De 10 främsta startupföretagen inom miljöområdet: Nyttiga, trendiga, lönsamma

24 min läst
Environmental Startups.

Vi lever på en mycket nära planet där allt är sammankopplat. Det är först nu som människor börjar inse sitt ansvar för dess framtid.

Vet du att mänskligheten förbrukar 50 procent mer naturresurser än vad planeten kan återskapa? Om denna trend fortsätter kommer vi om 30 år att behöva tre planeter som jorden för att tillgodose alla våra nuvarande behov.

Nu befinner vi oss i en situation där det står klart att om vi fortsätter att producera och konsumera i samma takt har den kommande generationen små möjligheter att överleva på den här planeten.

Är inte detta en bra anledning till att miljöagendan låter högre varje år och att regeringar, företag och skolbarn från olika länder ansluter sig till några få aktivisters röster? Och det blev en bra idé för startups.

En startup är ett kommersiellt projekt som bygger på en idé och som kräver finansiering för att utvecklas. Om du är intresserad av den här artikeln har du säkert någon idé, eller hur? ”Grön” teknik och miljömedvetenhet är trots allt på väg att bli en del av vår vardag.

Flera företag hjälper till att rädda eller förbättra naturen, minska förbrukningen eller göra det möjligt att få mer resurser med mindre förlust för miljön och få människor att tänka.

Men i den här artikeln ska vi titta på dem för vilka prefixet ”eko” har blivit en grundläggande idé för ett framgångsrikt företag och inte bara en social position.

Totalt väntar 10 olika företag på dig i vår sammanställning: några av dem har inte bara tagit den globala ekotrenden vid svansen utan också lyckats tjäna bra pengar på den. Andra är på väg mot vinst men erbjuder riktigt innovativa idéer för 2021. Men i alla skeden av sin utveckling behöver företagen en kampanj.

ECO-Startup Marketing Boost

Naturligtvis är ekologi och miljöskydd i dag en av världssamfundets viktigaste prioriteringar. Men även Gud behöver klockor. Det räcker trots allt inte med att bara inse att bevarandet och förbättringen av miljön är viktiga förutsättningar för en hållbar utveckling, människors livskvalitet och, i allmänhet, vår civilisations framtid. Detta måste ropas ut och upplysta människor. Människans påverkan på naturen kan trots allt inte längre rullas tillbaka. Om vi inte snart uppfinner tidsmaskinen.

Låt oss vara ärliga, PRNEWS.IO har ingen tidsmaskin (även om vi aktivt arbetar på det =), vi löser vissa problem genom att tillhandahålla en kvalitetsreklam för din startup. Nämligen:

• Vi väcker intresse för din idé, hjälper till att locka nya gäster och besökare till webbplatsen och därmed potentiella investerare;
  • Vi hjälper till med att skapa innehåll som en potentiell kund kommer att minnas, så att han vid behov kommer ihåg din startup;
  • Vi använder de bästa plattformarna för reklam, vilket kommer att öka medvetenheten och utöka målgruppen.

Du kan ta reda på mer här genom att använda dig av en PR-agent från PRNEWS.IO.

Och låt oss nu titta på exempel på de bästa gröna startupföretagen från de senaste åren, relevanta år 2023.

Best 10 Environmental Startups To Look Out For in 2023

QualityWaterLabs (QWL)

QualityWaterLabs (QWL) – nyheter om vattenfiltrering, recensioner och djupgående guider för att hjälpa dig att navigera vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Ava Martin, grundare av QualityWaterLabs:

Vatten är viktigt för vår hälsa, men kvaliteten på vår allmänna vattenförsörjning kan variera kraftigt. På QWL är vårt mål att hjälpa dig att nå ditt slutmål genom att dela med oss av vår expertis inom vattenfiltreringsprodukter. Vi har klockat in långt över tusen timmar av testning och forskning för att endast lista produkter som uppfyller eller överträffar våra standarder. För vi vill se till att när du surfar genom vår webbplats är det enda du behöver oroa dig för att hitta det perfekta vattenfiltreringssystemet för dina behov.

