Markkinointianalytiikka – Miten kasvattaa tuloja?

27 minuuttia luettu

Markkinointianalytiikka on prosessi, jossa datan avulla ymmärretään, miten asiakkaasi ovat vuorovaikutuksessa yrityksesi ja tuotteidesi kanssa. Kyse on sen määrittämisestä, mikä toimii, mikä ei toimi ja miten voit optimoida markkinointitoimesi, jotta tavoitat mahdollisimman monta ihmistä.

Johtajat ja yritysten omistajat pitävät joskus analytiikkaa monisäikeisenä, tylsänä lukemisena, jossa on paljon käsittämättömiä taulukoita, kaavioita ja lukuja. Pienet raportit, tilasto-otteet ja vastaavat jutut eivät ole markkinointianalytiikkaa, varsinkaan digitaalisessa.

Kaikki lähtee siitä, että analyysissä ei ole mitään järkeä ilman, että sitä viitataan joihinkin konkreettisiin ja mitattaviin tavoitteisiin. Ei pahalla, vaan on parempi aloittaa yksinkertaisilla ja selkeillä askeleilla. Sitten voi luoda monimutkaisia järjestelmiä, kaavioita ja segmenttejä ja käyttää superkompleksisia työkaluja.

Mikä on markkinointianalytiikka ja miksi sitä kannattaa käyttää?

Analyysi kannattaa aloittaa avainindikaattoreiden ja niiden välisten yhteyksien määrittelyllä. Kyse ei ole tavoitteiden asettamisesta Google Analyticsissa, vaan systemaattisesta lähestymistavasta, joka:

1. Antaa selkeitä vastauksia tiettyihin liiketoimintakysymyksiin

2. Etsii ratkaisuja sen sijaan, että toteaisi raporttina faktoja menneisyydestä.

Voidaanko vain luoda automaattisia raportteja tai tehdä nopeasti päätöksiä A/B-testin tuloksista? Vai tarvitsemmeko vaikeuksia kuten abstrakteja järjestelmiä ja yhteyksiä? Tutkitaanpa esimerkkiä.

Jennifer omistaa pienen mutta varsin suositun kauneushoitolan alueellaan. Varauksia ei ole pariin kuukauteen etukäteen, joten hän järjestää säännöllisesti mainostoimia. Hän ei kuitenkaan halua tuhlata rahojaan, joten hän analysoi sähköposti- (unohtamatta suorittaa ilmaista sähköpostin validointia), Instagram- ja Facebook-mainoskampanjoita. Yrittäjät tekevät varmasti niin, sillä teemme Proofy.io:ssa aina markkinointikampanja-analyysin.

Johtaa 2 identtistä mainosta, Jennifer päättää vertailla kahta banneria. Ensimmäisen hän teki itse App Storesta löytyvän ilmaisen mobiilisovelluksen avulla, ja toisen on laatinut ammattimainen suunnittelija merkittävää korvausta vastaan. Kuluu viikko, ja Jennifer vertailee tuloksia.

Nämä luvut osoittavat hänelle ilmeisen valinnan – kallis banneri oikeuttaa itsensä, enemmän puheluita, enemmän tapaamisia. Eikö niin?

Mutta jos kaivamme syvemmälle, se voi olla melko pinnallista. Mutta tässä on useita mahdollisia vivahteita:

1. Kalliin bannerin keskimääräinen shekki voi olla paljon pienempi kuin halvan bannerin. Loppujen lopuksi itse tehdystä mainonnasta saadaan enemmän rahaa.
  2. Pitkällä aikavälillä voi käydä niin, että halpaa banneria klikanneet asiakkaat palaavat keskimäärin 3 kertaa. Ja suunnittelijan bannerista tulleet tulevat vain kerran ylimitoitettujen odotusten vuoksi.
  3. Jotkut asiakkaat saattavat pitää sähköposteissa olevia bannereita ärsyttävinä ja ilmoittaa ne roskapostina. Bulk-sähköpostin validointi saattaa auttaa sinua tässä tapauksessa.

