Hvorfor god webhosting er vigtig for PR

11 min læst

Tænk på de ting, der kan ødelægge din PR. Indhold af dårlig kvalitet? Sikkert.
Mangel på opdateringer på webstedet? Selvfølgelig. Manglende svar på folk på Twitter og Facebook. Helt sikkert.

Hvad med kvaliteten af din webhosting, dog? Har det samme ødelæggende effekt?

Din første tanke er måske: “Nej, hosting er måske vigtigt for SEO, men det har ikke meget med PR at gøre.”

Dette er en meget farlig fejl at begå for enhver virksomhed eller hjemmesideejer. Faktisk betyder det enormt meget for din PR, hvor god din hosting er, hvor god din hosting er. Det er en indviklet og kompleks sammenhæng, så lad mig pakke den ud for dig.

Hvad er forskellen på god hosting og dårlig?

Hvis du tror, at hostingfirmaer adskiller sig mest på prisen, så tænk dig om igen. Der er tre nøglefaktorer, der karakteriserer værter: oppetid, svartid og tilgængelighed af 24/7 support.

Uptime er den procentdel af tiden, hvor dit websted er tilgængeligt. Resten er nedetid – det vil sige, at webstedet ikke indlæses.

Svartid er den tid, som serveren skal bruge for at begynde at servere data. Det er hovedingrediensen i siden indlæsningshastighed. Der er flere måder at kontrollere svartiden og oppetiden for en bestemt vært på. De omfatter Google Analytics og online værtsrangordningsværktøjer.

Med hensyn til teknisk support døgnet rundt tænker kun få webstedsejere på det når de vælger vært. De kommer som regel til at fortryde deres fejltagelse. Hvis dit websted går ned midt om natten på søndag, vil du ønske, at du havde nogen på værtens side at tale med.

Sørg for, at det, værten tilbyder, ikke bare er en salgschat, men en teknisk live chat. Den live del er afgørende. Det er ikke nok at åbne en teknisk supportbillet. Virksomheden skal have kvalificerede folk online, som kan løse dit problem 24/7.

Downtime gør dig usynlig

Som du måske ved, skal en side indekseres af en crawlerbot for at blive vist i søgeresultaterne. Googlebot crawler nettet nat og dag og tilføjer nye URL’er til indekset.
Hvad sker der, hvis din side er nede, når crawleren ankommer?

Enten bliver den slet ikke indekseret – eller også lider din Google-rangering.

Her er blot et par eksempler fra det virkelige liv:

Credits: Google Support

Den deraf følgende effekt på besøgene på webstedet kan være drastisk:

Credits: StackExchange.com

I teorien burde Google ikke straffe et websted for en kort nedetid. Men hvis robotten ikke kan cache en kopi af webstedet, kan det gå ud over dets placering.  I dette tilfælde kan selv et par timers nedetid være meget dårligt for din SERP-placering – for slet ikke at tale om længere perioder. Og det betyder skade på din PR-indsats. Lad os sige, at du har lavet et smukt blogindlæg, der kan gøre mirakler for dine PR-aktiviteter. Kun endte det et sted på side 5, fordi dit websted var nede. Smertefuldt, ikke?

Det er selvfølgelig umuligt at have 100 % oppetid: Alle servere har udfald og kræver nogle gange vedligeholdelse. Men hvad er den procentdel, man skal sigte efter? Mange hostingfirmaer lover dig 99,99 %, men kun få holder det. Generelt er alt over 99,95 % godt. Det betyder, at du vil opleve mellem 7 eller 8 minutters nedetid hver 24. time.

Credits: HRank.com

Downtime avler negativitet og vrede

Hvad vil en bruger tænke, hvis han/hun besøger dit websted og ser dette?

I bedste fald tror de, at din side simpelthen er nede. De vil gå – og sandsynligvis aldrig komme tilbage.

I et lidt værre scenarie vil brugeren blive rigtig irriteret – især vil de gentagne gange forsøge at se din side. I så fald vil den besøgende måske gå til Twitter og smadre dig der, hvilket skaber en negativ stemning omkring dit brand.

