Julkaista tai olla julkaisematta: Mitä voit tehdä saadaksesi lisää julkisuutta

28 minuuttia luettu

Datapohjaisen markkinoinnin faneina saimme inspiraation tutkia tätä kiistaa tekemällä tutkimuksen siitä, kannattaako lehdistötiedotteet edelleen julkaista.

Esittely

Jotta saat brändisi ihmisten eteen, tarvitset julkisuutta. Nykyään saamasi julkisuuden on myös tuotava sinulle vakavasti otettavaa SEO-arvoa. Saadaksesi parhaat mahdolliset maininnat ja linkit, tarvitset toimittajan, joka saa ne näkymään (sanomattakin on selvää, että huippulinkit tulevat luonnollisena tuloksena PR-toimistasi). Siksi sinun on keksittävä tehokas tapa tulla huomatuksi ja ottaa yhteyttä tiedotusvälineisiin. Voit kirjoittaa lehdistötiedotteen ja levittää sitä siinä toivossa, että saat toimittajien huomion – jonain päivänä. Sillä kenellä on aikaa lukea lehdistötiedote nykymaailmassa, kun meitä kaikkia häiritsee helposti ja jatkuvasti teratavuittain uutta tietoa? Vaikka markkinoijat ovat jo jonkin aikaa valittaneet lehdistötiedotteen kuolemaa, monet yritykset uskovat yhä, että sillä on arvoa.

Olimme erityisen uteliaita tietämään, voiko sponsoroitu sisältö toimia varteenotettavana vaihtoehtona lehdistötiedotteille ja ansaita yrityksille samaa medianäkyvyyttä ja toimittajien huomiota. Saadaksemme selville, miten lehdistötiedotteet pärjäävät sponsoroidulle sisällölle, päätimme mitata niiden tehokkuutta analysoimalla yli 200 000 sponsoroitua viestiä ja lehdistötiedotetta yhteistyössä Alex Tachalovan, riippumattoman digitaalisen markkinoinnin konsultin ja SimilarWeb kanssa. Olemme erityisen kiitollisia SimilarWebille avusta tietojen analysoinnissa.

Disclaimer: Tässä postauksessa esittelemämme havainnot osoittavat tuloksia tietyltä ajanjaksolta (viimeiset 6 kuukautta). On selvää, että nämä tiedot voivat muuttua seuraavan kuukauden aikana. Siksi tässä käsittelemiämme prosenttilukuja tulisi pitää pikemminkin dynaamisina muuttujina, jotka kartoittavat trendejä, kuin pysyvinä ja absoluuttisina indikaattoreina.

Lehdistötiedotteen kyseenalainen tulevaisuus

Kuka nykyään turvautuu lehdistötiedotteisiin?

Ensimmäinen kysymys, johon halusimme vastata, oli se, minkälaiset yritykset vielä käyttävät lehdistötiedotteita ja miksi.

Tässä artikkelissa olemme esittäneet tilastoja siitä, mitkä toimialat käyttävät lehdistötiedotteita nykyään (otimme mukaan myös tuotemerkkejä mahdollisuuksien mukaan). Kolme tärkeintä toimialaa, jotka julkaisevat säännöllisesti lehdistötiedotteita, ovat (huomaa, että käytimme samoja kategorioita kuin SimilarWeb-työkalussa):

Tietokoneet ja elektroniikka

Kävi ilmi, että teknologiayritykset ovat johtavia lehdistötiedotteiden jakelussa: PR Newswiren otoksessa 36 prosenttia ja PRWebin otoksessa 23 prosenttia lehdistötiedotteista oli ohjelmisto- ja laitteistobrändien lähettämiä. Mielenkiintoista kyllä, PRWebin tiedot eivät osoittaneet selviä johtajia tuotemerkkien osalta, lukuun ottamatta HalfPriceSoftia. PR Newswire on kuitenkin onnekas, koska sillä on sellaisia ”vakioasiakkaita” kuin IBM, Microsoft, Oracle ja LG. Myös NetSuite, Inc. ja saksalainen SAP SE ovat julkaisseet ja jakaneet eniten lehdistötiedotteita PR Newswiren kautta.

