6 huonoa PR-esimerkkiä ja niistä opittavat asiat

17 minuuttia luettu

Pahoja PR-esimerkkejä. Yksi PR-virhe voi vahingoittaa yrityksen mainetta vakavasti. Jopa maailman menestyneimmät brändit voivat mokata niin pahasti, että PR-tapauksesta jää miljoonien dollareiden vahingot.

On sanomattakin selvää, että huono PR tekee pohjimmiltaan juuri päinvastoin kuin mitä PR n on tarkoitus olla. Se osoittaa, että yrityksen markkinointistrategiasta puuttuu suunnitelma, menettelytapa, strategia tai tavoite. Mielestäni seuraavat ovat hyvin tyypillisiä ongelmia, jotka johtuvat huonosta PR:stä:

Lehdistötiedotteet, jotka on kirjoitettu huonosti: Lehdistötiedotteen tavoitteena on tuoda nopeasti esiin se asia, jonka yrität tuoda esiin, ja samalla antaa tietoa tapahtumasta tai toiminnasta. Lehdistötiedotteet saattavat jäädä huomiotta ja huomiotta monista eri syistä, kuten virheistä, laiminlyönneistä, pitkäveteisistä puheenvuoroista ja huonosta rakenteesta johtuen.

Lehdistötiedotteet, joilla on tarkoitus: Yritysten on tärkeää lähettää lehdistötiedotteita vain silloin, kun niillä on merkittäviä uutisia jaettavana. Et halua julkaista tiedotteita joka kerta, kun yrityksessäsi tapahtuu pientä kehitystä, aivan kuin poika, joka huusi sutta. Tämä on huono asia yrityksille, koska asiakkaat saattavat yksinkertaisesti painaa delete-painiketta, jos heitä ärsyttää lähettämiesi tiedotteiden määrä, kun jotain todella tärkeää tapahtuu.

Liioittelua ja yleistyksiä tulisi välttää, kun puhutellaan uutismediaa. Jos haluat vaikuttaa optimistiselta, anna heille faktoja, joiden tueksi on todisteita, etkä käytä superlatiiveja, jotka voivat kulua nopeasti ja saada lukijat epäluuloisiksi.

Pari viime vuotta oli täynnä lukuisia mainos & PR-katastrofeja. Katsotaanpa viime vuosien pahimpia PR-esimerkkejä ja mitä juuri niistä pitäisi oppia.

#DeleteUber-kampanja

Vuosi 2017 kukoisti Uberille melko hyvin. Asiakkaat turhautuivat ensimmäisen kerran tammikuussa, kun yhtiö yritti hyödyntää New Yorkin taksityöntekijöiden julistamaa lakkoa. Uberin alkuperäisten lausuntojen mukaan he halusivat tukea mielenosoittajia, mutta tekivät sen kuitenkin omalla tavallaan. Sen sijaan, että yhtiö olisi peruuttanut kyytejä tunnin ajaksi (siitä kaikki taksityöntekijät olivat sopineet), se jatkoi kyytien vastaanottamista. He tekivät vain sen, että he lopettivat lentokentän ympärillä alun perin voimassa olleen ruuhkahuippuhinnoittelun.

Ihmiset turhautuivat Uberin yrityksiin hyötyä tilanteesta. Hashtag #DeleteUber levisi välittömästi Twitterissä, joten ihmiset alkoivat massiivisesti poistaa sovellusta puhelimistaan.

Tässä on siis yksi hyvä opetus, jonka voimme oppia #DeleteUber-tapauksesta. Jos aiot tukea liikettä/lakkoilua/protestia, varmista, että yrityksesi toimii ajatuksen pohjalta eikä sillä ole aikomusta hyötyä siitä.

Sivumennen sanoen, jos sinulla on vaikeuksia hyvän media PR-kampanjan kanssa, voit kääntyä PRNEWS.IOtoimiston puoleen.

PRNews on ensimmäinen sisällöllinen verkkosisältökauppa brändisisältöjen jakeluun. Erityisesti autamme sinua jakamaan PR-sisältöä (uutisia, lehdistötiedotteita jne.) relevantteihin mediakanaviin. Mediakumppaneidemme lista on laaja: paikallisista kustantajista kansainvälisiin verkkosivustoihin. Lisäksi tarjoamme copywriting-palveluja asiakkaille, jotka haluavat tuottaa PR-postauksia yhdessä ammattilaisen kanssa.

Luo tili, valitse medialähetys, lähetä teksti ja odota, että julkaisu ilmestyy!

