Brand Advocacy: Miten yrityksesi voi hyötyä?

18 minuuttia luettu
Brand Advocacy

Voit rakentaa minkä tahansa brändin, on monia tapoja, joilla fiksu brändin puolestapuhumisohjelma voi tuoda sinulle merkittäviä hyötyjä. Se toimii asiakkaiden osallistamiseen ja heidän kannustamiseensa tukemaan ja suosittelemaan brändiäsi markkinoilla. Käymme läpi brändin puolestapuhumisen määritelmän, sen hyödyt ja ammattilaisten vinkit siihen, miten voit tehdä asiakkaista brändin puolestapuhujia.

Erinomainen markkinointistrategia ei perustu vain korkeaan ROI:iin ja konversioihin. Nykyaikaisten brändien tulisi luoda emotionaalinen yhteys asiakkaisiinsa ja jakaa brändin sisäinen kulttuuri heidän kanssaan. Tällöin asiakkaista voi tulla osa brändin tiimiä ja he voivat erottua brändin puolestapuhujina.

Brändin puolestapuhumisen määritelmä

Brand advocacy on tehokas tapa rakentaa ja lisätä brändin tunnettuutta. Se on tapa, jolla monet yritykset saavat paljon uusia johtolankoja, sulkevat uusia asiakkaita ja houkuttelevat työnhakijoita.

Brändin puolestapuhumisen määritelmä on yksinkertainen: se on termi, jota käytetään kuvaamaan erilaisia toimia, joita tekevät asiakkaat, fanit tai satunnaiset ihmiset, jotka pitävät brändistäsi ja haluaisivat antaa sinulle tukea mainostamalla tuotteita/palveluita uusille mahdollisille asiakkaille.

Heti kun aloitat ensimmäisen brändin kannatusohjelman, teet yrityksestäsi näkyvämmän ja houkuttelevamman suuremmalle kohdeyleisölle. Se on fiksu tapa rakentaa brändin tunnettuutta ja samalla eliminoida kustannukset, jotka yleensä liittyvät vanhan koulukunnan markkinointikampanjoihin. On aika tuoda yrityksellesi lisäarvoa ja parantaa sen mainetta.

Mitkä ovat brändiavustuksen hyödyt

• Tuotemerkkisi voi rakentaa luottamusta jakamalla suosituksia/suosituksia, kirjoittamalla ainutlaatuista ja huomiota herättävää sisältöä tai laatimalla myymäläkuvauksia.
  • Yrityksesi maine paranee. Brand advocacy vaikuttaa positiivisesti yritykseesi lähettämällä positiivista palautetta sosiaalisen median tileille.
  • Se on tapa hankkia uusia asiakkaita ja pitää heidät sitoutuneina. Se on tärkeää brändisi tunnettuuden ja tunnettuuden kannalta.
  • Yrityksesi saa arvokasta tietoa. Se on tilaisuutesi päästä brändisi ulkopuolisten potentiaalisten asiakkaiden sosiaaliseen verkostoon ja tarjota arvokkaita palveluitasi.
  • Lisää myyntiä yrityksen luottamuksen rakentamisen ja brändisi maineen parantamisen ansiosta.

Brand Advocates: Who They Are

Brändin puolestapuhujia voivat laajasti ottaen olla asiakkaat, bloggaajat, työntekijät, perheenjäsenet tai ystävät. Nämä ihmiset jakavat brändin yrityskulttuurin, arvot ja mission. He pitävät tuotteesta tai palvelusta, jonka he saavat yritykseltä, ja jakavat mielellään positiivisia kokemuksiaan yleisönsä kanssa.

Ted Rubin, tunnettu sosiaalisen markkinoinnin strategi, kutsuu brändien ja niiden asiakkaiden välisiä suhteita hyvän markkinoinnin kulmakiveksi. Hän otti käyttöön termin Return on Relationships (ROR) ROI:n analogiaan. Se on arvo, jonka brändi saa luomalla vahvoja, luottamukseen perustuvia suhteita asiakkaisiinsa. Nykyään nämä brändin luotettavuuden aineettomat merkit maksavat enemmän kuin mainonnasta maksettava raha.

