Kuinka luoda kumppanuusohjelma – A:sta Z:hen – opas

19 minuuttia luettu
–>
Näin luot kumppanuusohjelman - Opas A:sta Z:hen

Miten luoda kumppanuusohjelma? Tämä perusteellinen opas kattaa kaikki vaiheet, joita sinun tulisi noudattaa kumppanuusohjelman käynnistämisessä, aina kumppanuusstrategiasta päättämisestä, palkkioista ja tuotteista/palveluista, joiden kanssa kumppanuuskumppanisi työskentelevät.

Kumppanuusohjelman käynnistäminen on helpompaa kuin miltä se näyttää. Jos kuitenkin yrität ensimmäistä kertaa kehittää menestyksekästä affiliate-markkinointistrategiaa, tyhjästä aloittaminen voi olla haastavaa. Tämä opas kattaa kaiken, mitä sinun on tiedettävä, jotta pääset oikealle jalalle liiketoimintamalliisi täydellisesti sopivan affiliate-markkinointistrategian kanssa. Se vetoaa kumppaneihisi ja asiakkaisiisi. Näin ollen katsotaanpa, miten kumppanuusohjelma luodaan tyhjästä.

Mitä on affiliate-markkinointi?

Affiljamarkkinointi on osa yrityksen markkinointistrategiaa, jonka päätavoitteena on kannustaa sisällöntuottajia mainostamaan tietyn yrityksen palveluita ja tuotteita sekä linkittämään sen verkkosivuille. Palkkioksi sisällöntuottajat ansaitsevat provisiopalkkion joka kerta, kun he tuovat myyntiä.

Affiliate-markkinointiohjelmat kannustavat sisällöntuottajia, kirjoittajia, bloggaajia ja sosiaalisen median ylläpitäjiä levittämään sanaa muista yrityksistä, joiden palveluita he mainostavat. Useimmissa tapauksissa affiliate-markkinointiohjelmat toimivat näin – sisällöntuottaja sijoittaa klikattavia ja seurattavia affiliate-linkkejä verkkosivustonsa tai sosiaalisen median sisältöön. Yritykset maksavat näille kumppaneille provisiopalkkion aina, kun joku tekee ostoksia kumppanilinkin kautta.

Affiilimarkkinoinnin pitäisi olla paras valinta yrityksille, jotka myyvät fyysisiä ja digitaalisia tuotteita. Jos haluat toteuttaa menestyksekkään affiliate-markkinointikampanjan, yrityksesi tulisi täyttää seuraavat vaatimukset.

• Affiliate-markkinoinnin tulisi sopia yrityksellesi hyvin, jos haluat, että muut yritykset mainostavat tuotteitasi tai palveluitasi kanavissaan. Affiliate-kumppanisi eivät myy tuotteitasi eteenpäin. Sen sijaan he suosittelevat tarjouksiasi ja linkittävät takaisin myymälääsi.
  • Auttaisi, jos olisit valmis maksamaan kumppaneillesi provision jokaisesta myynnistä, joka tehdään heidän suosittelulinkkinsä kautta.
  • Tarvitset pääsyn kumppaneihin, joiden markkinarako ja kohderyhmä vastaavat sinun markkinarakoasi.
  • Myydä tuotteita, jotka on suunnattu laajalle yleisölle.
  • Kumppanuusmarkkinointiohjelman pitäisi sopia täydellisesti yrityksellesi, jos yritykselläsi on korkea asiakaspysyvyys. Sinulla on helposti varaa toistuviin provisioihin, jos asiakas tuo yrityksellesi jatkuvia voittoja.

Kun alat miettiä, miten luoda kumppaniohjelma, sinun kannattaa muistaa, että koska kumppanisi mainostavat tuotteitasi omilla verkkosivustoillaan, he mahdollisesti tavoittavat asiakkaita, joita he eivät tunne henkilökohtaisesti. Jos haluat, että kumppanisi mainostavat tarjouksiasi tuntemilleen henkilöille, sinun on parempi valita suositteluohjelma.

Lähettämisohjelman pitäisi olla paras valinta sinulle, jos:

• Haluat kannustaa asiakkaitasi levittämään yrityksesi sanaa perheenjäsentensä, ystäviensä, kollegoidensa jne. keskuudessa
  • .
  • Myyt tuotteita tai palveluita, jotka on suunnattu mikrotason markkinoille.
  • Yrityksesi on hiljattain aloittanut toimintansa, ja koet sisällöntuottajien rekrytoimisen affiliate-kumppaneiksi vaikeaksi.