Pepsi &; Kendall Jennerin mainos

Pepsi on kokenut paljon huonoja PR-esimerkkejä. Muistatko vuoden 1989 suuren epäonnistumisen mainoksen, jossa esiintyi Madonna ja hänen kiistelty ”Like a Prayer” -kappaleensa? Pari vuotta sitten Pepsi-mainoksen syntipukiksi joutui supermalli Kendal Kenner.

Ennen mainoksen julkaisua hänellä ei ollut aavistustakaan siitä, että siitä tulisi katastrofi. Videolla nuoret protestoivat rauhallisesti kadulla, kun Jenner on kuvauksissa. Hän liittyy mielenosoittajien joukkoon, ja koko joukko lähtee kävelemään suoraan poliisia kohti. Viimeisessä kohtauksessa hän jakaa Pepsi-tölkin yhden poliisin kanssa, jota seuraa väkijoukon iloinen hurraa-huuto.

Amerikkalaiset reagoivat videoon liian kielteisesti. He väittivät, että Pepsi käyttää mielenosoituksia – joita on aiemmin pidetty erittäin tärkeänä osana Yhdysvaltojen historiaa – tuotteensa markkinoinnin taustana. Tällä hetkellä maa on jo elänyt läpi muutamia protesteja rotuepätasa-arvoa ja poliisin julmuutta vastaan. Ihmiset olivat närkästyneitä epärealistisesta mielikuvasta rauhanomaisesta mielenosoituksesta ystävällisine poliiseineen.

Kumpikin Pepsi ja Kendal Jenner joutuivat pyytämään virallisesti anteeksi mainosta. Tämä esimerkki osoittaa, kuinka riskialtista voi olla sekoittaa tuotepromo ja suuret yhteiskunnalliset kysymykset. Voiton tavoittelulle ei ole sijaa, kun kyse on suurista yhteiskunnallisista kysymyksistä.

H&M ja ”Apina”-paita | huonoja PR-esimerkkejä

Tammikuussa 2018 H&M julkaisi kuvan mustasta lapsesta, jolla oli yllään huppari, jossa oli hieno otsikko ”Viidakon siistein apina”. Kuva aiheutti negatiivisen reaktion sosiaalisessa mediassa, monet käyttäjät vaativat yrityksen boikotoimista. Yritystä syytettiin apinaviittauksen käyttämisestä mustia ihmisiä kohtaan. Jopa maailmankuulu suosittu kanadalais-etiopialainen laulaja The Weeknd, joka aiemmin näytteli H&M-mainoksessa, twiittasi yhteistyönsä lopettamisesta tuotemerkin kanssa.

H&M joutui pyytämään anteeksi ja lupasi poistaa kuvan kaikilta nettisivuilta ja lopettaa collegepaidan myynnin yhdysvaltalaisissa kaupoissa. Siitä huolimatta ne tuotteet, jotka olivat varastossa ennen varsinaista poistoa, myytiin heti loppuun. Pian kiistelty collegepaita ilmestyi eBayhin ja muihin verkkokauppapaikkoihin paljon korkeampaan hintaan.

Oppi, jonka voimme oppia tästä merkistä, on se, että meidän on aina varottava mahdollisia merkkejä rasistisista ja etnisistä herjauksista. Maailmassa, jossa rotuepätasa-arvoa ei juurikaan hyväksytä, jo yksi harmiton kuva tuoteluettelosta voi aiheuttaa vuosia kestäneen positiivisen maineen menetyksen.

Dolce &; Gabbanan kiinalainen mainos

Dolce &; Gabanna on toinen brändi, joka liittyy vahvasti huonoihin PR-esimerkkeihin. Viime vuosien äänekkäin skandaali alkoi brändin Shanghaissa julkaistun mainoksen jälkeen. Videolla kiinalainen malli kamppaili syömässä italialaista pizzaa, spagettia ja cannolia syömäpuikoilla näytön ulkopuolisen miesäänen opastuksella. Monet totesivat, että video ”leikittelee kaksoismerkityksillä” ja että siinä on ilmeisen rasistinen ja seksistinen konteksti.

Dolce & Gabbana Kiinan mainos Huonoja PR-esimerkkejä.

Tässä mainoksessa mainostettu kiinalainen muotinäytös jouduttiin perumaan. Vastauksena Stefano kutsui Kiinaa ”tietämättömäksi likaiselta haisevaksi mafiaksi”, vaikka kuten hän myöhemmin totesi, Gabbanan Instagram-tili hakkeroitiin. Niin tai näin, suurimmat kiinalaiset verkkokauppiaat vetivät merkin tuotteita pois myynnistä, ja video poistettiin kaikista kanavista.

