Parhaat tiedetoimittajat vuonna 2023

12 minuuttia luettu

Tiedemaailma muuttuu jatkuvasti, ja joka kuukausi tiedemiehet paljastavat lisää salaisuuksia maailmasta ja kehittävät uskomattomia keksintöjä, jotka parantavat jokapäiväistä elämää. Joskus kuitenkin keksinnön innovatiivisuudesta huolimatta uutisen saaminen julkisuuteen voi olla haastavaa. Kysy keneltä tahansa PR-asiantuntijalta, niin hän kertoo, että tarinasi ansaitseman uutisoinnin saaminen riippuu useiden tekijöiden yhdistelmästä, mutta yksi ratkaisevimmista on tiedon välittäminen oikeille tieteen toimittajille. Vankka medialuettelo on ratkaisevan tärkeä, ja asianomaisten tiedetoimittajien löytäminen voi olla hyvin aikaa vievä prosessi, jos teet sen yksin.

Jos etsit tiedetoimittajia ja heidän yhteystietojaan, löydät ne helposti PRnews:n julkaisijalistasta. Sen tiimi ottaa yhteyttä tiedetoimittajiin ja jakaa sisältösi kiinteään hintaan asiaankuuluviin julkaisuihin, joilla on haluamasi yleisö.

Jokatapauksessa on hyödyllistä ja mielenkiintoista seurata tiedetoimittajien parhaita edustajia. Aloitetaan siis listani.

Parhaiden tiedetoimittajien kokoelma:

Corey S Powell

Tiedetoimittaja, New York
Tiedetoimittajat, Corey S Powell

Corey S Powell on päätoimittaja ja toimittaja, jolla on erityinen omistautuminen kaikelle tähtitieteelliselle ja hiukkasmaiselle. Hän työskenteli 15 vuotta Discover-lehdessä ja oli lehden päätoimittaja neljän vuoden ajan. Ennen tätä työtä hän oli pitkään Scientific Americanin toimitusneuvoston jäsen. Sittemmin hän on työskennellyt päätoimittajana Aeonissa. Hän on myös kirjoittanut teoksen God in the Equation (2003), joka käsittelee nykypäivän kosmologian henkistä impulssia.

Hän teki myös yhteistyötä Bill Nyen kanssa tämän kirjoissa Unstoppable (2016), Undeniable (2014) ja Everything All at Once (2017), ja yhdessä he loivat Science Rules! -podcastin. Nyt hän asuu Brooklynissa, New Yorkissa.

Carl Zimmer

New York Timesin kolumnisti

Tiedetoimittaja ja bloggaaja Carl Zimmer kirjoittaa New York Timesin viikoittaista kolumnia ”Matter”. Ennen siirtymistään Timesiin vuonna 2013 Zimmer loi ”The Loom” -blogin, joka käsittelee uusia tieteellisiä tutkimuksia elämästä ja jota American Association for the Advancement of Science, National Academies of Science ja Scientific American ovat kunnioittaneet. Hän on kirjoittanut kymmenen kirjaa tieteestä.

Andrew Revkin

New York Timesin toimittaja

Andrew Revkin kirjoittaa The New York Timesin blogia, on ”Dot Earth” -kirjan kirjoittaja, joka kertoo ”pyrkimyksistä tasapainottaa ihmisen asiat planeetan rajojen kanssa”. Hän omisti työnsä ympäristölle The New York Timesille 14 vuoden ajan ja raportoi muun muassa hurrikaani Katrinasta, ilmastonmuutoksesta, Aasian tsunamista, tiedepolitiikasta ja -politiikasta sekä pohjoisnavasta.

Hän oli myös Discover-lehden vanhempi päätoimittaja, Los Angeles Timesin henkilökunnan kirjoittaja ja Science Digestin vanhempi kirjoittaja. Revkin on suorittanut biologian tutkinnon Brownin yliopistossa ja journalismin maisterin tutkinnon Columbian yliopistossa, ja hän toimi ylimääräisenä professorina Columbian Graduate School of Journalismissa opettaen ympäristöraportointia.

