PR pienyrityksille: PR-vinkit: Alan asiantuntijat antavat parhaat PR-vinkkinsä

22 minuuttia luettu
–>
PR for Small Business: Alan asiantuntijat antavat parhaat PR-vinkkinsä

Uuden yrityksen pöhinän luominen voi olla vaikeaa, varsinkin jos sinulla ei ole suurta budjettia markkinointiin ja mainontaan. PR-toiminta on kuitenkin loistava tapa saada yrityksesi nimi esille, ja siihen on monia luovia tapoja.

Kun olet pienyritys, kamppailet todennäköisesti sen kanssa, että löydät säännöllisesti aikaa oman tarinasi kertomiseen. On eri asia luoda sisältöä sosiaaliseen mediaan ja olla yhteydessä asiakkaisiin verkossa, mutta on eri asia antaa jonkun muun puhua sinusta ja tarjota kolmannen osapuolen uskottavuutta.

Tässä ovat PR-vinkit pienyrityksille, jotka haluavat aloittaa askeleet kohti vahvaa mediasuhteiden strategiaa.

Perus PR-vinkit pienyrityksille

Määritä kohderyhmäsi

Ensin määrittele, missä laajuudessa tarinasi on paras kertoa: paikallisesti, osavaltiossa, kansallisesti vai maailmanlaajuisesti. Se määrittää, minkä tyyppisiä tiedotusvälineitä tutkit, otat yhteyttä ja esittelet. Voit määrittää tavoittavuutesi sen perusteella, missä tuotteesi on käytössä. Joissakin tapauksissa sinun on ehkä tavoitettava sekä paikallinen että kansallinen tai paikallinen ja maailmanlaajuinen taho.

Tehdä medialuettelo

Jos teet paljon mediatyötä, on helppo unohtaa, keneen olet ottanut yhteyttä ja mistä olet ottanut heihin yhteyttä.

Pitäkää asianmukaista kirjaa: segmentoikaa se nimen, tiedotusvälineen, sijainnin (tärkeää, jos teette kansallista tai maailmanlaajuista kontaktointia), sähköpostin, puhelimen (jos mahdollista), painopisteen ja kiinnostuksen kohteiden, sosiaalisten kanavien ja aiempien vuorovaikutustilanteiden muistiinpanojen mukaan.

Pienten yritysten on vaikea saada sijoituksia, joten sinun on räätälöitävä pitchisi vastaanottajan mukaan. Rajaa listasi toimittajiin, kirjoittajiin, tuottajiin ja buukkaajiin.

Journalistin ja yrittäjän tavoitteet poikkeavat ensisijaisesti toisistaan. Muutamat toimittajat uutisoivat yrityksen kannalta olennaisista uutisista ja tapahtumista. Tässä tilanteessa on ajateltava toimittajien tavoin. Voi olla vaikeaa löytää relevantteja toimittajia tai saada heihin yhteyttä. Oikean vastineen löytäminen tuhansien toimittajien joukosta voi helpottaa jäljelle jäävää työtä huomattavasti.

Fiksu paikka aloittaa on sosiaalinen media. Seuraa toimittajaa, jolla on vastaava kiinnostus yritystä kohtaan. Tunnista aiheet, joista he tykkäävät keskustella ja postata sosiaalisessa mediassa. Voit ottaa heihin yhteyttä mainitsemalla heidät twiitissä tai muussa sosiaalisen median viestissä. Vuorovaikutuksesi pitäisi herättää ihmisten huomio heti.

Määritä tarinasi avainhetket.

Ensin sinun on tiedettävä, mikä tarinasi on, ja varmistettava, että se on uutisen arvoinen. Se vaikuttaa PR-strategiaasi ja määrittää, mihin tiedotusvälineisiin kohdistat juttusi. Luo jaksottaisia taulukoita, joihin kirjataan asianmukaiset tapahtumat, mahdolliset uutiset jne. Jos varmistat tämän segmentin, sinulla on nyt laadukasta kuvamateriaalia, jota voit hyödyntää muualla.