Niinpä vasta tämän jälkeen Dolce ja Gabbana julkaisivat anteeksipyynnön, jossa he totesivat, että ”he ovat aina rakastaneet Kiinaa kovasti, ja heidän lukuisat matkansa saivat heidät rakastamaan kiinalaista kulttuuria vielä enemmän.”

Kolme vuotta myöhemmin luksusmuotibrändi kärsii yhä kiistanalaisen videomainoksen seurauksista. Kiina oli Dolce &; Gabbanalle valtava markkina-alue, joten sen menettämisestä tuli taloudellinen katastrofi.

Yksi oppi, jonka voimme oppia tästä epäonnistuneesta kampanjasta, on ymmärtää ja kunnioittaa mainostettavan maan kulttuuria. Varmista, ettei mikään toimintasi ja yrityksesi näkemys millään tavalla loukkaa mitään kulttuuria, kansallisuutta tai rotua.

Tesla Cybertruck Demo Fail | huonoja PR-esimerkkejä

Vuonna 2019 Tesla-yhtiö esitteli meille uuden luodinkestävän cybertruckin. Luodinkestävää ominaisuutta mainosti ja peesasi kovasti yhtiön perustaja Elon Musk. Suoran esittelyn aikana ajoneuvo kuitenkin epäonnistui törmäystestissä kaksi kertaa peräkkäin. Musk halusi todistaa ”panssarilasin” lujuuden ja kestävyyden, mutta päätyi lopulta murskaamaan sen kahdella metallikuulalla.

Viime aikoina yhtiön perustaja on selitellyt tilannetta Twitterissä. Ennen varsinaista törmäystestiä Franz von Holzhausen –  Teslan pääsuunnittelija ja Elon Muskin live stream -kumppani – löi ovea lekalla todistaakseen sen kestävyyden. Tämä saattoi särkeä lasisen pohjan ja johtaa metallipallojen suureen murskaantumiseen.

Monien PR-asiantuntijoiden mukaan Teslan kyberradan demo saattoi olla PR-temppu, jolla haluttiin herättää median huomio uuteen tuotteeseen. Niin tai näin, Teslan osake kyllä putosi yli 6 % tapahtuman jälkeen. Teslan kyberrata-tapauksen opetus on hyvä esimerkki siitä, kuinka tärkeää on testata tuotettaan useita kertoja ennen kuin kehuu sen toimivuutta.

Easy Jet & Rikkinäiset istuimet

Aiemmista huonoista PR-esimerkeistä voi nostaa esiin Twitterin voiman ja sen, kuinka tuhoisaa se voi olla suurten brändien maineelle. Easy Jet ei ollut poikkeus. Vuonna 2019 lentoyhtiön matkustaja julkaisi kuvan vanhemmasta naisesta, joka istui selkänojattomalla istuimella Easy Jetin koneessa. Merkitsemällä yhtiön, Mathew Harris (matkustajan nimi) halusi kiinnittää huomiota asiaan.

Twiitti sai huomiota toimittajilta, jotka kyselivät yksityiskohtia, minkä jälkeen EasyJetin viralliselta tililtä tuli epäselvä vastaus. Yhtiö pyysi poistamaan twiitin ja keskustelemaan asiasta yksityisesti, mikä aiheutti vielä enemmän vastareaktioita verkossa. Myöhemmin yhtiön edustaja totesi, ettei kukaan matkustajista saanut istua selkänojattomilla istuimilla. ”Turvallisuus on etusijalla, EasyJet operoi lentokoneitaan kaikkien turvallisuussääntöjen mukaisesti”.

Esimerkillistä on, että Easy Jet -tapauksen suuri resonanssi ei ollut itse selkänojaistuin. Joitakin lentoyhtiön kilpailijoita on syytetty samasta asiasta, mutta yksikään niistä ei kuitenkaan selvinnyt tilanteesta näin suurella skandaalilla. Kuvan poistamisen pyytäminen antaa asiakkaille vaikutelman, kuin heillä olisi jotain salattavaa julkisuudelta.

Tässä on siis viimeinen opetus, jonka voimme ottaa tästä tapauksesta. Läpinäkyvyys asiakkaillesi on yksi brändi-identiteettisi merkittävimmistä osista. Todistelun sijaan opettele hyväksymään virheet ja pyytämään anteeksi epäonnistumisia.

Pahoja PR-esimerkkejä alan asiantuntijoilta

Sam Wilson, Virtalent

perustaja.