Affiliaatit ovat eri asia kuin vaikuttajat. He kommunikoivat seuraajaryhmän kanssa, johon he ovat rakentaneet suhteet. Toisin kuin affiliates, vaikuttajat keskittyvät näyttämään, miten he käyttävät tuotteitasi, eivätkä mainostamaan niitä sinun tavallasi. Maksujen osalta vaikuttajille maksetaan kampanjan eikä myynnin mukaan.

Affiliate-markkinoinnin edut

Jos epäröit, olisiko kumppanuusohjelman aloittaminen hyvä päätös yrityksellesi, pidä mielessä seuraavat edut, joita ohjelma voi tuoda sinulle:

• Kumppanuusmarkkinointiohjelma auttaa sinua lisäämään nopeasti brändin tunnettuutta uusien yleisöjen keskuudessa.
  • Asiakkaat luottavat todennäköisemmin kumppaneiden suosituksiin kuin suoraan brändiltä tuleviin mainoksiin ja viesteihin.
  • Voit helposti seurata suusanallisen mainonnan ROI:ta pitämällä tarkasti silmällä myyntiä, josta kukin tietty affiliate-kumppani on vastuussa.
  • Kumppanuusohjelman avulla pääset käsiksi asiakkaisiin, jotka ovat ihanteellista yleisötyyppiäsi.
  • Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä hyötynä kumppanuusohjelmista on se, että kumppanuusohjelmat ovat kustannustehokkaita ja vähäriskisiä ratkaisuja. Sinun tarvitsee maksaa provisiota vain niille kumppaneille, jotka tuottavat myyntiä.

Miten luodaan kumppanuusohjelma askel askeleelta

Kun olet päättänyt, että kumppanuusohjelma olisi oikea valinta brändillesi ja olet nähnyt, millaisia etuja se voi tuoda sinulle, on aika siirtyä suoraan käytäntöön ja opetella luomaan kumppanuusohjelma itse.

Aloita asettamalla tavoitteesi

Kuten muutkin markkinointiohjelmat, sinun kannattaa aloittaa affiliate-markkinointikampanjan työstäminen asettamalla tavoitteesi.

Ensin sinun tulisi päättää, minkä yleisön haluat tavoittaa affiliate-markkinointikampanjallasi. Kun kohdeyleisö on valittu, voit selkeästi ymmärtää, minkälaisten kumppaneiden pitäisi auttaa sinua saavuttamaan nämä asiakkaat.

Jatkossa sinun on asetettava kumppanuusohjelmasi KPI:t. Asettamalla useita ylhäältä mitattavia tavoitteita voit ymmärtää, onko ohjelmasi onnistunut vai ei.

• Kumppanikampanjasi päätavoitteena tulisi olla se liikevaihdon määrä, jonka haluat kumppanisi tuovan sinulle kuukaudessa, neljänneksessä ja vuodessa.
  • Pitäisi päättää, kuinka usein haluat, että affiliate-linkkiä klikkaavat ihmiset tekevät ostoksen.
  • Säädä myös tavoitteeksi ainutlaatuinen määrä affiliate-myyntiä, jonka haluat kumppaneidesi tuottavan tietyssä ajassa.
  • Aseta tavoitteet konversioluvuille, kuten kuinka usein haluat asiakkaiden klikkaavan affiliate-linkkejä tehdäkseen ostoksen.
  • Aseta tavoitteesi sille, kuinka monta ainutlaatuista affiliate-myyntiä odotetaan tapahtuvan tietyn ajanjakson aikana.
  • Aseta tavoitteet näyttökertojen, liidien ja klikkausten osalta, jotka haluat kumppaneiden tuovan tietyn ajan kuluessa.

Katso kilpailijoiden kumppanuusohjelmia

Mitä tahansa projektia aiotkin tuoda verkkoon, kilpailijoiden lanseeraamien vastaavien ratkaisujen tarkistaminen on aina hyvä idea. Tutustumalla kilpailijoiden sivustojen tarjouksiin sinun pitäisi löytää niiden heikot kohdat ja päättää, miten lanseerata kumppanuusohjelma, jonka avulla yrityksesi erottuu edukseen.

Kilpailija-analyysin tekeminen ennen affiliate-markkinointiohjelman käynnistämistä on helpompaa kuin luuletkaan, kunhan osaat tehdä sen oikein. Tutustutaanpa tärkeimpiin suosituksiin kumppanuusohjelmasi kilpailukykyiseen asemointiin.