ROR tulee kannattavaksi molemmille osapuolille. Asiakkaat saavat laadukkaita tuotteita tai palveluita, kun taas brändit saavat julkisuutta ja potentiaalisten asiakkaiden tavoittamista ilmaiseksi.

Brändin puolestapuhujien voima

Ympäriinsä yhä useammat tutkimukset osoittavat, että tavallisten ihmisten luottamus muiden antamiin suosituksiin ja arvosteluihin kasvaa. Nielsenin  Global Trust in Advertising -raportti väittää, että 92 prosenttia 28 000 kuluttajasta 56 maassa luotti ystäviensä ja sukulaistensa suosituksiin perinteisten mainosmuotojen sijaan. Ansaitun median kuluttaja-arvostelut saivat 70 prosentin luottamuksen verkkovastaajista. Brändien ansaitussa mediassa julkaisemat toimitukselliset artikkelit tulivat kolmanneksi, ja niihin luotti 58 prosenttia kuluttajista.

BrightLocal-tutkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä (88 %) kuluttajasta lukee arvosteluja paikallisista yrityksistä ennen ostamista. Tällaisia yrityksiä ovat esimerkiksi hotellit, lennot, autot, ravintolat, lääkärit, putkimiehet jne.

Tänä päivänä tuntuu aika loogiselta, kun ihmiset kyllästyvät mainoksissa luotuun väärään mielikuvaan tuotteesta. Kun kukaan ei ihmettele, että julkkikset saavat rahaa tämän tai tuon brändin mainostamisesta. Niinpä kuluttajat luottavat enemmän sellaisten keskivertoostajien mielipiteisiin, jotka ovat testanneet tuotetta ja aidosti pitäneet siitä. BrightLocalin saman tutkimuksen mukaan asiakkaat lukevat yleensä 6-10 arvostelua ennen ostopäätöksen tekemistä.

”Suusta suuhun” tulee yksi tehokkaimmista tavoista edistää tuotetta, yritystä tai palvelua. Tällaiset luotettavat resurssit, kuten TripAdvisor, toivottavat asiakkaiden arvostelut tervetulleiksi ja käsittelevät niitä perustana brändin arvosanan rakentamiselle. Nykyaikaisessa maailmassa ihmiset rakastavat jakaa mielipiteitään sosiaalisessa mediassa. Juju on siinä, että ihmisillä on taipumus jakaa pikemminkin negatiivisia kuin positiivisia kokemuksiaan. Brändien onkin seurattava kaikkia mainintoja verkossa ja pyrittävä muuttamaan jokainen kokemus hyväksi.

Vinkkejä siihen, miten asiakkaista tulee brändin puolestapuhujia

Jokainen yrityksen omistaja haluaisi nähdä asiakkaansa tyytyväisinä ja on tyytyväinen kuullessaan heidän sanovan positiivisia asioita yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Asiakkaiden jättämä positiivinen palaute on olennaisen tärkeää yrityksesi menestykselle, mutta sinun on kuitenkin otettava ennakoiva asenne, jotta voit tehdä tyytyväisistä asiakkaista brändisi puolestapuhujia. Se on salaisuus houkutella entistä enemmän potentiaalisia asiakkaita. Miten brändisi voi siis tehdä asiakkaista brändin puolestapuhujia? Jatka vinkkien lukemista parhaiden tulosten saavuttamiseksi.

Uusien ja innovatiivisten palvelujen tarjoaminen

Brändisi on oltava aina askeleen edellä asiakkaita ja kilpailijoita. Tee parhaasi tarjotaksesi uusia palveluita, jotka helpottavat heidän elämäänsä. Tarjoa asiakkaillesi live-chatti nopeuttaaksesi myyntiprosessia ja ilmoita heille kaikista brändipäivityksistä.

Tarjoa ainutlaatuisia kanta-asiakasohjelmia.

