Guerrilla-markkinointi: Mitä se on ja miten se toimii

7 minuuttia luettu

Mainonta kasvaa kovaa vauhtia, kun verkkomarkkinoijat tekevät parhaansa houkutellakseen asiakkaita, mutta mainostamisen käytännön laajentuessa prosessissa ilmenee monia vaikeuksia. Tutkimusten mukaan ihminen altistuu keskimäärin 5000 mainokselle päivässä verkossa.

Tämän massiivisen mainostulvan vuoksi ihmisille on kehittynyt niin sanottu mainossokeus, jolloin bannereilla ja mainoslauseilla ei ole enää samaa vaikutusta kuin ennen. Näin kilpaillussa yritysmaailmassa on vaikea pitää ihmisten huomio. Siksi Guerrilla-markkinoinnista on tullut tuotemerkeille yhden luukun ratkaisu, jolla ne voivat sitouttaa kohdeyleisönsä luovien ja innovatiivisten ideoiden avulla, ja se auttaa tehokkaasti voittamaan tyypilliset kilpailijoiden mainokset.

Mitä on sissimarkkinointi

Sissien markkinointi on tavaroiden ja palveluiden myynninedistämistä, joka tuodaan esiin epätavallisilla, luovilla ja huomiota herättävillä tavoilla. Tällä lähestymistavalla voidaan saavuttaa seuraavat tavoitteet:

• Huomion kiinnittäminen tuotteeseen luovuuden, epätyypillisten esitystapojen ja huumorin avulla
  • lisätä brändin tunnettuutta yritysidentiteetin muodostamiseksi
  • erottautua kilpailijoista

Tämä käsite ilmestyi vuonna 1984, jolloin sen esitteli Jay Conrad Levinson, kirjailija ja mainostoimiston luova johtaja. Se lähti aluksi liikkeelle tutkimalla painotuotteiden sijoittelua paikoissa, joissa on potentiaalinen kohdeyleisö. Esimerkiksi mainoslehtisiä, joissa oli muita yrityksen tuotteita, sijoitettiin samankaltaisia tuotteita sisältävien pakkausten sisään. Ajan myötä on kuitenkin ilmaantunut luovempia ja tehokkaampia tapoja tavoittaa ihmisiä sissimarkkinoinnin avulla.

Sissien markkinointi on strategia, jossa organisaatio käyttää huomiota herättäviä tekniikoita ja epätavallista viestintää mainostaakseen tuotetta tai yritystä.

Kaikenlaisen markkinoinnin päämäärä on tietenkin sama – saada lisää asiakkaita ja lisätä myyntiä ja voittoa, mutta sissimarkkinoinnilla on omat erityispiirteensä. Hyviä esimerkkejä olisivat:

Kohderyhmänä laaja yleisö. Useimmat GM-menetelmät eivät tarkoita kapeaa kohdentamista, vaan pikemminkin haulikkoammuntaa, jossa mahdollisimman moni ihminen saa tietää tuotteesta tai brändistä.

Lyhyen aikavälin vaikutuksen ymmärtäminen. Hype mediassa ja sosiaalisissa verkostoissa voi luoda voimakkaan nousun vierailuissa ja muissa indikaattoreissa, mutta se ei yleensä ole pitkäaikaista. Ilman tyypillisiä edistämismenetelmiä, kuten hakukoneoptimointia (SEO), kontekstuaalista mainontaa, yhteisön hallintaa ja muita, tuskin saavutat vakavia pitkän aikavälin tuloksia.

Matalammat mainoskustannukset. Klassiseen sissimarkkinointiin kuuluu pienempi rahapanos tai joskus jopa ilmainen mainonta. Se on halvempaa kuin perinteinen markkinointi, koska siinä keskitytään enemmän tavoittavuuteen kuin taajuuteen, sillä useimmat brändit, niin suuret kuin pienetkin, yrittävät saada potentiaalisten asiakkaiden huomion.

Esimerkiksi Procter & Gamble – joka maalasi risteyksen kirkkaan valkoisella värillä ja käytti Mr. Cleanin kuvaa käytti siihen hyvin vähän rahaa, mutta tuhannet potentiaaliset asiakkaat huomasivat tuloksen.

