Yritysten sosiaalisen vastuun liiketoiminnallinen arvo

22 minuuttia luettu
–>
Yritysten yhteiskuntavastuun liiketoiminnallinen arvo.

Yritysten yhteiskuntavastuun (CSR) avulla suuret ja pienet yritykset voivat rakentaa myönteistä muutosta. Se on sitä, kun brändit päättävät tehdä oikein paitsi kaupallisten etujensa vuoksi myös asiakkaiden luottamuksen rakentamiseksi. Asiakkaat tuntevat, että kun he käyttävät sosiaalisesti vastuullisen yrityksen tuotetta tai palvelua, he haluavat tulla osaksi tätä hyödyllistä toimintaa. Mitä sosiaalisesti vastuullisempi brändi on, sitä enemmän sen yhteisö ja kuluttajat tukevat sitä.

Tässä keskustelemme siitä, mitä sinun tulisi tietää yritysten yhteiskuntavastuuohjelmista ja miten ne hyödyttävät yritystä.

Mitä on yritysten yhteiskuntavastuu?

CSR:n on tarkoitus olla pitkäaikainen investointi asiakkailleen, joissa yritys toimii. Asiakkaista tulee päivä päivältä valveutuneempia, ja sosiaalisen median ansiosta he ovat suorassa vuorovaikutuksessa yritysten kanssa, niin hyvässä kuin pahassa. Kuluttajilla on yhteiskunnassa tiettyjä odotuksia yrityksiä kohtaan, ja viime vuosina nämä odotukset ovat olleet hyvin korkealla.

Yritysten yhteiskuntavastuu (tunnetaan myös nimellä CSR) on käsite, jolla kuvataan yrityksen toimintaa yhteiskunnan parantamiseksi ja auttamiseksi jollakin tavalla. Nämä ohjelmat perustuvat ajatukseen, että yritykset voivat vähentää haitallisia sosiaalisia ja ympäristövaikutuksiaan maailmassa. Näihin toimiin voi kuulua rahan lahjoittaminen voittoa tavoittelemattomille järjestöille ja ympäristöystävällisten toimintatapojen toteuttaminen työpaikalla.

Keneen yritysten yhteiskuntavastuu vaikuttaa?

CSR voi auttaa sinua vahvistamaan liiketoimintasi suorituskykyä, lisäämään kilpailuetua ja rakentamaan luottamusta asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. Se voi myös auttaa sinua saavuttamaan operatiivisia kustannussäästöjä vähentämällä hukkaenergiasta tai tarpeettomista maksuista aiheutuvia kustannuksia.

Periaatteessa tärkeintä on, että yritysten yhteiskuntavastuu antaa brändillesi positiivisen kuvan hyvämaineisesta eettisestä yrityksestä.

CSR voi parantaa ja auttaa niin yrityksiä, voittoa tavoittelemattomia järjestöjä kuin työntekijöitäkin. Yritysten yhteiskuntavastuu ei ole pakollinen käytäntö. Se on jotain ylimääräistä, jota yritykset tekevät tullakseen hyödyllisiksi paikallisille ja globaaleille yhteisöilleen. Tämä tarkoittaa, että myös suuri yleisö voi saada vaikutteita yritysten yhteiskuntavastuusta, kun he pääsevät korjaamaan yritysten hyväntekeväisyystoimien hyötyjä.

Mikä on yritysten yhteiskuntavastuun tarkoitus?

Yritysten yhteiskuntavastuun tarkoituksena on palauttaa yhteiskunnalle, osallistua hyväntekeväisyystapahtumiin ja tuottaa positiivista sosiaalista arvoa. Yritykset kiinnittävät yhä enemmän huomiota yritysten yhteiskuntavastuuseen, jotta ne voisivat vaikuttaa ja rakentaa positiivista brändiä yrityksensä ympärille.

Yritysten yhteiskuntavastuun liiketoimintahyödyt

Yritysten yhteiskuntavastuu (CSR) sisältää monia etuja, joita voidaan soveltaa mihin tahansa yritykseen sen koosta tai toimialasta riippumatta.