Terveys

Havaitsimme, että 11 prosenttia PR Newswire -otoksen lehdistötiedotteista ja 14 prosenttia PRWeb -otoksen lehdistötiedotteista kuuluu terveysalan yrityksille. Tähän luokkaan kuuluvissa lehdistötiedotteissa ilmoitetaan yleensä uusien lääketieteellisen teknologian tuotteiden lanseerauksesta tai tiedotetaan lukijoille uusista tutkimuksista esittämällä tiivistelmiä tutkimusjulkaisuista. Kuitenkin on myös paljon lääketieteellisten yhdistysten julkaisemia lehdistötiedotteita, joissa kerrotaan uutisia erilaisista alan tapahtumista ja konferensseista.

Markkinointi ja mainonta (Business and Industry -alaluokka)

Yllättävän moni pieni digitaalisen markkinoinnin toimisto käyttää lehdistötiedotteita. Laskelmistamme kävi ilmi, että neljä prosenttia PRWebistä hakemistamme lehdistötiedotteista on peräisin pieniltä digitaalisilta markkinointitoimistoilta (PR Newswiren otoksessa markkinointitoimistojen lehdistötiedotteiden osuus on kuusi prosenttia). Tarkistimme useita niistä ja huomasimme, että lähes kaikki ovat ilmestyneet hiljattain verkkosivustoilla, joilla on vähän liikennettä ja alhainen domain-auktoriteetti. Oletamme, että pienet toimistot julkaisevat lehdistötiedotteita hankkiakseen ensimmäiset takalinkit.

Saamamme tulokset ovat varsin yllättäviä. Ensinnäkin emme olisi koskaan olettaneet, että markkinointitoimistot käyttävät yhä lehdistötiedotteita osana markkinointikampanjoita. Emme myöskään olisi odottaneet näkevämme niin paljon lehdistötiedotteita, joita julkaisevat ”terveys”-kategoriaan kuuluvat tuotemerkit. Uskomme kuitenkin, että viimeisimpien uutisten levittäminen lehdistötiedotteiden avulla saattaa olla alakohtainen taktiikka terveydenhuollon tarjoajille ja yhdistyksille, sillä ne tarvitsevat yleensä tarkkaan esitettyjä faktoja, jotka puhuttelevat yleisöä, eivätkä niinkään hienoa mainosta. Toinen kummallinen tosiasia on, että jopa monikansalliset teknologiayritykset käyttävät edelleen lehdistötiedotteita. Arvelemme tässä yhteydessä, että teknologia kehittyy niin nopeasti, että päivityksiä on aina paljon ja ne on saatettava julkisuuteen, ja suurille, kansainvälisesti tunnetuille brändeille on helpompi jakaa teknisiä yksityiskohtia toimittajille lehdistötiedotteessa.

Mutta edelleen on kyseenalaista, ovatko lehdistötiedotteet yksinään tehokkaita PR-välineitä. Tämän selvittämiseksi tarkistimme useita mittareita.

Lehdistötiedotteiden tehokkuus: sosiaaliset signaalit vs. takalinkit

Ei ole kauaakaan siitä, kun lehdistötiedotteita pidettiin loistavana backlinkkien lähteenä. Google ei kuitenkaan enää salli yritysten käyttää lehdistötiedotteita SEO:nsa tehostamiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että lehdistötiedotteidesi tulisi sisältää vain nofollow-linkkejä, sillä muuten sivustosi voi saada rangaistuksen. Lehdistötiedotteet voivat kuitenkin edelleen tuottaa takalinkkejä sekä sosiaalisia signaaleja. Tässä osiossa on tilastoja siitä, kuinka tehokkaita lehdistötiedotteet ovat sosiaalisten signaalien ja takalinkkien kannalta.

Kuten me kaikki tiedämme, loistava viraalijulkaisu ansaitsee suuren määrän sosiaalisia signaaleja sekä kohtuullisen määrän viittaavia verkkotunnuksia. Keskimäärin prnewswire.com-sivustolla julkaistu lehdistötiedote saa 42 jakoa, kun taas prweb.com-sivustolla julkaistut artikkelit saavat 61 jakoa per viesti. Nämä luvut ovat erittäin pieniä ja viittaavat siihen, että lehdistötiedotteet eivät voi tarjota toivottua sitoutumisen tasoa, joka tuo näkyvyyttä brändillesi.

