Miten saada lehdistökatsausta ja nostaa tuotteesi heidän valintalistalleen?

11 minuuttia luettu

Pienyrityksen omistajana joudut käyttämään monia hattuja. Myynti, perintä, kirjanpitäjä, IT-palvelu, henkilöstöhallinto, kuinka monta roolia näyttämöllä näyttelet? Ja usein sinua haastavat asiat, joita et näe tulevan. Näin ollen laiminlyötyjen lehdistötiedotusten saaminen voi aiheuttaa kriisin. On aika laittaa markkinoijan hattu päähän.

Tietäminen siitä, miten saada nimesi esille, vaatii hienovaraisuutta. Tämä osaaminen vaatii myös sekä aikaa että rahaa, ja kun olet vasta aloittamassa, sinulla voi olla pulaa molemmista. Joka tapauksessa sinun ei pitäisi vetää yhtä haastetta alas ja jättää muita huomiotta. Vaikka sinulla olisi rajallisesti resursseja aloittaa täysimittainen PR-kampanja, sinulla on silti vaihtoehtoja.

Oletko vielä mukana? Käydään sitten läpi lehdistön kattavuuden määritelmä ja tapoja hallita PR:ää älykkäiden tekniikoiden avulla, jotka auttavat sinua pitchaamaan tarinasi.

Miten saat hyvää lehdistökatsausta yrityksellesi

Ajattele lehdistökattavuutta oikeana tapana ansaita julkisuutta yrityksellesi. Mitä sitten teet luodessasi lehdistökatsauksia? Yksinkertaisesti sanottuna yrität vakuuttaa toimittajan/vaikuttajan kertomaan nykyisille tai tuleville asiakkaillesi, kuinka upea olet. Jos haluat saada käsityksen siitä, miten saat yrityksesi julkisuuteen, tutustu mainonnan, markkinoinnin ja PR:n väliseen eroon.

Kun kerrot nuorelle naiselle, kuinka komea, fiksu ja menestyvä olet – sinä mainostat. Kun kerrot nuorelle naiselle, kuinka älykäs, fiksu ja ihana hän on – sanot oikeita asioita oikeille ihmisille eli markkinointia

Mutta kun joku muu kertoo nuorelle naiselle, kuinka komea, fiksu ja menestynyt hänen seurustelukumppaninsa on, se on PR

Tämä on kirjailija S.H. Simmonsin havainnollisin selitys. Siinä on kyse positiivisen mielikuvan luomisesta luottamuksen ja uskottavuuden rakentamiseksi markkinoillesi. Entä sitten lehdistökatsaus, saatat kysyä? No, hyvä lehdistökatsaus toimii yhteyshenkilönä toimittajan ja potentiaalisten asiakkaidesi välillä. Niin kauan kuin kaikki on positiivista, sitä enemmän voit saada uutisointia.

Build Positive Online Reputation & Remove Negative from SERP

Tulee uusi alku lehdistökuvaan

Ollaksesi menestyvä alallasi on huono ajatus odottaa, että uutiset putoavat syliisi. Eikö sinulla ole uutisia? Silloin hyvän lehdistökatsauksen hankkiminen on vieläkin tärkeämpää. On varmasti ainakin yksi aihe, josta asiakkaasi on intohimoinen ja joka resonoi hyvin median kanssa. Ideoi se ja rakenna kampanja sen ympärille.

Jollain on aina jotain uutta tai uutisarvoista jaettavaa. Älä toista jotain, josta ilmoitettiin muutama kuukausi sitten. Kerro aina vähintään yhdestä uudesta tuoteominaisuudesta – oli kyseessä sitten ohjelmistopäivitys tai uudet ominaisuudet. Jos haluat saada toimittajia/vaikuttajia/bloggaajia puolellesi ja saada lehdistössä näkyvyyttä, varmista, että tarinassasi on uutisarvoinen näkökulma.

Tässä on muutamia yleisiä näkökulmia, joita voit käyttää saadaksesi uutisointia:

• vuotispäivä tai myynnin virstanpylväs;
  • seurausten vaikutus;
  • henkien menetys tai omaisuuden tuhoutuminen;
  • Uudet tuotteet, palvelut, toimipaikkojen avaaminen;
  • konflikti;
  • rahoituskierroksen ilmoittaminen;
  • aikaisuus;
  • ihmisten kiinnostus;
  • ilmoita kampanjan voitosta tai kehityksestä.

Kulmasta riippumatta sinun on joka tapauksessa asetuttava ensin toimittajien asemaan. Ja paras tapa tehdä se on kuvitella, miltä hänen työnsä näyttää, mitkä ovat hänen tavoitteensa ja miten voit auttaa häntä saavuttamaan ne. Nykyisessä medianälkäisessä maailmassa toimittaja saattaa saada jopa 500 sähköpostia ja lehdistötiedotetta päivässä. Neulan löytäminen tästä tarinoiden heinäsuovasta ei ole helppo tehtävä. Kuvittele, että selaat päivän mittaan läpi tuhansia itseään ylistäviä markkinajohtajia, jotka väittävät olevansa seuraava suuri juttu. Etsit mielenkiintoista tarinaa, joka voidaan tarkistaa useiden päivien kuluessa. Se on suuri win-win.

#1 Kohdenna oikeat ihmiset

Aivan kuten ihanteellisen yleisön tunnistaminen vaatii aikaa tutkimukseen, ei oikeiden toimittajien kohdentaminenkaan ole erilaista. Jos haluat olla varma siitä, että lehtijuttusi päätyy sellaisen toimittajan käsiin, joka käsittelee aihettasi tai on ainakin mukana tässä kokemuksessa, etsi hänet. Pitchisi saaminen poliittiselle toimittajalle ei vahingoita sinua, mutta se ei kuitenkaan tuo lisäarvoa. Tutki siis ensin hieman, mistä löydät ne kirjoittajat, joita aiot pitchata.