Jos haluat osoittaa asiakkaillesi uskollisuutta, yrityksesi voi tarjota heille kanta-asiakasohjelman, joka sisältää houkuttelevia alennuksia, kampanjoita, päivityksiä ja ilmaisia palveluja/tuotteita. Varmista, että ne perustuvat asiakkaan ostohistoriaan. Toivota uudet asiakkaat aina tervetulleiksi ensitilausalennuksilla.

Tarjoamalla asiakkaille suositteluohjelmia.

Lähettämisohjelmissa keskitytään nykyisten asiakkaiden miellyttämiseen ja samalla uusien asiakkaiden houkuttelemiseen. Joka kerta, kun brändisi puolestapuhuja tuo uusia asiakkaita, sinun tulisi palkita heidät.

Asiakkaiden sitouttaminen sosiaalisen median alustoilla

Suositut sosiaalisen median alustat ovat brändillesi paras paikka etsiä brändin puolestapuhujia. Aina kun näet positiivisen kommentin, voit pitää tätä henkilöä brändisi puolestapuhujana. Älä koskaan jätä käyttämättä tilaisuutta sitouttaa tällaisia henkilöitä markkinointikampanjoihisi.

Asiakkaiden kokemusten personointi

Brändisi on tarjottava positiivinen asiakaskokemus, sillä se ratkaisee eniten brändisi suosion. Varmista, että puhuttelet asiakkaita heidän nimellään, kun teet tarjouksia. Jos haluat inhimillistää brändisi, on tärkeää pitää sävy ystävällisenä. Kohtele kaikkia asiakkaita kunnioittavasti ja erityisen huolellisesti.

Vetovoimaisten markkinointitarjousten tekeminen

Tarvitset tutkimusta selvittääksesi, millaisia markkinointitarjouksia asiakkaasi haluaisivat saada. Tällaisten tarjousten tulisi olla mukaansatempaavia ja perustua ostohistoriaan ja asiakkaasi mieltymyksiin. Älä unohda suositella uusia tuotteita/palveluita tai tarjota päivityksiä jo tunnettuihin tuotteisiin.

Luo yhteisö

Aloita kohderyhmästäsi. Tutki sosiaalisen median seuraajiasi ja tutustu tarkemmin tileihin, jotka yleensä puhuvat brändistäsi positiivisella tavalla. Opi, mikä saa nämä ihmiset olemaan tyytyväisiä tuotteeseesi, ja ota nämä käyttäjät mukaan tiiviimpään yhteistyöhön.

Hyödyllisiä työkaluja, joiden avulla voit seurata brändisi mainintoja ja muuta yritykseesi liittyvää toimintaa:
– Followerwonk. Mozin sovellus, joka auttaa seuraamaan Twitter-seuraajiesi aktiivisuutta, sijaintia ja yleisiä kiinnostuksen kohteita. Mahdollistaa käyttäjien tilien vertailun ja seuraajiesi järjestämisen ryhmiin tarkempaa kohdentamista varten;
– ReFollow. Auttaa löytämään oikean yleisön, ”hoitaa ja hallinnoi” suhteitasi seuraajiin tehokkaasti;
– Klout. Yksi suosituimmista työkaluista sisällön jakamiseen sosiaalisessa mediassa ja sosiaalisen median aktiivisuuden seuraamiseen. Se tarjoaa myös ehdotuksia seurattavista Twitter-tileistä;
– BuzzSumo. Hämmästyttävä palvelu, joka auttaa tunnistamaan, mikä sisältö toimii parhaiten ja miten sitä voi parantaa. Se auttaa myös seuraamaan vaikuttajia, jotka voivat vaikuttaa yritykseesi;
– Sprout Social auttaa seuraamaan ja mittaamaan sosiaalista sitoutumista, saamaan viestejä seuraajilta, seuraamaan brändin mainintoja ja tiettyjä hashtageja.