Seuraavana askeleena päätimme tarkastella kolmea tärkeintä toimialaa, joiden lehdistötiedotteet saivat eniten sosiaalisia signaaleja (yli 1 000). Havaitsimme, että nämä brändit kuuluvat seuraaviin luokkiin:

• Tietokoneet ja elektroniikka
  • Terveys
  • Kuvaus (Taide ja viihde -alaluokka)

Tuloksemme osoittavat, että lehdistötiedotteet osoittautuvat melko tehokkaiksi niillä toimialoilla, joilla niitä vielä käytetään (eli tietokoneiden ja elektroniikan sekä terveyden alalla). Uskomme myös, että valokuvaus päätyi kolmen parhaan joukkoon, koska median (kuvien tai videoiden) lisääminen viestiin lisää sen saamien sosiaalisten signaalien määrää. Erityisen huomionarvoista on se, että havaintojemme mukaan brändit, joilla on eniten sosiaalisia signaaleja, ovat myös niitä, jotka turvautuvat lehdistötiedotteisiin vain kerran tai kaksi. Tämä tarkoittaa, että ne ovat kokeilleet lehdistötiedotteiden käyttöä, mutta ilmeisesti löytäneet uusia tapoja tehdä vaikutuksen toimittajiin sosiaalisen median kanavien kautta. Ironista kyllä, brändit, joilla on vähiten sosiaalisia signaaleja, yrittävät edelleen mainostaa lehdistötiedotteilla.

Mutta, kun kyse on takalinkkeistä, lehdistötiedotteet ovat yleensä tehottomia. Tietomme paljastivat, että vain 0,07 prosenttia prweb.com-sivustolla julkaistuista lehdistötiedotteista on linkin arvoisia, eli niillä on yli 300 viittaavaa verkkotunnusta. Myös prnewswire.com-sivustolla julkaistuista lehdistötiedotteista vain 0,05 prosentilla on yli 300 viittaavaa verkkotunnusta takalinkkiprofiilissaan. Näin ollen lehdistötiedotteet eivät ole tehokkaita hakunäkyvyyden lisäämisessä, koska niissä on vain vähän linkkejä ja viittaavia verkkotunnuksia. Havaitsemamme kuvio on, että vaikka lehdistötiedote olisi saanut kohtuullisen määrän sosiaalisia signaaleja, sen tuottamat linkit ovat silti heikkolaatuisia. Lisäksi SimilarWebin mukaan sekä prnewswire.com että prweb.com saavat suhteellisen vähän liikennettä verkkotunnuksilleen (ks. alla oleva taulukko).

Kun vaihtoehdot loppuvat, julkaise uutisia

Lehdistötiedotteet eivät kuitenkaan ole täysin hyödyttömiä, sillä niitä voidaan käyttää ponnahduslautana hakukoneisiin ja sisältöaggregaattoreihin. Vaikka lehdistötiedotteita käytetään SEO-maailmassa liikaa, ne välittävät jonkin verran linkkimehua verkkosivustoille (koska yleensä niillä on ”terveet” verkkotunnusluokitukset: esimerkiksi Ahrefs-verkkosivuston mukaan prweb.comin verkkotunnusluokitus on 568 ja prnewswire.comin sama mittari on 452). Jos brändi ei siis ole laatinut vankkaa PR-strategiaa, se voi aina aloittaa lehdistötiedotteilla. Vaikka brändisi voi saada lehdistötiedotteista medianäkyvyyttä (lehdistötiedotteita jaetaan edelleen laajalti eri media-alustoilla), lehdistötiedotteita julkaisevien verkkosivustojen linkit ovat kuitenkin heikkolaatuisia linkkejä, koska ne eivät tavoita kohdeyleisöä.

Saat kuitenkin aina laadukkaita linkkejä, jos julkaiset sisältösi sanomalehtien verkkosivuilla. Saadaksesi tehokasta julkisuutta sinun on varmistettava, että sisältösi julkaistaan uutissivustoilla. Jos saat linkin sanomalehtiartikkelista, sivustosi suuntaa suoraan SERP:n kärkeen. Jos haluat hyödyntää tällaista tilaisuutta, voit valita sponsoroidun sisällön. Toinen kysymys, johon ei ole vielä vastattu, on se, miten laatia laadukasta sponsoroitua sisältöä, joka lisää brändisi tunnettuutta ja tuo sinulle linkkejä.

