Julkisuus 101: Mitä, miksi ja miten?

17 minuuttia luettu

Kaikki, mitä sinun on tiedettävä julkisuudesta ennen julkaisemista mediassa. Mitä julkisuus on? Löydä julkisuuden määritelmä alta!

Kaikki julkisuus on hyvää, paitsi kuolinilmoitus.

Brendan Behan

Mitä on julkisuus? Julkisuuden määritelmä

Julkisuuden määritelmä. Julkisuus on brändin mainitseminen mediassa. Mitä enemmän mainintoja brändillä on – sitä enemmän ihmiset tietävät siitä, muistavat sen nimen ja ostavat sen tuotteita. Yksinkertaisesti sanottuna julkisuus on yleisön tavoittamista ja brändin tunnettuuden edistämistä.

Julkisuutta käytetään useimmiten yleisön huomion herättämiseen. Tämä strategia lisää brändin tunnettuutta ja auttaa rakentamaan uskollista yleisöä ja asiakkaiden luottamusta. Ihmiset ostavat usein yrityksiltä, joita he ovat tottuneet näkemään mediassa.

Mitä muut sanovat brändistä, on yleensä paljon tärkeämpää kuin se, mitä brändi itse viestittää yleisölle. Siksi julkisuus on vahvempi keino kuin mainonta.

Yksikertaisesti sanottuna – Mainonta on maksullista, julkisuus on ansaittua, (tiedottajan ponnisteluilla ja lahjoilla).

Elizabeth Lowney from Creating Buzz PR

Miksi brändit tarvitsevat julkisuutta

Myyntisuppilossa eteenpäin mentäessä käyttäjät eivät aluksi tiedä brändistä mitään, mutta myöhemmin heistä voi tulla brändin uskollisia asiakkaita. Markkinoijat käyttävät kussakin vaiheessa erilaisia tekniikoita saadakseen yleisön huomion ja saadakseen viestin perille.

Julkisuudesta voi itse asiassa tulla myyntisuppilon sisääntulopiste. Ilman julkisuutta asiakas ei välttämättä saa lainkaan tietoa tuotteesta. Kun brändin nimi on mainittu kaksi tai kolme kertaa, se asettuu asiakkaan muistiin. Kun henkilö tarvitsee tiettyä tuotetta, hän muistaa aluksi ne tuotemerkit, joista hän on kuullut mediassa. Ajan myötä asiakkaat kiinnostuvat tuotteesta enemmän ja ostavat sen. Brändi ja sen tarjoamat tuotteet/palvelut ovat heille jo tuttuja.

Build Positive Online Reputation & Remove Negative from SERP

Julkisuus voi myös kannustaa uusintamyyntiin: se muodostaa uskollisen yleisön, joka voi palata yhä uudelleen ja uudelleen hakemaan uusia tavaroita tai palveluja. Siksi suuret brändit, kuten Nike, Adidas ja Samsung, pysyvät hallitsevina markkinoilla. Myös nuoret kiinalaiset brändit, kuten Xiaomi ja Meizu, ovat nopeasti saavuttamassa yleisöä.

Ihmiset ovat kyllästyneet mainontaan. Se ei ole enää luotettava lähde. Media-artikkeli tai uutisjuttu televisiossa, jossa brändi jakaa arvokasta tietoa, ovat molemmat paljon luotettavampia lähteitä tiedon levittämiseen. Näin ihmiset saavat ratkaisun ongelmiinsa ja saavat lisätietoja brändistä ja sen tuotteista.

Luottamus mainontaan mediassa. Julkisuuden määritelmä

Myydä yleisölle tuttu brändi on paljon helpompaa kuin myydä nimetön brändi.

Miten julkisuus vaikuttaa myyntiin

Jokainen asiakas käy läpi neljä vaihetta ennen ostamista:

• Ongelman tunnistaminen.
  • Ratkaisun etsiminen.
  • Vaihtoehtojen arviointi.
  • Osto.

Asiakkaat tarvitsevat vastauksia kysymyksiinsä jokaisessa vaiheessa. Askel askeleelta se johtaa heidät ostamiseen.

Miten julkisuus toimii

John Doe aikoo vierailla Lontoossa. Hänen on valittava lentoyhtiö, jolla hän lentää, sillä hän ei ole koskaan aiemmin käynyt Lontoossa ja hän tietää vain vähän siitä, mitkä koneet tarjoavat säännöllisiä lentoja kyseiseen kohteeseen. Tämä muodostaa ensimmäisen vaiheen: ongelman tunnistaminen.