Yhteiskuntavastuun mahdollisia etuja yrityksille ovat:

• parempi brändin tunnettuus
  • positiivinen yrityskuva
  • lisääntynyt myynti ja asiakasuskollisuus
  • toimintakulujen säästöt
  • parempi taloudellinen tulos
  • parempi kyky houkutella lahjakkuuksia ja pitää henkilöstö
  • organisaation kasvu
  • helpompi pääoman saanti

Ja tässä on vielä muutamia muita hyötyjä, jotka eivät ole niin ilmeisiä:

Vastuullinen yritysmaine

Yhteiskunnallinen sosiaalinen sijoittaminen voi auttaa sinua rakentamaan mainetta vastuullisena yrityksenä, mikä voi näin ollen johtaa merkittävään kilpailuetuun.

Yritykset suosivat usein tavarantoimittajia, joilla on vastuullisia toimintatapoja, koska tämä voi heijastua siihen, miten asiakkaat kohtelevat niitä. Jotkut asiakkaat eivät vain suosi vastuullisten tuotemerkkien kanssa asioimista – he vaativat sitä.

Kustannussäästöt

Vähentämällä resurssien käyttöä, jätteiden määrää ja päästöjä voit auttaa planeettaamme ja säästää myös rahaa. Muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä voit ehkä pienentää käyttökustannuksia ja saavuttaa säästöjä yrityksellesi.

Lahjakkaan henkilöstön löytäminen ja pitäminen

Vastuullisena ja kestävänä yrityksenä oleminen voi helpottaa uusien työntekijöiden löytämistä tai nykyisten työntekijöiden pitämistä. Työntekijät voivat olla motivoituneita työskentelemään pidempään, mikä vähentää rekrytoinnista ja uusien tiimien uudelleenkoulutuksesta aiheutuvia kustannuksia ja häiriöitä.

Other advantages of CSR to companies

Toimimalla kestävästi ja vastuullisesti se auttaa myös:

• saamaan rahoitusta – sijoittajat tukevat todennäköisemmin hyvämaineista yritystä;
  • hakea positiivista mediahuomiota;
  • vähentää sääntelytaakkaa – hyvät suhteet paikallishallintoon voivat usein helpottaa liiketoiminnan harjoittamista;
  • löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia – esimerkiksi uusien tuotteiden tai palveluiden kehittämiseen.

CSR ja sidosryhmät

Sidosryhmät ovat henkilöitä tai ryhmiä, jotka ovat kiinnostuneita liiketoiminnastasi ja joihin toimintasi vaikuttaa. Erilaisilla yritysten yhteiskuntavastuun strategioilla voit vaikuttaa myönteisesti eri sidosryhmiin, kuten:

• Asiakkaat: esimerkiksi reilujen ja vastuullisten liiketoimintakäytäntöjen ja hyvien asiakassuhteiden avulla.
  • Kumppanit ja tavarantoimittajat: esimerkiksi valitsemalla kumppanit huolellisesti, tarkastelemalla niiden työ-, terveys-, turvallisuus- ja ympäristökäytäntöjä.
  • Yhteisöt. On monia vaihtoehtoja luoda myönteistä muutosta yhteisössä, esimerkiksi tukemalla paikallisia tapahtumia, osallistumalla hyväntekeväisyystoimintaan, tekemällä vapaaehtoistyötä jne.
  • .

Yhteiskuntavastuun periaatteet

On joitakin periaatteita, jotka meidän tulisi ottaa huomioon, tämä on pakollinen lista CSR:lle.