Sponsoroitu sisältö, joka toimii: mitä sinun on tiedettävä, jotta sinut huomataan

Lehdistötiedotteiden ongelmana on se, että vaikka niitä yleensä levitetään laajalti, ne eivät auta sinua saamaan medianäkyvyyttä, sillä ne eivät kannusta uusiin julkaisuihin. Siinä mielessä suuri määrä lehdistötiedotteita ei juuri koskaan muutu laaduksi. Tämän vuoksi markkinoijien on etsittävä uusia tehokkaita sisällön edistämismenetelmiä. Sponsoroidut postaukset voivat olla hyvä vaihtoehto lehdistötiedotteille, sillä niiden avulla voit valita, missä sisältösi näkyy, ja valvoa, mitä siinä sanotaan.

Miten mittaat sponsoroidun sisällön tehokkuutta?

Natiivimainokset voivat olla tehokas työkalu, mutta kysymys on edelleen: kannattaako niihin panostaa? Voiko sponsoroitu sisältö olla yhtä mukaansatempaavaa kuin pääkirjoitukset? Tässä osiossa tutkimme sponsoroitujen julkaisujen suorituskykyä verrattuna avustajien tekemiin julkaisuihin. Arvioidaan joitakin sponsoroitujen viestien keskeisiä mittareita Forbesin esimerkin pohjalta.

Haluamme ensinnäkin näyttää sponsoroitujen postausten ja lehdistötiedotteiden sitoutumisasteiden eron. Kuten aiemmin tässä postauksessa mainitsimme, lehdistötiedote jaetaan keskimäärin 62 kertaa. Jos kuitenkin tarkistamme saman mittarin forbes.comin sponsoroitujen postausten osalta, näemme, että sponsoroitu postaus saa keskimäärin 628 jakoa. Ero on raju.

Tämän lisäksi forbes.comin tapauksessa on helpompi mitata heidän sisältönsä suorituskykyä, koska sivustolla voidaan seurata katselukertoja eli sitä, kuinka monta kertaa tiettyä artikkelia on luettu. Havaitsimme, että forbes.com-sivuston sponsoroituja postauksia katsotaan keskimäärin 5 540 kertaa. Kun sisältösi ei ole vain laajasti jaettua, vaan myös arvokasta, ihmiset lukevat sen varmasti, joten brändisi tunnettuus nousee pilviin. Silti salaisuus saada ihmiset takuuseen brändistäsi on luoda sponsoroituja postauksia, jotka ovat yhtä objektiivisia ja hyödyllisiä kuin toimituksellinen postaus.

Mikäli forbes.com on korkean auktoriteetin sivusto, se vaikuttaa täydelliseltä paikalta julkaista sponsoroitu postaus. Mutta yllättäen tuloksemme osoittavat, että Forbesin verkkosivuston sponsoroitu sisältö ei saa paljon katselukertoja tai SMM-signaaleja verrattuna pääkirjoituksiin. Toimituksellinen sisältö menestyy kuitenkin erittäin hyvin, jos arvioimme sitä yksinään. Kun tarkastelimme Forbesin sivuston toimituksellisen sisällön SMM-signaalien ja katselukertojen määrää, löysimme vieläkin suurempia lukuja: toimituksellinen postaus forbes.com-sivustolla saa keskimäärin 1047 jakoa, kun taas katselukertojen määrä toimituksellista postausta kohden on keskimäärin 12 817. Näin ollen voisi väittää, että edes naurettavan kalliit tilaukset Forbesin BrandVoice-sivustolla (joihin vain suurilla yrityksillä on varaa) eivät voi taata hyviä tuloksia julkisuudestasi.