• Ensin sinun on löydettävä vähintään kaksi kilpailijaa, joilla on kumppaniohjelmia. Täydellisessä skenaariossa näiden tulisi olla yrityksiä, joilla on samanlainen yleisö kuin sinulla.
  • Selvitä seuraavaksi niiden kumppanuusohjelmien rakenne ja kumppanuuspalkkiot. Maksetaanko kumppaneille kiinteä summa jokaisesta toimesta vai prosenttiosuus jokaisesta myynnistä? Kannattaa myös selvittää, maksetaanko kumppaneille käteisenä vai hyvityksinä tuotemerkin tuotteista.
  • Sinun kannattaa myös selvittää, miten kukin brändi löytää kumppaninsa –  itse vai kumppaniverkoston kautta. Pitäisikö mahdollisten affiliate-kumppaneiden rekisteröityä ohjelmaan tullakseen hyväksytyksi?
  • Tutustu kunkin kumppanuusohjelman ehtoihin.
  • Toteuta SWOT-analyysi, jonka avulla saat selville kunkin ohjelman vahvat ja heikot kohdat, kilpailevan ohjelman käyttämättä jääneet mahdollisuudet, jotta voisit ottaa ne kiinni, ja uhat, joita kilpailevat kumppanuusohjelmat aiheuttavat omallesi.

Valitse palkkiorakenne

Jatkossa kumppanuusohjelman luomisen perimmäisessä oppaassa tulisi mainita kumppanuusohjelman rakenteen päättäminen. Ennen kaikkea, kun päätät affiliateille tuotetusta myynnistä maksettavasta korvauksesta, muista, että maksat vain myynnistä, et näyttökerroista tai klikkauksista.

Sinun on päätettävä, maksatko kiinteän summan jokaisesta myynnistä vai prosenttiosuuden kumppanin myynnistä. Useimmissa tapauksissa prosentuaalisen provision maksaminen osoittautuu tehokkaimmaksi strategiaksi.

Voit myös harkita provisiopalkkioiden tarjoamista parhaiten suoriutuville kumppaneillesi. Tämä tekee kumppanuusohjelmastasi houkuttelevamman kumppaneillesi ja kannustaa käyttäjiä käyttämään enemmän vaivaa mainostaessaan brändisi tarjouksia.

Työstä kumppaniohjelman rakennetta

Palkkion määrittämisen lisäksi sinun on päätettävä seuraavista kumppanuusohjelmasi rakenteeseen liittyvistä seikoista:

• Miten kumppanisi jakavat kumppanilinkkejään ja mitä markkinointikanavia he voivat käyttää?
  • Kuinka kauan evästeet ovat aktiivisia?
  • Mitkä ovat kumppanuusohjelmanne ehdot?
  • Miten kumppanuusohjelmasi erottuu kilpailijoista?
  • Palkkaatko erityisen affiliate managerin vai nimeätkö jonkun tiimistäsi?

Haku yhteistyökumppaneihin

Tässä vaiheessa sinun on päätettävä, miten löydät potentiaaliset affiliate-kumppanisi. Yksi päätöksistä, jotka sinun tulisi tehdä, on se, haluatko käyttää olemassa olevaa kumppaniverkostoa vai muodostaa oman verkoston.

Käyttämällä olemassa olevaa kumppaniverkostoa voit rakentaa nopeasti pohjan potentiaalisille kumppanuuskumppaneille. Tällaisten kumppanuusverkostojen käyttämisessä on kuitenkin myös merkittävä haitta. Yleensä ne veloittavat sinulta ”löytöpalkkion” sen provision lisäksi, jonka maksat suoraan kumppaneillesi. Joskus sinun on maksettava jopa 30 % veloittamastasi palkkiosta. Jos lasket hieman, huomaat, kuinka merkittävä ero voi olla.  Jos maksat 10 000 dollaria kumppaneillesi vuodessa, kumppaniverkosto voi vaatia sinua maksamaan heille 30 000 dollaria lisää, koska kyseinen verkosto löysi kumppaneita yrityksellesi.

Jos päätät muodostaa oman affiliate-verkoston, voit silti seurata niiden tehokkuutta affiliate-markkinointiohjelmiston avulla. Yleensä tällaiset ratkaisut maksavat paljon vähemmän kuin olemassa olevat kumppaniverkostot. Lisäksi oikean kumppanuusohjelmiston valitseminen tarjoaa runsaasti etuja verrattuna olemassa olevan kumppanuusverkoston käyttöön.