Pitchisi laatimisessa on kyse ajantasaisuudesta, merkityksellisyydestä ja joskus myös puhtaasta tuurista.

Olipa kyse sitten siitä, että yrityksesi mainitaan osana isompaa juttua tai jossakin eksklusiivisemmassa jutussa, pitchisi on tärkeä. Pidä pitchisi mahdollisimman lyhyenä ja ytimekkäänä.

Tarvitset lyhyen esittelyn ja sitten pääset suoraan asiaan. Vastaa 5 W:hen ja miten (Tällä viitataan kuuteen kysymykseen, joihin toimittajan tulisi vastata uutisjutun johdantokappaleessa: Kuka, mitä, missä, milloin, miksi ja miten) alle kahdessa kappaleessa.

Lähteet – vaikka se et olisikaan sinä

Hyvä tapa rakentaa suhdetta toimittajiin ja osoittaa, että ymmärrät, kuka tai mikä ”tekee” jutun, on antaa heille tietoa ja lähteitä, joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä yrityksesi kanssa.

Mediavalmiiksi saattaminen

Haastattelut ovat loistava tapa luoda PR:ää pienyrityksellesi. Voit antaa haastatteluja paikallisille sanomalehdille, aikakauslehdille, blogeille tai jopa televisio- ja radioasemille. Tämä on loistava tapa saada yrityksesi tarina esille.

Riippuen haastatteluvälineestäsi, sinun kannattaa valmistautua sen mukaisesti. Tärkein työkalu media-arsenaalissasi on keskeiset viestit – tärkeimmät asiat yrityksestäsi ja tarinastasi. Se voi sisältää:

• Yrityksen tunnuslause
  • Mitä teet
  • Tehtävä, arvot ja filosofia
  • 30 sekunnin äänipätkät kaikista keskeisistä tarjouksista
  • Sosiaalisen median kahvat ja verkkosivusto
  • Muut olennaiset tiedot

Ole luova sisällön kanssa.

Hyvä tapa luoda PR:ää pienyrityksellesi on olla luova tuottamasi sisällön kanssa. Se voi tarkoittaa mielenkiintoisten infografiikoiden, videoiden tai blogikirjoitusten luomista, jotka herättävät median ja yleisön huomion.

Teollisuuden asiantuntijat PR:stä pienyrityksille

Paola Castillo, viestintäkonsultti Latam-maiden startup-yrityksille, PR-yritys Saa linkitettyä mediaa.

Pienyritysten parhaat vinkit PR:n hankkimiseen ovat:

-Älä yritä olla päähenkilö. Auta aiheen, tutkimuksen tai trendin kanssa. Koe itsesi asiantuntijaksi, mutta älä yritä tehdä jutusta vain itsestäsi, vaan kyse on jutusta, jota toimittaja työstää. Ehkä ensi kerralla se kertoo sinusta.

-Tarkista, voiko yrityksesi jakaa toimialasi kannalta merkityksellisiä tietoja. Onko sinulla ohjelmistoja, jotka auttavat pieniä autoliikkeitä tarjoamaan palveluja asiakkailleen? Ehkä voitte jakaa tilastoja talven halutuimmista autohuolloista.

– Järjestä ilmainen työpaja toimittajille. Tieto on aina lahja. Varaa kokoushuone ja kutsu median edustajat tutustumaan alueesi uusimpiin trendeihin.

Nämä kolme strategiaa ovat auttaneet monia startup-yrityksiä niiden PR:n kanssa.

Kirill Sajaev, toiminnanjohtaja ja Auq.io

Suhdetoiminnan ammattilaiset voivat lisätä organisaation näkyvyyttä ja uskottavuutta kohdeyleisöjen keskuudessa huolellisesti suunnitellun ja toteutetun viestinnän avulla. Uusien yritysten suhdetoiminnassa keskitytään rakentamaan yritykselle myönteistä mainetta erilaisten mainosmuotojen avulla. Nyt kysymys kuuluu, miten saat PR:n pienelle yrityksellesi?

