SEO kontra innehållsmarknadsföring: Vilket är rätt för ditt företag?

11 min läst
SEO vs. Content Marketing

Innehållsmarknadsföring och SEO har olika men kompletterande roller när det gäller att förbättra en webbplats sökplacering. Medan SEO-optimering fokuserar på att förbättra positionerna i sökresultaten är innehållsmarknadsföring effektiv för att öka semantiken och antalet nyckelfraser i sökresultaten.

Och även om sökning inte är den enda marknadsföringskanalen är det fortfarande en viktig kanal för många företag. Hur effektiv sökning som marknadsföringskanal beror på faktorer som konkurrensnivå, tillgängliga resurser och expertis.

I dagens digitala landskap är SEO och innehållsmarknadsföring beroende av varandra och bör arbeta tillsammans för att uppnå optimala resultat. Googles mål för SEO är att ge användarna bästa möjliga innehåll för de valda nyckelorden, och om innehållet väcker genklang hos användarna kommer det att rankas högre i sökresultaten. SEO och innehållsmarknadsföring är alltså kompletterande strategier som bör integreras för att få maximal effekt.

SEO eller sökmotoroptimering

SEO-optimering innebär att ge sökmotorerna det som sökmotorerna vill ha. Det innebär att skriva artiklar som är sökmotorvänliga. Ja, detta är vad sökmotoroptimering är.

Den viktigaste aspekten av sökmotoroptimering är att optimera din webbplats för dina besökare. En bättre användarupplevelse uppnås genom att optimera för användarna. Ju längre konsumenterna stannar på din webbplats och får den information de behöver, desto mer sannolikt är det att de blir dina leads.

Kombination av SEO, innehållsmarknadsföring och ett verkligt människocentrerat tillvägagångssätt ger de bästa resultaten på lång sikt.

Den bästa strategin för innehållsmarknadsföring är att skriva bra innehåll konsekvent. SEO är en del av det. Men inte det som gör innehållsmarknadsföring framgångsrik.

Se SEO som ett enzym. Det hjälper till att få igång saker och ting. Men om du överdriver det kommer det att förstöra allt.

Den bästa strategin är alltså att skriva bra och skriva mycket med läsarens perspektiv i åtanke.

Om du tänker på de grundläggande begreppen för innehållsskapande kommer du definitivt att kunna skapa en SEO-optimerad artikel av högsta klass.

Om du gör din webbplats sökmotorvänlig kan dina sidor synas högre i sökresultaten. Din webbplats kommer att få mer organisk trafik och konverteringar som ett resultat av den ökade synlighet som följer med bättre placeringar.

Innehållsmarknadsföring

Målet med innehållsmarknadsföring är att skapa högkvalitativt material som intresserar din publik och ger dem användbar information. Genom att dela med dig av dina branschkunskaper och färdigheter skapar du auktoritet och förtroende hos din publik.

Nedan följer några exempel på innehållsmarknadsföring:

• Artiklar på webbplatsen
  • Blogginlägg
  • Inlägg på sociala medier
  • Anbud för sökningar
  • Anbud på sociala medier
  • Anonser på display
  • Mediemeddelanden (bilder, infografik, videoklipp, GIF:er osv.)

Innehåll som lever ensamt, dör ensamt. Så håll dig till ett ämne och bygg upp ett sammanhängande evergreen-bibliotek med innehåll som täcker det ämnet från alla vinklar. Innehållet ska vara välorganiserat och bygga på sig självt. Taktiskt sett kommer detta att hjälpa dig i sökmotorerna och öka din kunskap om det ämnet.

• Förstå att sammansatt tillväxt är den enda tillväxten. För SaaS-företag är SEO en orättvis fördel, men det finns inga genvägar. Investera i evergreen content och planera att hålla dig till det tillräckligt länge för att se avkastningen.
  • Skriv för att betala räkningarna. Det betyder: skriv engagerande innehåll men se till att du fokuserar på det grundläggande: skriv till din målgrupp, skriv om din produkt, optimera för nyckelord och optimera för konverteringar (t.ex. samla in e-post).
  • Nail the writing/promotion ratio. Lägg mer tid på marknadsföring i början. När du vinner mark är det lättare att få artiklarna rankade.
  • Innehållsfrämjande är mest att be om tjänster från personer som du har byggt upp goodwill med. Dela andras artiklar innan de frågar Erbjud hjälpsam feedback om deras skrivande, SEO, design osv. Be folk om citat och länka tillbaka till deras webbplatser hänvisar kunderna på deras sätt Sjung deras lovord i sociala medier (utan att ge efter).

