Hvordan lage en innholdskalender for sosiale medier

9 min lest
Innhold gjemme seg
15 FAQ: markedsføringskalender
Innhold gjemme seg
15 FAQ: markedsføringskalender
Markedsførere og PR-ledere håndterer ofte ting i kaos. Prosjekter, reklameideer og oppgaver dukker opp overalt – i teammedlemmenes hoder, i notatbøker, på klistrelapper, i e-poster og på tavler. Det er nesten umulig å realisere en vellykket markedsføringsstrategi på en så fragmentarisk og rotete måte. Det finnes en løsning: en enkelt, sentralisert markedsføringskalender for å administrere alle markedsføringsplanene dine. Det er en viktig del av enhver markedsavdelings daglige prosesser. En effektiv, effektiv og responsiv markedsføringskalender vil hjelpe deg med å følge opp alle kommende kampanjer, salg og kampanjer, slik at du kan overholde alle tidsfrister og sikre at avdelingen og selskapet ditt gjør fremgang i løpet av året.

Men hvis du ikke vet hvordan du lager en markedsføringskalender, kan du oppleve vanskeligheter med å bruke den produktivt. Her er en ultimate guide til hvordan du lager den beste markedsføringskalendermalen for dine fremtidige markedsføringsaktiviteter.

Hva er en markedsføringskalender?

En markedsføringskalender er et instrument for å planlegge og organisere markedsføringstaktikken din på ett sted. Det er en illustrerende håndbok for alle markedsføringsplanene dine.

En markedsføringskalender gir svar på spørsmål som:

En markedsføringskalender gir svar på spørsmål som

• Hvilke markedsføringsprosjekter planlegger vi?
  • Hvilke markedsføringsprosjekter planlegger vi? Kalenderen kan omfatte store produktlanseringer, ukentlige nyhetsbrev, kampanjer i sosiale medier, tilbud med mer.
  • .
  • Hvilke markedsføringsprosjekter planlegger vi?
  • Hvem er ansvarlig for kalenderen?
  • Hvem er ansvarlig for hvert prosjekt og hver oppgave? Det er veldig nyttig å sette en passende ekspert til å ha ansvaret der.
  • .
  • Hvem er ansvarlig for prosjektet?
  • Hva er fristen for prosjektene dine? Ikke mer panikk de siste dagene før salget. Den månedlige markedsføringskalenderen for sosiale medier lar deg planlegge på forhånd og levere en god jobb i tide.
  • .

Hvorfor en markedsføringskalender er så viktig

En markedsføringskalender er nødvendig for alt markedsføringsarbeidet ditt fordi den viser viktige markedsføringsaktiviteter og ikke lar dem gå tapt i arbeidsdagenes kaos. En innholdsmarkedsføringskalender lar markedsførere se og kontrollere planlagte markedsføringsaktiviteter kort og sørge for at de går riktig i henhold til en plan for de mindre milepælene som kreves i løpet av året.

Å lage en markedsføringskalender er en nødvendig arbeidsfase i et markedsføringsteam og bør gjennomgås regelmessig. Selv om det kan ta betydelig tid og krefter som krever betydelig overveielse, er det veldig viktig for et markedsføringsteam å bruke tid på å planlegge kampanjer på forhånd. Det er selvfølgelig veldig vanskelig å lage og planlegge alle markedsføringskampanjer et år i forveien. Men en måneds- eller kvartalskalender vil tillate alle medlemmer av et markedsføringsteam å følge den vedtatte planen, se hvem som er ansvarlig for den aktuelle kampanjen eller en del av arbeidet, og ikke gå glipp av noen ideer.

[/sc

Hvilken funksjonalitet har en markedsføringskalender?

Selv om en markedsføringskalender kan virke enkel nok ved første øyekast, går en virkelig nyttig markedsføringskalender langt utover et enkelt delt Excel-dokument. En markedsføringskalender bør ha høy funksjonalitet, fra muligheten til å synkronisere på tvers av mange kolleger, samt muligheten til å integrere automatiske oppdateringer via e-post, f.eks.

En god markedsføringskalender bør ha følgende funksjoner:

En god markedsføringskalender bør ha følgende egenskaper

• Synkroniserbar: En av de mest kritiske funksjonene i en markedsføringskalender er at den synkroniseres automatisk når noen korrigerer den. Slik at alle teammedlemmer, uansett hvilken type enhet de bruker, kan bruke og se den mest oppdaterte versjonen når som helst.
  • . Flere og tilpassbare formater: Selv en markedsavdeling vil sannsynligvis ha flere (om ikke flere) kalendere som fungerer samtidig for å gjøre endringer der på tvers av forskjellige plattformer. Muligheten til å bruke den på tvers av flere kalendere er avgjørende. . Integrering av Google Kalender: Muligheten til å legge til Google Kalender-hendelser direkte i markedsføringskalenderen din kan spare tid og gjøre det mye enklere å slå sammen mange andre teamkalendere.. Filtrerbare kategorier: For mindre team, oppstartsmarkedsføringsteam eller byråmarkedsføringsavdelinger er det nyttig å opprette en fokusert visning, ettersom de ofte håndterer alle aspekter av markedsføringsstrategien i ett team. Filtrering etter kategori vil gjøre det mulig for et markedsføringsteam å følge og administrere alle markedsføringsaktivitetene i korte trekk eller sjekke alt planlagt innhold uten å rote det til med andre kategorier. . Brukervennlighet: Alt i alt bør markedsføringskalendere være enkle å bruke for alle mennesker og ikke bare for teknologieksperter. Hvis en markedsføringskalender ikke er enkel å bruke for alle teammedlemmene, vil den ikke være nyttig og populær blant dem..