Jaa korkeampi tarkoituksesi yhteisön kanssa.

On tärkeää määritellä yrityksesi arvot ja tarjota medialle ainutlaatuinen näkökulma, sillä et todennäköisesti ole ensimmäinen, joka markkinoi tuotetta tai palvelua. Tämä voi asettaa sinut lehdistössä ajatusjohtajan asemaan, mikä voi olla hyvä asia yrityksesi maineen kannalta.

Suoraan julkisuuteen menemisen mahdollisuuksia ei pidä aliarvioida.

Harvoin yritys ottaa mukaan suhdetoiminnan asiantuntijan ideointivaiheessa. Se, missä määrin yleisö kiinnittyy yritykseesi, määräytyy kuitenkin ensisijaisesti tässä vaiheessa, kun brändin arkkitehtuuria kehitetään. Pienyritykselläsi on paremmat edellytykset hankkia asiakkaita nopeasti ja orgaanisesti, jos käytät aikaa loistavan kulttuurin luomiseen, joka on täynnä mielenkiintoisia puhujia, kiehtovaa kieltä ja helposti lähestyttäviä arvoja.

Rakenna jotain mielenkiintoista.

Jokainen luomasi sisältö edistää ja laajentaa brändisi tarinaa. Yhdenmukaisen sävyn ylläpitäminen kaikissa digitaalisissa kanavissasi kertoo ammattitaidostasi. Jos aiot käyttää aikaa ja vaivaa sisällön tekemiseen, voit yhtä hyvin varmistaa, että se hyödyttää muutakin kuin turhamaisuuttasi.

Lulu Albanna, WRC Media, perustaja WRC Media

Tapahtuman mainostaminen.

Tapahtuman järjestämisen tarkoituksena on tarjota tekosyy kutsua asiakkaita ja median edustajia paikalle. Koska kaikki saamasi uutisointi yrityksestäsi auttaa levittämään sanaa brändistäsi tapahtumaan osallistuvien ihmisten ulkopuolelle, media on suhdetoimintasuunnitelmasi kriittisin osa.

Ajattele työpajaa, jossa esittelet uusimpia tuotteitasi, tai juhlia, jossa juhlitaan uuden toimipaikan avaamista ja leikataan nauha. Jos omistat vähittäiskaupan, saatat haluta järjestää liikkeessäsi tapahtuman, kuten muotinäytöksen, jossa esitellään kuluvan kauden muodikkaimmat lookit. Ammattikokin järjestämä ruoanlaittoesittely on hyvä idea, jos yrityksesi on elintarviketeollisuudessa.

Corey Tyner, Buy Yo Dirt

perustaja & toimitusjohtaja.

Kommunikoikaa korkeammalla tarkoituksella.

Nykyaikaisessa startup-kulttuurissa on todennäköistä, ettet tule markkinoille ensimmäisenä tavaralla tai palvelulla, joka vastaa ongelmaan, johon yrität vastata toimialallasi. Et todennäköisesti saa vauhtia, jos yrität saada median huomion mainostamalla tuotteesi tai palvelusi etuja.

Päättäkää sen sijaan, mitä organisaationne edustaa. Mikä on filosofiasi tai omaleimainen tapasi ratkaista ongelmia markkinoillasi? Anna medialle uudenlainen näkökulma. Ole johdonmukainen ja suorapuheinen alueesi asiaankuuluvissa, kiistanalaisissa ongelmissa. Yhdistä kokemuksesi ja se, miksi olet ainutlaatuisen pätevä keskustelemaan ajankohtaisista asioista. Tämän seurauksena brändisi voi hyötyä useista ajatusten johtamismahdollisuuksista tiedotusvälineissä.

Kim Abrams, toimitusjohtaja Abrams Roofing.