Olikin mielenkiintoista tehdä lista toimialoista, jotka todennäköisesti kääntyvät sponsoroituun sisältöön. Halusimme erityisesti selvittää, miten tämä lista eroaa siitä, jossa on toimialoja, jotka edelleen valitsevat lehdistötiedotteet. Valitsimme kymmenen suurinta brändiä, jotka käyttävät sponsoroitua sisältöä mainostamiseen (tätä varten laskimme, kuinka monta kertaa kukin brändi esiintyi otoksessamme):

• SAP on yritysohjelmistojen toimittaja
  • Oracle on ohjelmistoyritys
  • The YEC (Young Entrepreneur Council) on järjestö, joka koostuu maailman menestyneimmistä yrittäjistä
  • CenturyLink on yhdysvaltalainen televiestintäyritys
  • ADP (Automatic Data Processing) on yhdysvaltalainen yritysten ulkoistuspalvelujen tarjoaja
  • Cargill, Inc. on elintarvike-, maatalous-, rahoitus- ja teollisuustuotteiden toimittaja
  • IBM on teknologiayhtiö
  • Fidelity Investments on rahoitusalan kaupankäyntiyhtiö
  • Teradata on johtava yritysanalytiikkateknologioiden ja -palvelujen tarjoaja
  • Northwestern Mutual on rahoituspalveluyhtiö

Yllä olevasta listasta käy ilmi, että monet sponsoroitua sisältöä promootiotarkoituksiin käyttävät brändit kuuluvat jälleen kerran luokkaan ”Tietokoneet ja elektroniikka”. Mielenkiintoista kyllä, nämä tulokset toistavat aiemmat havaintomme lehdistötiedotteita käyttävistä toimialoista, paitsi että tällä kertaa laatimamme lista sisältää myös rahoitusalan yrityksiä. Kun suodatimme tuotemerkit niiden jakamien lukumäärän mukaan, huomasimme, että Oracle, Cargill ja SAP ovat jatkuvasti olleet eniten jaettuja sponsoroituja viestejä tuottavien yritysten listan kärjessä (mainitsimme nämä yritykset aiemmin niiden tuotemerkkien joukossa, jotka edelleen tuottavat lehdistötiedotteita). Jos kuitenkin tarkastelemme tuotemerkkejä, jotka johtavat katselukertojen määrässä, huomaamme, että OpenText (yritys, joka kehittää ja myy yritysten tiedonhallintajärjestelmiä), Salesforce (pilvipalveluyritys) ja Medidata Solutions (kliinisten tietojen sovelluksiin erikoistunut SaaS-teknologiayritys) ovat kolme johtavaa tuotemerkkiä, jotka tuottavat eniten katselukertoja.

Maksa, älä suihkuta ja rukoile: Näin panostat sponsoroituun sisältöön

Siirrymme nyt seuraavaan aiheeseen: missä julkaista sponsoroitua sisältöäsi. Miten löydät alustan, joka vastaa nimenomaan sinun tarpeisiisi? Miten voit panostaa sponsoroituun sisältöön mielelläsi, etkä sydämelläsi? Näiden kysymysten syventämiseksi vertasimme forbes.com-sivuston julkaisujen mittareita muiden sanomalehtien verkkosivustojen tuottamien julkaisujen mittareihin. Erityisesti seurasimme uniikkeja katselukertoja ja SMM-signaaleja NYTimes.com:n (toinen suuri media) ja searchenginejournal.com:n (markkinointiin erikoistunut kohdennettu media-alusta) osalta.

