert teknologi en av de viktigste kommunikasjonstrendene. Den har endret måten virksomheter kommuniserer på for alltid, både internt og eksternt.

Og 5G-teknologien har spilt en viktig rolle der. Sjansen er stor for at du allerede har sett fordelene med forbedret samtalekvalitet. Raskere kommunikasjonshastigheter og færre avbrutte samtaler er noen av disse fordelene.

Med flere tilkoblede enheter vil også behovet for raskere og mer pålitelig internett øke. Så å ta i bruk 5G-nettverk bør være en standard for organisasjonen din hvis du vil hjelpe virksomheten din med å utmerke seg gjennom endringene.

#4 Omnikanal-kommunikasjon er i vinden

#4 Omnikanal-kommunikasjon er hot

Behovet for en sømløs kundeopplevelse er en het trend. For å få deg der ute, kommer omnikanal kommunikasjonsteknologi inn for å få hjelp. I dag er kundene overalt. Og for å få oppmerksomheten deres må du være der de er. Derfor bør du investere i systemer (eller en forretningstelefontjeneste) som støtter chat, CMS, e-post, video og telefonsamtaler, sosiale medier og andre kommunikasjonsplattformer. Hold kontakten fra hvor som helst.

I dag er det mye lettere å nå ut til kundene. Utvalget av kommunikasjonskanaler er stort. Tenk bare på at en gjennomsnittlig person kan ha opptil fem forskjellige profiler på sosiale medier. Samtidig kan det hende at noen ikke har noen i det hele tatt.

#5 Kommunikasjon i skyen

Når bedrifter ikke kan kommunisere godt, kan det bli vanskelig å få nye kunder. Men hvis du bruker og implementerer skytjenester, gjør du nettopp det. Det er selvfølgelig ikke en ny trend. Men det er en forskjell. Bedrifter som bruker skytjenester fokuserer på å bygge og opprettholde teamets engasjement gjennom virtuelle arrangementer.

Fungerer interne kommunikasjonstrender? Mye mer enn man kan forvente. Og det er lett å forstå hvorfor. Nettskyen har et enormt potensial for bedrifter. I dag kan hvem som helst jobbe fra hvilken som helst enhet, hvor som helst. Det er enkelt å håndtere samtaler med lyd av høy kvalitet hjemmefra. Samtidig kan et omfattende bedriftstelefonsystem fungere uten maskinvare.

#6 Pengene har blitt digitale

Kjemper du for å oppfylle de normale salgsrollene effektivt? Siden pandemien er salgsprosessen en tøff konsert for bedrifter å gjennomføre effektivt. Når utvekslet du sist faktiske penger med et selskap? Kortbetalinger har tatt en nøkkelrolle i livene våre.

Fjernsalg endrer hvordan vi kjøper og selger produkter og tjenester for alltid. Mobilbetalinger, dynamiske QR-koder og nettbetalinger har blitt den nye normalen. Og nå finner merkevarer nye og innovative måter å nå kundene på der de tilbringer mest tid: på sosiale plattformer.

#7 Kommunikasjon om cybersikkerhet

Ingenting skjer over natten. Og så endret pandemien reglene. Den fikk hele bransjer til å tilpasse seg den nye normalen. Og så fant vi et hull. Covid var ikke det eneste viruset som truet oss.

Tror du bare store selskaper er utsatt for nettangrep? Da må du tro om igjen. 20 % av småbedriftene ble utsatt for nettangrep eller datainnbrudd bare i fjor. Årsaken? Mangelen på sikkerhetstiltak for det første. Og for det andre ingen opplæring for de ansatte.

Derfor fører cybersikkerhet til toppen av trendene innen bedriftskommunikasjon i 2021.

#8 Kommunikasjon med utvidet virkelighet

Forretningstrender kommer og går, og mange bruker nå utvidet virkelighet for å samhandle med kundene sine. Og vet du hva? De gjør det riktig.

I dag, når interaksjoner ansikt til ansikt er begrenset, kan AR bidra til å oppfylle kundenes forventninger. AR er selve alternativet som kan gi kundene en reell følelse av produktene eller tjenestene. Det er et flott alternativ for kunder som aldri finner tid til å besøke butikken din eller møte salgsagentene dine. AR vil sette nye teknologiske trender innen kommunikasjon. Og både bedrifter og brukere vil måtte tilpasse seg.

#9 Kundeengasjement ved hjelp av innhold av høy kvalitet

Ja, å ha et bedriftsnettsted er bare halvparten av kampen. Den andre er å engasjere seg med kundene dine. Og nettstedet ditt kan bare hjelpe deg hvis du investerer i innhold av høy kvalitet. Og det spiller ingen rolle om det er en blogg eller kontoer på sosiale medier. I likhet med andre trender innen forretningskommunikasjon er behovet for innhold av høy kvalitet i vinden.

Med målet om å skille seg ut fra konkurrentene, må du sørge for at innholdet ditt er førsteklasses. Det skal fungere for virksomheten din, markedsføre den og engasjere kundene dine. Sistnevnte kan gjøres ved hjelp av mikroinfluencere eller influencere i din bransje. Hold deg foran kundene dine, og du kan bruke sosiale medier utrolig effektivt.

#10 Sikre den optimale kundeopplevelsen

Uansett hvilke trender i kommunikasjonsbransjen du følger, spiller kundeopplevelsen en nøkkelrolle. Hvis du tar det på alvor, kan og vil virksomheten din skille seg ut fra all støyen der ute. Det er fortsatt mye usikkerhet, og ingen vet hva vi kan forvente i 2023. Men én ting er sikkert: Så lenge du leverer en positiv kundeopplevelse, kan du vinne over dem.

Kommunikasjonsverktøy og taktikker vil fortsette å utvikle seg. Så du kan forvente å se flere endringer snart. Uansett hva det er, er sjansen stor for at det vil forme kundeopplevelsene på en helt ny måte.

[/sc

Spesielle spørsmål om kommunikasjonstrender

Hva er trendene innen kommunikasjon?

Trender innen kommunikasjon er et grunnleggende element for enhver merkevare som ønsker å holde seg relevant. Det kan være nye teknologier og strategier som bidrar til å gjøre forretninger og lede mennesker.

Hvordan påvirker kulturelle trender kommunikasjon?

Hvordan påvirker kulturelle trender kommunikasjonen?

Det kan være en av de største utfordringene for virksomhetene. Det gjelder ikke bare for de ansatte, men også for forbrukerne. Når tidene endrer seg, endrer også folks atferd seg. Og effekten av disse endringene ser vi i kommunikasjonen.

Hvordan identifisere og beskrive trender innen digital kommunikasjon?

Kommunikasjon er mer mangfoldig enn noensinne. Og teknologiske fremskritt har gitt oss et forsprang. Siden den gang har virksomheter åpnet en dør til nye muligheter. I dag lar nye og spennende kommunikasjonsmetoder dem dele meldinger med et klikk. Med endringer overalt er det bare et spørsmål om tid før en ny trend dukker opp. Vil du være den første til å oppdage den? Hold øynene åpne for trender i sosiale medier.

Siste fra Blog