Guerrilla-markkinointi on laaja termi, jota käytetään kuvaamaan luovia lähestymistapoja perinteisiin markkinointitaktiikoihin.

Sissien markkinoinnin keskeinen etu on kyky erottua kilpailijoista, ohittaa taitavasti mainonta tai bannerisokeus.

Kääntöpuolella GM:n suuri haitta voi olla se, että tuloksista ei ole takeita. Kampanja ei välttämättä onnistu lainkaan, vaikka kaikki näyttäisi olevan loppuun asti mietittyä.

Yksi mielenkiintoinen seikka onnistuneiden sissimarkkinointikampanjoiden suhteen on se, että sitä on vaikea toistaa käyttämällä samaa strategiaa useammin kuin kerran. Se toimii yleensä hyvin ensimmäisellä kerralla lähinnä uutuustekijän vuoksi tai siksi, että se oli jollain tavalla odottamaton tai huomiota herättävä. Kun edellä mainittu hiipuu, kampanjalla on hyvin vähän mahdollisuuksia saada uutta tuulta alleen.

Sissien markkinointi voidaan jakaa useisiin eri tyyppeihin.

Virallinen

Viirimarkkinoinnin tarkoituksena on aiheuttaa voimakas tunnereaktio ja tavoittaa mahdollisimman suuri määrä ihmisiä. Odotuksena on, että käyttäjät jakavat innokkaasti sisältöä tai mainosviestiä, jolloin katselukertojen, reaktioiden ja brändin tunnettuuden määrä moninkertaistuu. Tähän tarkoitukseen yritykset voivat käyttää erilaisia formaatteja, kuten esim: YouTube-videoita, sosiaalisten verkostojen viestejä, kuvia (meemejä), blogiartikkeleita, flashmobeja ja pelejä.

Hämmästyttävää

Tämä voidaan luokitella virusmarkkinoinnin alatyypiksi. Yleensä sen tekijät käyttävät eksplisiittisiä, seksuaalisia aiheita ja otsikoita, jotka ovat tabun rajoilla. Sopivaa muotoa voivat olla sekä videot, humoristiset luonnokset että valokuvat. Päätavoitteena on saada yleisöltä suuri vastakaikua ja halu keskustella/keskustella sisällöstä.

54 törkeää mainosta, jotka on täydellisesti laitettu näyttämölle!

Yhtäältä – julkaisut mediassa, meemit sosiaalisissa verkostoissa, brändin mainitseminen ja tunnettuuden lisääminen, toisaalta – tuomitseminen ja julkinen närkästys.

Piilossa

Kutsutaan myös natiivimainonnaksi, piilotettu Guerilla-markkinointi on tuotteen tai palvelun huomaamaton tai hienovarainen tarjoaminen. Tämä lähestymistapa auttaa myös ohittamaan bannerisokeuden.

Yksi näistä piilotetuista menetelmistä on arvostelujen ja kommenttien lisääminen sosiaalisissa verkostoissa, foorumeilla tai blogeissa. Toinen tapa on tehdä yhteistyötä bloggaajien kanssa. TikTok ja YouTube tarjoavat usein kosmetiikan, laitteiden ja muiden kohteiden arvosteluja, mikä on erinomainen esimerkki piilotetusta GM:stä. Joskus sisällöntuottajat yksinkertaisesti laittavat kohdennetun tuotteen mainoksen taustalle, mikä tunnetaan yleisesti tuotesijoitteluna.

Yhteistyö (Collaborations)

Tämä on tyyli, jossa kaksi yritystä tekee yhteistyötä sitouttaakseen asiakkaita siinä toivossa, että molemmat pystyvät lisäämään tuotteidensa myyntiä ja uskottavuutta.

Kaikki yritykset tekevät yhteistyötä.

Ambienttimarkkinointi

Ambient-markkinointi on vuorovaikutusta yleisön kanssa heitä ympäröivien elementtien, kuten bussipysäkkien, penkkien ja muiden brändättyjen esineiden avulla. Tämä on suhteellisen uusi suuntaus sissimarkkinoinnissa.