Kun muodostat oman affiliate-verkoston, valitse vain hyvämaineisia verkkosivustoja, bloggaajia ja sosiaalisen median vaikuttajia, joiden kohderyhmä voi olla mahdollisesti kiinnostunut myymistäsi tuotteista ja palveluista. Tee sitten luettelo näiden tilien takana seisovista käyttäjistä.

Toinen tapa rakentaa omaa kumppaniverkostoa on sijoittaa verkkosivustollesi avoin kumppanuussovellus. Seulaa ne huolellisesti tarpeidesi perusteella ja hyväksy hakemuksia vain niiltä hakijoilta, jotka sopivat hyvin markkinarajaasi ja joiden yleisö vastaa sinun yleisöäsi. Voit myös liittyä LinkedIn-ryhmiin affiliate-verkostoitumista varten. Liity vain hakukriteerejäsi vastaavaan ryhmään, lähetä viestisi ja odota, että kumppanit ottavat sinuun yhteyttä.

Valitse parhaat ehdokkaat

Tavoitteesi tulisi olla löytää parhaiten sopivat ehdokkaat, jotka ovat halukkaita liittymään affiliate-markkinointiohjelmaasi. Varmista siis, että skannaat mahdolliset ehdokkaat huolellisesti manuaalisesti tai yritystietotyökalujen avulla.

Tässä on useita hyödyllisiä vinkkejä siihen, miten seuloa affiliateja valintalistallesi:

• Tarkista huolellisesti heidän bloginsa, verkkosivunsa ja sosiaalisen median profiilinsa, jotta näet, sopiiko tyyli hyvin yhteen brändisi kanssa.
  • Parhaimman ehdokkaan liittyä kumppanuusmarkkinointiohjelmaan tulisi olla jatkuvasti aktiivinen sisällön luomisessa ja viestinnässä yleisön kanssa.
  • Varmista, etteivät he ole koskaan syyllistyneet kyseenalaiseen käyttäytymiseen.
  • Mikäli mahdollista, ota heihin yhteyttä ja kysy muutama kysymys heidän aiemmista kokemuksistaan muista affiliate-markkinointiohjelmista.

Kun olet valinnut parhaat ehdokkaat, ota yhteyttä henkilökohtaisilla viesteillä. Viestisi tulisi vedota ehdokkaaseen houkuttelevilla ehdoilla, joissa kerrotaan, miten kumppanuusohjelmasi toimii, kumppaniprovisiosta, kumppanuusohjelmasi tarjoamista eduista ja tiivistelmä kumppanin vastuualueista. Tällaisten viestien lähettämisen tavoitteena on vakuuttaa potentiaalinen kumppani siitä, että kumppanuusohjelmasi on liittymisen arvoinen.

Kun henkilö suostuu osallistumaan kumppanuusohjelmaasi, lähetä hänelle lyhyt kuvaus ohjelmasi ehdoista ja suostumus noudattaa näitä sääntöjä.

Kouluta affiliate-kumppanisi

Jotta käyttäjät menestyisivät kumppanuusohjelmassasi, sinun on koulutettava heidät ohjelman perusteisiin, annettava neuvoja kumppanuuslinkkiensä edistämiseen ja käytettävä tuotteidesi brändättyjä bannereita, kuvia ja videoita. Lähetä heille ajoissa päivityksiä ja ilmoituksia. Muista, että kumppanuussuhteet on tarkoitettu pitkäaikaisiksi, ja sinun tulisi vaalia niitä parhaiden tulosten saavuttamiseksi.

On myös hyvä ajoittaa kuukausittaiset webinaarit tai Zoom-kokoukset affiliate-kumppaneidesi kanssa. Aina kun julkaiset uuden ominaisuuden tai päivityksen ohjelmaasi, voit lähettää heille ilmoituksia eksklusiivisen Slack-kanavan, LinkedIn- tai Facebook-ryhmän kautta.

Varmista, että kumppanisi tietävät, miten he voivat tavoittaa sinut aina, kun heillä on kysyttävää ohjelmasta tai he tarvitsevat neuvojasi. Päätä, mikä tapa ottaa sinuun yhteyttä toimii parhaiten, ja laita vastaavat tiedot kumppanuusohjelmasi sivun yhteystietoihin. Voit esimerkiksi jakaa sähköpostiosoitteesi, puhelinnumerosi tai yhteydenottolomakkeen verkossa.