Hvordan ser en markedsføringskalender ut?

Markedsføringskalendere kan tas i bruk i mange retninger og formater. Her er noen øyeblikk å vurdere:

• Trello og lignende.
  • Trello og lignende apper for markedsføringskalender. Det ville være flott hvis du kan ta i bruk og dele markedsføringskalenderen din med innholdet eller andre apper teamet ditt bruker. Det ville være fleksibelt og enkelt å implementere.
  • . Regneark. En flott måte å ha markedsføringskalenderen din på nettet uten spesialiserte markedsføringsplattformer..
  • Regneark.
  • Kalendere som kan skrives ut. Utskrivbare PDF-kalendere er også en fin måte å begynne å planlegge og realisere markedsføringsprosjektene dine sammen. Etter hvert som teamet ditt vokser, vil du sannsynligvis ønske å opprette en nettversjon for å dele kalenderen og endre den enkelt.. Google Kalender. Du kan også opprette en innholdskalender i Google Kalender med fargekoding for ulike prosjekter..

Din markedsføringskalender kan være en digital demonstrasjon av alle dine pågående kampanjer, oppgaver som må realiseres, tidsfrister, formater og potensielle problemer.

Hvordan lage en markedsføringskalender?

Å lage en markedsføringskalender hver måned eller kvartal kan være en tidkrevende oppgave, men det er verdt det ettersom kalenderen hjelper markedsføringsteamene med å følge planen og nå sine mål måned for måned. En av de mest effektive måtene å planlegge innlegg til flere sosiale kanaler er å bruke de beste verktøyene for styring av sosiale medier. De lar deg planlegge mange innlegg samtidig og velge en passende hyppighet for publisering.

Her er trinnene for å lage en markedsføringskalender:

Tenk gjennom markedsføringsplanen din og planlegg deretter: Markedsføringsplanen bør inneholde detaljert informasjon om aktiviteter, kampanjer og arrangementer som trengs for å realisere markedsføringsideene og -strategien din. Det første trinnet i å lage markedsføringskalenderen din er å velge de nødvendige handlingene.

Bestem viktige datoer og hendelser i markedsføringskalenderen din: Deretter må du identifisere tidsfrister og kampanjer. Deretter må du legge dem til i markedsføringskalenderen og peke på fristene for prosjektene for å sikre en detaljert tidsplan for kvartalet eller året.

Identifiser teammedlemmene som er inkludert: Velg og pek ut teammedlemmene som er ansvarlige for hver oppgave. For å sikre at markedsføringskalenderen er komplett, be markedsføringslederne om å fylle den med prioriterte datoer og planlagte kampanjer.

Velg hendelsesfrekvens: Å bygge en markedsføringskalender vil tillate deg å se for deg periodene med markedsføringsaktiviteter tydeligere, organisere innlegg på sosiale medier, blogger, e-bokutgivelser eller annen innholdsmarkedsføring for ikke å angripe publikum kaotisk eller la dem forvente innhold mer.

Hva du skal inkludere i en markedsføringskalender?

Før du begynner å brainstorme og planlegge salgsfremmende og bevissthetsinnlegg, må du sørge for at du har de generelle målene for innholdet ditt funnet ut. Dette vil bringe deg tilbake til å tenke på merkevaremålene dine: hva som betyr noe for selskapet ditt, hva som betyr noe for publikum, og hvilke smerter du vil løse med produktet eller tjenesten din.

Å velge hva som skal inkluderes i en markedsføringskalender er ganske enkelt: alle markedsføringsaktiviteter for å realisere strategien bør dekkes i en markedsføringskalender. Her er elementene i hva som må inkluderes i en markedsføringskalender:

Planlagte innlegg på sosiale medier for å støtte markedsføringsaktiviteter og trender: For eksempel vet en merkevare at de sannsynligvis vil markedsføre et CyberMonday-tilbud med et innlegg på Instagram, så de vil legge inn den planlagte innleggsdatoen og aktiviteten i markedsføringskalenderen på forhånd slik at de kan være forberedt på forhånd.

Nøkkeldatoer for markedsføringsteamet: Datoer som e-bokutgivelsesdager, selskapets podcast, webinarer, en startdag for en ny kampanje eller en produktlansering vil alle være viktige å legge til i en markedsføringskalender for å holde hele teamet anerkjent.

Innhold og redaksjonell planlegging: Markedsføringskalendere bør også dekke spesifikke tidsfrister for innhold og redaksjonelle aktiviteter innenfor en merkevare, inkludert datoer for godkjenning som er nødvendig før innholdspubliseringen.