1. Havaitsimme, että Search Engine Journalin sivustolla ei ole juuri lainkaan hyvin menestyviä artikkeleita sponsoroidun sisällön kategoriassa. Keskimääräinen katselumäärä yhtä sponsoroitua postausta kohden SEJ:ssä on 1 817 ja jokainen saa myös keskimäärin 406 jakoa. Kun huomasimme nämä suhteellisen pienet luvut, aloimme tarkastella SEJ:n sponsoroidun sisällön laatua manuaalisesti. Kävi ilmi, että useimmissa tapauksissa yritykset yrittävät julkaista Search Engine Journalin sivustolla nimenomaan kaupallisia postauksia. Yleensä tällaiset postaukset eivät tuo mitään lisäarvoa lukijalle, ja sen seurauksena ne saavat hyvin vähän katselukertoja. Löysimme kuitenkin mielenkiintoisen esimerkin laadukkaasta sponsoroidusta postauksesta, joka menestyi hyvin myös katselukertojen ja sosiaalisten signaalien osalta. Tämä postaus, jota sponsoroi Ahrefs, on ensi silmäyksellä täysin kaupallinen, sillä se kertoo brändistä itsestään. Silti se tarjoaa lukijalle arvoa, sillä postauksessa kerrotaan, miten ”varastat kilpailijasi hakuliikennettä”. Huomasimme, että kun sponsoroitu sisältö käsittelee asiakkaiden kipuja tai ratkaisee heidän ongelmiaan (esim. how-to-postaukset), se saa aina suuren määrän katselukertoja ja sosiaalisia signaaleja. Tässä nimenomaisessa tapauksessa postauksella on 3 500 katselukertaa ja 776 jakoa.
  2. Interenkiintoista kyllä, nytimes.com-sivustolla julkaistavat sponsoroidut postaukset luovat yhtä paljon sitoutumista kuin toimituksellinen sisältö. Oletamme, että tämä johtuu siitä, että nytimes.comin sponsoroidut postaukset ovat yhtä hyviä kuin toimituksellinen sisältö: ne ovat objektiivisia, informatiivisia, hyvin suunniteltuja ja sisältävät aina mukaansatempaavia kuvia, videoita tai infografiikkaa. Jos haluat nähdä sen itse, katso tämä kuuluisa postaus naisvangeista, joille Netflix maksoi. Haluamme korostaa tässä yhteydessä, että tämä postaus ei kerro nimenomaisesti Orange Is the New Black -sarjasta, jota tässä postauksessa mainostettiin, vaan se koskettaa paljon laajempia asioita, jotka yhdistävät sarjan ja postauksen toisiinsa. Mutta tämän postauksen laatu on tajunnanräjäyttävä: se on hyvin suunniteltu ja kirjoitettu, opettavainen ja sisältää videoita ja GIF-kuvia. Kuka tahansa haluaisi lukea ja jakaa tällaisen sponsoroidun postauksen.
Kuka tahansa haluaisi lukea ja jakaa tällaisen sponsoroidun postauksen.

Valmistelemalla aiemmin kuvaamiemme tulosten perusteella voimme myös todeta, että tulevaisuus kuuluu sanomalehtien verkkosivustoilla esitettävälle sisällölle (eli sponsoroidut postaukset, kuten ne, joita The New York Times esittää TBrandStudio:n kautta). Tällainen sisältö tuo myös enemmän laadukkaita linkkejä ja sosiaalisia signaaleja verrattuna lehdistötiedotteisiin.

Sponsoroidun sisällön kiistaton hyöty on se, että se on omistettu yksinomaan sinun brändillesi. Sinun on kuitenkin oltava varovainen tällaisia postauksia laatiessasi, sillä ollakseen tehokkaita niiden on oltava lukijoillesi yhtä hyödyllisiä kuin toimituksellinen sisältö. Neuvomme tässä yhteydessä luomaan upeita tarinoita brändistäsi – tämä on aina voittava strategia. Sen verkkotunnuksen auktoriteetti, jolla julkaiset sisältösi, on tärkeä, mutta se ei auta sinua PR-pyrkimyksissäsi, ellet tarjoa laadukasta sisältöä, joka tuo arvoa lukijoillesi. Sinun ei pitäisi nähdä sponsoroitua sisältöäsi mainoskampanjana. Sen sijaan lukijoiden tulisi tuntea, että heidän lukemansa sponsoroidut postaukset ovat laadukkaita ja objektiivisia, jotta he voivat alkaa rakentaa luottamusta tuotemerkkeihin, jotka tarjoavat heille uutisia.

Kultaisen munan muninut hanhi: kaava, joka auttaa sinua valitsemaan, mistä ostaa sponsoroituja postauksia

Tässä osiossa käsittelemme seuraavaa kysymystä: mitkä alustat ovat parhaita sisällön jakeluun. Ongelmana tässä on se, että kaikki media-alustat eivät tarjoa sinulle yksilöllistä katselukertoimen laskuria: joillakin sivustoilla et voi arvioida, millaista sitoutumista saat sponsoroidusta sisällöstäsi. On tunnettu tosiasia, että artikkelin lukemien määrää ei voi arvioida SMM-signaalien määrän perusteella, sillä nämä kaksi mittaria eivät korreloi suoraan keskenään. Lisäksi, vaikka olisit julkaissut artikkelisi tietyllä verkkosivustolla, et välttämättä silti saa selville, kuinka monta kertaa sitä on katsottu, sillä monet verkkosivustot ja verkkolehdet piilottavat katselulaskurinsa. Tuntuu loogiselta, että haluaisit nähdä tällaiset mittarit, jotta tietäisit, kuinka paljon juttusi saa näkyvyyttä ja saatko vastinetta sponsoroituihin julkaisuihin käyttämillesi rahoille. Jos et kuitenkaan pääse käsiksi verkkosivuston evästeisiin, on lähes mahdotonta arvioida sisältösi suorituskykyä.