John Doe alkaa etsiä ratkaisua. Hän muistelee lukeneensa mielenkiintoisia lentovinkkejä, suosituksia matkatavaroiden pakkaamisesta ja muuta matkustamiseen liittyvää tietoa, jota FlyTrip-niminen yritys tarjoaa. Internetiä selatessaan John Doe huomasi, että tämä yritys tarjoaa monenlaista tietoa, kuten vinkkejä siitä, miten valita lentokoneen istuinpaikka, mitä tavaroita lentokoneeseen kannattaa ottaa mukaan ja niin edelleen. Tämä on ratkaisun etsimisen vaihe.

FlyTrip-yrityksen tarjoamien erilaisten julkaisujen ansiosta John Doe valitsee kolme lentoyhtiötä, jotka täyttävät hänen vaatimuksensa lennon ajankohdan, käytettävissä olevien paikkojen ja matkan aikana tarjottavien lisäpalvelujen osalta. Ensimmäinen yhtiö on hiljattain joutunut skandaaliin erään matkustajan kanssa. Toinen on pieni yhtiö, josta hän ei ole koskaan kuullutkaan. Kolmas on FlyTrip-lentoyhtiö. Yhdistämällä niiden palveluita koskevat tiedot ja John Doen tiedotusvälineistä saaman yleisvaikutelman yhtiöstä hän tekee päätöksen. Tämä on vaihtoehtojen arviointi vaihe.

John Doe vierailee yrityksen verkkosivustolla. Hän keskustelee yhden lentoyhtiön työntekijän kanssa. Selvitettyään joitakin pieniä yksityiskohtia John Doe ostaa lentoliput.

John Doe on tyytyväinen matkaan. Hän nautti lennolla saamastaan palvelusta, piti lentokentästä, jolle he laskeutuivat, sekä lentokentän sijainnista. Seuraavalla kerralla hän varmasti harkitsee lentämistä FlyTripillä. Hän jättää hyvän arvostelun yhtiön verkkosivuille. Hän suosittelee lentoyhtiötä ystävilleen sosiaalisessa mediassa. FlyTripille tämä merkitsee uutta julkisuuskierrosta.

Miten saada julkisuutta julkaisuilla mediassa

Paras tapa saavuttaa mainetta on olla ensimmäinen;

• ensimmäisenä uutta teknologiaa tarjoava
  • innovatiivinen tuote
  • erikoinen palvelu.

Media kaipaa tuoreimpia, parhaita ja kuumimpia uutisia. Jos brändi pystyy tarjoamaan tällaisia uutisia, sillä on hyvät mahdollisuudet saada korkeatasoista julkisuutta.

Tämän päivän IT-markkinoiden suunnannäyttäjät, kuten Microsoft, Intel, Dell, Oracle, Cisco ja SAP, olivat ensimmäisiä, jotka julkaisivat uutistiedotteensa ja muun PR-sisällönsä Wall Street Journalissa, Business Weekissä, Forbesissa, Fortunessa ja muissa. Ne tekevät niin edelleen ja julkaisevat satoja kappaleita joka päivä. Tämän ansiosta Intelistä tai Microsoftista tietävät jopa ne, jotka eivät ole teknisiä ihmisiä.

Julkisuutta voi saada ilman kustannuksia. Jos uutisesi on todella räjähtävä, toimittajat tarttuvat tilaisuuteen ja julkaisevat tarttuvan otsikon. Muista vain, että tiedotusvälineet voivat käyttää tällaista tietoa omiin tarkoituksiinsa. Se, missä muodossa se esitetään – muutetaanko sitä vai vähennetäänkö sitä – riippuu vain toimittajista. Tällaiseen julkisuuteen luottaminen myynnin lisäämiseksi on riski, jota voidaan pitää liian suurena. Tämäntyyppinen strategia sopii paremmin myönteisen yrityskuvan luomiseen.

Miten PRNEWS.io auttaa julkisuudessa

On viisaampaa hankkia julkisuutta omilla ehdoilla. PRNEWS.io tarjoaa Julkisuus paketin tarpeisiisi. Valitse vain tarvitsemiesi mediajulkaisujen määrä.