Ensinnäkin yritysten yhteiskuntavastuun toimien tulisi olla yhteydessä yrityksen missioon ja perusarvoihin. Mutta vielä enemmän, yritysten yhteiskuntavastuuta tulisi pitää yrityskulttuurina ja strategisena suunnitteluprosessina. Kun brändi rakennetaan, yritysten yhteiskuntavastuun tulisi olla merkityksellistä yrityksen toimialan kannalta, eli strategialla tulisi olla elinkelpoinen suhde brändin ydintoimintaan. Jos yritysten yhteiskuntavastuun suhdetta ei koeta johdonmukaiseksi brändin kanssa, on epäjohdonmukaisuutta aitouden ja uskottavuuden kanssa. Sidosryhmien on oltava kiinnostuneita yritysten yhteiskuntavastuuta koskevista aloitteista. PR-ammattilaisina on oltava tarkkaavainen ja kuunneltava sidosryhmien tarpeita ja vastattava niihin.

CSR:n pitäisi olla osa brändistrategiaa, eli siihen pitäisi keskittyä päivittäin. Ei vain satunnainen lisäys. CSR:n tulisi pyrkiä parantamaan CSR-toimien tuottamaa arvoa ja sitten hyödyntää sitä sidosryhmien vakuuttamiseksi.

Seuraavana on arviointi. On siis ratkaisevan tärkeää arvioida ja analysoida kriittisesti viestintäohjelmia. Tämä edellyttää, että viestinnän tavoitteet tunnistavat viestinnän ongelman juurisyyn ja että tutkimustaktiikka toimii tutkimuksessa.

Viimeiseksi, ja tämä on osa strategista suunnittelua – yritysten yhteiskuntavastuun tulisi olla pitkän aikavälin strategia, jonka avulla johto voi rakentaa myönteisiä suhteita yhteisön sidosryhmiin.

Yhteiskuntavastuu voi viime kädessä vaikuttaa myönteisesti yrityksen koettuun maineeseen. CSR kehittää hyvää mainetta. Brändimielikuvan tai -pääoman rakentaminen yritysten yhteiskuntavastuun avulla ei suinkaan ole sekkivihkon avaamista, vaan kyse on arvokeskeisen filosofian avaamisesta brändin perustaksi. Nykypäivän kuluttajat odottavat, että brändit auttavat muuttamaan maailmaa pienimmilläkin tavoilla. On yleisesti tiedossa, että hyvä yritys heijastaa laatua, hintaa, palvelua ja tuotteen ominaisuuksia, jotka auttavat erottamaan tuotteen toisesta.

Kaikki nämä ovat elementtejä, jotka tekevät yrityksestä entistäkin houkuttelevamman ja vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tietoaikakaudella elettäessä kuluttajat kuitenkin tutkivat usein muitakin tekijöitä sekä osallistumista päätöksentekoprosessiin. Asiakkaiden ostokäyttäytyminen ei välttämättä perustu tuotteiden ja palveluiden laatuun tai hinnoitteluun, vaan myös siihen, kuinka eettisesti brändi on toiminut tuotteidensa ja palveluidensa tuottamisessa.

Hyvän maineen omaavan yrityksen on tarjottava positiivinen vaikutus omistajalleen ja varmistettava myös, ettei negatiivista vaikutusta yleisöön synny. Se tarkoittaa, että brändien on edistettävä myönteisesti yhteiskuntaa levittämällä eettisiä arvoja erityisesti laajemmassa sosiaalisessa kontekstissa. Näin ollen yrityksen myönteinen yhteys suureen yleisöön tuottaa etuja. Kokeellisesti on osoitettu, että asiakkaiden tietämys organisaation yritysten yhteiskuntavastuullisista toimista voi johtaa yrityksen korkeampaan arvostukseen ja myönteisempään arvioon yrityksen tuotteesta.

Yritysten sosiaalisen vastuun tyypit

Yhteiskuntavastuun toteuttamiseen on monia tapoja. Muista, että yritysten yhteiskuntavastuutoimien on oltava merkityksellisiä yrityksesi kannalta, joten etsi toimialallesi sopivampi vaihtoehto.

Corporate Philanthropy

Yritysfilantropiaa voidaan käyttää, kun brändi edistää muiden hyvinvointia, yleensä hyväntekeväisyyslahjoitusten kautta. Yritykset voivat hyödyntää tämäntyyppistä yhteiskuntavastuuta eri tavoin, mutta yksi suosituimmista tavoista on työntekijöiden hyväntekeväisyysrahastoihin tekemien lahjoitusten yhdistäminen.

