Minulta evättiin julkaiseminen. Mitä minun pitäisi tehdä?

10 minuuttia luettu

Tässä kerromme, miksi media voi kieltäytyä julkaisusta ja miten ratkaista tilanne tilanteessa, jossa aineisto on jo kirjoitettu, olet jo maksanut palkkiot ja PR-kampanja on toteutumassa hetkenä minä hyvänsä.

Miksi media saattaa kieltäytyä julkaisemasta työtänne?

Tekstin koko

Ennen kuin tilaat julkaisun missä tahansa kirjallisessa painoksessa, sinun on tutkittava huolellisesti ehdot. Merkittävä osa tiedotusvälineistä hyväksyy tekstit, jotka eivät ole tiettyä tilavuutta suurempia. Toimitus voi pyytää tekstin pienentämistä, vaikka julkaisun maksimikokoa ei olisi mainittu vaatimuksissa: ei olla valmiita postittamaan longreadia.

On myös sellaisia, jotka rajoittavat vain minimipuolelta. Niiden vaatimusten mukaan julkaisu ei voi olla esimerkiksi alle 2000 merkkiä välilyönteineen.

On tärkeää kiinnittää huomiota yksiköihin, joissa painos määrittelee tekstin määrän: onko se tuhansia merkkejä välilyönnein, ilman niitä vai yksinkertaisesti sanamäärän rajoitukset.

otsikko ja johto

Sama koskee myös otsikon ja leadin pituutta.

Massamediaa kiinnostaa yhtä lailla lukijoiden ja sivujen kävijämäärät. Onhan niiden suosio riippuvainen tästä. Lukijat kiinnittävät huomiota yltäkylläisiin lyhyisiin otsikoihin, jotka on kirjoitettu inaktiivisessa muodossa – verbeillä ja substantiiveilla. Heillä on taipumus valita juuri ne, kun he päättävät, mitä lukea. Pitkiä ja monimutkaisia otsikoita ei lueta, ellei kyseessä ole tietylle lukijakunnalle suunnattu erittäin erikoistunut julkaisu, jolle itse viesti on tärkeä, eikä esitystapa.

Tässä on esimerkki liian pitkästä otsikosta, jonka kirjoittaja on yrittänyt ”esittää” mahdollisimman paljon tietoa: ”Pumppulaitevalmistaja SuperNasos-78 esitteli uuden sukupolven uppopumput, jotka toimivat jopa 50 metrin syvyisissä kaivoissa.”

Voit sen sijaan valita otsikon, jonka pituus on enintään 60 merkkiä välilyönteineen: ”SuperNasos-78 Company esitteli uuden uppopumpun.”

Muut tiedot uusista uppopumpuista voi poistaa ja avata koko viestin – uutisen tai lehdistötiedotteen päätekstissä.

Pitkää otsikkoa ei indeksoida Googlessa kokonaan. Otsikon normaali pituus välilyönteineen on 70-71 merkkiä työpöytätulosteessa ja 78 merkkiä mobiilitulosteessa. No, jos tähän merkkimäärään mahtuu koko otsikko.

Toimitus voi pyytää sinua lyhentämään otsikkoa.

Liitteen normaali pituus on 150-160 merkkiä. Tämä johtuu siitä, että monet mediat sitovat sen koon SERP:ssä olevan snippetin (haku) pituuteen, joten uutinen, lehdistötiedote tai artikkeli kannattaa rajata tällaiseen määrään. No, jos pääotsikko ja otsikko sopivat Googlen hakukoneeseen täysin.

Ylipitkä lyijy: ”SuperNasos 78, yksi Euroopan, Keski-Aasian ja Etelä-Amerikan johtavista pumppulaitteista, on päivittänyt merkittävästi uppopumppujen valikoimaa jopa 50 metrin syvyisiin kaivoihin. Yrityksen kuvastoon ilmestyi uusi uppopumppusarja ”Supernasos-50/120/80″. Kaikki siinä esitellyt mallit ovat osoittautuneet hyvin toimiviksi vakiosyvyisissä kaivoissa riippumatta syötettävän veden laadusta ja siinä olevista mekaanisista tai kemiallisista epäpuhtauksista.”

Normaalikokoinen lyijy: ”Yrityksen” Supernasos-78 ”luettelossa oli uppopumppujen sarja kaivoihin, joiden syvyys on jopa 50 metriä. Pumput soveltuvat vedelle, jossa on paljon epäpuhtauksia.”

Kaikki, mikä koskee yrityksen auktoriteettia ja kokemusta, voit tehdä viittauksen yritykseen lopullisessa tiedotteessa. Tiedot pumppujen teknisistä ominaisuuksista ja ympäristöistä, joissa ne toimivat, ovat olennaisia päätekstissä.

Useimmat tiedotusvälineet ovat uskollisia pääkirjoituksen koolle, mutta jotkut rajoittavat sen pituutta. Kannen tulisi mahtua kokonaisuudessaan julkaisun uutislinjaan. Toimitus voi vaatia sen lyhentämistä.

Linkit

Yksi tärkeimmistä julkaisujen vaatimuksista asiakkaille on tekstissä sallitut linkkien tyypit.