Jaa brändisi arvot

Tee brändistäsi avoin asiakkaille. Tarjoa näkemyksiä sen yrityskulttuurista ja arvoista. Brändisi arvojen tulisi olla selkeitä ja helposti ymmärrettävissä yleisöllesi. Blogisisällön, sosiaalisten tilien tai ansaitun median julkaisujen tulisi edistää näitä arvoja. Kannusta seuraajiasi ja lukijoitasi jakamaan sisältöäsi ja kommentoimaan.

Työntekijäsi voivat myös toimia brändin puolestapuhujina yrityksessä. Koska ihmiset sitoutuvat todennäköisemmin yksilöihin kuin brändeihin, työntekijöistäsi voi tulla silta yrityksesi ja asiakkaidesi välillä. Tutkimukset osoittavat, että ihmiset luottavat työntekijöihin kolme kertaa todennäköisemmin kuin yrityksen toimitusjohtajaan tai muihin virallisiin edustajiin. Täällä PRNEWS.ion Ukrainan toimistolla käytimme tätä ajatusta äskettäisessä IT-tapahtumassa iForumissa.

Kysy ihmisiltä arvosteluja

Yllä mainittu BrightLocalin tutkimus osoittaa, että noin 9 % asiakkaista on avoimia yhteistyöhön brändien kanssa. He jättävät mielellään arvosteluja, jos brändi pyytää niitä. Jos siis lähetät viestin 100 asiakkaalle ja pyydät heitä jättämään palautetta, 10 saattaa taipua pyyntöösi.

Brändin kannattajat pitävät siitä, että heidän omat tarpeensa ja persoonallisuutensa huomioidaan. Varmista siis, että heidän arvostelunsa jaetaan yhteisöllesi. Älä unohda kiittää ihmisiä heidän jättämästään palautteesta – he käyttävät siihen aikaansa ja arvostavat sitä. Suhteiden rakentaminen on sitä, että kuuntelet kaikkia ja vastaat vastavuoroisesti ihmisten tarpeisiin.

Palkinnon tarjoaminen

Suhteiden rakentaminen brändin puolestapuhujiin ei ole kuitenkaan täysin ilmaista. Mutta se ei tarkoita, että sinun pitäisi kirjaimellisesti maksaa arvosteluista ja kommenteista, ei-ei. Pienet herkut ja miellyttävät yllätykset toimivat varmasti. Voit tarjota:
– Merkkejä tai sertifikaatteja, joita henkilö voi näyttää sosiaalisen median tilillään tai verkkosivustollaan;
– Mukavia alennuksia palveluistasi tai tuotteistasi;
– VIP-kohtelua yrityksen tapahtumissa (esim. eksklusiivisia kurkistuksia uusimpaan tuotteeseen ja sen luomisprosessiin);
– Kutsu uuden tuotteen beta-testaajaksi;
– Brändituotteita, kuten t-paitoja, mukeja, hattuja jne.;
– Backlinkkaus heidän viesteihinsä, profiileihinsa jne. blogiartikkeleissasi tai toimituksellisessa sisällössä muilla verkkosivustoilla.

Tee brändisivustasi enemmän asiakkaistasi

Ihmiset tykkäävät jakaa ajatuksiaan eri asioista. Mutta vielä enemmän he rakastavat puhua itsestään. Tee blogistasi tai sosiaalisen median tilistäsi ystävällinen alusta, jossa asiakkaasi voivat nauttia aidosta keskustelusta, jakaa omia kiinnostuksen kohteitaan ja odotuksiaan.

Parhaan brändiedunvalvontaohjelmiston valinta

Brand advocacy -ohjelmistoa voidaan usein kutsua ”Advocacy Marketing Software” Ideaa käyttävät laajasti monet tunnetut brändit, kun ne mahdollistavat asiakkailleen palveluidensa, tuotteidensa tai sisältönsä mainostamisen niin sanotun ”word-of-mouthin” avulla. Käyttämällä tuotemerkin puolestapuhujaohjelmistoa autat yritystäsi keräämään tärkeitä suositteluja, joita se voi käyttää edelleen potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