Kaupan yritykset, jotka tarjoavat matching gift -ohjelmia, lisäävät merkittävästi lahjoituksia, joita niiden työntekijät antavat tukikelpoisille järjestöille.

Corporate Volunteerism

Yritykset voivat hyödyntää yritysten vapaaehtoistyötä motivoimalla työntekijöitään vapaaehtoistyöhön. Monet yritykset varaavat tunteja vapaaehtoistyöhön työpäivien aikana, ja monet muut kannustavat osallistumista tarjoamalla vapaaehtoisapurahoja hyväntekeväisyystoimintaan, jossa niiden työntekijät tekevät vapaaehtoistyötä.

Tällainen sosiaalisesti vastuullinen ohjelma on win-win jokaiselle osallistujalle, joka on mukana. Työntekijöiden nähdään tekevän vapaaehtoistyötä ja lahjoittavan aikaansa yhteisön tärkeisiin tapahtumiin, ja voittoa tavoittelemattomat järjestöt saavat vapaa-aikaa ja vapaaehtoistyötä, mikä on tärkeää niin monen yrityksen menestyksen kannalta. Puhumattakaan maineesta, jota yritys voi rakentaa tukemalla paikallisia aloitteita.

Ympäristöjohtaminen

Yritykset voivat osoittaa ympäristöjohtajuutta monin eri tavoin. Ne voivat esimerkiksi:

• Sijoittaa ponnistelunsa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi
  • Kierrättävät tuotteitaan
  • Antavat takaisin ympäristöasioihin

Merkitsemällä, että ne välittävät ympäristön parantamisesta ja säilyttämisestä, yritykset voivat saada lisää tukea ja liiketoimintaa ja rakentaa myös positiivista mielikuvaa ympäristöjohtajina.

Eettiset työkäytännöt

Osana yrityksen sosiaalista vastuuta on osallistua eettisiin työvoimakäytäntöihin. Näitä käytäntöjä voivat olla:

• korkeiden palkkojen ja korvauspakettien tarjoaminen työntekijöille;
  • paremman vanhempainvapaan ja lomien tarjoaminen;
  • tarjoamalla opintotuen korvausta.

Eettisten työkäytäntöjen noudattaminen vaikuttaa hyvin yrityksiin ja johtaa siihen, että useammat ihmiset haluavat työskennellä niiden kanssa – ja asiakkaat ovat innokkaita ostamaan niiden tavaroita tai palveluita.

Taloudellinen vastuu

Olemalla taloudellisesti vastuullisia brändit ”maksavat maksunsa” yhteiskunnalle. Tämä tapahtuu usein:

• Pitämällä veronsa maksussa
  • Sijoittavat takaisin yhteisöihinsä
  • Maksavat työntekijöilleen kilpailukykyistä palkkaa

Yritykset, jotka osallistuvat taloudelliseen vastuullisuuteen, todella maksavat suuremmasta yhteiskunnallisesta hyvästä. Tämä ei lisää ainoastaan heidän arvojaan yrityksenä, vaan myös heidän työntekijöitään ja koko talouden hyvinvointia.

Miten CSR-ohjelmat voivat auttaa voittoa tavoittelemattomia yrityksiä?

Yksityishenkilöt muodostavat noin kolme neljäsosaa voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden kaikista rahalahjoituksista. Yritysten yhteiskuntavastuun aloitteet voivat auttaa hyväntekeväisyysrahastoja kuromaan kiinni tuon jäljelle jäävän 25 prosentin osuuden sen jälkeen, kun ne ovat etsineet yksittäisiä lahjoittajia. Yritysten yhteiskuntavastuu tukee myös yritysten vapaaehtoistyötä alueilla, joilla työntekijät asuvat ja työskentelevät.