Alla våra produkter är tredjepartscertifierade av organisationer som WQA och NSF, så du kan vara säker på att de kommer att göra ett utmärkt jobb med att filtrera bort föroreningar från ditt vatten.
Därutöver ger vi också djupgående recensioner av varje produkt så att du kan lära dig mer om funktionerna och fördelarna innan du gör ett köp.

1. Vad är historien bakom ert företag?

Historien är ganska enkel och tydlig. Jag har en magisterexamen i miljövetenskap från UMass Boston. Hela vetenskapen kring vatten har alltid fascinerat mig. Mer än 70 procent av vår planet består av vatten, men det finns allvarliga problem med tillgången till färskt dricksvatten. Även om jag arbetade inom ett liknande område hos min tidigare arbetsgivare i New York kände jag att jag genom att starta QWL kunde göra mer för att göra skillnad i samhället. Därför började jag tillsammans med mitt lilla team att sprida medvetenhet om varför det är så viktigt att konsumera kvalitetsvatten och hur ett bra filtreringssystem kan hjälpa oss att få det.

2. Vad betyder framgång för dig och ditt företag?

Vi kommer att kalla det en framgångshistoria när hela Nordamerika och alla underprivilegierade människor globalt har tillgång till rent dricksvatten. Den dag då människor kommer att sluta dö på grund av bristande tillgång till säkert och rent vatten. Det är en lång väg, det vet vi, men vi är fast beslutna.

3. Vad är din handlingsplan för de kommande fem åren för att upprätthålla och utveckla din verksamhet?

Åtgärdsplanen är att utöka teamet och utöka tjänsterna till Syd- och Sydostasien när vi väl har täckt hyggliga delar av Nordamerika. I sinom tid vill vi också erbjuda vår expertis inom området ren luft och luftrenare.

4. Vilka är era största konkurrenter och hur skiljer ni er från dem?

Ja, det finns en hel del. De ökar också eftersom många produkttillverkande företag nu också försöker att uppträda som tankeledare. För att nämna några konkurrenter: Haley Aldrich, Hatenboer Water, amerikanska vattenkonsulter osv.

Rain.Aero – Palo Alto, Kalifornien, USA

webbplats | Twitter

Grundarna var oroade över antalet skogsbränder i världen. Idén med startupen är att använda modern teknik för att släcka bränder, och framför allt att åtgärda sådana bränder i ett tidigt skede. Automatiserade drönare gör det möjligt att stoppa en brand inom 10 minuter efter att den startat. Detta resultat uppnås genom integrerad användning av autonoma fordon och datorseende. Ingen dålig lösning för att rädda skogar och växter, eller hur?

Osnova – Sofia, Bulgarien

webbplats | LinkedIn

Lösningen kommer att göra det möjligt för företag att kostnadsfritt beräkna växthusgasutsläpp. Växthusgaser släpps oundvikligen ut i atmosfären vid produktion av varor (inklusive livsmedel), elektricitet och uppvärmning. Alla produkter och tjänster har sin egen motsvarighet i form av koldioxidutsläpp – så vad vi än gör så värmer våra handlingar gradvis upp planeten. Till och med Greta Thunberg lämnar ett koldioxidavtryck efter sig – trots att hon talar från FN-podiet med arga tal och anklagar världens ledare för passivitet.

Denna startup kan i samarbete med företag som är involverade i frågan om koldioxidutsläpp bidra till att göra skillnad.

Scindo – London, England, Storbritannien

webbplats | Twitter

Den genomsnittliga nedbrytningstiden för plastprodukter som skapats med hjälp av olika tekniker varierar mellan 400 och 700 år. Plastpåsar, som människor använder varje dag, bryts ned i naturen på 100-200 år. Detta är baksidan av plastprodukternas styrka och hållbarhet. Jordens land och hav fylls snabbt med plastskräp: ett enda sätt att befria jorden från plastskräp har ännu inte hittats. Forskare uppfinner regelbundet nya sätt att fullständigt förstöra den mest populära polymeren, och detta blev huvudidén för startupföretaget Skindo. Detta är en ren teknisk startup. Killarna har som mål att förvandla plast till värdefulla molekyler som kan återanvändas i en rad olika branscher. Nämligen att skapa en cirkulär ekonomi för plast genom att utveckla ett alternativ till deponier och förbränning.