Jalosta säännöllisesti laadukasta sisältöä

Journalistit tarkastelevat yrityksen asemaa markkinoilla ja mainetta ennen kuin suostuvat käsittelemään yritystä artikkelissa. Luo verkkoläsnäolo julkaisemalla säännöllisesti uutisia yrityksesi meneillään olevasta kehityksestä sekä tiivistä materiaalia joko omilla verkkosivuillasi tai sosiaalisen median kanavissa. Tällä lähestymistavalla toimittajat pitävät yritystäsi koskevia faktoja huomionarvoisena, mikä antaa heille syyn kirjoittaa sinusta.

Emma Thompson, perustavan yrityksen markkinointipäällikkö Jaxery

Käännä tosielämän tarinat PR:ksi

Start-up-yritykset pelkäävät usein perinteistä PR:ää, koska he luulevat, että heidän pitää kertoa isoja tarinoita, joita heillä ei ehkä ole vielä hallussaan, esimerkiksi isoista myynneistä tai yritysostoista. Itse asiassa osa parhaista PR-toimista on kuitenkin pienempiä tarinoita, ja start-up-yrityksillä on yleensä monia tällaisia tarinoita piilossa.

Onko perustaja tullut vaikeasta taustasta? Ehkä muutit asiakkaan elämän ainutlaatuisella tuotteellasi. Syvenny tällaisiin tarinoihin ja tee niistä lehdistötiedote, niin inhimillinen elementti epäilemättä päätyy lehdistöön, ja start-up-yrityksesi voi ratsastaa sillä, että se on antanut tämän tarinan eteenpäin.

Sean Carroll, perustaja ja johtaja Vixen Digital

Tietysti sinun on noudatettava kaikkia niitä perusjulkisuusstrategioita, joita olemme tehneet jo niin kauan, kuten juttuideoiden ideointia, lehdistötiedotteiden kirjoittamista ja uutisten jakamista kaikille asiaankuuluville tiedotusvälineille, jotka saattavat olla kiinnostuneita uutisoinnista. Sinun on yritettävä löytää kiinnostavimmat tarinat, käytettävä sanoja, jotka valaisevat yritystäsi positiivisesti, ja vältettävä negatiivisia tarinoita, jos niitä on tulossa.

Mutta paras tapa varmistaa, että saat PR:ää pienyrityksellesi, on olla sinnikäs. Tämä on suurin asia, kun kyse on PR:n saamisesta yrityksellesi.

Mainoksista tai joistakin markkinointistrategioista poiketen PR:ää ei voi vain kytkeä päälle ja pois. Se vaatii sitkeyttä, kärsivällisyyttä ja pitkän aikavälin suunnitelmaa, jonka päällä on pysyttävä. Jos siis haluat saada PR:ää pienelle yrityksellesi, sinun on pitchattava uusia tiedotusvälineitä joka viikko, keksittävä jatkuvasti uusia juttuideoita ja oltava joku, joka vastaa PR-kampanjoistasi, jotta se ei koskaan hiljene. Tämä on todella resepti PR:n saamiseksi startup-yrityksellesi.

Joseph D’Eramo from PRworkzone

Aloita matalalla roikkuvista hedelmistä. Tiedotteet paikallislehdille, erityisesti omistajan tai yrityksen sijaintipaikan kotikaupunkilehdille, saavat yleensä pallon liikkeelle. Verkossa on useita PR-ilmoitussivustoja. Tavoitteena on saada pienyritys hakukoneisiin ja saada linkkejä, joita voit käyttää sosiaalisessa mediassa. Seuraavaksi kannattaa iskeä ammattijulkaisuihin. Nämä saattavat olla vaikeampia alan mukaan. Monesti paras tapa luoda PR:ää on kirjoittaa joitakin artikkeleita ja tarjota niitä ammattijulkaisuille.

Calvin Willis osoitteesta Moosoft

Alkutarjouksesi väliaikainen avaaminen muutamalle vaikuttajalle ja sitten yleisölle on hyvä tapa saada sana pienyrityksestäsi leviämään. Tässä orgaaninen suusanallinen PR toimii kuin rasvattu, ja sitä auttaa markkinointihypen älykäs ja strateginen käyttö.