Seuraa affiliate-kumppaneidesi menestystä

Kun kumppanimarkkinointiohjelmasi on onnistuneesti käynnistetty ja kumppanit alkavat liittyä mukaan, sinun on seurattava säännöllisesti heidän menestystään ja tarkistettava, mitkä kumppanit tuovat eniten myyntiä ja ketkä tarvitsevat apuasi. Tarkista myös, miten hyvin kumppanimarkkinointiohjelmasi täyttää tavoitteesi ennen sen käynnistämistä, mukaan lukien sen sinulle tuomat tulot, konversioluvut, erikoismyynti jne. Oletetaan, että huomaat, että affiliate-markkinointikampanjasi ei täytä asetettuja tavoitteita. Siinä tapauksessa sinun on ehkä mietittävä uudelleen kumppanuuslinjauksesi ja tehtävä joitakin muutoksia maksamiisi kumppanuuspalkkioihin.

Tule PRNEWS.IO:n kumppaniksi

PRNEWS.IO toivottaa sinut tervetulleeksi liittymään affiliate-kumppaneiden yhteisöön ansaitsemaan 2 %:n provisiopalkkion jokaisesta affiliate-linkkisi kautta tehdystä myynnistä. Menestyksen saavuttaminen on helpompaa käyttämällä yrityksen tarjoamia valmiita affiliate-markkinointimateriaaleja. Se sisältää mainosbannereita ja affiliate-markkinointityökaluja. Jakaminen on helppoa yhdellä napsautuksella. Voit levittää sanaa PRNEWS.IO-palveluista jakamalla affiliate-materiaalia ainutlaatuisella linkilläsi sosiaalisen median profiileihisi tai yksinkertaisesti kopioimalla ja liittämällä affiliate-linkkisi blogiisi tai verkkosivustoosi.

Liittyminen PRNEWS.IO:n affiliate-markkinointiohjelmaan on yhtä yksinkertaista kuin seuraavien vaiheiden toteuttaminen:

1. Liittyminen osoitteessa https://prnews.io/affiliate/;
  2. ;
  3. Henkilökohtaisen lehdistöhuoneen perustaminen;
  4. Valitsemalla ’Asetukset’-valikosta ’Kumppanuusohjelma’.

Kun se on tehty, saat pääsyn kumppanuusohjelman kojelautaan, josta löydät kaikki tarvittavat kumppanuuslinkit ja kaikenkokoiset bannerit. Voit myös lisätä affiliate-linkkejä sosiaalisen median viesteihisi, verkkosivustoosi ja blogiisi.

Tulostat provision jokaisesta tilauksesta, kun asiakas rekisteröityy PRNEWS.io-sivustolle linkkisi kautta.

Pohjarivi

Nyt kun tiedät, miten luoda kumppanuusohjelma, olet valmis aloittamaan omasi. Tutustu kilpailijamaisemaan ja mieti, miten voit luoda kumppanuusstrategian, jonka avulla brändisi erottuu kumppanien silmissä ja houkuttelee heidät hyvällä provisiolla.

Affiliate Program FAQ

Mikä on kumppanuusohjelma?

Affiliaatemarkkinointi on prosessi, jossa sisällön kirjoittajat, sosiaalisen median käyttäjät ja julkaisijat ansaitsevat palkkioita mainostamalla toisen yrityksen valmistamia tuotteita tai palveluita affiliate-linkin avulla. Affiliate-kumppani palkitaan korvauksella siitä, että hän tuottaa tietyn tuloksen jälleenmyyjälle tai mainostajalle.

Miten kumppanuusohjelma toimii?

Affiliaatemarkkinointiin kuuluu, että julkaisijat suosittelevat tuotteita tai palveluita jakamalla niihin liittyviä affiliate-linkkejä sosiaalisessa mediassa, blogeissa ja verkkosivustoilla. Affiliate-kumppani ansaitsee provision jokaisesta myynnistä, joka tapahtuu heidän suositukseensa liittyvän affiliate-linkin kautta.

Tallenna Pinterestiin

Voit tallentaa tämän sivun Pinterest-taulullesi myöhempää käyttöä varten.

Kuinka luoda kumppanuusohjelma - A:sta Z:hen -opas

Uusimmat lähettäjältä Blog