HeyCharge – München, Tyskland

webbplats | Twitter

I takt med att behovet av fler laddningsstationer ökar runt om i världen ökar också behovet av infrastruktur som kan hantera snabbare laddning vid högre strömmar och spänningar än vad som finns tillgängligt för närvarande. Företaget tillhandahåller laddningsinfrastruktur, betalningssystem och installation för elfordon.

Carbominer – Kiev, Ukraina

webbplats | LinkedIn | Facebook

Det är ett nystartat hårdvaruföretag som utvecklar teknik för att producera koldioxid (CO2) från den fria luften. Potentiella målkunder för detta företag finns inom jordbrukssektorn, eftersom tanken bakom tekniken är att sälja koldioxid till växthus för att stimulera växttillväxten. I en global bemärkelse är det hållbara målet för killarna en storskalig minskning av koldioxidutsläppen.

Inoqo – Wien, Österrike

webbplats | Facebook | LinkedIn

Appen använder särskild innovativ teknik som passivt och intelligent kan spåra användarens matkorg för att till exempel informera dem om hur deras inköp påverkar koldioxidutsläppen och hur det ligger i linje med deras miljöprioriteringar eller sociala värderingar. Appen har rekommendationer för alternativa produkter med mindre miljöpåverkan. Huvudidén med startupen är att ge miljontals konsumenter runt om i världen möjlighet att lära sig varför och hur deras konsumtionsbeslut påverkar den biologiska mångfalden, klimatet och deras eget välbefinnande. Lär dig att fatta genomtänkta beslut.

SatGeo – Sofia, Bulgarien

webbplats

Satellitbildbaserad teknik hjälper till att tidigt upptäcka och förebygga olyckor i vattenförsörjningsnätet. På så sätt kan man undvika akutbesök av hantverkare och olyckans oönskade inverkan på naturen, och dessutom sparar man på stadens budget. SatGeo vann 25 tusen euro för utvecklingen av sitt nystartade företag.

Recycllux – Bryssel, Belgien

webbplats | Twitter

Med cirka 11 miljoner ton plast som hamnar i haven varje år kämpar företag som arbetar med havsrengöring ofta med föråldrad teknik, kostnader och effektivitet. Teamet använder kraften hos artificiell intelligens för att identifiera olika typer av marint plastavfall och samla in information om dessa föroreningar i haven för att skydda vattenlevande organismer. Sedan kommer de erhållna uppgifterna att överföras till intresserade personer som är involverade i avfallshantering och återvinning.

Success Rockets – Moskva, Ryssland

webbplats | Twitter

Det var verksamt inom utvecklingen av raketer och satelliter. Ett av startupföretagets projekt är små rymdfarkoster för övervakning av utsläpp av växthusgaser. Enligt planen ska systemet vara operativt senast 2030 – dess motsvarigheter i världen finns ännu inte. Rymdkomponenten i det system som utvecklas av Success Rockets kommer att omfatta en konstellation av 60 satelliter som opererar i låg omloppsbana runt jorden och täcker hela jordens yta. Med deras hjälp kommer det att bli möjligt att få information om innehållet av vissa växthusgaser i atmosfären i det lokala området. Satelliterna kommer att samla in rådata, och automatiska bearbetningsverktyg kommer att omvandla dem till siffror och grafer.