OTAAN TOINEN ESIMERKKI, KELLOMERKKI MAALASI KÄDENVAIHTOJEN LOUKUT NÄYTTÄMÄÄN KELLOJA. JOKAINEN MATKUSTAJA, JOKA JOUTUU ”KOKEILEMAAN” – KELLON, HALUAA MYÖS OSTAA sellaisen.

Hyvä esimerkki on tämä kuva, jossa eräs kellofirma loi lentokenttäsukkuloihin kahvat, jotka suunniteltiin kellon kuvalla. Näin potentiaaliset asiakkaat voivat saada simuloidun kuvan siitä, miltä kyseinen mainostettava kello näyttäisi heidän käsivarrellaan.

Online ja offline

Markkinointitoimet voidaan jakaa niiden markkinointitavan mukaan, joka jakautuu kahteen tyyppiin – online ja offline.

OnlineOffline
Virallinen sisältö (videot, infografiikat, kuvat, meemit, testit, kappaleet – kaikki, mikä herättää asiakkaiden huomion niin, että he jakavat sen muiden kanssa).Erikoismainonta bussipysäkeillä, vilkkaasti liikennöidyillä alueilla ja työntekijöiden virkapuvuissa.
Kätketty mainonta bloggaajilta, vaikuttajilta ja muilta tunnetuilta henkilöiltä sekä tuotearvostelut.Tiedotekirje, jossa on jonkinlaisia ilmaisia merkkituotteita.
Vuorovaikutteisten tapahtumien järjestäminen palkintoineen. Esimerkiksi haasteiden käynnistäminen tuotemerkkien mainostamiseksi TikTokissa ja muilla sosiaalisen median alustoilla.Keräyslahjat, kampanjat ja yhteistyö.
Tuotearvostelut, keskustelut sosiaalisissa verkostoissa ja foorumeilla sekä kommentit ominaisuus- ja mainosartikkeleihin.Julkisten tilojen brändäys.

Kenelle sissimarkkinointi sopii?

Vaikka sissimarkkinointi esitellään useimmissa artikkeleissa halpana (ilmaisena) ja erittäin tehokkaana promootiotapana, kannattaa muistaa sen erityispiirteet.

Virallinen sisältö, epätavallinen mainonta ja haasteet ovat työkaluja, joilla voi saada aikaan hyvän, mutta lyhytaikaisen vaikutuksen. Ja jos yritys ei toimi kokonaisvaltaisesti eri osa-alueilla (hakukoneoptimointi, sähköpostimarkkinointi, SMM ja muut), se tuskin pitää yleisöäsi ja antaa pitkän aikavälin tuloksia.

Jos siis tarkastelemme sissimarkkinointia, se on parempi lisävälineenä kuin päävälineenä. Eli sitä kannattaa kokeilla silloin, kun yrityksellä menee jo hyvin nettisivujen, tuotteen, asiakaspalvelun jne. kanssa.

Toinen tärkeä seikka on tarkan kohdentamisen puute ja vaikutus laajaan yleisöön. Niinpä useimmat GM:n menetelmät sopivat esimerkiksi FMCG:n (nopeasti liikkuvat kulutustavarat) edistämiseen, mutta eivät joidenkin kapeiden asiantuntijoiden.

Lisäksi kannattaa muistaa, että kaikki sissimarkkinointi ei ole edullista tai ilmaista. Jos haluat tilata tuotearvostelun tai tuotesijoittelun tunnetulta bloggaajalta, jolla on suuri yleisö, saatat tarvita yli 1000 dollaria.

PR:n ja markkinoinnin asiantuntijat sissimarkkinoinnista

Robert Zeglinski, toimituspäällikkö & tutkija at BreakingMuscle: Käänteinen graffiti on ekologista

”Reverse Graffiti on mielestäni ollut yksi onnistuneimmista sissimarkkinointiprojekteistamme. Se on ympäristöystävällisin tapa aiheuttaa vahinkoa. Graffitien tekeminen yksityisalueelle on selvästi lainvastaista, mutta monet ihmiset suhtautuvat siihen suvaitsevaisemmin, kun se maalataan julkiselle maalle, varsinkin jos kyseessä on kaunis seinämaalaus.”

