Skal du købe dine Instagram-følgere eller ej?

14 min læst

Køb Instagram følgere. Hvis dit mål er at blive en influencer eller bare ønsker at forbedre kendskabet til dit brand, kan det være fristende at tage genveje for at øge antallet af Instagram-følgere, f.eks. ved at “købe” dem. Du har måske skæbne i dit Instagram-indhold, men forestil dig, hvor meget bedre det ville være, hvis 10.000 andre mennesker også er enige.

Vi mener, at det er en dårlig idé at købe Instagram-følgere, og vi kom til denne konklusion på baggrund af de fordele og ulemper, vi undersøgte. Vi vil dog overlade det til dig selv at afgøre, om det er et godt skridt for din virksomhed ved at besvare alle de spørgsmål, du måtte have om at købe Instagram følgere …

Hvordan man bliver verificeret på Instagram

Kan man købe følgere på Instagram?

Ja, du kan købe instagram følgere, men du betaler kun for antallet. Der findes mange billige platforme, hvor du kan købe 1.000 følgere for få kroner. Hvad er problemet med det? Mange af disse følgere er dog bots eller inaktive konti, hvilket betyder, at de aldrig vil kommunikere med dit indhold. Alle ville få 1.000 følgere for et par dollars, hvis det virkelig var så nemt.

Der opstår endnu et par dilemmaer her: For det første, er det værd at investere i det, efter at du allerede har investeret i at opbygge et websted (dvs. hvis du ikke har nok viden til at oprette et selv ved hjælp af forskellige platforme, der er tilgængelige online)? Og for det andet er der et spørgsmål om lovlighed og sikkerhed for din virksomhed, når du køber Instagram-følgere. Hovedårsagen til, at det at købe følgere på Instagram kan vise sig at være en tabt investering, er, at de konti, der ville følge dig, ofte er falske.

Køb af ‘falske’ følgere

Som tidligere nævnt er langt størstedelen af de følgere, der kan købes, bots eller inaktive konti. Her er hvordan det fungerer:

Instagram-bots

I 2018 har Instagram ca. 95 millioner botkonti, hvilket udgør ca. 9,3 % af den samlede brugerbase på dette sociale netværk. Nogle virksomheder har perfektioneret processen med at bygge bots så meget, at de kan sælge dem videre som følgere. I nogle tilfælde kan bots endda fremstå som en rigtig person ved hjælp af andre personers billeder og navne.

Disse falske konti vil fremstå naturlige og bruge automatisering til at dele og synes godt om indhold, afhængigt af tjenesten. Nogle kan endda være programmeret til selv at skabe indhold. De har dog muligvis ikke den samme magt som rigtige følgere, fordi de ikke er rigtige mennesker. Som følge heraf vil det interaktionsniveau, de genererer, være minimalt.

Dine indlæg er effektivt afskærmet fra alle andre end dit uautentiske publikum, hvis du ikke har de ønskede følgere til at forbruge dit indhold. Og da dine falske følgere ikke eksisterer i det virkelige liv, vil de heller ikke tale om dit brand med deres venner eller familie.

Konti, der er inaktive

Det er dog ikke alle falske følgere, der er bots. Rigtige følgere på ægte konti er noget, som visse virksomheder tilbyder. Konti genereres i denne situation, fordi de håndteres af brugere, hvis eneste formål er at følge til gengæld eller at tilbyde denne tjeneste. Og selv om disse følgere måske i første omgang er engagerede, vil det ikke være tilfældet i det lange løb.

Finalt set har den faktiske person bag kontoen ikke meget grund til at blive på den kanal, der deler information, kommunikerer med indholdet eller køber de varer og tjenester, der reklameres for, hvis deres konti udelukkende er oprettet med det formål at opfylde en sponsorforespørgsel.

Når du køber Instagram-følgere…

Fortsættelsen af sætningen fra overskriften ovenfor er: Du betaler kun for antallet. Engagement er ikke garanteret, ikke engang sandsynligt. Du kan betale for strategiske følgetjenester for andre konti på dine vegne, samt købe instagram følgere direkte, afhængigt af dine præferencer (kontotype, hashtag-brug, placering, køn…). Følgte konti kan i bedste fald gengælde hinanden.

Selv om der er store chancer for, at dine følgere er rigtige mennesker, hvis du vælger dette valg, så vil der – hvad angår engagement – ikke blive opnået meget af det. Da der ikke er nogen garantier for, at disse konti vil følge dig, er det en risikabel investering. Selv hvis nogle konti følger dig på denne måde, og de fleste ikke vil gøre det, vil en sådan ordning ikke være baseret på loyalitet eller langsigtet, og de vil ikke være aktive.

Sådan får du 1k følgere på Instagram på 5 minutter - GRATIS, REAL & FAST

Du får et indledende engagement, der vil indsnævre sig

Købte Instagram-følgere giver ikke langsigtet værdi til indholdet af din profil. De følgere, du køber, kan give dig visninger, likes og kommentarer i starten, men den opmærksomhed, de nu tiltrækker, vil senere forsvinde.