Build Positive Online Reputation & Remove Negative from SERP
lehdistötiedotteen jakelu julkisuutta varten.

Miten ymmärrät, sopiiko julkisuus sinulle

Yritykset maksavat suuresta määrästä markkinointitoimia, kuten mainonnasta, SEO:sta, julkisuudesta ja niin edelleen. Koska kustannukset ovat korkeat, nämä toiminnot aiheuttavat, on parempi lajitella prioriteetit ja valita, mikä toiminto on tärkein, johon keskittyä tällä hetkellä. Mainonnan ja PR:n yhdistelmällä voidaan saavuttaa suurempia tuloksia kuin jommallakummalla näistä välineistä erikseen. Julkisuus luo yrityksestä myönteisen kuvan, kun taas mainonta kertoo asiakkaille tietystä tuotteesta. Pidä mielessä, että kumpikin näistä toiminnoista keskittyy eri tavoitteisiin. Et voi korvata yhtä toisella.

Julkisuus on hyvä yrityksille, jotka luovat mediatilaa brändin ympärille ja työskentelevät brändin tunnettuuden eteen. Jos haluat, että brändisi tulee tutuksi laajalle yleisölle, tarvitset ehdottomasti julkaisuja mediassa.

Kuten Nielsenin tutkimuksen mukaan:- 70 % internetin käyttäjistä luottaa tuotemerkin verkkosivuilla oleviin tietoihin;- 66 % käyttäjistä luottaa asiakasarvosteluihin;- 63 % luottaa televisiossa esitettyihin tietoihin;- Pienin osa, vain 40 %, luottaa suoriin mainoksiin internetissä.
Julkisuus on tärkeää B2B-yrityksille, joilla on korkeat keskimääräiset tarkastukset. Näiden yritysten kohdalla sekä brändi-imago että suorituskyvyn vakaus vaikuttavat suuresti yhteistyöpäätöksiin. Julkisuus on tärkeää myös kulutustavaroita valmistaville yrityksille.

Kuka ei tarvitse julkisuutta

Jos et tiedä, mitä odotat saavasi tuloksena – unohda julkisuus.

Jos et pysty tarjoamaan tarttuvia uutiskoukkuja tai liiketoimintasi ominaispiirteet eivät salli vaikuttavien PR-liikkeiden käyttöä, julkisuus ei ole sinua varten.

Ei siis ole järkevää, että pieni verkkokauppa tilaa julkaisuja mediassa, kun sillä on huono SEO. Sen sijaan tulisi kiinnittää huomiota kunnolliseen on-page- ja off-page-optimointiin, jotta pääsee korkeammalle SERP:ssä.

Jos kuitenkin myyt offline-myyntiä, tarvitset julkisuutta houkutellaksesi asiakkaita myymälääsi.

Asiantuntijat julkisuudesta:

Erik Pham Toimituspäällikkö Healthcanal:

Mitä on julkisuus?

Julkisuus on teko, jolla luodaan kohua brändin tai tuotteen ympärille. Kyse on positiivisen medianäkyvyyden tuottamisesta ja siitä, että ihmiset puhuvat sinusta.

Mitä eroa on mainonnalla ja julkisuudella?

Mainonnan ja mainonnan tärkein ero on se, että mainonta on maksullinen mediastrategia, kun taas mainonta on ilmainen mediastrategia. Mainonnassa maksat mainoksen sijoittamisesta tiettyyn kanavaan. Julkisuuden avulla taas yrität ansaita medianäkyvyyttä tarjoamalla tarinasi toimittajille ja vaikuttajille. Toinen keskeinen ero on se, että mainonta on paremmin hallittavissa kuin julkisuus. Mainonnassa sinulla on täysi määräysvalta viestiin, luovaan materiaaliin ja sijoitteluun. Mainonnassa taas olet median armoilla ja sen armoilla, mitä se päättää uutisoida.

Miksi julkisuus on tärkeää?