Mulle yksi viime vuosien huonoimmista PR- ja markkinointikampanjoista oli Pepsin kampanja Kendall Jennerin rinnalla. Tämä kampanja oli niin irrallaan yhteiskunnasta ja halveksui räikeästi niin monia vakavia yhteiskunnallisia asioita, että se valaisi niin negatiivista valoa brändille sekä mainoksissa esiintyneille ihmisille.

Kampanja vedettiin pois pian sen julkaisun jälkeen, kun sen laajamittaista julkaisua seurasi valtava paheksunta.

Miksi tämä kampanja oli huono? Se osoitti vakavan kuilun brändin ja ympäröivän maailman välillä ja yritti yksinkertaistaa suuria, vakavia asioita, jotka meidän kaikkien on kohdattava yhdessä.

Jon Weberg, yhdysvaltalainen yrittäjä, top 1 %:n kasvukonsultti & liiketoiminnan mestari

yhdysvaltalainen yrittäjä, 1 %:n suurimman kasvun konsultti & liiketoiminnan mestari

PR on mielenkiintoinen ala. Se voi auttaa määrittelemään brändisi imagoa joko negatiivisessa tai positiivisessa valossa. Hyvä PR on tietysti aina eduksi. Mutta siinä tapauksessa, että havaitset huonoa PR:ää, joka vääristää imagoasi, on parasta, että sinulla on keino reagoida kyseiseen ”huonoon PR:ään”

Katsokaa, miten Elon Musk käsittelee monenlaista PR:ää, jota levitetään. Riippumatta siitä, mitä mieltä olet hänestä, hän tekee parhaansa puuttuakseen negatiiviseen PR:ään humoristisella ja hauskalla tavalla. Samalla hän tietysti arvostaa ja ottaa hyvän PR:n arvoonsa. Reagoimalla julkisuuteen voit vaikuttaa siihen, miten se vaikuttaa brändiisi.

Max Shak from SurvivalGearShack.com

Paha PR:

• ”Hei, näitkö sähköpostini?” ja ”Milloin voimme odottaa julkaisua?” ovat tavallisia jatkokysymyksiä. Ugh. Miten olisi ei koskaan?
  • AVE. On olemassa monimutkaisempia tapoja mitata PR toimien tehokkuutta (social listening, FTW)
  • .
  • Pitkä, tylsä lehdistötilaisuus. Meidän on löydettävä parempi tapa saada toimittajien huomio ja tiedottaa päivityksistämme.
  • Yksisuuntaisen viestinnän pyörittäminen. On olemassa sosiaalinen media ja koko verkkomaailma, jonka avulla voimme käydä vuoropuhelua yhteisömme kanssa ja saada tietää, mitä he ajattelevat, tarvitsevat ja etsivät.

Erik (Huy) Pham, toimitusjohtaja HealthCanal.com

Pahalla PR:llä voi olla valtava negatiivinen vaikutus yrityksen maineeseen. Huonosti hoidetut kriisit tai harha-askeleet voivat johtaa kritiikkiin sidosryhmien, asiakkaiden ja jopa työntekijöiden taholta. Jos asiaan ei puututa nopeasti ja ammattimaisesti, huonolla PR:llä voi olla pitkäaikaisia vaikutuksia yrityksen maineeseen, millä voi olla vakavia taloudellisia seurauksia. Yksi merkittävimmistä huonosta PR:stä vuonna 2022 oli, kun suuri suoratoistopalvelu poisti sivustoltaan tuhansia käyttäjien arvosteluja ilman selitystä tai ilmoitusta asiakkaille. Asiakkaat tunsivat itsensä petetyiksi ja raivostuneiksi, mikä johti valtavaan vastareaktioon yritystä vastaan, joka levisi nopeasti sosiaalisessa mediassa. Kun kuluttajat ilmaisivat tyytymättömyytensä ja uhkasivat jättää palvelun, yritys julkaisi lopulta anteeksipyynnön ja lupasi ryhtyä toimiin asiakkaiden huolenaiheiden ratkaisemiseksi. Tapaus oli kuitenkin jo vahingoittanut yrityksen mainetta merkittävästi ja pakotti sen tekemään vakavia muutoksia, jotta luottamus asiakkaisiin saataisiin palautettua.

PR-kriisi ei ole tuomio!

Oppiessasi muiden virheistä voit pienentää PR-katastrofin mahdollisuutta. Mutta vaikka niin kävisi, aina on olemassa ulospääsy. Kun tunnistat konfliktin luonteen, se auttaa sinua kehittämään mahdollisia ratkaisuja, jotka aiheuttavat vähiten vahinkoa yrityksellesi.

Uusimmat lähettäjältä Blog