Hur väljer man de mest relevanta nyckelorden för positionering?

14 min läst

Attention! Kvalitativ nyckelordsanalys leder till framgång för ytterligare åtgärder i din SEO-verksamhet. Om du inte genomför en grundlig granskning i förväg, en gång, kan du upptäcka att webbplatsens höga sökposition för vissa sökord inte ger några konkreta resultat. Så… hur söker man efter nyckelord?

Få extra inkomster från din blogg!

Vad är nyckelord?

Nyckelord är de ord och fraser som människor skriver in i sökmotorer för att hitta specifik information, tjänster eller produkter. Nyckelord kan också kallas ”nyckelfraser”.

hur man söker efter nyckelord detaljerad instruktion.
Sök efter nyckelord

Om man betraktar nyckelord i samband med positionering finns det flera typer av nyckelord:

Nyckelord för varumärken (varumärke, företagsnamn)

Branded keywords är de sökord som sökmotoranvändare skriver oftare när de inte känner till den specifika adressen till företagets webbplats, men vill hitta den. I allmänhet kräver webbplatser inga särskilda åtgärder för att hamna på första plats i sökresultaten för den fras som är företagets namn. Anledningen till detta är att:

• Företagets namn är vanligtvis unikt (om du fortfarande håller på att välja ett företagsnamn – kontrollera om det finns ett annat företag med samma namn, annars kanske din webbplats inte hamnar på första plats i sökresultaten för den fras som innehåller företagets namn);
  • Domännamnet är vanligtvis en exakt matchning med företagets namn. Och detta bidrar också till att webbplatsen med företagsnamnet visas i höga sökresultat.

Allmänna nyckelord

Allmänna sökord är sökordsfraser som huvudsakligen består av 1-2 ord. Den här typen av nyckelord används oftast av användare som är intresserade av vissa produkter och tjänster men som ännu inte har några specifika preferenser. Höga placeringar i sökresultaten för dessa sökord ger inte nödvändigtvis fördelar för företaget. Dessutom är det betydligt svårare att positionera sig på sådana sökord på grund av den höga konkurrensen. Exempel på följande nyckelord:

• universitet;
  • klänningar;
  • Klockor;

Långsamma nyckelord

Nyckelord av den här typen omfattar först och främst nyckelordsfraser med två eller fler nyckelord. Internetanvändare som skriver sådana ord i sökmotorerna har mer specifika behov och vet exakt vad de söker. Det är lättare att placera sig på nyckelord av den här typen eftersom konkurrensen här är mindre:

• MBA-universitet i Berlin
  • Vit bröllopsklänning
  • Herrnklocka med armband

Denna jämförelse gäller främst webbplatser med anknytning till en viss verksamhet – försäljning eller marknadsföring av tjänster eller produkter. Förutom ovanstående typer av nyckelord kan du också välja informationsnyckelord som rör sökandet efter specifika svar, t.ex. ”Portugals huvudstad”, ”hur man kokar ägg” eller ”Tjeckiens president”.

För att sammanfatta:
  • Desto färre ord en fras som skrivs in i en sökmotor innehåller, desto oftare används den av Internetanvändarna. Samtidigt, när antalet ord i en fras minskar, ökar också konkurrensen (respektive komplexiteten och kostnaden för att positionera sig för det sökordet).
  • Desto fler ord en fras som skrivs in i en sökmotor innehåller, desto mindre är konkurrensen och desto lägre är frekvensen av sökningar på den frasen bland användarna.

Det är också värt att tillägga att fler antal ord som skrivs in i sökmotorn är en indikator på mer specifika behov. Det finns en större chans att användaren hittar den nödvändiga informationen på din webbplats när han eller hon går från sökresultatet till din webbplats.

Hur man söker efter nyckelord?

Som framgår av exemplet är vissa av nyckelorden säsongsbundna. Det innebär att deras popularitet främst beror på månaden.

Hur tolkar man information om den genomsnittliga sökningen efter det här sökordet? Kan vi utifrån exemplet anta att om webbplatsen ligger på första plats i sökresultatet för frasen ”last minute tours” kommer den att få samma antal visningar per månad? Tyvärr inte, resultatet kan inte förutsägas exakt.

Vad påverkar nyckelordets konkurrenskraft?