Tässä on siis ilmeinen ja yksinkertainen johtopäätös: on tarpeen analysoida eri indikaattoreita ja kaivaa syvemmälle. On parempi katsoa laajemmin valoisaan tulevaisuuteen, äidin silmälasit pois päältä.

Oikean markkinointianalyysin keskeiset periaatteet

Pääasialliset analyysitehtävät ovat tietyn ongelman ratkaiseminen, liiketoiminnallisen kivun poistaminen ja kehittämissuositusten antaminen. Proofy.iossa pyrimme aina perustamaan sen tiettyihin periaatteisiin.

Objektiivisuus ja joustavuus

Meidän on löydettävä ongelmaan suoraan vaikuttavat tiedot ja tarkasteltava niitä eri näkökulmista. Toki johtajan ja esimiesten henkilökohtaiset mielipiteet ovat tärkeitä, mutta numerot puhuvat puolestaan.

Relevanssi

Me emme tarvitse analyysiä, koska kilpailijat tekevät niin, koska niin kuulimme koulutuksessa, tai koska niin vain kuuluu tehdä. Analyysiä tarvitaan konkreettisten ongelmien ratkaisemiseen, joten meidän pitäisi määritellä todelliset ”kipupisteet”.

Perusteellinen ongelmanasettelu

Mitä tarkemmin kuvaamme tehtävän, sitä hyödyllisempää analyysia voimme odottaa. Jonkinlainen epäselvä pyyntö, kuten ”haluan kaikkien mittareiden kasvavan kerralla”, on tuomittu epäonnistumaan. Ja tässä on toinen esimerkki ongelman muotoilusta: ”Tavoitteena on vähentää markkinointikustannuksia 10 prosenttia siten, että myynti vähenee mahdollisimman vähän”. Huomaatko eron?

Toisessa tapauksessa analyytikko voi tunnistaa tehottomat kanavat ja epäolennaiset yleisösegmentit ja löytää potentiaalia parantaa nykyisiä kampanjoita.

Yksinkertaisuus

Markkinoinnin analytiikkaa sekä digitaalisessa että offline-liiketoiminnassa ei pitäisi mieltää ikivanhaksi kiilakirjoitukseksi. Jopa teknisesti kouluttamattoman henkilön pitäisi helposti ymmärtää analyysitulokset. Tämä on perustavanlaatuinen ero raportteihin, joista saa satoja sivuja, kaavioita ja käsittämättömiä kaavioita.

Nämä periaatteet muodostavat perustan. Mutta metriikoita ja tietokantoja tavoittelemalla voimme langeta siihen ansaan, että mittaamme kaikkea ja pidämme sitä normaalina asiana.

Miksi ei mitata kaikkea kerralla

Loppujen lopuksi voimme pelkistää kaikki monimutkaiset toimenpiteet yksinkertaisiksi mittareiksi:

• clicks;
  • käyttäjien siirrot;
  • brändin maininnat hyvämaineisissa lähteissä;
  • toimet myyntisuppilon eri vaiheissa.

Keskeinen ongelma on se, ettemme voi tietää käyttäjistä kaikkea kerralla. Argumentit:

1. Me emme voi seurata potentiaalisten asiakkaiden toimia eri laitteilla, jos sosiaalisten verkostojen ja sähköpostin jne. välillä ei ole synkronointia. Ostaja voi loppujen lopuksi nähdä kauneushoitolan mainoksen iPadillaan, ajaa sitten merkkipyynnön (hoitolan nimi) Googleen ja unohtaa sen. Ja sitten, kuukautta myöhemmin, kun hänellä on 2 tunnin tauko oppituntien välillä, tulla leikkauttamaan hiuksensa.
  2. Me emme voi seurata reaaliaikaista brändin tunnettuutta (esim. julkaisemalla teille hyödyllistä sisältöä ja mainitsemalla Proofy.io ja sähköpostivarmennus sisällä). Kyllä, se parantaa konversiota, muodostaa uskollisuutta, nostaa keskimääräistä sekkiä ja voi jopa luoda kysyntää uusille palveluille. Mutta tämän voimme ymmärtää vasta tulevaisuudessa, huolellisen markkinointikampanjan jälkeen.
  3. Me emme voi ennustaa käyttäjien kognitiivisten ennakkoluulojen tuloksia. Esim. kun asetamme tietyn tavoitteen ja luomme sitovan vaikutuksen. Joskus nämä sidonnaisuudet ovat positiivisia ja joskus eivät. Esimerkiksi sanot: ”Meillä on kampauksen tilaamisen yhteydessä kampauksen kampaus – supertyyliä itse asettamaasi hintaan”. Ja lisää: ”esimerkiksi 10, 15 tai 20 dollaria”. Vaikka sen todellinen hinta voi olla vain 6 dollaria, ihmiset maksavat todennäköisemmin vähintään 10 dollaria. Samoin toimitaan kampanjoiden ja alennusten kanssa: ”En tarvitse tuota matkalaukkua, tulin silitysraudan takia. Mutta hitto, se on nyt vain 200 dollarin arvoinen, ei 600 dollaria, säästän 400 dollaria.”
  4. Me emme voi tietää kaikkea käyttäjistämme, eikä meidän tarvitsekaan. Useimmiten riittää, että ymmärrämme ”ennen” ja ”jälkeen” tulokset, jotta voimme arvioida toimien oikeellisuutta. Tärkeintä on muistaa tavoitteet ja erityiset ongelmat, joita ratkaisemme. Siksi useimmissa tapauksissa riittää yksinkertaisten ja helppokäyttöisten työkalujen käyttö.

Markkinointianalytiikan tarkistuslista yrityksellesi

Nyt on aika tarkistaa, miten tämä kaikki vastaa yrityksesi todellisuutta. Jos jokin on pielessä – ei hätää, nyt tiedät mitä pitäisi korjata.

• Google Analytics, Facebook Pixel ja muut analyyttiset työkalut on liitetty verkkosivustoon ja keräävät tietoa.
  • Tavoitteet eri tapahtumille määritetään – ei vain ”osti” ja ”tilasi”, vaan myös muut suppilon vaiheet – ”latasi ilmaisen tuotteen”, ”tilasi”, ”tilasi takaisinsoiton”.
  • Eri mainoskampanjoiden ja mainosten UTM-tunnisteet on asetettu, jotta kunkin mainoskanavan tehokkuus voidaan ymmärtää.
  • Markkinointianalytiikan erityistavoitteet määritellään – kustannusten vähentäminen, mainonnan optimointi, keskimääräisen tarkistuksen lisääminen jne.
  • .
  • Analytiikka näyttää usein rutiinilta – monilta jokapäiväisiltä tehtäviltä, jotka järkevällä lähestymistavalla auttavat liidien tuottamisessa, kustannusten optimoinnissa ja myynnin kasvattamisessa. Mutta se on ”must-have” niille, jotka haluavat huomattavaa liiketoiminnan kasvua.

Toimialan asiantuntijat markkinoinnin analytiikasta

Andrew Tsionas, Kaizenzo Inc

perustaja ja toimitusjohtaja.

Markkinointianalytiikka on tietoon perustuva lähestymistapa, jolla mitataan ja optimoidaan yrityksesi markkinointitoimia.

Tässä on kyse sen mittaamisesta, mikä toimii ja mikä ei, jotta voit tehdä päätöksiä siitä, miten markkinoit tuotetta tai palvelua tulevaisuudessa. Tämä tapahtuu keräämällä tietoa siitä, kuka tekee mitä, milloin, missä ja miksi.

Käytämme markkinointianalytiikkaa parempien markkinointipäätösten tekemiseen. Se auttaa meitä ymmärtämään, mitkä kanavat edistävät tehokkaimmin myyntiä ja liidien syntymistä sekä mikä sisältö saa parhaan vastakaikua asiakkailta. Voimme tehdä muutoksia sivustoon tai sosiaalisen median kampanjoihin tavoittaaksemme tietyt kohderyhmät tehokkaammin.