Mittaroi yrityksesi yhteiskuntavastuun vaikutukset

Monet yritykset kamppailevat mitatessaan yritysten yhteiskuntavastuun (CSR) aloitteidensa vaikutuksia. Joitakin hyötyjä – kuten asiakasuskollisuutta ja maineen parantumista – on vaikea määritellä ja laskea, mikä vaikeuttaa toimintojen arvon arviointia.

Mittausparametrit ovat kuitenkin erittäin tärkeitä, sillä niiden avulla voit:

• ilmaista toimintasi merkitys sidosryhmillesi ja asiakkaillesi;
  • auttaa päätöksenteossa, kun etenet yritysten yhteiskuntavastuuohjelmissasi;
  • linjata toimintasi liiketoiminnan tavoitteisiin, esimerkiksi vähentää henkilöstön poistumaa tai kehittää henkilöstön taitoja.

Arvioimalla yritysten yhteiskuntavastuun vaikutukset voit yhdistää toimintasi arvon yrityksesi tulokseen. Voit esimerkiksi aloittaa toiminnan taitojen kehittämisessä pienemmillä koulutuskustannuksilla, työntekijätyytyväisyydessä pienemmällä vaihtuvuusasteella ja jopa myyntiliittymien kasvulla, joka lisää tuloja.

Miten arvioida yrityksen sosiaalisen vastuun vaikutusta?

Tässä on muutamia tapoja, joiden avulla voit arvioida yritysten yhteiskuntavastuun onnistumista. Voit:

• korostamaan yritystäsi muihin verrattuna – nähdä mitata suorituskykyä ja asettaa tavoitteita
  • saada arvostusta yritysten yhteiskuntavastuun parhaista käytännöistä osallistumalla vastuullisen liiketoiminnan palkintoihin tai käyttämällä mittaustyökaluja, kuten BITC:n Responsible Business Trackeria
  • .
  • soveltaa keskeisiä suorituskykyindikaattoreita (KPI) arvioidaksesi ympäristösuorituskykyäsi.

Muista, että mittaukset osoittavat todennäköisesti vain yritysten yhteiskuntavastuun välittömän vaikutuksen. Suurin hyöty voi olla yrityksen imagon parantuminen pitkällä aikavälillä.

Yritysten yhteiskuntavastuu käytännössä

Katsotaan nyt, miten suuret yritykset toteuttavat yhteiskuntavastuuta PR-strategiassaan.

Mitä?

Starbucks

Työntekijöiden palkkaamista silmällä pitäen Starbucks halusi monipuolistaa työvoimaansa ja tarjota mahdollisuuksia tietyille kohorteille. Se ilmoitti palkkaavansa 25 000 Yhdysvaltain armeijan veteraania ja puolisoa vuoteen 2025 mennessä osana sosiaalisesti vastuullista toimintaansa. Aikataulua edellä yritys saavutti tämän tavoitteen kuusi vuotta etuajassa, ja nyt se palkkaa vuosittain 5 000 veteraania ja sotilaspuolisoa.

Lisänäkökulmana rotuun ja sosiaaliseen tasa-arvoon puuttumiseen Starbucks on luvannut mentorointiohjelman, jonka tarkoituksena on yhdistää mustat, alkuperäiskansat ja värilliset ihmiset (BIPOC) ylempiin johtajiin ja investoida kumppanuuksiin. Brändi pyrkii myös siihen, että BIPOC-ihmiset ovat edustettuina 30 prosentissa yrityksen tehtävissä ja 40 prosentissa vähittäiskaupassa ja valmistuksessa vuoteen 2025 mennessä.

Johnson & Johnson

Johnson & Johnson разделится на две компании - Новости ритейла и розничной kaupan | Retail.ru

Erinomainen esimerkki yritysten yhteiskuntavastuusta on suuri lääkejätti Johnson & Johnson. He ovat keskittyneet vähentämään vaikutuksiaan maapalloon kolmen vuosikymmenen ajan. Heidän aloitteensa vaihtelevat tuulen voiman hyödyntämisestä puhtaan veden tarjoamiseen eri puolilla maailmaa sijaitseville alueille. Ostamalla yksityisomistuksessa olevan energiantoimittajan Texas Panhandle -alueella yritys pystyi vähentämään saasteita ja tarjoamaan samalla uusiutuvan ja taloudellisen vaihtoehdon sähkölle. Yritys jatkaa uusiutuvien energiavaihtoehtojen etsimistä tavoitteenaan saada 100 prosenttia energiantarpeestaan uusiutuvista lähteistä vuoteen 2025 mennessä.