Käänteinen graffiti eli ”puhdas” graffiti vaatii sabluunan, konepesurin ja hieman työtä, vaikka harva tietää siitä. Suuret brändit, kuten Domino’s Pizza, Starbucks ja Ajax, ovat käyttäneet tätä menetelmää jo muutaman vuoden ajan. Se on yksi ympäristöystävällisimmistä sissimarkkinointitekniikoista, sillä sen luomiseen ei tarvita paperia, mustetta tai maalia. Kestävät brändit, jotka haluavat herättää huomiota ja pysyä samalla uskollisina ihanteilleen, voivat harkita tätä vaihtoehtoa.”

Ross Kernez, digitaalisen markkinoinnin strategiasta vastaava johtaja Ross Kernez Consulting:

”Yksi sissi- markkinointikampanjoista, joita tiimini ja minä olemme aiemmin hallinnoineet, oli sosiaalisen median postauksen luominen, jossa oli vain QR-koodi. Palkkasimme animaattoreita luomaan QR-koodin ympärille mielenkiintoista, asiakkaan liiketoimintaan liittyvää grafiikkaa antamatta mitään tietoa. Asiakkaani julkaisi sen omilla alustoillaan, ja se kiersi eri verkkoyhteisöissä. QR-koodi johti alennukseen asiakkaani tuotteista.

Tämä kasvatti heidän sitoutumismittareitaan kahdeksan prosenttia, mikä lisäsi brändin näkyvyyttä ja muutti käyttäjät heidän sivustonsa ainutlaatuisiksi kävijöiksi. Tämän seurauksena heidän verkkomyyntinsä kaksinkertaistui ja voittomarginaali kasvoi.”

Joe Troyer, toimitusjohtaja & kasvun neuvonantaja ReviewGrower:
Tilaustarrat ovat joustavia

”Mukautetut tarrat ovat mielestäni olleet tehokkain sissimarkkinointikeino käytössämme. Jotkin tarrat ovat menestyksekkäämpiä kuin toiset, kun ne kiinnitetään julkisiin tai yksityisiin paikkoihin.

Haarukka brändeistä on päässyt helpolla, kun taas toiset ovat hankkineet etukäteen luvan kiinteistöjen omistajilta. Kun on kyse brändin tunnettuuden lisäämisestä, mittatilaustarrat ovat hauska ja luova vaihtoehto. Yritykset, kuten Axe, Pedigree ja Frontline, ovat käyttäneet tätä strategiaa hyvällä menestyksellä.”

Paige Arnof-Fenn, Mavens and Moguls:

, Mavens and Moguls:

”Perustin maailmanlaajuisen brändi- ja markkinointiyrityksen 20 vuotta sitten Cambridgessa, MA:ssa, mutta vuosia aiemmin, kun tulin Zipcarin ensimmäiseksi markkinointipäälliköksi, keräsimme rahaa, eikä meillä ollut budjettia, joten minun oli oltava hyvin kekseliäs ja kekseliäs löytääkseni ihmisiä rekisteröitymään, ja minusta tuli hyvä sissimarkkinoinnissa.

Minulla ei myöskään ollut rahaa palkata ihmisiä, joten tarjosin jäsenillemme ainoaa valuuttaa, jota minulla oli, ilmaista ajohyvitystä jokaisesta tunnista, jonka he auttaisivat minua osallistumalla katumessuille ja festivaaleille seisomalla yhden heliumilmapalloilla koristellun automme vieressä ja jakamalla ilmaisia postikortteja, jotka sain tulostettua netistä ja joissa tarjottiin ilmaisia kokeilujäsenyyksiä liittymiseen. Minulla oli armeija ihmisiä, jotka halusivat auttaa meitä menestymään, ja lopulta he työskentelivät tarpeeksi monta tuntia kuukaudessa auttaakseen meitä kasvamaan. Meillä oli autoja, jotka ilmestyivät tapahtumiin ympäri kaupunkia!