Siten voimme kohdistaa markkinointimme paremmin tiettyihin asiakkaisiin ja välttää ajan ja rahan tuhlaamisen mainontaan, joka ei muutu myynniksi

Gerrid Smith, E-commerce johtaja of Joy Organics

Markkinoinnin päätöksenteko. Tietääkseni yksi markkinointianalytiikan tehokkaimmista käyttökohteista on ohjata markkinoijia tekemään paremmin perusteltuja päätöksiä. Kuten huomaat, markkinointianalytiikkaa käytetään enimmäkseen markkinoinnin suuntaamiseen. Tämä menetelmä voi auttaa sinua määrittämään lähestymistapasi vahvuudet ja heikkoudet, jotta voit jatkaa menestyksekkäästi eteenpäin. Ajan ja harjoittelun myötä voit ennakoida yleisön reaktiot tuleviin mainoksiin entistä tarkemmin. Paljastamalla asiakkaiden käyttäytymisen taustalla olevat mallit markkinointianalytiikka tekee strategian kehittämisestä paljon vähemmän arvailua. Sinun on paljon helpompi päästä markkinointitavoitteisiisi, jos saat oikeat strategiat heti ensimmäisellä kerralla.

Robert Warner, Official Member of Forbes Agency Council and Head of Marketing at VirtualValley

Vältä virheitä. Minun näkökulmastani markkinointianalytiikka on tehokasta, koska se auttaa yrityksiä välttämään valtavia virheitä. Markkinointianalytiikan käyttäminen voi auttaa sinua paitsi tekemään parempia päätöksiä myös välttämään pahempien päätösten tekemistä. Investoimalla säännöllisiin tulosarviointeihin voit havaita ongelmat ennen kuin ne vaikuttavat merkittävästi sijoitetun pääoman tuottoon. Pohjimmiltaan markkinointianalytiikka innostaa tiimiäsi toimimaan ennakoivammin ongelmanratkaisussa. Lisäksi markkinointianalytiikka voi dokumentoida saavutukset ja takaiskut. Tämä voi auttaa sinua paitsi välttämään katastrofaalisia virheitä myös toistamaan samoja virheitä. Tulevaisuudessa tiimisi pystyy jakamaan markkinointiresursseja paremmin, koska se tietää tarkalleen, mitkä tekijät vaikuttivat kampanjan alisuoritukseen.

Shawn Malkou, toimitusvälittäjä X2Mortgage

Markkinointitutkimus. Seurantatiedot ovat markkinoinnin analytiikan ensimmäinen askel. Dataa on saatavilla runsaasti. Markkinointianalyysia varten seurataan kuitenkin vain markkinointikanaviesi tuottamaa dataa. Digitaalisessa markkinoinnissa keskitytään yleensä kanaviin, kuten verkkosivustoihin, sosiaalisiin verkostoihin, sovelluksiin ja maksettuun mediaan… Sinun on siis seurattava, miten asiakkaat käyttävät näitä kanavia, jotta näet, miten he reagoivat ponnisteluihisi. Seurannan avulla saat käyttöösi tietoja markkinointistrategioidesi tehokkuudesta. Analysoitavat tiedot voidaan sitten kerätä joko automaattisesti tai käsin taulukkolaskentaohjelman avulla. Kun tiedot on seurattu ja kerätty, niiden on oltava helposti saatavilla, jotta analyysi voidaan tehdä. Raakadata on viime kädessä käsittämätöntä, mutta kuvaajat ja taulukot tekevät siitä ymmärrettävää. Datan visualisointi on osa markkinointianalytiikkaa, joka käsittelee sitä, miten tiedot esitetään visuaalisesti. Useimmiten tämä tehdään kaavioiden, taulukoiden, karttojen ja muiden tietojen avulla, jotka kootaan suorituskykypaneeleiksi tai dashboardeiksi.

