Miten PR-asiantuntijan tulisi työskennellä LinkedInin kanssa

20 minuuttia luettu
–>
Miten PR-asiantuntijan tulisi toimia LinkedInin kanssa.

LinkedIn on maailman suurin ammatillisen verkostoitumisen ja työllistymisen foorumi. LinkedInin katsotaan olevan vain ammattilaisille ja työnhakijoille. Mutta nämä eivät ole kaikki sen toiminnot. Miljoonat ammattilaiset käyttävät LinkedIniä kasvattaakseen verkostojaan ja uraansa, mutta tiesitkö, että LinkedInistä voi olla hyötyä myös PR-ammattilaisille? Minäpä näytän sinulle, miksi.

Miten PR-asiantuntija voi hyötyä LinkedIn-profiilista?

LinkedIn antaa markkinoijille ja PR-asiantuntijoille pääsyn suuriin B2B-yrityksiin. Se antaa sinulle yhden lisämahdollisuuden ilmoittaa yrityksestäsi ja tarjoaa myös linkin takaisin verkkosivustollesi.

Kannattaa

LinkedIn tarjoaa sinulle alustan, jolla voit olla vuorovaikutuksessa vaikuttajien ja mediakirjailijoiden kanssa. Voit myös ottaa yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiin, työntekijöihin, kumppaneihin ja sijoittajiin.

PR-vastaavat saavat tukea LinkedInistä, sillä se tarjoaa paikan lehdistötiedotteille. Yritystietoa kulutetaan ja jaetaan LinkedInissä paremmin kuin millään muulla alustalla. LinkedIn tarjoaa PR-johtajille vipuvoimaa, jonka avulla he voivat auttaa asiakkaitaan tehokkaammin.

Strategia

Jos haluat, että ihmiset tunnistavat tuotteesi ja jos haluat vaikuttaa yleisösi mielipiteisiin, sinun on oltava strateginen. LinkedIn on paikka, jossa voi toimia ammattimaisesti. PR-asiantuntijat voivat käyttää LinkedIniä alustana, josta heidän yrityksensä hyötyvät. Asiakkaasi ja sen tuotteen strateginen edustaminen voi auttaa sinua vauhdittamaan heidän liiketoimintaansa ja saavuttamaan PR-tavoitteesi.

Kasvata verkostoasi

LinkedIn antaa helpon pääsyn suoraan yhteyteen ihmisiin, joihin haluat olla yhteydessä – kumppaneihin, sijoittajiin, työntekijöihin, kollegoihin ja potentiaalisiin asiakkaisiin. LinkedInissä on kyse yhteyksistä. Suhteiden luominen eri LinkedIn-käyttäjiin voi antaa sinulle etulyöntiaseman taitojesi ja kokemuksesi esittelyyn.

Viime aikoina ihmiset epäilevät LinkedInin tarpeellisuutta ja sen vaikutusta suhdetoimintaan. Verkoston rakentaminen LinkedInissä auttaa sinua esittämään itsesi parhaassa mahdollisessa valossa. Jos verkostosi näkee saavutuksesi, projektisi ja arvostelusi, voit odottaa, että he jakavat työsi sekä tietoa tuotteesta ja brändistä. Tämä voi tuoda sinulle yhä enemmän katselukertoja ja auttaa sinua ylläpitämään terveitä julkisuussuhteita.

Engage

Luomalla sitouttavia viestejä, joilla käynnistät keskusteluja ja ammatillista keskustelua, ylläpidät parhaiten suhdetoimintaa LinkedInissä. Pelkillä viesteillä ei ole merkitystä, vaan tärkeää on myös se, miten esittelet tuotteesi, brändisi ja itsesi. Ihmiset ottavat sinuun yhteyttä vain, jos he katsovat, että tuotteesi on heille arvokas ja hyödyllinen. Levitä aitoa ja vakuuttavaa sisältöä ja varmista, että verkostosi on sinulle arvokas.

Suositukset

Suositukset ovat tehokas tapa mainostaa ja saada mainostusta ihmisiltä, joiden kanssa teet yhteistyötä tai annat palvelua. Ihmiset uskovat, mitä he näkevät. Jos onnistut saamaan positiivisia arvosteluja ja suosituksia muilta tunnetuilta ihmisiltä ja ajatusjohtajilta, se lisää ihmisten luottamusta sinuun ja he kiinnostuisivat esittelemästäsi yrityksestä.