Chipotle oli jo varhain kuuluisa siitä, että se oli hyvin ronski, luova ja kekseliäs kuponkiensa lautasliinojen, kuppien jne. kanssa, joihin oli painettu markkinointiviestejä ja hauskoja faktoja. Luulen, että heidän kuponkirahojaan ilmaisiin burritoihin voi yhä löytää eBaysta!”

Mark Weiser, Shake Rattle & Roll Pianos omistaja:

Joskus brändin mainostamiseksi on käytettävä sitä, mitä kadulla on saatavilla. Onneksemme NYC sijoittaa joka vuosi kesällä kymmeniä pianoja ympäri kaupunkia SING FOR HOPE -ohjelmaa varten, jossa tavalliset newyorkilaiset voivat istua alas ja pitää hauskaa. Meille tämä on ilmaista mainontaa.

Rutiininomaisesti lähetämme esiintyjämme näille pianoille, jotka sijaitsevat vilkkaasti liikennöidyillä alueilla (kuten Times Squarella), ja saamme ohikulkijat laulamaan yhdessä kaikkein suosituimpien kuviteltavissa olevien kappaleiden kanssa (Piano Man, Don’t Stop Believin’ jne.) Laitamme ihmisille toivomuslappuja, joihin he voivat kirjoittaa suosikkikappaleensa, ja tietenkin sivustomme on kirjoitettu alareunaan viemisiksi. Lisäksi nappaamme joka kerta uusia seuraajia, uusia lipunostajia ja uusia yritysjohtoja.

Ellie Shippey, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Lumina: Esteettiset viraalivideot

”Yritykseni sissimarkkinointistrategiat ovat saavuttaneet suurta menestystä käyttämällä sisäisen tiimimme luomia virusvideoita. Online-sissien markkinointitaktiikka Creative Viral Video on kulkenut pitkän matkan viime vuosina, ja se on pystynyt houkuttelemaan yleisöjä.”

Yritykseni tuottamaa viraalielokuvaa on hyödynnetty mainoksena esimerkiksi YouTubessa ja muilla sosiaalisen median alustoilla. Muokkasimme monimutkaisesta videosta kevytmielisen parodian arkirutiineistamme. Guerilla-markkinointi nojaa vahvasti virusvideoihin.”

Max Whiteside, SEO & Content Lead at Breaking Muscle:

”Frontline-niminen yritys valmistaa koirien kirppu- ja punkkien torjuntatuotteita. Se on yritys, joka käyttää sissimarkkinointitekniikoita, jotka ovat täysin tehokkaita. He ovat levittäneet mielikuvan koko pakatun alueen lattialle.”

He olivat tietoisia siitä, että jotkut ihmiset kävelisivät alueen läpi, kun taas toiset katselisivat sitä rakennuksen ylemmistä kerroksista tai portaista, jolloin annettiin vaikutelma, että koirien kimppuun hyökkäävät kärpäset, vaikka todellisuudessa kyse oli kyseisessä kerroksessa seisovista ihmisistä. Se on loistava tapa herättää kiinnostusta.”

Sofia Voudouroglou Content Marketing Executive at Teemill:

”Yksi huippukaupoistamme käytti TikTokia liiketoimintansa käynnistämiseen. Postaamalla yksinkertaisia videoita trenditrendissä olevan musiikin päälle he näyttivät useita paloja, jotka muodostivat siistejä asuja – ja yksi paloista oli aina heidän omalta tuotemerkiltään. Yksi heidän videoistaan levisi viraaliksi ja keräsi 350 tuhatta katselukertaa. Seuraavan kuukauden aikana he saivat 34 kertaa enemmän vierailuja sivustolleen – ja tekivät 39 kertaa enemmän myyntiä kuin tavallisesti.

Luomalla asuvideoita, jotka heijastivat heidän brändinsä tyyliä, he pystyivät kuratoimaan johdonmukaisen brändin, jonka he pystyivät sitten siirtämään verkkosivustolleen. Asiakaskokemus on johdonmukainen aina ensimmäisen TikTokin katsomisesta tuotteen ostamiseen asti. Sosiaalisen median alustat on koodattu toimittamaan sisältöä niille, jotka nauttivat siitä. Yrityksen omistajana tämän algoritmin valjastaminen tarkoittaa, että voit tavoittaa yleisösi ilman, että sinun tarvitsee maksaa mainonnasta.