Tämän ongelman ratkaisemiseksi loimme kaavan, joka näyttää, kuinka monta katselukertaa todennäköisesti saat postaukselle tietyllä verkkosivustolla. Tämän kaavan luomiseksi analysoimme 200 000 sponsoroitua viestiä, jotka oli haettu 50 000 uutissivustolta, verkkolehdestä ja blogista. Käytimme SimilarWebin tietoja kerätäksemme tilastotietoja kyseisten verkkosivustojen liikennemittareista. Hyödynsimme myös tietoja erikoistuneilta markkinointi- ja uutissivustoilta (sekä kansainvälisiltä että paikallisilta), jotka näyttävät katselulaskureita, ja käytimme näitä tietoja kaavan indeksien määrittämiseen. Algoritmimme ennustaa, kuinka moni klikkaa tietyllä verkkosivustolla julkaistua artikkelia. Tämän algoritmin perusteella suunnittelimme Unique Viewers Estimator, joka laskee, kuinka monta lukijaa voit odottaa postauksesi julkaisemisen jälkeen.

Se ei ainoastaan auta sinua arvioimaan, miten sisältösi menestyy, vaan se myös näyttää, mikä uutissivusto on paras julkaista sisältösi ja vastaa liiketoimintasi tarpeita. Lisäksi kun olet vertaillut tulevan sisältösi mahdollisia kattavuusmahdollisuuksia, voit päättää, mikä verkkosivusto tarjoaa sponsoroitua sisältöä edullisimmalla hinnalla. Lue lisää innovatiivisesta työkalustamme ja katso, kuinka hyödyllinen laskurimme on, seuraamalla tätä linkkiä.

Johtopäätös

Alun perin tutkimuskysymyksemme oli, kumpi sisältötyyppi toimii paremmin: lehdistötiedote vai sponsoroitu postaus. Analyysimme tuloksena saimme aikaan muutamia tilastoja, jotka todistavat sponsoroidun sisällön tehokkuuden. Ihannetapauksessa, tässä esittämiemme lukujen perusteella, sinun pitäisi valita sponsoroitu sisältö lehdistötiedotteen sijaan. Lehdistötiedotteet voivat kuitenkin olla erittäin tehokkaita alkuvaiheessa, varsinkin kun budjettisi on pieni ja olet vasta aloittanut julkisuuden hankkimisen. Lehdistötiedotteiden hyödyllisyyden voi todistaa myös se, että monet kansainvälisesti tunnetut teknologiayritykset ovat edelleen kiinnostuneita julkaisemaan lehdistötiedotteita.

Tässä postauksessa opimme, että sponsoroitu sisältö voi luoda yhtä paljon sitoutumista kuin toimituksellinen sisältö, kunhan se on relevanttia ja hyödyllistä kohdeyleisöllesi. Siksi sponsoroidut postaukset voivat olla erittäin tehokas työkalu, jota voit hyödyntää PR-kampanjoissasi. Tutkimuksemme on myös osoittanut, että sponsoroitu sisältö tuo enemmän laadukkaita linkkejä ja sosiaalisia signaaleja kuin lehdistötiedotteet. Silti havaitsimme, että paradoksaalisesti monet pienet digitaalisen markkinoinnin toimistot käyttävät edelleen lehdistötiedotteita julkisuuden hankkimiseen.

Kerroimme myös uudesta työkalustamme – Unique Viewers Estimatorista. Tämä ominaisuus on laskuri, joka ennustaa, kuinka monta käyttäjää lukee artikkelisi tietyllä verkkosivustolla, vaikka sivusto piilottaisi katselulaskurinsa. Toivomme, että käytät Estimatoria ja että se auttaa sinua saamaan lisää julkisuutta ja kohdentamaan PR-ponnistuksesi tehokkaasti.

Uusimmat lähettäjältä Blog