Hio sosiaalisia taitojasi

LinkedIn auttaa sinua liittymään erilaisiin ryhmiin, joissa voit olla vuorovaikutuksessa valtavan yleisön, kokeneiden ja kokemattomien, kanssa. Saat tietää, mitä asiakkaat tarvitsevat ja mistä he pitävät ja mistä eivät pidä.

Miten tehostaa LinkedIn-profiiliasi.

PR-kampanjat

Voit mainostaa suhdetoimintakampanjasi LinkedInissä, sillä se tarjoaa suuremman tavoittavuuden ja houkuttelee valtavan yleisön. Yritysten tulisi tarjota suhdetoiminnalle selkeä viesti, jonka ne voivat välittää. Tämän viestin tulisi olla ymmärrettävä ja ytimekäs. PR-kampanjoiden tulisi olla hyvin suunniteltuja ja pyrkiä erityiseen tavoitteeseen. PR-kampanjalle olisi määriteltävä sen tavoitteet, sillä sen avulla on helpompi keskittyä kampanjan suunnitteluun ja toteutukseen sekä arvioida sen onnistumista.

Julkaise

Ei sinun tarvitse olla ammattikirjoittaja tai toimittaja, mutta LinkedIniin kirjoittaminen ja keskusteluihin osallistuminen voi auttaa sinua tulemaan tunnetuksi sopivalla alalla. Jaa tietämystäsi ja näytä asiantuntemuksesi omalla alallasi, tämä rohkaisee ihmisiä vierailemaan profiilissasi ja he tietävät, millä alalla olet ammattilainen.

Miten tehostaa LinkedIn-profiiliasi?

Tässä oli yleisiä suosituksia, mutta tutustu ensin seuraavaan yksityiskohtaiseen ohjeeseen LinkedIn-sivusi tai yrityksesi sivun parantamiseen:

1.Eli ensin täytät koko profiilin, joka kattaa kuvan itsestäsi. Sinun kannattaa pitää LinkedIn-sivuasi ammatillisena brändinäsi. Se on tilaisuus kertoa, miten brändi hyödyttää ihmisiä (tai toista yritystä). Tässä tapauksessa kerrot osaamisestasi potentiaalisille työnantajille tai asiakkaille.

2. Lisää sivullesi LinkedIn-taustakuva. Lisää LinkedIn-profiiliisi hieman lisää persoonallisuutta lisäämällä brändin mukainen taustakuva. Vaikka sinulle tarjotaan automaattisesti sellainen, voit vaihtaa sitä esittelemään henkilökohtaista brändiäsi tai erityisiä kiinnostuksen kohteitasi tai kiinnittämään huomiota erottuaksesi muista. LinkedIn suosittelee, että kannen koko on 1584 x 396 pikseliä, ja sen on oltava JPG-, PNG- tai GIF-tiedosto, jonka koko on alle 8 Mt.

3. Lisää, poista ja järjestä uudelleen LinkedIn-sivusi osioita. Voit poistaa, muokata ja järjestää uudelleen LinkedIn-profiilisi osioita korostaaksesi tai piilottaaksesi tiettyjä tietoja haluamallasi tavalla. Kun haluat muokata mitä tahansa osiota, vie hiiren kurssi vain kunkin osion kaksipuolisen nuolen päälle. Hiiresi muuttuu neljän nuolen kuvakkeeksi, jolloin voit napsauttaa, vetää ja pudottaa sen toiseen kohtaan profiilissasi.

4. Optimoi LinkedIn-sivusi hakukoneita varten. Hakukoneoptimointi (SEO) ei rajoitu vain bloggaamiseen – voit myös parantaa profiiliasi, jotta LinkedInissä hakevat ihmiset löytävät sinut avainsanoilla, joilla haluat, että sinut löydetään ja tunnistetaan. Voit lisätä näitä avainsanoja profiilisi eri osioihin, kuten otsikkoon, bioosi tai työkokemukseesi.

