Top 7 kiellettyä käytäntöä lehdistötiedotteita kirjoitettaessa 2023

9 minuuttia luettu

Suosituksia siitä, miten tuottaa tappava lehdistötiedote, on paljon. Tässä tarkastelemme asioita hieman eri näkökulmasta tarkastelemalla, mitä uutisessa ei kannata tehdä.

Nämä ovat virheitä, jotka eivät ainoastaan estä sinua tuottamasta tappavaa lehdistötiedotetta, vaan ne myös itse asiassa tappavat sen sen sijaan!

How to Write Press Release - Guidelines, Formats, Free Samples

Tässä ovat yleisimmät sudenkuopat, jotka tuhoavat lehdistötiedotteen jo ennen kuin se on oikeasti kirjoitettu ja julkaistu. Saat myös hyödyllisiä vinkkejä siitä, miten voit välttää nämä virheet ja kiertää ongelmat.

Aloitetaan.

Tylsä ja sopimaton otsikko

Tittelisi on ensimmäinen este, joka sinun on voitettava. Jos haluat, että lehdistötiedotteesi luetaan, otsikon on oltava lyhyt, tarttuva ja mukaansatempaava sekä informatiivinen. Kannattaa vastustaa kiusausta mennä otsikossa yksityiskohtiin ja erityispiirteisiin – sitä varten on lehdistötiedotteen lead-otsikko.

Oikea otsikkosi esittelee sisältösi. Se on lehdistötiedotteesi ”käyntikortti”, ja sen on oltava koukku, joka vetää toimittajan puoleensa. Heidän on oltava kiinnostuneita, kiehtovia tai innostuneita siitä, mitä otsikossa sanotaan. Jos näin on, he klikkaavat sen auki ja alkavat lukea lehdistötiedotettasi.

Esseen kirjoittaminen

Muista, että lehdistötiedote ei ole essee. Se ei ole akateeminen tutkielma, jota ihmiset penkovat. Lehdistötiedotteessa on tietysti oltava tärkeimmät tiedot, mutta sen on oltava myös napakka.

Kellään kiireisellä toimittajalla tai päätoimittajalla ei ole aikaa tai halua kahlailla läpi 10 tiheää kappaletta. Pidä teksti 2000 merkissä tai alle ja jaa se lyhyisiin kappaleisiin.

Lehdistötiedotteen tarkoituksena on esitellä uutisia yrityksestäsi. Sinun on siis saatava se julkaistua ja yleisön luettavaksi. Tee siitä helppo ja nopea, jotta yleisö voi selata ja skannata sen läpi nopeasti ja helposti.

Liian paljon mainontaa

Ohjeessa, johdantokappaleessa ja tekstirungossa ei saisi olla mitään ilmeistä mainossisältöä eli huutavia markkinointiväitteitä. Pidä mielessä, että kirjoitat lehdistötiedotetta, et mainosta. Muista, että lehdistötiedotteen on oltava uutisarvoinen ja informatiivinen. Lue se siis läpi ja jätä pois kaikki, mikä kuulostaa liian mainostavalta.

Kirjoittaminen ensimmäisessä tai toisessa persoonassa

Lehdistötiedotteet on kirjoitettava kolmannessa persoonassa. Tämä on vakiotapa kaikissa uutiskirjeissä ja artikkeleissa, ja sama pätee myös lehdistötiedotteisiin.

Lehdistötiedotteissa voit unohtaa ”minä”, ”te”, ”me” tai ”meidän”. Kolmannen persoonan pronominit, kuten ’he’, ’heitä’ ja ’heidän’, ovat oikea tapa käyttää niitä.

Ei julkistettu aihe

Yksiselitteisyys on lehdistötiedotteissa ratkaisevan tärkeää. Tässä on löydettävä tasapaino. Sinun on sisällytettävä kaikki tarvittavat faktat ja yksityiskohdat tarinastasi sekä yrityksestäsi – mutta tekstistä on silti tehtävä tiivis ja mukaansatempaava.

On hyväksyttävä, että ihmiset eivät välttämättä tiedä mitään yrityksestäsi, joten sinun on ilmaistava uutistarinan pääpointti ja edustettava yritystäsi samalla.

Sentähden otsikon, johdannon ja päätekstirungon on oltava loogisesti yhteydessä toisiinsa ja saumattomasti jäsenneltyjä, jotta se kulkee hyvin.

Liian monta sitaattia lehdistötiedotteissa

Yksi hämmentävimmistä asioista on se, miten lehdistötiedotteiden sitaatteja kannattaa parhaiten käyttää. Siksi on hyvä selittää hieman tarkemmin, miten sitaatteja kannattaa käyttää lehdistötiedotteissa.