Ashley Chambers, markkinointijohtaja ja osakas ASAP Cash Offer

Markkinointianalytiikka on strateginen prosessi, jossa mitataan, hallitaan ja analysoidaan dataa markkinointipäätösten tekemiseksi. Se, miten markkinointianalytiikka toimii yrityksessäsi, voi vaikuttaa menestykseesi ratkaisevasti.

Markkinoinnin analytiikkaprosessi alkaa tiedonkeruusta. Tietoa kerätään useista eri lähteistä, kuten asiakkaiden käyttäytymistä koskevista tiedoista, asiakkaiden demografisista tiedoista, markkinakehitystä koskevista tiedoista ja kilpailijatiedoista. Tämän jälkeen nämä tiedot puhdistetaan ja järjestetään, jotta ne voidaan analysoida.

Seuraavaksi laaditaan KPI:t eli keskeiset suorituskykyindikaattorit. KPI:t ovat suorituskyvyn mittareita, jotka auttavat markkinointitiimejä seuraamaan edistymistään ja tunnistamaan parannuskohteita. Kun KPI:t on vahvistettu, markkinointitiimit voivat alkaa analysoida tietojaan.

Data-analyysi auttaa markkinointitiimejä ymmärtämään, mikä toimii ja mikä ei toimi. Se auttaa tiimejä myös tunnistamaan parannusmahdollisuuksia. Tietojen analysoinnin jälkeen markkinointitiimit voivat käyttää markkinointitietotyökaluja tehdäkseen parempia päätöksiä siitä, mihin resurssejaan kannattaa kohdentaa.

Krittin Kalra, perustaja Writecream

Markkinointianalytiikka on prosessi, jossa otetaan kaikki yrityksen keräämä data ja muutetaan se käyttökelpoisiksi oivalluksiksi. Tämä tehdään käyttämällä kojelautoja, analytiikkaohjelmistoja ja datan visualisointia. Prosessi voidaan jakaa kolmeen päävaiheeseen: tietojen kerääminen, tietojen analysointi ja toimenpiteiden toteuttaminen. Tietojen kerääminen on prosessi, jossa kerätään tietoja eri lähteistä, kuten sosiaalisesta mediasta, SEO:sta ja CRM:stä. Tietojen analysointi on prosessi, jossa kerätyt tiedot muutetaan oivalluksiksi ja ymmärretään, mitä ne merkitsevät liiketoiminnan kannalta. Toimiin ryhtyminen on prosessi, jossa analysoidaan oivalluksia ja määritetään, mitkä ovat yrityksen seuraavat vaiheet.

Käytämme Google Analyticsia seurataksemme verkkosivustomme liikennettä ja markkinointikampanjoidemme konversiolukuja. Käytämme Adwords- ja Facebook-mainoksia liikenteen ohjaamiseen verkkosivustollemme ja liidien luomiseen. Käytämme Google Analyticsia seurataksemme verkkosivustomme liikennettä ja markkinointikampanjoidemme konversiolukuja. Käytämme Adwords- ja Facebook-mainoksia liikenteen ohjaamiseen verkkosivustollemme ja liidien luomiseen.

James Angel, Co-Founder of DYL

Suunnittele omia kojelautoja keskeisten mittareiden seuraamiseen. Henkilökohtaisten kojelautojen luominen valitsemassasi analytiikkaohjelmistossa on loistava tapa seurata ja analysoida markkinointidataa reaaliaikaisesti. Voit nopeasti keskittyä tarvitsemiinsi yksityiskohtiin ja jättää huomiotta pörröiset asiat, mikä säästää arvokasta aikaa. Tehokkaimmat analytiikan kojelaudat ottavat kohderyhmänsä huomioon koko kehittämisen ajan. Markkinoinnin ulkopuoliset keskeiset sidosryhmät vaikuttavat useimmissa, ellei jopa kaikissa yrityksissä, tärkeisiin liiketoiminta- ja markkinointipäätöksiin. Markkinoijat käyttävät mielestäni yhä enemmän raportointi- ja tiedon visualisointityökaluja, jotta he voivat paremmin välittää havaintojaan ja ehdotuksiaan päätöksentekijöille.