#2 Vältä sinulta poissaolevaa sähköpostia

Lämmin intro on aina parempi kuin kylmä out-of-blue-sähköposti. Silti, jos se ei ole mahdollista, yritä ainakin rakentaa suhde kirjoittajaan. Se tarkoittaa, että ennen kuin edes lähetät hänelle pitchisi, lue hänen artikkelinsa. Myös harkittu kommentti toimisi eduksesi. Seuraa häntä sosiaalisessa mediassa. Keksi tapa olla hänelle hyödyksi. Tee parhaasi löytääksesi se juttu, joka yhdistää sinut ja kirjoittajan.

Vinkkejä tehokkaan sähköpostipitchin kirjoittamiseen

#3 Tee se helpoksi toimittajille

Journalistit/vaikuttajat/bloggaajat haluavat juttuja, jotka myyvät. Heillä on nenää hyville uutistarinoille. Hyvä uutistoimittaja löytää uutisarvoisen elementin, vaikka se olisi haudattu jonnekin lähelle pohjaa. Silti, jos haluat saada uutisointia, helpota toimittajan työtä. Käytä käänteistä pyramidia juttusi muotoiluun. Esittele painavin ajatuksesi huipulla ja laske sitten alaspäin vähiten tärkeät uutiset alareunaan. Näin vältät hautaamasta juttusi otsikkoa.

#4 Pidä se tiiviinä

Hyvä lehdistötiedotus antaa jutun pääkohdat ensimmäisessä kappaleessa. Vaikka et olisikaan luonnostaan lahjakas kirjoittaja, lehdistökatsauksen muodon noudattaminen voi auttaa sinua. Aloita otsikolla, jossa tiivistetään uutisjuttusi tärkeimmät uutisarvoiset kohdat sisällyttämällä siihen ”5 W:tä ja H:ta”. Noudata sitten käänteisen pyramidin muotoa ja jätä vähiten tärkeät uutiset jutun alareunaan. Kun kirjoitat, pidä se lyhyenä ja yksinkertaisena. Yksi tapa tehdä tämä on noudattaa subjekti-verbi-objekti-muotoa. Se on fiksu tekniikka, jota käytetään lehdistökirjoittelun hallintaan. Näin ollen voit välittää enemmän tietoa käyttämällä vähemmän sanoja aktiivisella äänellä.

#5 Tarkista AP-tyyli

Kun olet tehnyt loistavaa työtä, viimeinen asia, jonka haluat, että pitchissäsi on AP-tyylisiä virheitä. Se on amerikkalaisessa painetussa journalismissa käytetty kultainen standardi, joten tee parhaasi opetellaksesi sitä. Aina kun kirjoitat juttua, tarkista se Associated Pressin virheiden varalta. Melko pian ymmärrät yleiset tyylikohdat ja voit tehdä pitchisi helpommin.

How to Write a Press Release AP Style
Wiiten kirjoitat lehdistötiedotteen AP-tyyliin

#6 Jos mahdollista, lähetä näytteitä

Kun kiinteistöissä on kyse sijainnista, nykypäivän lehdistössä on kyse näytteistä. Näytteiden lähettäminen tuotteistasi on takuuvarma tapa luoda mielekäs yhteys kirjoittajiin. Sinulla ei tarvitse olla tuhansia seuraajia, mutta sinun on oltava vuorovaikutuksessa muutaman kirjoittajan kanssa, jotka vaikuttavat kiinnostuneilta siitä, mitä teet ja mitä tarjoat. Ja seuraavan kerran kun he kirjoittavat sinusta, he todennäköisemmin kirjoittavat jutun juuri tästä aiheesta. Eikä sinun tarvitse lähettää kaikkia tuotteitasi. Valitse se, joka vastaa eniten kohderyhmääsi.

Ei ole mahdollista? Tee sitten toimittajien elämästä helpompaa digitaalisella hyödykkeellä. Se johtaisi parempaan kumppanuuteen.

#7 Saat sanan leviämään lehdistökatsaustyökalujen avulla

Aloittavana yrityksenä on todennäköistä, ettei kukaan etsi uutisia sinusta. Anna ammattimaisen all-in-one-palvelun luoda ja jakaa uutisia PRNEWS.IO auttaa sinua lisäämään mahdollisuuksiasi tulla löydetyksi. Kun sinulla ei ole aavistustakaan, mistä aloittaa, PRNews.io:n kaltaiset jakelupalvelut voivat auttaa sinua tavoittamaan ihanteelliset yleisöt oikealla tavalla.

[/sc]

Lehdistökatsauksen FAQ

Mitä on lehdistökatsaus?

Lehdistö tarkoittaa heti alkuun brändin tunnettuutta ja uskottavuutta. Lehdistökirjoittelu puolestaan lisää ihmisten luottamusta tuotteeseesi. Hyvä lehdistökatsaus nostaa sinut korkeammalle heidän valintalistallaan.

Kuinka voittaa lehdistökatsaus?

Luo melua. Hyvin tehtynä se voi olla tehokas ase lisätä brändin tunnettuutta kohdeyleisölle. Varmista, että tarinasi on henkilökohtainen mahdollisimman monelle, ja saat tuotteesi tunnetuksi.

Kuinka saada PR-lehdistöä?

Ajattele asiaa toimittajan näkökulmasta. Pidä se ”toimittajaystävällisenä”. Lyhyt vihje aiheeseen varmistaa, että toimittaja tietää, mitä hän saa.

Uusimmat lähettäjältä Blog