Målingene du ønsker å øke: Antall følgere, engasjement, konverteringer osv.

Eksempler på markedsføringskalendere

Publikumets innholdskalender

Publikumets kalender

SoCrowds innholdskalender for sosiale medier er tydelig og kortfattet, slik at alle kanalene deres kan tas inn med et øyeblikk – og dekker planen deres.

Crowd’s Content Calendar

Kilde:  SoCrowd

Hootsuites interne kalender for sosiale medier

Et eksempel på innholdskalenderen fra Hootsuite, der deres sosiale medieteam samler alle planer i Google Sheets.

innholdskalender for sosiale medier fra Hootsuite

Kilde: Hootsuite

Markedsføringsverktøy for å lage markedsføringskalender

Markedsføringskalenderverktøy sparer tid for samarbeidsarbeid og sporing av arbeidsflyt.

1. Airtable

Dette er en skybasert samarbeidsplattform for å administrere prosjekter slik du vil. Det holder teamet ditt dekket og overvåker arbeidsflyten fra innholdsoppretting til publisering. Så du kan få litt hjelp og opprette nye oppgaver for forfattere i henhold til deres status. Dessuten integreres denne programvaren med de fleste appene du bruker.

2. CoSchedule

CoSchedule er en alt-i-ett-markedsføringstjeneste som administrerer alle markedsføringsaktivitetene dine. Du kan dele ukentlige kalendere med hele teamet ditt og bestemme hvem som jobber med hvert prosjekt. Det lar deg også lage tverrfunksjonelle tidsplaner og presentere fremdriften for hver oppgave. Så du kan sette målet ditt og nærme deg problemene for å fullføre oppgavene i tide.

Pris:

• Gratis å bruke
    • Plan for bedrifter/byråer: $ 80 per måned

Markodojo

Markodojo er et markedsføringsstyringsverktøy som forbedrer teamets produktivitet. Du kan lage markedsføringskalendere med et brukervennlig grensesnitt og visualisere oppgaver. Det lar deg også legge igjen kommentarer i dokumentene og dele dem med teamet ditt. Så du kan fremheve spesifikke detaljer og forbedre dem med teamet ditt.

Trello + Slack

Denne blandingen vil hjelpe deg med å organisere og spore det daglige arbeidet ditt. Hvis du allerede har brukt disse plattformene, hvorfor ikke bruke dem til markedsføringskalender? Du kan bruke disse appene til å kartlegge og overvåke arbeidsflytene dine og Slack til å dele med teamet ditt.

Pris: Gratis

For å oppsummere

Du er klar til å lage en markedsføringsstrategi og realisere den. Ingen kompliserte innstillinger eller forvirrende strategiplaner i utkastene dine – bare en handlingsplan du kan begynne når du vil. En markedsføringskalender er et uunnværlig verktøy for å realisere markedsføringskampanjer og gi markedsavdelingen din data om hva som skjer. Fremoverplanlegging lønner seg når kampanjene dine er fokusert på brukere og resultater, med riktig balanse mellom kanaler og kampanjetyper.

Les mer: Hva er betalte, eide og fortjente medier

FAQ: markedsføringskalender

Hvordan lage en markedsføringskalender

Hvordan lage en markedsføringskalender?
    Hvordan lage en innholdsmarkedsføringskalender?

Når du oppretter en innholdsmarkedsføringskalender, må du bygge et sentralisert arbeidsområde der hele markedsføringsteamet ditt kan samarbeide om arbeidsflyten i prosjektene, slik at du kan gå fra strategi til gjennomføring uten problemer.Det er åtte trinn for å bygge en effektiv kalender for sosiale medier:

• Lag en revisjon av kalenderen.
    • Gjennomgå dine sosiale nettverk og innhold.
    • .
    • Velg dine sosiale kontoer.
    • Bestem deg for hva du vil gjøre.
    • Bestem hva kalenderen din skal gjenspeile.
    • Lag en innholdsbase.
    • Lag en innholdsbase for eiendelene dine.
    • Sett opp en arbeidsflyt.
    • Begynn å lage innleggene dine.
    • Vis det til dine medarbeidere
    • Vis det til teamet ditt for gjennomgang, og bruk tilbakemeldingene deres til å korrigere.
    • Begynn å publisere/korrigere.
    • Begynn å legge ut/planlegge.
  • Begynn å legge ut.

Hva er en markedsføringskalender?

En markedsføringskalender er en utarbeidet tidsplan for markedsføringsaktivitetene dine over en bestemt periode. Markedsføringskalendere på høyt nivå kan brukes over et år, mens kalendere på lavt nivå kan vise kommende ukentlige og månedlige markedsføringskalendere. Markedsføringsplanen skal inneholde all informasjon om kommende markedsføringstiltak. Dette kan omfatte detaljer om oppgaver som må fullføres, ansvarlige teammedlemmer som er involvert, tidsfrister, budsjettinformasjon og distribusjonsplattformer.

Hva er en innholdsmarkedsføringskalender?

Siste fra Blog