Markkinointi vs. PR – mikä on ero?

11 minuuttia luettu

Tiedätkö eron markkinoinnin ja PR:n välillä? Ei ole harvinaista, että ihmiset, jotka etsivät markkinointi- tai PR-alan asiantuntijoita, ovat hämmentyneitä markkinoinnin ja PR:n eroista. Rajat näiden kahden käsitteen välillä ovat usein hämärtyneet. Jos sinusta tuntuu samalta tai tarvitset lisää faktoja, jotta voit tehdä selkeän jaon markkinoinnin ja PR:n välille, seuraavat tiedot ovat sinulle hyödyllisiä.

Mitä on markkinointi?

Markkinointi on yleisempi termi kuin PR, joka kattaa mainonnan ja PR-menetelmät. Kaikki markkinointitoimet edistävät brändin tunnettuutta, palvelua tai tuotetta tai yksilöä valitulla markkinaraolla. Markkinointi on elintärkeä osa jokaista yritystä, joka pyrkii tavoittamaan potentiaalisia asiakkaita ja myymään tarjouksiaan. Markkinointiasiantuntijan tehtävänä on käyttää markkinointikäytäntöjä potentiaalisten asiakasryhmien kanssa ja edistää kaikkea sitä, mitä yritys yrittää myydä.

Markkinointiasiantuntijan päivittäiset tehtävät voivat olla moninaisia. Siihen kuuluu sosiaalisen median kampanjoiden perustaminen ja edistäminen, jotta yhteisö pysyy paremmin mukana uusimmissa päivityksissä, uusissa tuotejulkaisuissa, erikoistarjouksissa jne. Seuratakseen ponnistelujensa tuloksellisuutta ja onnistumista markkinointiasiantuntijat luovat raportteja käyttäjien sitoutumisesta ja laativat analyysejä yleisöstään. Sen avulla he voivat kerätä lisää tietoa asiakkaistaan ja valita markkinointitapoja, jotka ovat hyödyllisimpiä heidän yhteisössään ja tuovat yritykselle lopulta enemmän tuloja.

Sosiaalinen media ei ole verkkomarkkinoinnin asiantuntijan ainoa vastuualue. Muita tehtäviä ovat muun muassa:

• Budjettien hallinnointi;
  • Tiedon analysointi;
  • Markkinatutkimus;
  • Luovien ideoiden tuottaminen;
  • Sähköpostien suunnittelu ja lähettäminen ja paljon muuta.

Markkinointi kattaa useita eri osa-alueita, joita voidaan suorittaa verkossa markkinointitavoitteiden saavuttamiseksi. Näitä ovat:

• Hakukoneoptimointi, joka viittaa siihen, että verkkomarkkinoinnin asiantuntija työskentelee avainsanojen ja sisällön kanssa ja parantaa yrityksensä verkkosivuston asemia hakukoneissa;
  • Pay-per-click -markkinointiin kuuluu maksullisen sisällön ja kohdennettujen mainoskampanjoiden luominen, jotka näytetään valituille yleisöille hakukoneissa ja virallisilla verkkosivustoilla.
  • Videomarkkinointi, jossa ehdotetaan videosisällön käyttämistä tuotemerkkien ja niiden yritysten tehokkaaseen edistämiseen kohdeyleisön sitouttamiseksi;
  • Sisältömarkkinointi, jonka avulla yritykset voivat olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa ja edustaa brändiään sisällön avulla;
  • Sosiaalisen median markkinointi käsittelee sosiaalisen median kampanjoiden toteuttamista ja vuorovaikutusta käyttäjien kanssa suosituilla sosiaalisen median alustoilla.

Verkkomarkkinoinnin niche-asiantuntija käyttää monia buzzwords-sanoja, jotka vain verkkomarkkinoinnin niche-asiantuntija ymmärtää selvästi. Verkkomarkkinointialalle ominaisia termejä ovat esimerkiksi:

• CPC – cost per click;
  • ROI – sijoitetun pääoman tuotto;
  • CTR – click-through rate, joka on tiettyä linkkiä klikanneiden käyttäjien määrä;
  • CTA on toimintakutsu, joka kannustaa käyttäjiä lataamaan, ostamaan, saamaan lisätietoja tilauksesta jne.
  • .

Mitä on PR?