Miten saat parempia sitaatteja lehdistötiedotteisiin

Ensimmäinen asia, joka sinun on tiedettävä lainausmerkkien käytöstä, on se, että niitä ei pidä käyttää liikaa. Usein ihmiset menevät niiden kanssa liian pitkälle. Mitä tahansa ne ovatkin, älä laita niitä liikaa!

Nyrkkisääntönä yksi tai kaksi lainausmerkkiä pitäisi olla raja. Lainausmerkkien keskeinen tehtävä lehdistötiedotteessa on yksinkertainen:

• selittää uutiskoukkuasi;
  • nostaa yrityksesi profiilia.

Ei enempää, ei vähempää. Pidä lainauksesi lyhyinä, tiiviinä ja informatiivisina. Niitä tulisi käyttää alleviivaamaan ja korostamaan uutisesi pääkohtaa.

Lainausmerkkien liiallisen määrän lisäksi toinen yleinen ongelma lehdistötiedotteen lainauksissa on, että ne ovat liian pitkiä. Jos voit välittää viestin 10 lauseen tai lyhyemmällä sitaatilla, tee se! 20 tai 30 virkettä voi pakata enemmän yksityiskohtia, mutta kannattaa kysyä itseltään, onko se todella tarpeen.

Vältä alan jargonin ja muotisanojen käyttöä, ja juju on yrittää luoda henkilökohtainen yhteys yleisöösi. Siksi lehdistötiedotteissa olevien sitaattien tulisi olla keskustelevaan sävyyn. Niiden tulisi lisätä menettelyyn värikkyyttä ja persoonallisuutta – juuri tähän yleisösi saa yhteyden.

Jos lainaus on joltain uskottavalta henkilöltä, tämä on todella hyödyllistä, mutta ennen kaikkea persoonallisuus ja se, miten se osoittaa, että ongelmaan tarjotaan ratkaisua, on se, johon yleisösi samaistuu eniten.

Kaiken suhdetoimintaan liittyvän lainauksen tulisi toimia kuten soundbite toimii. Niiden on vaikutettava vilpittömiltä, joten niiden on aina oltava oikealta nimeltä mainitulta henkilöltä – ei vain kasvottomalta titteliltä tai organisaatiolta. Tämä liittyy jälleen kerran siihen, että on tärkeää luoda henkilökohtainen yhteys lukijaan.

Ajattele 3 asiaa lainausten kanssa: iskevä, voimakas ja henkilökohtainen.

Kieliopilliset ja välimerkkivirheet

Jos haluat tappaa lehdistötiedotteesi kivikuoliaaksi, lähetä se kielioppi- ja välimerkkivirheineen. Toimittajien postilaatikkoon päivittäin saapuvien lehdistötiedotteiden määrän vuoksi he käyttävät omia suodatusprosessejaan.

Tylsä, ei-kuvaava otsikko saattaa tarkoittaa, että lehdistötiedotettasi ei koskaan edes avata. Mutta jos pääset tuon ensimmäisen esteen ohi ja toimittajaa tervehtii huolimaton, virheitä sisältävä teksti, lehdistötiedotteesi on kuollut.

Sinun ei välttämättä tarvitse itse olla kielioppiasiantuntija. Verkossa on saatavilla runsaasti oikeinkirjoituksen ja kieliopin tarkistustyökaluja, jotka helpottavat asiaa. Tietenkin ammattikirjoittajan palvelujen käyttäminen on toinen vaihtoehto.

Kirjoititpa tekstin tai et, tarkista ja tarkista uudelleen ennen kuin painat Lähetä-painiketta.

Yritä välttää kaikki nämä yleiset virheet. Nämä ovat ne luukut, joiden läpi monet lehdistötiedotteet putoavat. Sinun on tuotettava ammattimainen ja tarkka kopio joka ikinen kerta – mutta tarvitset muutakin.

Lehdistötiedotteesi on oltava jotain, jonka yleisösi haluaa lukea. Sen on oltava tarttuva, iskevä ja selkeä. Jos se ei ole, kukaan ei ole kiinnostunut siitä!

FAQ:Lehdistötiedotteiden kirjoittaminen

Kuinka monta sanaa lehdistötiedotteessa pitäisi olla?

Lehdistötiedotteen ihanteellinen pituus on noin 400 sanaa. Samaan aikaan blogikirjoituksen ihanteellinen sanamäärä on noin 800+ sanaa

Kuinka kirjoittaa sitaatti lehdistötiedotteeseen?

Lue yksityiskohtainen oppaamme miten lainata lehdistötiedotteessa

Uusimmat lähettäjältä Blog