Miten voit auttaa Ukrainan mediaa

7 minuuttia luettu
–>
Miten voit auttaa Ukrainan mediaa.

Jokainen panos, oli se kuinka suuri tai pieni tahansa, antaa voimaa demokraattiselle journalismille ja ylläpitää sen tulevaisuutta.

Ukraina on jo lähes kolmen viikon ajan taistellut venäläisiä joukkoja vastaan. Venäjän hyökkäys on pakottanut miljoonat ihmiset muuttamaan kodeistaan, ja tuhannet ovat saaneet surmansa tässä sodassa. Kun Putinin armeija jatkaa etenemistään Ukrainan alueelle, yksi asia on selvä: Ukraina ja sen kansa kohtaavat valtavan, välittömän vaaran, ja he tarvitsevat kaiken mahdollisen avun.

Suureiden inhimillisten menetysten ohella voimme kaikki olla yhtä mieltä siitä, että lehdistön vapaus on myös tärkeä standardi mille tahansa demokraattiselle itsenäiselle maalle. Varsinkin tässä sodassa, kun yksi Venäjän tärkeimmistä aseista on väärennösten ja propagandan levittäminen.

Erityisesti Ukrainan media on ollut Venäjän hyökkäyksen kohteena noin 8 vuoden ajan. Venäjän ponnistelut suunnattiin disinformaation levittämiseen, jonka tarkoituksena oli horjuttaa Ukrainan vakautta ja toteuttaa kansainväliselle yleisölle ajatus natsismin olemassaolosta Ukrainassa. Nyt kun venäläiset joukot ovat hyökänneet maahan fyysisesti, monet ukrainalaiset toimittajat tuntevat olonsa turvattomaksi ja pyrkivät pakenemaan maasta, mikä voi jättää tyhjiön sinne, missä arvokas journalismi kerran oli.

Näistä syistä ja koska Venäjä on aktiivinen informaatiosodassa, on nyt tärkeämpää kuin koskaan tukea rehellistä ukrainalaista journalismia. Saatatte ajatella, että ette voi auttaa tällaisina hetkinä – mutta totuus on, että me ja kaikki ukrainalaiset pystymme. Mikään ei ole verrattavissa ukrainalaisten rohkeuteen, mutta myös sikäläiset toimittajat vaarantavat henkensä, jotta he voivat lähettää ja uutisoida tarinoita, jotka maailman on saatava tietää. Tämän viestin tarkoituksena on auttaa tiedotusvälineitä siirtymään, perustamaan taustatoimistoja ja jatkamaan toimintaansa turvallisemmista paikoista tai hengissä selvinneistä ukrainalaisista kaupungeista.

Tässä on muutamia muita askeleita, joilla voit auttaa ukrainalaisia tiedotusvälineitä jatkamaan riippumatonta raportointia ja uutisointia ensimmäiseltä linjalta, kun venäläiset tiedotusvälineet ja erilaiset vaihtoehtoiset ”uutissivustot”, jotka ovat enimmäkseen Venäjän sponsoroimia, levittävät propagandaa ja valeuutisia:

Osta mainontaa ukrainalaisessa mediassa

Tue ukrainalaista mediaa ostamalla mainontaa osoitteesta PRNEWS.IO. Markkinapaikka päätti peruuttaa kaikkien ukrainalaisten kustantajien omistamien tiedotusvälineiden maksut

1. Valitse media jota haluat tukea 5100 ukrainalaisten kustantajien omistaman uutissivuston joukosta. Voit tukea valtakunnallisia, ammatillisia tai paikallisia tiedotusvälineitä kamppailevilta alueilta.
  2. Maksa sijoituksen hinta kätevästi.
  3. Lisää teksti ”Tukeaksesi tiedotusvälineitäsi” otsikko- ja kokotekstiosioon ja napsauta lähetä.
  4. Media saa rahat lyhimmässä ajassa.
Media saa rahat lyhimmässä ajassa.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on käytännössä lamauttanut Ukrainan talouden. Paikalliset yritykset ovat keskeyttäneet mainossopimukset uutismedioiden kanssa, ja toimittajat vaarantavat jatkuvasti henkensä työskennellessään uutisjuttujen parissa etulinjasta. Nykyään PRNEWS.IO on ainoa foorumi, jonka kautta ukrainalaiset tiedotusvälineet voivat vastaanottaa maksuja ulkomailta.

sanoaa Alexander Storozhuk, PRNEWS.IO:n hallituksen jäsen.

Viron entisen presidentin Kersti Kaljulaidin aloite

Presidentti Kaljulaidin säätiö pyytää kaikkia tukemaan ukrainalaisia mediakanavia.

Vaiheittainen ohje, miten se tehdään:

1. Tehdään tilisiirto Presidentti Kaljulaid Säätiö MTÜ:n tilille: EE667700771006842520 (SWIFT: LHVBEE22)
  2. Kirjoita ”Ukrainan riippumattomille tiedotusvälineille” siirtotietokenttään.
Kirjoita ”Ukrainan riippumattomille tiedotusvälineille”.

Kaikki näin kerätyt varat siirretään Ukrainan riippumattomille tiedotusvälineille.

Tukimediaa tekijöille

Heidän mediaryhmäänsä kuuluu kaksi muuta julkaisua – ITC.ua, joka on teknologia-aiheinen julkaisu, ja Highload, joka on kehittäjille suunnattu uutissivusto.

Tiimillä on kaunis unelma: innostaa ukrainalaisia uskomaan itseensä, tekemään enemmän ja tekemään Ukrainasta vauraan maan. Voit tukea heitä seuraamalla tätä linkkiä.

GoFundMe-kampanja: Helpottaa Ukrainan mediaa jatkamaan!

Kampanjan toteuttaa yhteenliittymä, johon kuuluvat The Fix, Are We Europe, Jnomics ja Median kehittämissäätiö sekä useita mediakumppaneita eri puolilta Eurooppaa.

He tekevät yhteistyötä kasvavan luettelon ukrainalaisten kustantajien kanssa, mukaan lukien Ukrainska Pravda, Zaborona, Detector Media ja muut. Tuki jaetaan ensisijaisesti tarpeiden kiireellisyyden perusteella, minkä jälkeen se jaetaan suhteellisesti. Auttaa heitä seuraamalla tätä linkkiä.

Tarjoa työtilasi ukrainalaisille toimittajille

Tarjoa työpaikkasi ukrainalaisille kollegoille, jotka joutuvat raportoimaan tapahtumista ollessaan maan ulkopuolella.

Tänä päivänä monet ukrainalaiset toimittajat joutuvat lähtemään maastaan. Mutta he jatkavat työskentelyä väliaikaisista suojista tai pakolaisasunnoista käsin.

Avatkaa toimitilanne ukrainalaisille toimittajille. Se on myös tapa, jolla mediatyöntekijät voisivat auttaa ukrainalaisia.

Tämä on mitä voit tehdä auttaaksesi ihmisiä Ukrainassa juuri nyt

Ole hyvä, Lue artikkelimme, jossa on luettelo hyväntekeväisyysjärjestöistä, tarkistetuista lahjoitussivustoista ja aloitteista, jotka on perustettu keräämään aineellista, taloudellista tai vapaaehtoista apua.

In pictures: Venäjän joukot etenevät Kiovaan | Reuters.com

Uusimmat lähettäjältä Blog