Miten valita merkityksellisimmät avainsanat paikannusta varten?

11 minuuttia luettu

Huomio! Laadullinen avainsana-analyysi johtaa SEO-toimintojesi jatkotoimien onnistumiseen. Jos et tee perusteellista tarkastelua etukäteen, kerran saatat huomata, että sivuston korkea hakusijoitus tietyillä avainsanoilla ei tuota mitään konkreettisia tuloksia. Joten… miten etsiä avainsanoja?

Hanki lisätuloja blogistasi!

Mitä ovat avainsanat?

Avainsanat ovat sanoja ja lauseita, joita ihmiset kirjoittavat hakukoneisiin löytääkseen tiettyjä tietoja, palveluja tai tuotteita. Avainsanoja voidaan kutsua myös ”avainsanoiksi”.

miten haetaan avainsanoja yksityiskohtainen ohje.
Haku avainsanalla

Katsottaessa avainsanoja paikannuksen yhteydessä, on olemassa useita avainsanatyyppejä:

Brändi (brändi, yrityksen nimi) avainsanat

Brändättyjä avainsanoja ovat avainsanat, joita hakukoneiden käyttäjät kirjoittavat useammin silloin, kun he eivät tiedä yrityksen verkkosivujen tarkkaa osoitetta, mutta haluavat löytää ne. Yleensä verkkosivustot eivät vaadi mitään erityisiä toimia, jotta ne olisivat hakutuloksissa ensimmäisellä sijalla yrityksen nimenä olevalla lauseella. Tämä johtuu siitä, että:

• yrityksen nimi on yleensä uniikki (jos olet vielä valitsemassa yrityksen nimeä – tarkista, onko olemassa toista samannimistä yritystä, muuten sivustosi ei välttämättä ole ensimmäisellä sijalla hakutuloksissa lauseella, joka sisältää yrityksen nimen);
  • verkkotunnus vastaa yleensä täsmälleen yrityksen nimeä. Ja tämä auttaa myös yrityksen nimellä varustettua sivustoa näkymään korkeissa hakutuloksissa.

Yleiset avainsanat

Yleiset avainsanat ovat avainsanalauseita, jotka koostuvat pääasiassa 1-2 sanasta. Tämäntyyppisiä avainsanoja käyttävät useimmiten käyttäjät, jotka ovat kiinnostuneita tietyistä tuotteista ja palveluista, mutta joilla ei ole vielä erityisiä mieltymyksiä. Korkeat sijoitukset hakutuloksissa näillä avainsanoilla eivät välttämättä tuota yritykselle hyötyä. Lisäksi sijoittuminen tällaisiin avainsanoihin on huomattavasti hankalampaa, koska kilpailu on kovaa. Esimerkkejä seuraavista avainsanoista:

• yliopistot;
  • puvut;
  • kellot;

Long-tail avainsanat

Tyyppiä avainsanat ovat ensinnäkin avainsanalausekkeet, joissa on kaksi tai useampia avainsanoja. Internetin käyttäjillä, jotka kirjoittavat tällaisia sanoja hakukoneisiin, on tarkemmat tarpeet ja he tietävät tarkalleen, mitä he etsivät. Sijoittuminen tämäntyyppisiin avainsanoihin on helpompaa, koska kilpailu on täällä vähäisempää:

• MBA-yliopistot Berliinissä
  • Valkoinen hääpuku
  • mieskello hihnalla

Tämä vertailu koskee pääasiassa verkkosivustoja, jotka liittyvät tiettyyn liiketoimintaan – palvelujen tai tuotteiden myyntiin tai edistämiseen. Edellä mainittujen avainsanatyyppien lisäksi voit valita myös informatiivisia avainsanoja, jotka liittyvät tiettyjen vastausten etsimiseen, kuten ”Portugalin pääkaupunki”, ”miten keitetään munia” tai ”Tšekin tasavallan presidentti”.

Yhteenvetona:
  • Mitä vähemmän sanoja hakukoneeseen kirjoitettu lause sisältää, sitä useammin internetin käyttäjät käyttävät sitä. Samaan aikaan, kun sanojen määrä fraasissa vähenee, myös kilpailu kasvaa (vastaavasti, samoin kuin kyseisen avainsanan asemoinnin monimutkaisuus ja kustannukset).
  • .
  • Mitä enemmän sanoja hakukoneeseen kirjoitettu hakusana sisältää, sitä vähemmän kilpailua on ja sitä harvemmin käyttäjät hakevat kyseistä hakusanaa.