PR:n eli suhdetoiminnan päätarkoitus on kertoa brändistä tai palvelusta laajemmalle yleisölle tiedotusvälineissä. Toisin kuin markkinointi, jonka tavoitteena on moninkertaistaa yritysten tulot lisääntyneen myynnin kautta, PR-asiantuntijoiden tavoitteena on luoda positiivinen brändin maine ja saada positiivista lehdistökatsausta jakamalla julkaisuja hyvämaineisissa tiedotusvälineissä. Yksinkertaisesti sanottuna PR pyrkii saamaan laajempaa näkyvyyttä yritykselle ilman, että se lisää myyntiä.

Yritykset voivat yhdistää voimansa PR-toimistojen ja ammattimaisten PR-tiimien kanssa tai niillä voi olla oma PR-osasto organisaatiorakenteessaan. Riippuen siitä, mihin mikrorakoiseen markkinarakoon yritys kuuluu, PR-kampanja voi kohdistua B2B- tai B2C-rakenteisiin ja lisätä brändin tunnettuutta hyväntekeväisyys-, rahoitus-, poliittisilla tai muilla toimialoilla.

PR-agentin rooliin kuuluvat muun muassa seuraavat päivittäiset tehtävät:

• PR-kampanjoiden suunnittelu
  • Lehdistötiedotteiden kirjoittaminen;
  • PR-kampanjoiden suunnittelu;
  • Valitsemasi toimialan uutisten seuraaminen;
  • Etsitään tiedotusvälineitä lehdistötiedotteiden jakamista varten;
  • Vahvojen suhteiden luominen sidosryhmiin;
  • Kommenttien hallinta yrityksen puolesta esim. kriisitilanteessa/huonoon lehdistöön vastaaminen.

Markkinoinnin vs. PR:n erot

Tässä tulee se tärkein osa, josta useimmat meistä ovat eniten kiinnostuneita. Mikä on markkinoinnin ja PR:n ero?

Kuten olemme jo maininneet, markkinointikampanjoiden päätavoitteena on myynnin edistäminen markkinoimalla tuotetta, palvelua tai koko yritystä. PR:n tavoitteena on ylläpitää yrityksen tai brändin positiivista mainetta jakamalla lehdistötiedotteita ja vastaavia julkaisuja valituissa tiedotusvälineissä.

Mitä muita markkinoinnin vs. pr:n eroja on? Katsotaanpa.

PR ja markkinoinnin tavoitteet

• PR-tiimin tavoitteet keskittyvät brändin positiivisen maineen hallintaan eri viestintäkanavien kautta ja yhteistyöhön mediaresurssien kanssa koskien julkaisujen jakamista heidän mediaresursseillaan.
  • Markkinointitiimin tavoitteena on löytää keinoja, joilla tavoitetaan kohdeyleisö ja kannustetaan heitä toteuttamaan myyntiin keskittyviä toimia, jotta tuotemerkit saisivat enemmän tuloja.

Kohderyhmät

Markkinointi- ja PR-kampanjat kohdistuvat eri kohderyhmille:

• Julkiset suhteet -tiimit pyrkivät tavoittamaan laajempia yleisöjä kuin verkkomarkkinointitoimistot. Samalla kun he käyttävät yksilöllisiä ja kampanjapohjaisia tavoittamisstrategioita ja lähestymistapoja, he kehittävät yksilöllistä viestintää. Näin PR-agentit voivat vedota kohdekäyttäjien tarpeisiin ja kiinnostuksen kohteisiin ja lisätä heidän kiinnostustaan mainostettavia tuotemerkkejä kohtaan hyvin laadittujen lehdistötiedotteiden avulla.
  • Markkinointitiimit tavoittavat suppeampia käyttäjäryhmiä, omia asiakkaitaan tai käyttäjiä, jotka ovat mahdollisesti kiinnostuneita mainostetuista palveluista. Tavoittaessaan kohderyhmiään verkkomarkkinoinnin asiantuntijat käyttävät sähköpostimarkkinointia ja digitaalista mainontaa tavoittaakseen potentiaalisia ostajia.

Päivittäiset tehtävät

PR-agenttien tehtävät vaihtelevat asiakkaiden toiveiden mukaan. PR-toimisto voi auttaa asiakasta luomaan tehokkaan viestintästrategian tai ideoida kriisinhallintasuunnitelmaa aina tarvittaessa. Muita PR-agenttien päivittäisiä tehtäviä ovat muun muassa:

• Yrityksen viestinnästä huolehtiminen;
  • Lehdistötiedotteiden kirjoittaminen ja jakelu;
  • Haetaan julkisia puhetilaisuuksia;
  • Luoda hyvämaineisen brändin kuva mediassa;
  • Hoitaa mediasuhteita asiakkaansa puolesta.