Hvor nyttig er 10.000 følgere, som ikke tager kontakt til dig? Instagram-algoritmen viser indlæg til brugerne på den måde, at engagement er den højeste prioritet. Uden likes eller kommentarer vil dit indlæg sandsynligvis ikke blive vist i dit publikums feed.

Det kan skade din troværdighed

Hvis du har mange følgere, kan det overbevise brugerne om, at de selv vælger at følge dig, men det er ikke en garanti. Risikovarsel: Du vil næppe få likes eller kommentarer til indlæg fra disse følgere, og hvis du kommer i den situation at have en masse falske følgere, risikerer du at miste troværdighed hos dine rigtige følgere, dvs. dit loyale publikum. Brugerne kan bemærke, at du ikke har meget engagement i deres indlæg, hvilket kan afskrække dem fra at følge dig. Hvis du har 10.000 følgere, men kun, lad os sige, fire likes pr. indlæg, vil det ikke tage lang tid, før folk indser, at der er noget galt.

Sæt dig selv i en sådan situation: Ville du fortsætte med at følge en konto, hvis du så, at de fleste af dens “loyale publikum” er inaktive konti eller bots? Det tror vi nok ikke. Dette kan virke vildledende og få dig til at tro, at et brand ikke kan få autentiske følgere alene gennem kvalitetsindhold.

Sådan bliver du en Instagram-influencer i 2021

Instagram identificerer og rydder op i falske følgere

For omkring et halvt år siden opdaterede Instagram brugsbetingelserne for at identificere og fjerne uægte konti fra sin platform. Instagram fjerner alle likes, følgere eller kommentarer fra uafhængige apps, der er designet til kunstigt at øge en persons kontos publikum. Køb af følgere kan udløse en reaktion fra Instagrams moderatorer, fordi det er i strid med Instagrams retningslinjer for fællesskabet.

Instagram bestræber sig på at opretholde reel interaktion på sin platform og beskytte virkelige konti og oplevelser. Så det er bedre at udvide dit publikum organisk, da falske eller købte aktiviteter er i strid med Instagrams mission og kan medføre konsekvenser, dvs. sanktioner.

Alternativer til køb af Instagram-følgere

Instagram-algoritmen belønner engagementet mere end antallet af følgere og viser indhold, der ligner de indlæg, som brugerne tidligere har beskæftiget sig med. For at fremme engagementet er der mange forskellige handlinger, du kan prøve på platformen for at præsentere dig selv for dit ideelle publikum.

Ved at bruge gode markedsføringspraksis på Instagram – uanset om du opretter et personligt brand eller en virksomhedskonto – kan du bedre nå ud til Instagram-brugerne, hvis antal når op på mere end 1 milliard, og opbygge et autentisk publikum.

Gør din konto offentlig

Først skal du gøre din konto offentlig, så brugerne kan se din profil og dit indhold uden at skulle vente på, at du godkender deres anmodninger om at følge dig. På den måde kan du øge dit publikum organisk, når dit indhold vises på brugernes søgesider, hvilket tiltrækker og fanger din målgruppe.

Giv dine brugere en grund til at følge dig ved at skrive kvalitetsindhold

Når du gør ovenstående, kan du poste forskellige ting: billeder, GIF’er, videoer, boomerangs, afstemninger og musik i din historie, instruktioner og meget mere. Opbyg tillid og begejstring blandt dine følgere ved at bruge billeder af høj kvalitet, skrive fængende overskrifter og ved konsekvent at poste og opretholde en unik stil som helhed for at adskille dig fra andre konti. Undersøg, hvilke hashtags der er trendy, og hvilke der er i overensstemmelse med dit brand. Hashtags kan være en fantastisk måde at nå et nyt publikum på, hvis de bruges rigtigt.

Afhængigt af dit brand kan det være nyttigt at være sjov eller vittig i dit indhold. Hvis du har et skarpt kendskab til, hvordan dit brand opfattes og tendenserne på Instagram, vil det hjælpe dig med at vælge det indhold, du skal offentliggøre, og hvordan du skal interagere med dit Instagram-fællesskab.

Er din Instagram-konto klar til verifikation?

Download vores GRATIS tjekliste til verifikation

Tag fuld fordel af Instagram

Sidst, brug så mange funktioner, som Instagram har at tilbyde, såsom Stories, Live, IGTV eller Shopping. Der er så mange forskellige måder at komme i kontakt med kunderne på, hvorigennem du på organisk og autentisk vis kan fremme engagement og trafik.

Hvis du har brug for hjælp til community building omkring din Instagram-profil af professionelle, er du velkommen til at kontakte dem. Det er ikke en skam. Især, hvis du bruger din profil til at tjene penge, for eksempel ved at sælge noget. Køb Instagram følgere?

Seneste fra Blog