Kansalaisille suunnattujen arvontojen järjestäminen ja mainostaminen tuo aina uutta huomiota brändillesi, sillä useimmat ihmiset rakastavat kylkiäisiä. Tämä voidaan toteuttaa tarjoamalla ilmaista tavaraa tai palvelua, joka liittyy yritykseesi, ja tarjoamalla bonusosallistumisia osallistujille, jotka suosittelevat ystäviä. Jos sinulla on esimerkiksi ohjelmistoyritys,

Voit tarjota voittajalle rajoittamattoman vuoden ohjelmasi ja bonusblogin, jossa seurataan heidän kokemuksiaan tuotteestasi. Yhdistämällä palkintosi sosiaalisen median lisäkäyttöön varmistat yrityksesi jatkuvan näkyvyyden ja herätät samalla uteliaisuutta ja medianäkyvyyttä.

Tällä on vielä enemmän vaikutusta, jos voit tehdä yhteistyötä toisen alasi yrityksen kanssa tarjoamalla yhteistä kampanjaa tai sponsoroimalla tapahtumaa. Pelin tavoitteena on maksimaalinen julkisuus, joten toteuta kaikki giveawayt hydraattisella lähestymistavalla – jossa fanfaarilonkerosi kietoutuvat mahdollisimman monen markkinoinnin osa-alueen ympärille.

David Bitton, co-perustaja ja CMO DoorLoop

Huomauttaminen siitä, että olemme saaneet sijoittajilta merkittävää rahoitusta, oli yksi tapa, jolla hankimme DoorLoopille PR:ää. Ilmoitimme vuonna 2021, että olimme keränneet 10 miljoonaa dollaria siemenrahoitusta perustajiemme ja yksityisten sijoittajien johdolla. Tämä toimi katalysaattorina, jonka ansiosta saimme näkyvyyttä kansallisissa ja paikallisissa mediajulkaisuissa, jotka keskittyvät investointeihin, startup-yrityksiin, kiinteistöihin ja teknologiaan. Jos startup-yrityksesi on hiljattain saanut merkittävää siemenrahoitusta, käytä sitä myyntivalttiasi rohkaistaksesi tiedotusvälineitä tekemään sinusta jutun. Merkittävät investoinnit ovat uutisten arvoisia. Tiedotusvälineet tietävät, että se herättää lukijoiden uteliaisuuden.

Kunnianosoitusten ja tunnustuksen saaminen omalla alallasi on toinen tapa herättää median kiinnostusta startup-yrityksellesi. Tämä on loistava strategia hakea näkyvyyttä silloin, kun yrityksesi on vielä suhteellisen uusi markkinoilla, ja antaa tiedotusvälineille syyn kirjoittaa tai uutisoida startup-yrityksestäsi. On olemassa useita tapoja saada kunnianosoituksia ja tunnustuksia millä tahansa alalla. Kun etsit kunnianosoituksia myöntäviä instituutioita, harkitse niitä, jotka liittyvät toimialasi kapeaan osa-alueeseen. Pidä lisäksi silmällä palkintoja, kuten ”30 alle 30” tai yleisempiä tunnustuksia, kuten ”Startups to Watch”. Esimerkiksi Software Advice nimesi DoorLoopin kiinteistöhallintaohjelmistojen edelläkävijäksi, ja SourceForge myönsi meille Spring 2022 Leader -palkinnon vuokra-asuntojen hallinta -kategoriassa. Esittelemme kaikki DoorLoopin tähän mennessä saamat kiitokset ja palkinnot sivustomme omassa osiossa. Näin lukijat ja medialähteet saavat helposti tietoa siitä, keitä olemme ja miksi olemme uutisarvoinen.

Mary Hunderson, ammattimainen markkinoinnin asiantuntija ja Themeple.