Netflix &; Spotify

Netflix створить художній серіал про історію Spotify - MediaSapiens.

Sosiaalisesta näkökulmasta Netflixin ja Spotifyn kaltaiset yritykset tarjoavat tukea työntekijöilleen ja heidän perheilleen.

Netflix tarjoaa 52 viikkoa palkallista vanhempainlomaa syntymävanhemmalle ja muulle kuin syntymävanhemmalle, ja tämä koskee myös adoptoituja lapsia. Tämän voi ottaa milloin tahansa, olipa kyseessä lapsen ensimmäinen elinvuosi tai jokin muu itse valitsemansa ajankohta. Tämä on paljon parempi verrattuna muiden suurten teknologiayritysten 18 viikon mediaaniin.

Bosch

О компании | Bosch Thermotechnology

Bosch asetti itselleen kunnianhimoiset tavoitteet ympäristönsuojelulle ja pyrkii vähentämään ekologisia jälkiään ilmastotoimien, vedenkäytön ja kiertotalouden avulla.

Näyttää siltä, että tämä aloite on tuottanut tulosta ja tasoittanut tietä muille globaaleille yrityksille, sillä 400 sen toimipaikoista on nyt ilmastoneutraaleja. Brändi haluaa nyt keskittyä vähentämään tuotantoketjun alkupään (ostetut tavarat ja palvelut) ja loppupään (tuotteiden käyttö) päästöjä 15 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Levi Strauss Company

Levi's покидает руководство BCI из-за oikeuksien rikkomisen ihmisen vuonna Китае ::  Новости :: РБК Инвестиции

Levi teki aloitteen ja aloitti työntekijöiden hyvinvointiohjelman. Levi’s kumppanit tavarantoimittajiensa ja paikallisten järjestöjen kanssa ovat käynnistäneet ohjelmia ja paikallisyhteisöjä taloudelliseen voimaantumiseen, terveyteen, perheiden hyvinvointiin ja tasa-arvoon. Ohjelmat käynnistettiin Bangladeshissa, Kambodžassa, Egyptissä, ja osittain tämä johtuu globalisaatiosta. Työntekijöiden hyvinvointiohjelma vaikutti 30 000 työntekijään käynnistettäessä.

Myöhemmin ohjelma laajeni 12 uuteen maahan ja 100 000 uuteen työntekijään. Levi’s auttaa myös järjestöjä, jotka ovat omistautuneet hiv/aidsin torjuntaan ja muihin yhteiskunnallisiin kysymyksiin, kuten tasa-arvoon ja yhdenvertaisiin oikeuksiin.

Jokaista näistä tuotemerkeistä arvostetaan suuresti yritysten yhteiskuntavastuualoitteistaan ja jatkuvista ponnisteluistaan.

To Summa summarum

Yhteiskuntavastuusta on monia etuja. Brändit luovat hyvää mainetta, herättävät positiivista huomiota, säästävät rahaa toiminnan tehokkuuden kautta, minimoivat ympäristövaikutuksia, houkuttelevat huippuosaajia ja tietoisia kykyjä ja innostavat innovointiin.

CSR:llä on merkitystä brändeille, sillä jos yhteisö ei hyväksy sitä, miten ne harjoittavat liiketoimintaa, ne voivat menettää asiakkaita tai niiden maine voi kärsiä. Uutismedia ja aktivistiryhmät tarkkailevat usein yrityksiä tarkasti ja kertovat nopeasti tapauksista, joissa on ilmennyt vastuutonta käytöstä.

Uusimmat lähettäjältä Blog