Jamie Penney, toimitusjohtaja ShoppingFoodie

Valmistele keskeiset suorituskykymittarit. Mittarit ovat olennainen osa markkinoinnin analytiikkaa, joten on tärkeää valita oikeat mittarit, jotta voit seurata koko markkinoinnin edistymistä. Mittarit, joilla vertaat eri alustojen tai lähestymistapojen onnistumista, on määriteltävä selkeästi ennen analyysin aloittamista. Jos keräät ja analysoit tietoja, jotka eivät koske yritystäsi, tuhlaat aikaasi. Lisäksi sinun ei pidä antaa tietojen hukuttaa itseäsi. Aseta joitakin tavoitteita, jotka ohjaavat mittareiden valintaa. Mitä tarkoitusta varten teet näitä markkinointikampanjoita? Kun tiedät, mitä haluat saavuttaa kullakin kampanjalla, voit päättää, mitä mittareita seuraat. Tehokkaampien markkinointistrategioiden valitseminen Kuten huomaat, markkinointianalytiikka on hyödyllisintä silloin, kun se toimii tiekarttana tulevia kampanjoita varten. Tällöin voit oppia paitsi sen, missä suunnitelmasi onnistuu, myös sen, missä sitä voidaan vahvistaa jatkuvan menestyksen varmistamiseksi. Ajan ja harjoittelun myötä pystyt arvioimaan kohdeyleisösi todennäköisen reaktion jokaiseen seuraavaan kampanjaan entistä tarkemmin. Markkinointianalytiikka paljastaa asiakkaiden käyttäytymisen taustalla olevat mallit, joten suunnitelman kehittäminen ei ole enää niinkään arvailua. Näin saat markkinointistrategiat nopeasti ja menestyksekkäästi käyntiin.

Laurice Constantine, Digital Managing Editor @ Forbes Middle East, ex-executive producer @ CBNC Dubai ja perustaja www.casadar.com

Markkinointianalytiikka auttaa yrityksiä ymmärtämään kokonaisuutta. Sen avulla ne voivat myös syventyä syvemmälle toimialansa tarkempiin, mikromarkkinoinnin trendeihin. Tiedot voivat auttaa yrityksiä lisäämään liidien määrää ja laatua neuvomalla, miten ne voivat optimoida mainontaansa ja kohdistaa sen halutuimpiin asiakkaisiin.

Jokainen markkinointihanke on menettely. Markkinointianalytiikka voi auttaa sinua määrittämään, mihin huomiosi tulisi keskittää prosessin aikana sekä parhaan markkinointimixin yrityksellesi. Muista noudattaa analytiikan parhaita käytäntöjä määrittelemällä kysymykset, joihin on vastattava, keräämällä laadukasta dataa ja valitsemalla sinulle tärkeät tiedot.

Joskus päädyt siihen, että sinulla on enemmän kysymyksiä, jolloin voit toistaa analyysiprosessin saadaksesi lisää tietoa markkinointitoimistasi.

Dan Thomas, myyntijohtaja osoitteessa AIQuoter

Asiakasuskollisuuden rakentaminen. Markkinointianalytiikka antaa tietoa siitä, miten asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa brändimme kanssa, sosiaalisessa mediassa ja mitä he etsivät. Tällaiset tiedot vievät asiakkaidemme tuntemisen uudelle tasolle, mikä mahdollistaa markkinoinnin täsmällisen kohdentamisen. Nämä tiedot auttavat muuntamaan enemmän liidiä ja laatimaan yksilöllisiä kampanjoita, jotka lisäävät asiakasuskollisuutta, jotta jokainen ostaja palaa aina uudelleen. Lisäksi se auttaa kartoittamaan asiakkaiden käyttäytymistä ja mieltymyksiä, minkä perusteella voimme räätälöidä markkinointialoitteemme vastaamaan yksittäisten asiakkaiden tarpeita.