On myös syytä lisätä, että hakukoneeseen kirjoitettujen sanojen suurempi määrä on osoitus tarkemmista tarpeista. Vastaavasti on suurempi todennäköisyys, että siirtymällä hakutulossivulta verkkosivustollesi käyttäjä löytää tarvittavat tiedot verkkosivustoltasi.

Miten avainsanoja haetaan?

Tiedät jo avainsanatyypit ja niiden tärkeimmät ominaisuudet. Mutta miten etsiä niitä? On olemassa useita tapoja:

Luettele tarjoamasi tuotteet ja palvelut

Tämä on tärkein ja tehokkain tapa luoda avainsanalista paikannusta varten. Samalla on tärkeää muistaa yrityksesi ala. Jos esimerkkimme yritys tarjoaa palveluitaan vain yhdellä tietyllä paikkakunnalla, kannattaa avainsanoihin lisätä kaupungin nimi, koska suurin osa internetin käyttäjistä etsii tätä palvelua näin.

Tässä muutamia esimerkkejä avainsanoista, joita voit valita yrityksesi mukaan:

Esimerkki 1: Tietokonepalvelu Kaliforniassa:

• kannettavien tietokoneiden korjaus Kaliforniassa
  • PC:n korjaus Kaliforniassa
  • kannettavien tietokoneiden puhdistus Kalifornia

Esimerkki 2: Online-kauppa, joka tarjoaa tarvikkeita Applen tuotteille:

• iphone 6s kotelo
  • iphone 10 akku
  • iphone 4 laturi

Käytä Googlen hakukoneen ehdotuksia

Kun kirjoitat valitun lauseen, Google tarjoaa yleensä joitakin vihjeitä, jotta käyttäjät voivat yrittää löytää haluamansa tiedon muilla sopivilla lauseilla. Nämä vinkit löytyvät kahdesta paikasta:

jäljempänä lista hakutuloksista:

kenttään, johon kirjoitamme avainsanat:

miten etsit avainsanoja vaiheittainen ohje.

Nämä ehdotukset ovat hyvä opas paitsi tietoa etsiville, myös niille, jotka haluavat valita avainsanoja verkkosivujen paikannukseen. Vihjeet sisältävät kirjoittamasi kaltaisia lauseita, joita internetin käyttäjät käyttävät usein.

3. Käytä Ubersuggest-työkalua

Ubersuggest on työkalu, joka toimii samalla tavalla kuin Googlen hakukoneiden ehdotukset. Yhden avainsanan perusteella saat ehdotuksia muista – samankaltaisista avainsanoista, jotka kannattaa sijoittaa, koska myös internetin käyttäjät etsivät niitä.

Työkalun käyttö on erittäin helppoa:

miten etsiä avainsanoja ubersuggestilla.

Kenttään (1) kirjoitetaan tärkein avainsana, kenttään (2) valitaan English/United Kingdom, koska olemme kiinnostuneita englanninkielisistä avainsanoista, jotka ovat suosittuja Isossa-Britanniassa, ja napsautetaan Search. Seuraavassa on esimerkkejä tuloksista, jotka on saatu hakusanalla ”sightseeing trips”:

Vaikutteisen listan avainsanoista saa kirjoittamalla vuorotellen hakupalkkiin

• katsastusmatkat A;
  • katsastusmatkat B;
  • katselumatkat C.

Ja sitten on lisättävä hakukoneen tarjoamat vaihtoehdot. Ubersuggestin avulla tämä prosessi suoritetaan automaattisesti.

4. Käytä KeywordTool-työkalua

Moinen työkalu on KeywordTool. Sen toimintaperiaate on hyvin samanlainen, mutta valmiita avainsanoja sisältävien ehdotusten määrä on vielä suurempi. KeywordToolin käyttöliittymä on varsin intuitiivinen ja helppokäyttöinen:

Kenttään (1) kirjoitetaan perusavainsana, jonka perusteella halutaan luoda ehdotuksia muista avainsanoista, ja napsautetaan sitten painiketta (2).