Teini-ikäiset viettävät päivittäin yli puolitoista tuntia TikTokissa. Siellä he pitävät yhteyttä maailmaan ja ikätovereihinsa. Ennen kaikkea TikTokin algoritmi on ainutlaatuisen hyvä näyttämään ihmisille sitä, mitä he haluavat nähdä. Kun siis saat selville, mistä nuoret välittävät, voit tavoittaa heidät siellä, missä he ovat. Ja tällaisissa tapauksissa voit rakentaa koko liiketoimintasi näiden markkinoiden varaan.”

Bram Jansen, VPNAlert päätoimittaja & perustaja: Graffiti stencil-taideteokset
Vaikka stencil-graffitit ovat huomattavasti pienempiä kuin seinämaalaukset, uskoisin, että ne ovat yksinkertaisempia ja edullisempia, koska ne tehdään pieniin paikkoihin eri paikoissa lyhyessä ajassa.
Yritykset ovat ottaneet tämän menetelmän käyttöön tarjotakseen tuotteitaan ja palveluitaan olemassa oleville markkinoille. Olet ehkä nähnyt valokuvaajien kokoavan ryhmän kohteita määrättyyn paikkaan valokuvaus- ja videokuvauskampanjoita varten.
Flash mobit ovat erinomainen sissimarkkinointistrategia, joka kiinnittää välittömästi yleisön huomion. Suurin osa henkilöistä, jotka poseeraavat flash mobeissa, ovat julkkiksia ja satunnaisia henkilöitä, jotka pitävät osallistumisesta.

Brady McAninch, HM-Attorneys:n perustaja & toimitusjohtaja (CEO): Kirveen sissimarkkinointikampanja

Tämä Axen nokkela sissimarkkinointikampanja teki mielestäni jostain arkipäiväisestä asiasta hauskan ja jännittävän. Axe kiinnitti metrojen ja muiden julkisten paikkojen uloskäyntikyltteihin tarroja, jotka esittivät miestä jahtaavia naisia. Se herättää ihmisten huomion päivän tylsimmissä ja turhauttavimmissa vaiheissa.

Tämä kampanja on menestyksekäs, koska se tarjoaa yleisölle jotakin, joka kiinnostaa heitä, josta he voivat keskustella ystäviensä kanssa ja jolle he voivat nauraa päivän mittaan. Tämä kampanja korostaa myös Axe-tuotteiden käytön tärkeyttä naisten houkuttelemiseksi ja hyvän tuoksun aikaansaamiseksi.

Tiffany Payne, markkinointipäällikkö Vaihda dokumenttisi: Tyskie Beer saa olutmukien kahvakuulan

Tyskie on tunnettu olutmerkki Puolassa. Nämä henkilöt ovat maalanneet olutmukit lähelle lasiovien kahvoja. Sitä on hankala sivuuttaa, koska se on sijoitettu.

Tavoitteena on jättää asiakkaisiin pysyvä vaikutelma, joka ei vaikuta pakotetulta tai vaivalla tehdyltä. Lisäksi se osoittaa, miten jos pystyt yhdistämään konseptisi kohderyhmäsi tarpeisiin, se saattaa helposti sijoittua sissimarkkinoinnin kärkikastiin.

Tyskie Beer Gets-the-Handle for Beer Mugs sissimarkkinointi.

Jason Ball, johtaja Harkittu sisältö: McDonald’s maalaa logon tien päälle

McDonald’sin kaltaiselta brändiltä voisi odottaa, että se ei vain käytä tehokkaita sissimarkkinointimenetelmiä, vaan toimii myös esimerkkinä muille. Houkutellakseen asiakkaita eräs tunnettu amerikkalainen pikaruokaravintolaketju otti käyttöön fantastisen strategian.

Tie, joka toimii seepra-risteyksenä, on maalattu sen logolla.