SEO vs. marknadsföring av innehåll

Den bästa strategin beror på dina mål och din verksamhets karaktär. SEO (sökmotoroptimering) och innehållsmarknadsföring är båda viktiga aspekter av digital marknadsföring och kan samarbeta för att hjälpa dig att nå dina mål.

SEO fokuserar på att optimera din webbplats och ditt online-innehåll så att de rankas högre på sökmotorernas resultatsidor (SERP). Det inbegriper strategier som sökordsforskning, optimering på sidan, länkbyggande och teknisk SEO. SEO kan bidra till att öka synligheten och driva mer organisk trafik till din webbplats.

Innehållsmarknadsföring fokuserar å andra sidan på att skapa och distribuera värdefullt innehåll för att attrahera och engagera din målgrupp. Det inbegriper strategier som blogginlägg, uppdateringar i sociala medier, videor, poddar och andra typer av innehåll. Innehållsmarknadsföring kan bidra till att etablera ditt varumärke som en tankeledare i din bransch, bygga upp förtroende hos din publik och driva leads och försäljning.

Som SEO och innehållsmarknadsföring har olika fokus kan de samarbeta för att förbättra din närvaro på nätet och ge resultat. Genom att till exempel skapa högkvalitativt, nyckelordsrikt innehåll kan du förbättra din SEO-placering och få mer organisk trafik till din webbplats. Genom att optimera din webbplats för SEO kan du samtidigt se till att ditt innehåll lätt kan upptäckas av din målgrupp.

I slutändan är den bästa strategin att använda en kombination av både SEO och innehållsmarknadsföring för att nå dina mål. Genom att skapa värdefullt innehåll som är optimerat för sökmotorer kan du attrahera och engagera din målgrupp samtidigt som du förbättrar din synlighet online och driver mer trafik till din webbplats.

Slutsats: Vilken är den bästa strategin

Om sökmotorer som Google inser detta, om du optimerar för människor kommer din webbplats att rankas högre i sökresultaten. Följande är några av de viktigaste delarna av SEO:

• Integration och sökordsforskning
  • Förbättra sidans hastighet
  • Svarsam design
  • Linkbyggande

Nu, hur gör man artiklar sökmotorvänliga?

• Använd rätt nyckelord. Nyckelord hjälper artiklarna att bli sökmotorvänliga. Rätt nyckelord hjälper dig att ranka din artikel i en googlesökning. Dessutom hjälper det din webbplats.
  • Skapa användarvänliga artiklar. Artiklar ska också vara användarvänliga. Att göra artiklarna tillräckligt intressanta och informativa är nyckeln. Ju mer lärorik artikeln är, desto mer söks den.
  • Använd rätt format. Se alltid till att du använder rätt format för innehållet i din artikel. Baserat på syftet med din artikel, gör den intressant, med hjälp av olika format som finns tillgängliga online för redigering.
  • Svara på användarens/läsarens fråga. Se till att din artikel har ett syfte. Dess syfte är att besvara läsarens frågor och även tala om för sökmotorerna att du har det som folk söker.

Om det här görs rätt kommer artikeln att vara SEO-optimerad med minsta möjliga ansträngning.

Innehållsmarknadsföring

Nedan följer några exempel på innehållsmarknadsföring:

• Artiklar på webbplatsen
  • Blogginlägg
  • Inlägg på sociala medier
  • Anbud för sökningar
  • Anbud på sociala medier
  • Anonser på display
  • Mediemeddelanden (bilder, infografik, videoklipp, GIF:er osv.)

SEO vs. marknadsföring av innehåll

Slutsats: Vilken är den bästa strategin