5. Julkaise ProFinder-merkki profiiliisi. On suositeltavaa lisätä ProFinder Badge, jota käytetään freelancereiden tunnistamiseen LinkedInin ProFinderissä. Tämä ominaisuus yhdistää urakoitsijat ja apua etsivät projektipäälliköt. Freelancerit voivat näyttää ProFinder-merkin sivuillaan näyttääkseen mahdollisille asiakkaille taitonsa, kokemuksensa ja suosituksensa.

6. Sinun kannattaa sisällyttää kaikki LinkedInin suosittelemat tiedot. Sinun tulisi myös täyttää about-osio. Ajattele sitä brändin asemointilausuntona tai siitä, mikä tekee sinusta parhaan tai erilainen kuin muut PR-ammattilaiset. Se on tilaisuus, jossa voit esitellä kykyjäsi ja bränditarinasi.

7. Seuraavaksi LinkedIn-tilisi tulisi sisältää kaikki ansioluettelosi tiedot. Sinun on oltava strateginen siinä, miten näytät itsesi. Siksi on hyvä lukea työnkuvauksia, koska se auttaa sinua ymmärtämään, mitä potentiaaliset työnantajat ja asiakkaat etsivät.

Välillä voit käyttää tätä tietoa muokkaamaan tapaa, jolla esittelet kokemuksesi ja mitä korostat. LinkedIn on täydellinen paikka mennä yksityiskohtaisesti ansioluetteloasi pidemmälle.

8. Hyödynnä LinkedIn-sivusi blogi- ja verkkosivulinkkejä.

Siitä LinkedIn-sivullesi portfolio, verkkosivuston linkit ja sosiaaliset verkostot. Linkkejä sisältöösi ja projekteihisi voi lisätä myös profiiliisi klikkausten lisäämiseksi. Tämän mahdollisuuden avulla voit kiinnittää enemmän huomiota tiettyihin sivusi osa-alueisiin ja ohjata liikennettä muualle.

Jos sinulla on esimerkiksi blogi tai kokemusta suurista yrityksistä, voit jakaa linkkejä LinkedInissä mainostaaksesi blogiasi ja projektejasi.

9. Tarkista verkostosi päivitykset (tai jaa omia)

Löydät LinkedInin etusivulta, Verkostopäivitykset ovat pohjimmiltaan LinkedInin muunnelma Facebookin uutisvirrasta. Tarkista tästä syötteestä nopea tilannekatsaus siitä, mitä yhteystietosi, asiakkaasi, kilpailijasi ja muut tekevät ja jakavat. Kommentoi, onnittele ja jaa mielipiteesi viestien alla. Voit myös jakaa omia päivityksiäsi, kuten tietoja tuotteistasi tai palveluistasi ja huomionarvoista sisältöä, jota yrityksesi on kirjoittanut ja jakanut.

Voit tilata sähköposti-ilmoituksia tai lajitella ”Tärkeimmät päivitykset” ja ”Viimeisimmät päivitykset” -valikoiman mukaan suodattaaksesi LinkedIn-syötettä haluamallasi tavalla.

10. Ole tunnistettavissa.

LinkedIn-yhteystietojesi pitäisi tunnistaa profiilisi heti, kun he löytävät sen. Hyvä tapa tehdä profiilistasi helposti tunnistettava on varmistaa, että profiilisi nimi, otsikko ja muut yksinkertaiset tunnistetiedot ovat helposti nähtävissä ja helposti erotettavissa muista profiileista.

Huomautus: Tarkista, että myös Julkinen profiili -asetuksesi on käytössä, jotta se näkyy ja on tunnistettavissa yleisöllesi.

11. Säilytä ammattimaisuutesi viesteissä

Julkaise alaa koskevia postauksia, jotka esittelevät sinut todellisena ammattilaisena.

Jotta sinulla on terveet julkiset suhteet yleisöösi, on erittäin tärkeää käyttää positiivista kieltä. Kaikkien PR-asiantuntijoiden tulisi pitää äänensä rauhallisena ja kieli positiivisena hyvien yhteyksien rakentamiseksi. Positiivisen, julistavan kielen ja voimakkaiden viestien käyttäminen voittaa negatiivisen ja myrkyllisen kielen ja ihmiset.