1. Vaikutteinen

Influitive-ohjelmisto on erittäin tehokas rakentamaan kannattajayhteisöä. Tällaisen yhteisön ansiosta voit kutsua asiakkaitasi, työntekijöitäsi tai liikekumppaneitasi suorittamaan mielenkiintoisia haasteita, tuotearvosteluja, viestejä sosiaalisen median alustoilla jne. Suorittamalla tällaisia haasteita ihmiset ansaitsevat etuoikeuksia. Influitive-ohjelmistoa on helppo käyttää raporttien ja kaikkien toimintojen ROI:n ansiosta. Sitä paitsi se voidaan integroida CRM-järjestelmään, jolloin käyttökokemus paranee.

1. Lintusilmä

Birdeye on toinen tehokas brändin puolestapuhujaohjelmisto, jolla on yksi markkinoiden korkeimmista luvuista. Sillä on positiivinen maine ja lukuisia palautteita käyttäjiltä. Yli 90 000 yritystä viittaa Birdeye-alustaan säännöllisesti. Se on yksinkertainen, suoraviivainen ja tehokas brändisi verkkomaineen hallinnassa, yhteydenpidossa potentiaalisiin asiakkaisiin digitaalisten kanavien kautta ja positiivisen asiakaskokemuksen oivallusten saamisessa. Tuloksena yrityksesi kasvattaa myyntiä ja menestyy.

1. ReferralCandy

ReferralCandy on erinomainen suositteluohjelmisto verkkokauppaan. Se auttaa automatisoimaan suositteluohjelman, seuraamaan kaikkia tuloksia ja vähentämään petosriskiä. ReferralCandy-ohjelmiston liittämisessä verkkokauppa-alustoihin, kuten Magentoon, Shopifyyn, BigCommerceen jne. ei ole mitään vaikeaa. Voit hyödyntää API- ja integrointityökaluja, kuten AdRoll, Google Analytics, ReCharge jne.

Lopputulos

Kun teet asiakkaista brändisi puolestapuhujia, osoitat, että heidän mielipiteellään ja palautteellaan on yrityksellesi paljon merkitystä. Tällainen palaute auttaa sinua parantamaan palveluitasi ja lisäämään asiakkaiden kokemusta. Rohkaise asiakkaita aina kirjoittamaan kommentteja sosiaalisiin kanaviin äläkä ujostele ilmaista tuntemuksiaan brändistäsi. Muista, että tyytyväiset asiakkaasi ovat paras voimavarasi.

ROR-strategiassa ei ole kyse mainonnasta. Kyse on suhteiden rakentamisesta ja tunnesiteen vaalimisesta brändiisi. Keskity enemmän asiakkaan tarpeisiin ja toiveisiin. Käsittele käyttäjien tuottamaa sisältöä huolella ja aidolla mielenkiinnolla, niin ihmiset luottavat brändiisi enemmän.

Brand Advocacy FAQs

Mikä on brändin puolestapuhuja?

Brändin puolestapuhuja on tehokas tapa rakentaa ja lisätä brändin tunnettuutta. Sen avulla monet yritykset ajavat paljon uusia johtolankoja, sulkevat uusia asiakkaita ja houkuttelevat työnhakijoita.

Miten mitata brändin kannatusta?

Paras tapa mitata brändin puolestapuhumista on arvioida brändisi laskeutumissivun jakoja, kaikenlaisia positiivisia mainintoja sosiaalisen median alustoilla, markkinointikampanjan hashtagien käyttöä jne.

Miten tulla puolestapuhujaksi tai brändilähettilääksi?

Jokainen asiakas voi ryhtyä brändin puolestapuhujaksi/lähettilääksi levittämällä brändin sisältöä, jakamalla yrityksen viestiä verkossa ja jättämällä aitoja arvosteluja sosiaalisen median alustoille.

Tallenna Pinterestiin

Voit tallentaa tämän sivun Pinterest-taulullesi myöhempää käyttöä varten.

Brand Advocacy: How Can Your Business Benefit?

Uusimmat lähettäjältä Blog