Ira Flatow

Tiedeperjantain juontaja Yleisradiossa

Ira Flatow isännöi National Public Radion Science Friday -podcastia, joka on syvällinen keskusteluohjelma, joka tavoittaa radion ja internetin seuraajat keskustelemalla tieteestä, teknologiasta, terveydestä, avaruudesta ja ympäristöstä. Hän on myös Science Friday, Inc:n puheenjohtaja, luoja ja puheenjohtaja The Science Friday Initiative -järjestössä, joka on voittoa tavoittelematon järjestö, joka on omistautunut luomaan radio-, televisio- ja Internet-hankkeita, jotka tekevät tieteestä suosittua ja ”käyttäjäystävällistä”. Flatow on toiminut 35 vuotta julkisessa radiossa ja televisiossa, ja hän on työskennellyt PBS:n Emmy-palkitun Newton’s Apple -ohjelman juontajana ja kirjoittajana sekä CBS:n This Morning -ohjelman tiedetoimittajana.

Chris Mooney

Ympäristö- ja ilmastokirjoittaja Washington Postissa

Chris Mooney, entinen The American Prospectin toimittaja, on tieteeseen ja politiikkaan erikoistunut toimittaja.

Chris Mooney kirjoittaa energia- ja ympäristöasioista The Washington Postissa. Tätä ennen Chris työskenteli Mother Jonesissa, jossa hän kirjoitti tieteestä ja ympäristöstä ja juonsi viikoittaista podcastia. Sitä ennen Mooney työskenteli kymmenen vuotta freelance-kirjoittajana, podcasterina ja puhujana, ja hänen töitään julkaistiin muun muassa Wiredissä, Harper’sissa, Slatessa, Los Angeles Timesissa ja Boston Globessa. Hän on myös kirjoittanut neljä kirjaa tieteestä, politiikasta ja ilmastonmuutoksesta.

Toukokuussa 2020 Mooney ja hänen henkilökuntansa palkittiin selittävän raportoinnin Pulitzer-palkinnolla uraauurtavasta sarjasta, joka osoitti tieteellisellä selkeydellä äärilämpötilojen kauheat vaikutukset maapallolla.

Elizabeth Kolbert

New Yorkerin henkilökunnan kirjoittaja

Elizabeth Kolbert on Pulitzer-palkittu kirjailija ja Field Notes from a Catastrophe -kirjan kirjoittaja: Man, Nature, and Climate Change ja Under a White Sky: The Nature of the Future.

Elizabeth on työskennellyt The New Yorkerin toimittajana vuodesta 1999. Tätä ennen hän työskenteli Timesissa, jossa hän oli Metro Matters -kolumnin kirjoittaja ja työskenteli lehden Albanyn toimiston päällikkönä. Elizabethin ilmaston lämpenemistä käsittelevä sarja voitti vuonna 2006 National Magazine Award for Public Interest -palkinnon.

Vuonna 2010 hänelle myönnettiin National Magazine Award for Reviews and Criticism. Elizabeth on myös ”The Best American Science and Nature Writing 2009” -kirjan toimittaja ja ”The Prophet of Love” -kirjan kirjoittaja: And Other Tales of Power and Deceit”, ”Field Notes from a Catastrophe” ja ”The Sixth Extinction”, josta hän voitti Pulitzer-palkinnon yleisestä tietokirjallisuudesta vuonna 2015.

Helen Branswell

Senior Writer, Infektiosairaudet

Helen Branswell liittyi juuri lanseerattuun STATiin vuonna 2015 ja työskentelee siellä senior-kirjoittajana tähän päivään asti. Hän kirjoittaa tartuntataudeista ja globaalista terveydestä. Helen on kirjoittanut lintuinfluenssasta, H1N1-influenssapandemiasta, Ebolasta, zikasta, AFM:stä ja tuhkarokosta. Nyt hän johtaa STATin raportointia koronavirus-pandemiasta. Vuonna 2018 hänet palkittiin AHCJ:n palkinnolla tartuntatauteja ja globaalia terveyttä käsittelevästä beat-raportoinnista. Hän omisti kesän 2004 Yhdysvaltain tautienvalvonta- ja ehkäisykeskuksessa CDC Knight Fellow -ohjelmassa.