12. Jaa sisältöäsi LinkedIn-artikkeleiden kautta

Hyviä uutisia! Sinun ei enää tarvitse olla valtava määrä seuraajia LinkedIn-tililläsi, jotta voit julkaista uusia artikkeleita LinkedInissä. Julkaisutoiminto on kaikkien verkoston käyttäjien käytettävissä. Artikkelien ja postausten ero LinkedInissä on tekstin pituus ja sijainti eri erillisillä välilehdillä. Artikkeleiden etuna on myös se, että LinkedIn-käyttäjät (jotka eivät välttämättä tunne sinua) voivat löytää artikkelisi suodattamalla aiheita LinkedInissä ja näin ollen osoittaa kiinnostusta profiiliasi kohtaan ja lopulta seurata sinua (lisätietoja Luomatila).

Kokeile, miten tämä ominaisuus voi tukea markkinointitavoitteitasi luomalla sisältöä ja julkaisemalla sitä LinkedIn-sivullasi.

13. Hyödynnä @mainintoja tilapäivityksissäsi.

Lisää viestiesi tavoittavuutta LinkedInissä voit merkitä – tai @mainita – käyttäjiä ja muita yrityksiä viesteissäsi aivan kuten Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa.

Syötä @-symboli heti käyttäjän ja yrityksen nimen perään postauspäivityksessäsi tai postauksessasi. Tämän seurauksena kyseinen käyttäjä tai yritys saa ilmoituksen, että olet merkinnyt hänet, ja hänen nimensä linkittyy myös hänen profiiliinsa ja sivulleen itse tilapäivityksessä. Tämä on loistava tapa lisätä sitoutumista ja vuorovaikutusta päivityksissäsi sekä parantaa brändin tunnettuutta.

14. Tarkista, kuka on katsonut LinkedIn-profiiliasi.

Löydä yleisösi jäsenet, potentiaaliset liidit ja asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneita profiilistasi ja LinkedInissä jakamastasi markkinointisisällöstä. Miten? Löydä Kuka katsoi profiilisi -toiminto.

Tämä ominaisuus, johon pääset päänavigaatiossa Profiili-pudotusvalikon kautta, antaa sinulle mahdollisuuden tunnistaa tarkalleen sivullasi vierailleet henkilöt. Voit nähdä, miten sijoitut suhteessa yhteystietojesi, muiden kaltaistesi yritysten profiilinäkymiin ja muihin.

15. Muista, että LinkedIn on ammatillinen sosiaalinen verkosto. Mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että LinkedIniä käytetään virtuaaliseen verkostoitumiseen ja yhteyksien luomiseen, mutta se ei ole kuin Facebook, jossa voit vain seurata kaveria. Ei, vaan sen sijaan on suositeltavaa jatkaa virtuaalista kasvokkain tapahtuvaa verkostoitumista. Kyse on molempia osapuolia hyödyttävästä suhteesta, joten kyse ei voi olla pelkästään sinun projektistasi. Ole strateginen sen suhteen, kenen kanssa olet yhteydessä.

11. Hyödynnä LinkedIn Endorsements.

LinkedIn tarjoaa ominaisuuden nimeltä Endorsements – jonka avulla voit myöntää ja jakaa tunnustusta ihmisille, joiden kanssa teet yhteistyötä, tukemalla heidän taitojaan. Voit mainostaa ja tukea yhteistyökumppaneiden ja kollegoiden taitoja, jotta heidän profiileistaan tulisi vaikuttavampia, osoittaa tukesi ja osoittaa asiantuntemuksesi heidän osaamisestaan.

16. Käytä Avointa profiilia lähettääksesi viestejä henkilöille, joihin et ole yhteydessä.

Jos haluat luoda uusia yhteyksiä potentiaalisiin kumppaneihin, asiakkaisiin ja muihin alan johtaviin henkilöihin, voit ottaa heihin yhteyttä henkilökohtaisella viestillä.