Julianne Stone, perustaja Cicinia.fr

Yritykset käyttävät usein markkinoinnin analytiikkaa saadakseen paremman käsityksen siitä, miten asiakkaat ajattelevat, mistä he ovat kiinnostuneita ja mitä he tekevät. Se voi auttaa markkinoijia ymmärtämään, keitä heidän asiakkaansa ovat ja miten he suhtautuvat heidän yritykseensä. Tämä voi auttaa heitä räätälöimään kampanjansa paremmin eri kohderyhmille ja luomaan tehokkaampia mainoksia.

Yleinen analytiikan käyttö on kampanjan tehokkuuden mittaaminen. Analytiikan avulla näet, näkivätkö oikeat ihmiset mainoksesi ja kuinka moni klikkautui verkkosivustollesi tai sovellukseesi. Näin saat arvokasta tietoa siitä, miten voit parantaa kampanjaasi.

Markkinointianalytiikan toinen tehtävä on ennustaa tulevia trendejä aiempien tietojen perusteella. Sen avulla voit esimerkiksi määrittää, mitkä tuotteet ovat todennäköisesti suosituimpia tulevina kuukausina tai vuosina. Voit myös käyttää sitä ymmärtämään, mitä kuluttajat haluavat tai tarvitsevat ja miten se eroaa nykyisestä tarjonnasta.

Jonathan Merry, Bankless Times

varatoimitusjohtaja & toinen perustaja.

Markkina-analytiikka on tutkimus, jonka tarkoituksena on määrittää ja arvioida markkinointitoimien suorituksiin liittyviä tietoja. Siihen kuuluu teknologian ja analyyttisten prosessien soveltaminen markkinointiin liittyviin tietoihin. Nämä toimet auttavat yrityksiä ymmärtämään, mikä ohjaa kuluttajien toimintaa, ja myös tarkentamaan markkinointikampanjoita ja optimoimaan niiden ROI:n. Ymmärtääkseen, miten markkinointianalytiikka toimii, on ymmärrettävä muutakin kuin vain analyysissä käytettävät tekniset välineet.

Tunnistaminen, mitä haluat mitata on ensimmäinen askel, kun yrität ymmärtää markkinointiprosesseja. Joitakin tähän lähestymistapaan sisällytettäviä mittareita ovat esimerkiksi ROI, konversioaste, klikkausaste tai brändin tunnettuus. Analyyttisten valmiuksien arviointi ja aukkojen täyttäminen merkitsee toista askelta. Tässä vaiheessa tutkit ja valitset markkinointiteknologian, jota markkinoilla on tarjolla, ja hyödynnät niitä asiassasi. Kerättyjen tietojen perusteella toimiminen on viimeinen prosessi. Markkinointianalytiikka mahdollistaa onnistuneemmat markkinointikampanjat ja uudistetun asiakaskokemuksen, – jotka kaikki johtavat suurempaan kannattavuuteen.

Johtopäätös

Markkinoinnin analytiikka on prosessi, jossa kerätään, analysoidaan ja raportoidaan tietoja asiakkaista ja heidän käyttäytymisestään. Tätä tietoa voidaan käyttää markkinointikampanjoiden parantamiseen ja ennusteisiin tulevasta asiakaskäyttäytymisestä. Markkinointianalytiikka on arvokas työkalu yritysten omistajille, koska se voi auttaa heitä ymmärtämään, mikä heidän markkinointitoimissaan toimii ja mikä ei, ja tarjota näkemyksiä asiakkaiden käyttäytymisestä, jotka voivat auttaa tuotekehityksessä ja muissa strategisissa päätöksissä.

Tallenna Pinterestiin

Voit tallentaa tämän blogikirjoituksen aiheesta Markkinoinnin analytiikka omalle Pinterest-laudallesi myöhempää käyttöä varten.

Markkinointianalytiikka

Itse tehty ilmainen banneriKalliin suunnittelijan banneri
120 puhelua180 puhelua
22 tapaamiskertaa34 tapaamiskertaa