Experttips för att hitta ett minnesvärt domännamn för din webbplats

13 min läst

Ett domännamn är en mycket viktig del av din närvaro på nätet. Innan någon går i gång med att skapa en webbplats kan fasen med att fastställa ett domännamn vara mycket svår. I Internets tidiga dagar brukade det vara ganska enkelt med tanke på att många domännamn fortfarande var tillgängliga.

I takt med att Internet har vuxit till att omfatta olika regioner och livsområden och med miljarder läsbara namn tagna, blir det allt svårare att hitta ett lämpligt namn för ditt företag på nätet.

En sak som nyligen gjordes för att mildra problemet med domännamn var diversifieringen av namntillägg. Från början fanns det mycket få gTLD:er (generiska toppdomäner) och ccTLD:er (toppdomäner med landskod). I dagsläget har antalet ökat till totalt 280 domäntillägg.

Det betyder att om ditt kära domännamn abcd.com har tagits av någon kan du kanske registrera abcd.radio om det finns tillgängligt och kan beskriva din verksamhet korrekt.

En del entreprenörer ägnar inte tillräckligt mycket uppmärksamhet åt sina domännamn i början. De lägger tid och pengar på att utveckla sin verksamhet på fel domän och kämpar sedan för att flytta till en ny domän efter ett par år. Även om detta kan påverka din domänauktoritet är det en bra metod att skaffa rätt domän från början.

Hur kommer du på ett domännamn för ditt företag?

Som jag nämnde tidigare är detta ofta en svår fas när det gäller att skapa en webbplats. Här är dock några tips som kan hjälpa dig att hitta ett minnesvärt namn för din företagswebbplats:

Använd ditt företagsnamn

Det enklaste steget är att använda ditt företagsnamn som domännamn. Om ditt företag inte har fått något namn ännu kan du prova en gratis företagsnamnsgenerator.

Squadhelps företagsnamnsgenerator är till exempel byggd av namnkonsulter som har arbetat med företag som Nestle, Dell och AutoNation samt tusentals nystartade företag. Och den använder en ton av riktiga data och AI.

Om du använder ditt företagsnamn som namn på din webbplats hjälper du dig att lätt hittas av sökare som försöker hitta dig i sökmotorer. Ju mer ditt varumärke söks, desto mer sökmotorer ser dig som en auktoritet och belönar dig med en bättre position på sökresultatsidorna.

Vad händer om ditt företagsnamn har registrerats?

Detta blir ännu mer komplicerat. Låt oss ändå utforska några alternativ kring företagsnamnet:

1 – Prova olika förlängningar: Om din företagsdomän (mycompanyname.com till exempel) är upptagen, prova samma namn med en annan förlängning. När du gör detta ska du komma ihåg att domäntillägg är skapade för att representera olika typer av företag. Om du spenderar tid med ditt team och funderar på olika förlängningsmöjligheter kan det hjälpa dig att lösa problemet.

Att köpa ett domännamn är en snabb process. När det gäller generiska toppdomäner kan vem som helst välja och äga ett inom några minuter. Om du däremot bestämmer dig för att välja toppdomäner med landskod (.FR, .US, .CM, .AU etc.) kan du bli föremål för vissa administrativa kontroller och godkännanden.

2 – Köp det registrerade domännamnet: Om du fortfarande inte kan komma på ett alternativt tillägg för ditt registrerade företagsnamn, kan du försöka ta reda på om namnet kan säljas av den nuvarande ägaren. I många fall registrerar vissa marknadsförare domännamn för att sälja dem vidare till intresserade parter. Om ägaren är villig att sälja och du har råd med priset (det är ofta tusen gånger dyrare), gå vidare och köp det.

3 – Byt namn på ditt företag: Om ditt företag är nytt med liten inverkan på marknaden, med tanke på de enorma fördelarna med att ha ditt företags- eller varumärkesnamn som domännamn, kanske du vill ge ditt företag ett nytt namn. Detta kan innebära en del administrativa steg som gör det till ett svårt kortsiktigt beslut. Ditt nya företagsnamn bör börja med att hitta ett tillgängligt domännamn, köpa det från en domänregistrerare innan du går vidare till företagsregistreringsbyråer för administrativt erkännande.