On muutamia syitä, miksi julkisuus on niin tärkeää erityisesti pienille yrityksille ja startup-yrityksille, kuten minun yritykselleni:

• Ensinnäkin se on loistava tapa saada nimesi esille. Kun internetissä on niin paljon meteliä, voi olla vaikeaa päästä sekamelskan läpi ja saada ihmiset huomaamaan sinut. Mutta jos saat lehdistökatsauksen johonkin merkittävään julkaisuun, se on varma tapa saada yrityksesi ihmisten tietoisuuteen.
  • Toiseksi, julkisuus on yksi kustannustehokkaimmista markkinointistrategioista. Toisin kuin maksettu mainonta, sinun ei tarvitse pulittaa suuria summia saadaksesi näkyvyyttä. Ja toisin kuin muissa orgaanisissa markkinointistrategioissa, kuten SEO:ssa tai sisältömarkkinoinnissa, voit nähdä tuloksia paljon nopeammin julkisuuden avulla.
  • Loppujen lopuksi julkisuus voi olla sosiaalisen todisteen ja kolmansien osapuolten vahvistusten lähde. Jos ihmiset näkevät, että olet ollut esillä merkittävässä julkaisussa, he todennäköisemmin luottavat sinuun ja tekevät kanssasi kauppaa.

Will Yang, kasvupäällikkö Instrumentl

Kansanuskon vastaisesti julkisuus ja mainonta eivät ole samoja asioita.

Mainonta on maksullinen viestinnän muoto, jota käytetään tyypillisesti tuotteen tai palvelun mainostamiseen.

Julkisuus taas on palkatonta viestintää, jolla pyritään luomaan positiivista näkyvyyttä yritykselle tai henkilölle.

Vaikka mainonnan luo aina yritys itse, julkisuutta voivat luoda riippumattomat lähteet, kuten uutistoimistot, bloggaajat ja sosiaalisen median vaikuttajat. Yksi julkisuuden tärkeimmistä eduista on se, että sitä pidetään uskottavampana kuin mainontaa, koska se on peräisin ulkopuoliselta taholta. Näin ollen julkisuus voi olla tehokas tapa rakentaa luottamusta ja uskottavuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.

B2B-markkinoilla hyvä julkisuus voi olla välttämätöntä, jotta korkean tason päättäjät huomaavat yrityksen. Kohdennettu mainonta voi kuitenkin olla myös tehokas tapa tavoittaa avainasiakkaat ja rakentaa brändin tunnettuutta. Koska B2B-ostajat ovat usein tutkimusorientoituneita, yritysten on tärkeää käyttää sekä mainontaa että julkisuutta tavoittaakseen kohdemarkkinansa. Viime kädessä paras B2B-markkinointistrategia sisältää todennäköisesti sekä mainonnan että julkisuuden yhdistelmän.

Dmitriy Bobriakov, toinen perustaja ja toimitusjohtaja Solwiser

Julkisuuden hyödyntäminen, myynti auttaa ohjaamaan liiketoimintaasi. Julkisuus on median upottama toiminta, jolla luodaan tietoisuutta ostajien keskuudessa tuotteidesi ja palvelujesi brändistä. Julkisuuden etu, jonka saatat tietää:

Luotettavuuden lisääminen tuotemerkkisi tuotteelle. Julkisuuden kautta tapahtuva mainostaminen antaa yrityksellesi uskottavuutta, koska sisältö on todenmukaisempaa ja asiallisempaa. Enemmän selkeyttä ja luotettavuutta ostajamarkkinoiden keskuudessa kuin yleisradiotoiminta, jota pidetään enemmän myynninedistämistarkoituksessa. Sen avulla se on valtava apu yrityksellemme tuottavuuden lisäämiseksi, koska se tarjoaa didaktista ja kiinnittää ostajan huomion. Antaa yrityksille mahdollisuuden vahvistaa mainosviestinsä tehokkaasti ja aidolla lähestymistavalla. Hallitseva johtamisväline yrityksille, jotta ne voivat saavuttaa liiketoimintatavoitteensa ja rakentaa brändinsä suosiota. Selkeä ja johdonmukainen brändijulkisuus lisää uskottavuutta toimialallasi. Jatkuva brändiääni verkkosivuston, blogien ja muiden sosiaalisen median alustojen kautta on olemassa liidien tuottamista varten.

Julkisuusjärjestelmä on attestoitu temppu lisätä tietoisuutta brändistä verkossa, ja onnistuneesti tehtynä se voi olla yksi kustannustehokkaimmista tavoista edistää yritystä tasapainoisesti. Brändäys ja vakaus rakentavat suhteita ja luottamusta, koska ihmiset tuntevat tuntevansa yrityksesi henkilökohtaisesti.

Uusimmat lähettäjältä Blog