Lisäksi muiden LinkedIn-ryhmien jäsenet, LinkedIn sallii sinun lähettää viestejä vain henkilöille, joiden kanssa olet ensimmäisen asteen yhteydessä. Voit kuitenkin kuulua Open Profile -verkostoon, joka on vain Premium-tilin haltijoiden käytettävissä. Sen avulla nämä käyttäjät voivat vastaanottaa minkä tahansa muun LinkedIn-jäsenen viestejä jäsenyystyypistä riippumatta.

17. Mukauta yhteyksiäsi kasvattaaksesi ammatillista verkostoasi.

LinkedIn tarjoaa muita toimintoja, joiden avulla voit kasvattaa ammatillista verkostoasi ja luoda arvokkaita yhteyksiä. Tähän on useita tapoja riippuen siitä, mitä haluat saavuttaa.

18. Liity LinkedIn-ryhmiin.

LinkedIn-ryhmät ovat loistava tapa verkostoitua sellaisten ihmisten kanssa, jotka työskentelevät tuotteidesi tai palvelujesi parissa tai ovat niistä kiinnostuneita. Ne toimivat keskuksena, jossa sinä ja muut jäsenet voitte jakaa sisältöä, kasvattaa yhteystietoluetteloanne, vakiinnuttaa asemanne alan ammattilaisena ja lisätä brändin tunnettuutta.

On useita muitakin etuja, joita voit hyödyntää liittymällä LinkedIn-ryhmiin. Liittymällä esimerkiksi toimialaan liittyviin ryhmiin ja osallistumalla niissä käytäviin keskusteluihin asetut alasi ajatusjohtajaksi.

Lisäksi, liittymällä ryhmiin voit tarkastella muiden saman ryhmän jäsenten täydellisiä LinkedIn-profiileja ilman, että olet yhteydessä. Lisäksi, jos olet saman ryhmän jäsen kuin toinen käyttäjä, LinkedIn antaa sinulle mahdollisuuden lähettää enintään 15 ilmaista henkilökohtaista viestiä muille ryhmän jäsenille kuukaudessa (yleensä voit lähettää viestejä ensimmäisen asteen yhteyden käyttäjille).

19. Luo oma LinkedIn-ryhmä.

Harkitse oman LinkedIn-ryhmän tai yrityksesi ryhmän luomista. Voit käyttää ryhmääsi vakiinnuttaaksesi asemasi toimialasi johtajana, kasvattaaksesi yhteisöä, tuottaaksesi uusia markkinointisisältöideoita, lisätessäsi brändin tunnettuutta ja luodaksesi uusia johtolankoja.

20. Kommunikoi LinkedIn-ryhmäsi kanssa.

Lisäksi on vielä enemmän syitä luoda oma ryhmä LinkedIniin. Oman LinkedIn-ryhmän käsittely helpottaa vuorovaikutusta ja viestintää vastuullasi olevan ryhmän jäsenten kanssa. Ryhmäpostin julkaiseminen antaa sinulle mahdollisuuden jakaa mitä tahansa sisältöä ryhmäsi sivulla, mikä sopii erinomaisesti keskustelun aloittamiseen.

21. Analysoi LinkedIn-markkinointisi suorituskykyä.

Toimintojesi analysointi ja tarvittavien muutosten tekeminen on ratkaisevan tärkeää menestyksesi kannalta LinkedInissä.

LinkedInissä on perusteellinen sivujen analytiikka sekä raportointityökalut yrityksille kokonaissuorituskyvyn arvioimiseksi. Tarjolla on erityisiä raportteja ja grafiikoita siitä, kuinka tehokkaita tilapäivityksesi, sisältösi ja tavoittavuutesi ovat, sekä yksityiskohtaisia tietoja sivusi sitoutumisesta ja seuraajista (kuten yleisön jäsenten demografiset tiedot).

Yhteenvetona

PR-johtajien tulisi keskittyä siihen, miten onnistuneesti hallita LinkedInin ominaisuuksia houkutellakseen lisää liikennettä ja yleisöä. LinkedIn on yhden luukun paikka ajatusten ja ideoiden jakamiseen, keskustelujen aloittamiseen ja päivitysten löytämiseen ammatillisessa ympäristössä. LinkedIn on tehokas PR-työkalu, jota ei ole varaa sivuuttaa.

Uusimmat lähettäjältä Blog