McDonald's maalaa logon tielle uerilla markkinointiesimerkki.

Daniel Foley, Daniel Foley SEO Consultancy -yrityksen perustaja: Coca-Cola näyttää, miltä sissimarkkinoinnin esimerkkien pitäisi näyttää

Muutama vuosi sitten Cola-Cola toi markkinoille uuden pullon, jossa oli kahva, ja yhtiön piti kertoa ihmisille muutoksesta. Ranskalainen Marcel-mainostoimisto vastasi sen myynninedistämistoimista.

He ovat tehneet kolmiulotteisia julisteita, jotka painettiin tarranauhalle. Ne kiinnitettiin bussipysäkkien seinille ympäri Pariisia. Ihmisten piti katsoa mainosta, koska vaatteet olivat kiinni julisteessa. Se on yksi vaikuttavimmista esimerkeistä sissimarkkinoinnista, joka on koskaan tullut esiin jostain asiainlaitoksesta.

Robert Warner, Forbesin agenttineuvoston virallinen jäsen ja markkinointipäällikkö VirtualValley:

Vaikuttavat kokemukset Omasta näkökulmastani onnistuneiden sissimarkkinointialoitteiden kestävimmät vaikutukset käytännössä syntyvät henkilökohtaisista vuorovaikutustilanteista. Elämyksellinen sissimarkkinointi on elävä tapahtuma, joka häiritsee kuluttajien tavallisia rutiineja, kiinnittää heidän huomionsa ja saattaa jopa osallistaa heidät. Osana heidän laajempaa PR-strategiaansa hänen sissimarkkinointitemppunsa oli ”kirsikka kakun päällä”, joka auttoi ”lipsumaan” ja ”kiinnostamaan yleisöä” hieman. Kun kyse on elokuvakävijöiden yleisvaikutelmasta elokuvasta, tämä innovatiivinen kokemuksellisen markkinoinnin käyttö erottuu muista perinteisistä mainonnan muodoista.

Connor Ondriska, SpanishVIP

toinen perustaja ja toimitusjohtaja.

Kokemukseni mukaan onnistuneimpia sissimarkkinointikampanjoita, joita olen toteuttanut asiakkailleni, ovat:

1. Kirjallisuuden pudottaminen parkkipaikoille – Tätä kampanjaa varten loimme houkuttelevaa kirjallisuutta jaettavaksi potentiaalisille asiakkaille parkkipaikoilla. Näin saimme yhteyden ihmisiin, jotka todennäköisesti tarvitsivat palveluitamme.

2. Luovat mainostaulut – Näitä kampanjoita varten suunnittelimme räätälöityjä luovia mainostauluja, joita käytettiin vilkkaasti liikennöidyillä alueilla. Näiden mainosten avulla saimme yhteyden ihmisiin, jotka todennäköisesti tarvitsivat palveluitamme, ja pystyimme asemoimaan itsemme alan johtavina toimijoina.

3. Brändätyt kärryt – Näitä kampanjoita varten suunnittelimme ja brändäsimme mobiilikärryt, jotka sijoitettaisiin vilkkaasti liikennöidyille alueille. Näiden kärryjen avulla saimme yhteyden potentiaalisiin asiakkaisiin ja samalla tarjosimme silmäänpistävän palan brändättyä kiinteistöä.

Johtopäätös

Sissien markkinointi on kaikin puolin parempi tapa; se on tehokkaampaa, sitouttavampaa ja edullisempaa. Guerrilla-markkinointiin tarvitaan vain aikaa, energiaa ja mielikuvitusta. Guerrilla-taktiikassa käytetään epätavanomaista viestintää, usein yllättävissä paikoissa, ja siinä keskitytään edullisiin strategioihin, jotka tekevät suuren vaikutuksen. Tämä markkinointi vaatii seikkailunhaluista ajattelutapaa ja asennetta sekä tietenkin asiakkaita, jotka eivät pelkää astua oman mukavuusalueensa ulkopuolelle luodakseen mieleenpainuvan vaikutuksen kuluttajiin ja yleisöön.

Uusimmat lähettäjältä Blog