Pienyrityksen PR:n hankkiminen voi tuntua pelottavalta, mutta se on ehdottomasti tehtävissä oikealla lähestymistavalla ja muutamalla sisäpiirin vinkillä. Tässä muutamia asioita, jotka kannattaa pitää mielessä:

1. Tee tutkimusta. Ennen kuin otat yhteyttä toimittajiin tai julkaisuihin, varmista, että ymmärrät, mitä he käsittelevät ja minkä tyyppisistä jutuista he tyypillisesti kirjoittavat. Tämä auttaa sinua rajaamaan kohdelistasi ja varmistamaan, että viestisi on heidän lukijakunnalleen relevantti.
  2. Pitäkää se tiiviinä. Kun esittelet juttua, yritä aina olla mahdollisimman tiivis ja selkeä. Toimittajat ovat kiireisiä ihmisiä, eikä heillä ole aikaa lukea pitkäveteisiä sähköpostiviestejä, jotka ovat täynnä epäolennaisia yksityiskohtia. Mene suoraan asiaan ja selitä, miksi juttusi on uutisoinnin arvoinen.
  3. Tee siitä henkilökohtaista. Suhteiden luominen toimittajiin on iso osa lehdistökatsauksen saamista, joten muista personoida juttusi aina kun mahdollista. Mainitse aiemmat artikkelit, joita he ovat kirjoittaneet, jaa asiaankuuluvia linkkejä tai lähetä heille pikainen sähköpostiviesti tervehdykseksi. Näiden yhteyksien luominen auttaa huomattavasti saamaan tarinasi kuulluksi.
  4. Ole sinnikäs (mutta älä ärsyttävä). Älä luovuta, jos et kuule toimittajalta heti vastausta – joskus tarvitaan muutama yritys, jotta saat heidän huomionsa. Muista vain, ettet liioittele – kukaan ei pidä nalkuttajista.
  5. Tarjoa jotain erottuvaa. Jotta tarinasi erottuu edukseen, sen on tarjottava jotain ainutlaatuista tai tavanomaisesta poikkeavaa. Olipa kyse sitten uudesta näkökulmasta vanhaan tarinaan, yksinoikeudesta saada tietoa tai yksinkertaisesti hienosta inhimillisestä tarinasta, varmista, että sinulla on jotain erityistä tarjottavaa.

Toimimalla näiden vinkkien mukaan olet hyvässä vauhdissa saadaksesi pienyrityksesi ansaitseman lehdistökatsauksen. Kunhan muistat pysyä kärsivällisenä, olla sinnikäs ja tarjota jotain ainutlaatuista – niin saat varmasti huomiota.

Colleen Colodany, toimitusjohtaja kidswiki.co.uk

Yrittäjänä ja yrityksen omistajana uskon voivani antaa arvokkaita mielipiteitä kyselyynne liittyen. PR:n saaminen on erittäin tärkeää pienyritykselle, jotta se voi laajentaa liiketoimintaansa ja saada lisää asiakkaita. Erilaisten toimittajien lähestyminen ja tarinasi esittäminen heille on yksinkertaisin tapa tehdä tämä. Toimittajia lähestyttäessä on muistettava muutamia asioita. Yritä ottaa yhteyttä toimittajiin, jotka käsittelevät omaa markkinarakoasi, jotta voit lisätä mahdollisuuksiasi päästä heidän artikkeleihinsa. On muistettava, että toimittajat vastaanottavat satoja syöttöjä päivittäin. Siksi viestisi pitäisi erottua edukseen ja olla vakuuttava. Sen sijaan, että pyytäisit toimittajaa kirjoittamaan yrityksestäsi, tarjoa heille kiinnostava tarina. Seuraa toimittajia ja paranna pitchaustasi ottamalla palautetta vastausprosentin perusteella. Luo toimittajaverkosto ja rakenna suhteita toimittajiin, jotta saat yrityksellesi parempaa PR-toimintaa. Tämä on paljon parempi vaihtoehto kuin käyttää rahaa kalliisiin PR-firmoihin, ja se tuottaisi pitkällä aikavälillä parempaa liikennettä startup-yritykselle.

Uusimmat lähettäjältä Blog