4 – Modifiera ditt företagsnamn: Att lägga till några teckenelement till ditt företagsnamn för att bilda ett domännamn är inte det bästa. Det kan dock hända att det är det enda tillgängliga alternativet. Alla ord kan läggas till eller läggas till ditt företagsnamn så länge det inte låter konstigt och vilseledande. Du kanske till exempel vill gå från Companyname Inc. till companynameonline.com.

Viktiga punkter att tänka på innan du registrerar ditt domännamn

Det finns ett par saker att tänka på när du väljer ett domännamn för din webbplats. Kom ihåg att ett bra domännamn hjälper dig att sticka ut, få erkännande och öka besöken på din webbplats. Låt oss snabbt gå igenom några av dessa punkter:

1 – Gör det kort och minnesvärt

Ju kortare ditt domännamn är, desto lättare är det att memorera det. Ett tresiffrigt domännamn (även om det är mycket svårt att hitta) kommer alltid att fastna i besökarnas medvetande. Personligen är mellan 3 och 5 bokstäver vad jag anser vara den bästa längden på domännamn. Ibland är 2 till 4 ord fortfarande bra om dessa ord är vanliga.

2 – Använd uttalbara ord

Som marknadsförare bör du sträva efter att hjälpa människor att hitta dig och undvika fel när de skriver in ditt domännamn i adressfältet. Ord som är ovanliga eller komplicerade kan vara svåra att behålla. Om läsarna lätt kan uttala orden i ditt domännamn är chansen större att de kommer ihåg det när som helst.

3 – Undvik bindestreck (kan förvirra besökare)

Många företag i desperation eller brist på information är snabba att hoppa på bindestreck. De ser det som ett snabbt sätt att behålla sitt företagsnamn om någon annan går före dem och tar det som domännamn.

Hyfer är ett vanligt tecken i giftiga domäner. Detta är vad jag märker varje gång jag kör mitt SEO-verktyg för giftiga domäner. Men om du måste använda bindestreckstecknet, överskrid inte ett.

4 – Siffror i domännamn

Siffror är tekniskt sett giltiga i domännamn, men ur besökarnas synvinkel måste man vara försiktig. Vad är skillnaden mellan twocents.com och 2cents.com?

För den som hör detta läsa på radio eller TV väcker det förvirring. Om du inte skriver det kan dina besökare hamna på fel domän i adressfältet. För att vara på den säkra sidan bör båda domänerna registreras och den ena omdirigeras till den andra som definitivt väljs som huvuddomän.

5 – Använd inte irrelevanta tillägg

Domäntillägg är i allmänhet en indikation på vilken typ av verksamhet du driver. Landsspecifika tillägg är alltid lämpliga för företag som riktar sig till lokala kunder. Webbplatsbesökare från det land där ccTLD:n finns kommer alltid att känna sig trygga och skyddade.

Från en SEO-synpunkt bör du inte oroa dig särskilt mycket för vilket tillägg du ska anta. Om du är en organisation är det dock lämpligast att använda tillägget .org. Andra tillägg som .dev, .tech, .io pekar på teknikrelaterade företag. I grund och botten bör ditt domäntillägg inte vara vilseledande.

6 – Undvik homofoner till varje pris.

Homofoner är två eller flera ord som har samma uttal men olika betydelse, ursprung eller stavning. Att använda dem i domännamn är inte smart. En besökare som hör celldigits.com kanske inte vet att du syftar på selldigits.com. Som jag rådde i fallet med siffror kan du behöva köpa och underhålla olika versioner och omdirigera till en av dem.

Slutsats

Har du bråttom att registrera ett domännamn som inte återspeglar ditt företags budskap och värderingar? Janice, en av mina bloggvänner har några flertips som kan hjälpa dig med ditt domännamn. Jag tror att om du gör lite mer arbete så bör du hitta det mest lämpliga domännamnet för ditt företag.

Senaste från Blog