Tässä tapauksessa tulokset ovat seuraavat:

5. Käytä Google AdWordsin Keywords Planner -työkalua

Toinen työkalu, joka auttaa sinua valitsemaan oikeat avainsanat paikannusta varten, on Google AdWords KeywordTool. Käyttääksesi sitä sinun on kirjauduttava Google-tilillesi ja seurattava selaimessasi tätä linkkiä. Saat luettelon avainsanaehdotuksista valitsemalla vaihtoehdon ”Etsi avainsana ja mainosryhmä (Löydä uusia avainsanoja)”.

Sitä sitten tärkein avainsana kenttään (1), esimerkiksi alla olevan kuvan mukaisesti – ”koiranruoka”, ja napsauta (2) – Näytä ehdotukset (Hae tulokset).

Tulokset Avainsanaehdotukset-välilehdellä pitäisi näkyä seuraavasti:

Miten analysoida avainsanoja potentiaalisen liikenteen kannalta?

Kun meillä on täydellinen luettelo avainsanoista, joka on luotu edellä kuvatuilla menetelmillä, meidän ei tarvitse tehdä muuta kuin tarkistaa, kuinka usein Google-haun käyttäjät hakevat avainsanaa. Voit tehdä sen edellä mainitulla Google AdWords KeywordTool -työkalulla. Mutta tällä kertaa siirry KeywordPlanner -sivulle, valitse ”Lataa avainsanaideoita” -vaihtoehto ja liitä alla olevaan kenttään ne avainsanat, joiden lukumäärän hauissa haluat tarkistaa.

Klikkaa sitten ”tallenna”. Tässä on esimerkki siitä, miltä hakutulokset näyttävät:

Sarakkeessa ”Avg. monthly searches” on tietoa siitä, kuinka monta kertaa (keskimäärin) internetin käyttäjät kirjoittavat hakukoneeseen tietyn avainsanan. Lisäksi, kun viet kursorin tämän luvun vasemmalla puolella olevan kuvakkeen päälle, saat ennusteen ensi vuodelle.

Kuten esimerkissä näkyy, osa avainsanoista on kausiluonteisia. Tämä tarkoittaa, että niiden suosio riippuu enimmäkseen kuukaudesta.

Miten tulkitaan tietoa tämän avainsanan keskimääräisestä hakukerrasta? Voimmeko esimerkin perusteella olettaa, että ollessaan hakutuloksissa ensimmäisellä sijalla hakusanalla ”last minute tours”, sivusto saa saman määrän katselukertoja kuukaudessa? Valitettavasti ei, tulosta ei voi ennustaa tarkasti.

Mikä vaikuttaa avainsanojen kilpailukykyyn?

Viimeinen ja erittäin tärkeä tekijä avainsanojen valinnassa sijoittelua varten on niiden kilpailukyky. Siitä riippuu, kuinka paljon ja kuinka kauan sivuston paikannus tietylle avainsanalle maksaa ja kestää. Avainsanojen kilpailukyvyn arviointi vaatii SEO:n erityisosaamista ja jonkin verran kokemusta. Siksi luettelen vain avainsanojen kilpailukykyyn vaikuttavia tekijöitä:

• alue – Kilpailukykyisimmät avainsanat liittyvät kannattavimpiin liiketoiminta-alueisiin. Johtavia aloja ovat rahoitus, pankkitoiminta ja vakuutus.
  • kilpailijoiden määrä – mitä enemmän samankaltaisia aiheita käsitteleviä sivustoja ja samankaltaista toimintaa harjoittavia yrityksiä on, sitä vaikeampaa on saavuttaa parempi tulos kuin kilpailijoiden tulokset.
  • Kilpailijoiden verkkosivustojen SEO-optimointi – mitä enemmän SEO-optimoituja verkkosivustoja on hakutuloksissa relevantilla hakusanalla, sitä vaikeampaa on ottaa paikkaa toiselle uudelle verkkosivustolle.
  • kilpailijoiden verkkosivustoille johtavien linkkien määrä ja laatu – mitä enemmän laadukkaita linkkejä kilpailijoilla on, sitä vaikeampaa on kilpailla heidän kanssaan korkeasta sijoittumisesta hakutuloksissa.

Uusimmat lähettäjältä Blog