Hoxton Farms – London, England, Storbritannien

webbplats | Twitter

Projektet utvecklar ett annat alternativ till kött – det producerar animaliskt fett utan användning av djur. Det samlade in 2,7 miljoner pund i början. Tanken är att ersätta den flerstegsprocess som går ut på att producera kött genom att ge gräs till djur som sedan slaktas, genom att helt enkelt odla samma celler på gräs. Industriell produktion av konstgjort kött kan minska trycket på vatten och andra naturresurser, bidra till att minska utsläppen av växthusgaser, rädda miljontals djur från lidande och förbättra slutproduktens sanitära egenskaper. Enligt prognoser kan växtbaserat kött år 2040 ersätta en fjärdedel av världens köttprodukter. Undersökningar av brittiska konsumenter visar att 20 procent går med på att konsumera det i maten, 40 procent är inte redo för detta och resten har inte kommit fram till någon åsikt. De yngre generationerna – stadsbor och rika konsumenter – är dock mer positiva. Det är bara tiden som får utvisa det.

PR-idéer för nystartade miljöföretag från experter på området

Ram Chaitanya, grundare av Be Zen – en plattform med fokus på att hjälpa människor att göra mer hållbara val i sin vardag

Ram Chaitanya, grundare av Be Zen - en plattform med fokus på att hjälpa människor att göra mer hållbara val i sitt dagliga liv

Be Zens främsta satsning är vår gratis chrome extension som rekommenderar användare miljövänliga alternativ till produkter som de tittar på på webbplatser som Amazon. Vi hjälper också våra användare att leva ett mer hållbart liv med hjälp av vår omfattande blogg!

Som du är väl medveten om är PR en svår uppgift för små nystartade företag med tanke på våra ekonomiska begränsningar och begränsade resurser. Vårt forskningsteam gjorde dock ett briljant arbete med att hitta olika plattformar för att marknadsföra vår produkt och bygga personliga relationer med våra kunder. Det är oerhört viktigt för miljöföretag att försäkra sina användare om att de är lagliga och inte greenwashar. Alla våra tjänster är gratis och vi garanterar våra användare 100 % öppenhet. Vi etablerar detta i alla våra kanaler. Vi använder oss i stor utsträckning av Cold emails och DM potentiella användare på Twitter och Instagram. Detta skapar en personlig kontakt. Vi ber också små influencers att göra reklam för vår produkt. Vi använder Reddit för att be användarna om feedback och ärliga recensioner. Vi har ett veckobrev som har länkar till våra olika sociala mediekanaler och vår blogg och vårt Chrome-tillägg. Vi skriver också gästinlägg på olika andra hållbarhetsplattformar.

För det sista upprätthåller vi relationer med vår publik på Heartbeat. Vi har sakta men säkert fått en publik på över 350 användare! Det viktigaste att komma ihåg är att små steg är viktiga. Varje användare som vinns är en stor prestation.

Dessa tips är något jag samlat från praktisk erfarenhet och min egen resa som en person som vill tillföra värde till den marknadsnisch jag arbetar inom.

Slutsats

Respekten för naturen erkänns som ett av de grundläggande värdena i FN:s millenniedeklaration. Respekten för naturen formas av ekologisk kultur, andlighet och medvetande. Någon av dessa uppstarter på något sätt förmedlar detta mål till människor.

Det är nog ingen som förnekar att överdriven användning av sötvatten, energiresurser, massiv avskogning, tanklös omvandling av naturlandskap, intensiva kemiska jordbruksmetoder, utsläpp av föroreningar och nedskräpning av naturen med avfall, liksom annan brist på kultur och konsumtionslivsstil och aktiviteter, har en förödande inverkan på naturmiljön, vilket leder till en minskning av den biologiska mångfalden och en oåterkallelig förstörelse av biosfären.

Gröna projekt är ett klassiskt exempel på monetarisering av sådana problem, oavsett hur oförskämda de kan låta. År 2022 har dessutom ekotrenden redan blivit mer än bara ett modeord. Det är ett verkligt behov av att rädda det som fortfarande kan räddas. Om du har en idé om hur du kan lösa dessa problem – agera! PRNEWS.IO hjälper dig gärna med promotorn och följaktligen med populariseringen. Låt oss på så sätt förmedla till denna värld att omsorgen om miljön börjar hos varje enskild person.

Senaste från Blog