Mahdollisia vaatimuksia linkeille:

• Linkit voivat olla ankkuri- tai ei-ankkurilinkkejä. Jotkut mediat rajoittavat ankkurin pituutta – esimerkiksi enintään 5 sanaa. Ankkurin muodolle on olemassa selkeitä vaatimuksia, esimerkiksi ”Klikkaa tästä saadaksesi lisätietoja” tai sen sijainnille – artikkelin lopussa.
  • Joskus linkkejä ei saa olla tekstissä lainkaan.
  • Linkkien määrä. Jos ehtoja on 2, niin niitä pitäisi olla 2 – tämä on raja. Julkaisu ei julkaise lehdistötiedotetta 2000 merkkiä, jos siinä on 28 linkkiä konferenssin osallistujien profiileihin, ja kaikki ovat erittäin tärkeitä.

Kuinka linkkejä käytetään oikein tekstissä, voit oppia blogin PRNEWS.IO artikkelista.

Kuvat

Tarkkaile sivuston vaatimuksia kuvien suhteen. Julkaisu voi ”kääriä” julkaisun useissa tapauksissa:

• Kuvan koko on pienempi kuin on tarpeen tai kyseessä on matalan resoluution kuva. Yleensä tiedotusvälineet valvovat tiukasti kuvien laatua.
  • Kuvat on suunnattu eri tavalla (vaaka- tai pystyasento). Useimmissa tapauksissa kuvien pitäisi olla maisemasuuntaisia – ja tämä on tiukka vaatimus.
  • Jotkut vaativat kuvitusoikeuksien vahvistamista, joskus kirjallisesti.
  • Monissa julkaisuissa vaaditaan, että kuvituksessa ei ole tekstiä eikä logoja (ja tätä voidaan pitää hyvän sävyn sääntönä). Toiset taas pyytävät kuvituksen lisäksi logoa.
  • Joissakin tiedotusvälineissä pyydetään useita tietyn kokoisia kuvituksia: yksi pieni julkaisun ilmoitukseen sivuston pääsivulla ja yksi tai kaksi muuta – sijoitettavaksi itse tekstiin.

Edition aiheet

Älä yritä julkaista artikkeliasi sivustolla vain siksi, että 100500 miljoonaa ihmistä vierailee siellä päivittäin. Etsi julkaisu, jonka aiheet ovat lähellä tietoa. Et siis pety, kun sähkölaitteille omistetun sivuston toimitus kieltäytyy julkaisemasta artikkelia sähkösavukkeista.

Sisällön on oltava ajan tasalla. Älä julkaise uutista uudenvuoden kampanjasta huhtikuussa.

Median lokalisointi on tärkeää. Dominikaanisen tasavallan alueellinen julkaisu ei 99 prosentin todennäköisyydellä julkaise lehdistötiedotetta Namibiasta.

Erikoistuneet toimitukset ottavat mielellään vastaan aihepiiriinsä sopivaa sisältöä, yleensä informatiivinen julkaisee jotain, joka kiinnostaa laajaa yleisöä.

Julkaisun kieli

Kannattaa aina kiinnittää huomiota sivuston kieleen. Monissa maissa, esimerkiksi Saksassa, on julkaisuja, jotka julkaisevat aineistoa englanniksi eivätkä hyväksy saksankielistä tekstiä.

Miten välttää kieltäytymiset

Tulee esiin useita kysymyksiä:

• Miten saa selville julkaisujen vaatimukset ja mistä saa takuun, että kaikki on virheetöntä?
  • Ja jos haluaa julkaista aineiston top ten -medioissa? Pitääkö artikkeli muokata kunkin sivuston ehdoilla?
  • Ja jos haluat julkaisun ulkomaisissa medioissa? Tuleeko käännöksen kanssa yhtäkkiä vaikeuksia?
  • Ja et voi vain maksaa jollekulle ja lakata murehtimasta?

PRNEWS.IO, kansainvälinen alusta yritysten PR-toiminnan hallintaan, helpottaa näitä ongelmia. Jokaisesta luettelossamme esitellystä lähes 10 tuhannesta julkaisusta on yksityiskohtainen kuvaus, jossa on seuraavat ominaisuudet:

• Aineistossa olevien linkkien tyyppi ja määrä.
  • Mainontaa koskevan huomautuksen olemassaolo tai puuttuminen.
  • Mahdollisuus lähettää julkaisu pääkadulla.
  • Kuvitusten määrä.
  • Sijoittelun kesto.
  • Tekstin laajuutta koskevat vaatimukset.
  • Mahdollisuus julkaista video.
  • Onko sivu avoin hakukoneiden indeksoinnille?
  • Saatetaanko aineisto sivuston tilaajille.
  • Näkyykö aineisto aggregaattoreissa?
  • Onko repostaus mahdollista sosiaalisissa verkostoissa?
  • Tekevätkö toimittajat muutoksia tekstiin.

Esimerkiksi Themerkle.comin kuvaus näyttää tältä

Tiedot eivät rajoitu vain olosuhteiden kuvaukseen. Täällä voit tutkia julkaisun aihetta, nähdä lisävaihtoehtojen kustannukset. Olemassa olevaa tekstiä voidaan mukauttaa median vaatimuksiin, tilata sen käännös tai kirjoittaa uudelleen.

Jotkut mediat sallivat useita muutoksia. Lisämaksua vastaan voit julkaista enemmän materiaalia, tilata uudelleenpostauksen sosiaalisiin verkostoihin, lisätä linkkien määrää tai avata ne indeksointia varten.

Lisäpalveluihin kuuluvat materiaalin kirjoittaminen, tiedotustilaisuuden laatiminen, mediasuunnitelman laatiminen – suunnitelma sijoituksista mediassa.

Erityisesti SEO-asiantuntijoille julkaisujen kuvaukseen sisältyy SEO-metriikkaa. Ne auttavat arvioimaan julkaisun mahdollista tehokkuutta.

Uusimmat lähettäjältä Blog