Markkinointiasiantuntijoiden päivittäisiin tehtäviin kuuluvat muun muassa seuraavat:

• Sosiaalisen median kampanjoiden toteuttaminen brändin puolesta;
  • Mainossuunnitelman tekeminen, mainoskampanjoiden luominen ja hallinta;
  • Markkinoiden tutkiminen markkinointikampanjan oikean suunnan löytämiseksi;
  • Myyntipuheiden ja lanseerausten, esitteiden, PDF-tiedostojen jne. työstäminen;

Suorituskykymittarit

Olipa kyse sitten markkinoinnista tai PR:stä, verkkokampanjoiden tehokkuutta tulisi mitata ja analysoida, jotta ymmärretään, mitkä tekniikat osoittautuvat tehokkaimmiksi brändisi kannalta.

Keskeisiä suorituskykymittareita, joiden avulla PR-asiantuntijat voivat mitata ponnistelujensa onnistumista, ovat:

• Toimittajien, vaikuttajien ja bloggaajien sosiaalisessa mediassa saama kohu;
  • Positiivisen lehdistön määrä, joka on tuotettu mediassa sillä markkinaraolla, johon yrityksesi kuuluu;
  • Saatujen saaman uutisoinnin tunnelma jne.

Markkinointiasiantuntijoiden keskeisiä suorituskykymittareita ovat:

• Tuotemyynnin tilastot, täyttävätkö vai ylittävätkö ne asetetut tavoitteet;
  • Markkinointi- ja mainosstrategioiden ja -kampanjoiden ROI;
  • Antaako sosiaalisen median kohu sysäyksen tuotteen myynnin kasvulle.

Missä PR ja markkinointi kohtaavat

Suunniteltaessa menestyksekästä verkkopromootiokampanjaa yritysten tulisi harkita PR- ja markkinointistrategioiden yhdistämistä, jotta ne saavuttaisivat parempia tuloksia. PR ja verkkomarkkinointi voivat vaikuttaa ja tukea toisiaan seuraaviin seikkoihin liittyvillä aloilla.

• Tuotteen tai palvelun myyntimäärän kasvattaminen on haastavaa, jos brändin julkisuus on vähäistä.
  • Julkisuussuhteet auttavat yrityksiä luomaan parempaa viestintää yleisön kanssa, saavuttamaan heidän luottamuksensa ja kasvattamaan mahdollisuuksia, että ihmiset jatkavat kaupankäyntiä brändin kanssa ostamalla sen tarjouksia.
  • PR- ja markkinointitoimistot voivat yhdistää voimansa lisäämällä brändin tunnettuutta sosiaalisen median kampanjoiden ja lehdistötiedotteiden jakelun avulla.
  • Kumpikin PR- ja markkinointitiimi harjoittaa vaikuttajamarkkinointia, jolloin kumpikin osapuoli voi saavuttaa omat tavoitteensa. Markkinointitiimi voi lisätä myyntiä mainoskampanjoiden avulla, kun taas PR-agentit voivat välittää brändiä rakentavia viestejä tehokkaammin.

Päättely: Markkinointi vs. PR

PR ja markkinointi sekoitetaan usein keskenään, koska ne kulminoituvat moniin eri osa-alueisiin ja ovat usein yhteydessä toisiinsa. Vaikka PR- ja markkinointitiimeillä on erilaiset tavoitteet ja ne tavoittavat eri yleisöjä, ne voivat tukea samaa yritystä tai brändiä. Yksinkertaisesti sanottuna PR-tuet voivat auttaa markkinointistrategiaa saamaan laajempaa näkyvyyttä ja tavoittamaan enemmän ostohalukkaita potentiaalisia asiakkaita.

Kahdella alalla on eroja myös strategioissa ja lähestymistavoissa, joita ne käyttävät tavoitteidensa saavuttamiseksi. Myös markkinointi- ja PR-kampanjoiden kesto on erilainen. Markkinointikampanja voi kestää useita päiviä tai viikkoja, kun taas PR-kampanjan vaikutus näkyy pidemmän ajan kuluessa.

Uusimmat lähettäjältä Blog