Vuosina 2010-11 hän oli Nieman Global Health Fellow Harvardissa, jossa hän työskenteli polion hävittämisen parissa. Hän sai vuoden 2020 George Polk -palkinnon julkisen palvelun kategoriassa Covid-19-pandemiaa käsittelevistä artikkeleistaan.

Laurie Garrett

ulkopoliittinen kolumnisti

Laurie Garrett, kirjailija, puhuja ja Foreign Policy -kolumnisti, työskenteli 13 vuoden ajan New Yorkissa sijaitsevan Council on Foreign Relations -järjestön (CFR) johtavana tutkijana globaalista terveydestä. Vuonna 2018 Garrett johti Anthropos-aloitetta, joka paneutuu antroposeenin, ilmastonmuutoksen ja ihmisten terveyden yhteyteen. Lisäksi hän on Foreign Policy -lehden kolumnisti ja The Lancet -lehden toimittaja.

Neiti Garrett on ainoa toimittaja, jolle on koskaan myönnetty kaikki kolme suurta journalistipalkintoa: Peabody, Polk ja Pulitzer. Hänen kokemukseensa sisältyy uusia tauteja, epidemioita, pandemioita, lääkeresistenssiä, bioterrorismia, planeettojen terveyttä ja ilmastonmuutosta.

Tara C. Smith

Epidemiologian professori Kentin valtionyliopiston kansanterveystieteen korkeakoulussa

Tara Smith jatkoi koulutustaan Kent State University College of Public Healthin tiedekunnassa oltuaan yhdeksän vuotta Iowan yliopiston College of Public Healthin epidemiologian laitoksella. Siellä hän johti korkeakoulun kehittyvien tartuntatautien keskusta ja saavutti apulaisprofessorin arvon, jolla on vakinaistamisoikeus. Hän väitteli tohtoriksi Toledon yliopistossa, jossa hän tutki A-ryhmän streptokokin patogeneesiä, ja suoritti biologian kandidaatin tutkinnon Yalen yliopistossa.

Smithin tutkimus on omistettu zoonoottisille infektioille (infektiot, jotka siirtyvät eläinten ja ihmisten välillä). Hän oli ensimmäinen, joka havaitsi metisilliinille resistentin Staphylococcus aureus -bakteerin (MRSA) eläimiin liittyvät kannat Yhdysvalloissa. Smith on kirjoittanut yli 70 vertaisarvioitua artikkelia ja kirjan lukua ja esitellyt tutkimustuloksiaan lukuisissa kansallisissa ja kansainvälisissä tilaisuuksissa, muun muassa Capitol Hillissä maataloutta ja antibioottiresistenssiä käsittelevissä puheissa. Tara osallistuu myös erittäin aktiivisesti tiedeviestintään ja tiedotukseen. Hän pitää tiedeblogia 12 vuotta ja on kirjoittanut kirjoja A-ryhmän streptokokista, B-ryhmän streptokokista ja ebolasta, mukaan lukien Ebolan viesti (MIT Press). Hän myös raportoi säännöllisesti tartuntataudeista eri verkkoalustoille ja on Zombie Research Societyn neuvoa-antavan komitean jäsen.

Dave Levitan

Kirjoittaja tieteestä, ilmastosta, politiikasta

Dave Levitan on kirjoittanut tieteestä ja ympäristöstä yli kymmenen vuoden ajan moniin eri lehtiin, kuten Scientific Americaniin, Slateen ja Philadelphia Inquireriin.

Ensisijaisesti freelancerina hän on julkaissut yli 50 valtavirran julkaisussa, mutta hänellä on säännöllisiä artikkeleita The Washington Postissa, New Republicissa ja Gizmodossa. Hän käsittelee monenlaisia aiheita tieteen, terveyden ja ympäristön aloilta, ja hän on myös kirjoittanut oman kirjan ’Not a Scientist: How Politicians Mistake, Misrepresent, and Utterly Mangle Science.

Johtopäätös: Tiedetoimittajat

Koska kaikenlainen sisältö hyökkää jatkuvasti kimppuumme, tämän vallankumouksen ongelmana ei ole vastaanottamamme mediasisällön määrä, vaan se, miten suodattaa se. Neuvoni on seurata alan ammattilaisia ja todellisia asiantuntijoita.

Uusimmat lähettäjältä Blog