Det værste er, hvis brugeren tror, at din virksomhed simpelthen ikke eksisterer længere. Hvis webstedet ikke reagerer, må virksomheden være død. Du må være gået konkurs. Brugere, der drager sådanne forhastede konklusioner og går i panik, vil sandsynligvis gå hen og skrive om det på sociale medier eller fora. Andre vil måske tro på dem. Hvad kan være værre for din PR?

Langsom indlæsningshastighed er fjenden af godt PR-indhold

Sidens indlæsningshastighed er en vigtig rankingfaktor for Google. Det skyldes, at over halvdelen af al trafik kommer fra mobile enheder – og smartphone-brugere ønsker ikke at vente. Hvert sekund betyder noget. Undersøgelser viser, at 25 % af de amerikanske brugere forlader et websted, hvis det tager mere end 4 sekunder at indlæse. Nogle eksperter har endda beregnet, at hvis Amazons svartid var 1 sekund langsommere, ville de miste 1,6 milliarder dollars om året i salg. Imponerende, ikke sandt?

Udover at skade dit salg er den langsomme respons især dårlig for PR – fordi det skader dine placeringer. Lad os sige, at du sælger chiafrø, og du har godt branded content om dem. Du har investeret timer i at skrive artikler med smukke billeder statistik, opskrifter osv. Du forventer, at brugere, der ønsker at lære om fordelene ved chia, vil komme ind på dit websted – og måske foretage et køb.

Der er kun ingen, der ser dit rige og informative indhold – fordi det er henvist til side 2 eller 3. Hvilket er som Sydpolen, dybest set. Ingen vil overhovedet finde dig der.

Hvorfor skete dette? Fordi dit websted indlæses langsomt – så Google straffede dig, hvilket gjorde alt dit PR-indhold værdiløst.

De bedste hostingfirmaer har en svartid på mindre end 700 millisekunder – det er 0,7 af et sekund. Du skal bare ikke stole på hostingfirmaernes annoncer om dette. De faktiske tal kan være meget forskellige fra det, som en host lover.

Langsom indlæsningshastighed frarøver dig mediernes opmærksomhed

Du har set, hvordan en træg hosting-server forhindrer folk i at finde dig. Problemet er dog endnu dybere. Korrekt medieeksponering er afgørende for PR. Du ønsker, at andre websteder citerer dit indhold. Du ønsker at opbygge et ekspertomdømme for dit brand. Men hvis din side tager flere sekunder at indlæse, kan du sige farvel til alt dette.

Forestil dig en journalist, der skal skrive en artikel om fordelene ved blockchain inden for finanssektoren. Naturligvis går hun til Google for at finde oplysninger.  Og som 99 % af alle mennesker vil hun ikke kigge længere end til den første side af resultaterne.

Nu har du knoklet med research og infografik om emnet, og resultatet ser vidunderligt ud. Hvis journalisten så din artikel, ville hun helt sikkert citere dem og linke tilbage til dem. Det kunne hjælpe din PR meget. Men som du nok kan gætte dig til nu, vil det ikke ske. Din plan om at blive en anerkendt og citeret ekspert på emnet er temmelig dømt til fald.

Mad til eftertanke

Har jeg overbevist dig? Forhåbentlig er du nu klar over, hvordan webhosting af lav kvalitet underminerer din PR. Derimod kan god hosting gøre mirakler:

• Sikre højere placeringer;
  • Få flere øjne for dit indhold;
  • Attraherer opmærksomhed fra andre websteder
  • Skab et positivt image blandt publikum og meget mere.

Så før du tilmelder dig det superbillige hostingtilbud, skal du lave noget research. Har den pågældende hostingudbyder det, der skal til for at hjælpe din PR? Eller vil det faktisk skade din virksomhed?
Husk – hele din PR-strategi kan afhænge af så grundlæggende ting som oppetid og svartid.

Seneste fra Blog