Den sista och mycket viktiga faktorn vid val av nyckelord för positionering är deras konkurrenskraft. Det är upp till den kostnaden och varaktigheten för webbplatsens positionering för ett visst nyckelord. För att bedöma nyckelordens konkurrenskraft krävs specialkunskaper inom SEO och viss erfarenhet. Därför kommer jag bara att räkna upp de faktorer som påverkar nyckelordens konkurrenskraft:

• område – De mest konkurrenskraftiga nyckelorden är relaterade till de mest lönsamma affärsområdena. De ledande sektorerna är finans, bank och försäkring.
  • ett antal konkurrenter – ju fler webbplatser med liknande ämnen och företag som bedriver liknande verksamhet, desto svårare är det att uppnå ett bättre resultat än dina konkurrenters resultat.
  • SEO-optimering av konkurrenternas webbplatser – ju fler SEO-optimerade webbplatser som finns i sökresultaten för det relevanta sökordet, desto svårare blir det att ta plats för en annan ny webbplats.
  • .
  • antalet och kvaliteten på de länkar som leder till konkurrenternas webbplatser – ju fler kvalitetslänkar dina konkurrenter har, desto svårare är det att konkurrera med dem om en hög placering i sökresultaten.

Och sedan måste du lägga till de alternativ som sökmotorn erbjuder. Med Ubersuggest kommer denna process att utföras automatiskt.

4. Använd verktyget KeywordTool

Ett liknande verktyg är KeywordTool. Principen för dess funktion är mycket likartad, men antalet förslag med färdiga nyckelord är ännu större. KeywordTools gränssnitt är ganska intuitivt och lätt att använda:

I fältet (1) måste du skriva det grundläggande nyckelordet, utifrån vilket du vill generera förslag på andra nyckelord, och sedan klicka på knappen (2).

Här är resultaten i det här fallet:

5. Använd verktyget Google AdWords Keywords Planner

Ett annat verktyg som hjälper dig att välja rätt sökord för positionering är Google AdWords KeywordTool. För att använda det måste du logga in på ditt Google-konto och följa denna länk i din webbläsare. Du kan få en lista med förslag på nyckelord genom att välja alternativet ”Hitta nyckelord och annonsgrupp (Upptäck nya nyckelord)”.

–>

Skriv sedan i huvudnyckelordet i fältet (1), till exempel, som visas nedan – ”hundmat”, och klicka på (2) – Visa förslag (Få resultat).

Resultaten i fliken Nyckelordsförslag bör presenteras på följande sätt:

Hur analyserar man nyckelord med avseende på potentiell trafik?

Med en komplett lista över nyckelord som skapats med hjälp av de metoder som beskrivs ovan är det enda vi behöver göra för att kontrollera hur ofta ett nyckelord söks av användare av Googles sökningar. Det kan du göra med det ovan nämnda Google AdWords KeywordTool. Men den här gången ska du gå till sidan KeywordPlanner, välja alternativet ”Ladda ner nyckelordsidéer” och klistra in nyckelorden, vars antal i sökningar du vill kontrollera, i fältet nedan.

–>

Klicka sedan på ”spara”. Här är ett exempel på hur sökresultaten kommer att se ut:

Kolumnen ”Genomsnittliga månatliga sökningar” innehåller information om hur många gånger (i genomsnitt) ett nyckelord skrivs in av Internetanvändare i sökmotorn. Om du dessutom för muspekaren över ikonen till vänster om denna siffra får du en prognos för nästa år.

• .

Du känner redan till nyckelordstyperna och deras viktigaste egenskaper. Men hur hittar man dem? Det finns flera sätt:

Listan över de produkter och tjänster du erbjuder

Detta är det viktigaste och mest effektiva sättet att skapa en nyckelordslista för positionering. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg området för din verksamhet. Om företaget i vårt exempel erbjuder sina tjänster endast inom en specifik plats är det värt att lägga till stadens namn i sökorden, eftersom det är så att de flesta internetanvändare kommer att leta efter denna tjänst.

Här är några exempel på nyckelord som du kan välja beroende på din verksamhet:

Exempel 1: datorservice i Kalifornien:

• Reparation av bärbara datorer Kalifornien
  • Reparation av datorer Kalifornien
  • Rengöring av bärbara datorer Kalifornien

Exempel 2: Onlinebutik med tillbehör till Apple-produkter:

• iphone 6s fodral
  • iphone 10 batteri
  • iphone 4 laddare

Använd förslagen från Googles sökmotor

När du skriver i en vald fras brukar Google erbjuda några tips, så att användarna kan försöka hitta den information de är intresserade av med andra lämpliga fraser. Dessa tips finns på två ställen:

Under listan över sökresultat:

i fältet där vi skriver nyckelord:

–>
hur man söker efter nyckelord steg-för-steg-instruktion.

Dessa förslag är en bra vägledning inte bara för dem som letar efter information utan även för dem som vill välja nyckelord för positionering av webbplatsen. Tipsen innehåller fraser som liknar de du skrivit och som ofta används av Internetanvändare.

3. Använd Ubersuggest-verktyget

Ubersuggest är ett verktyg som fungerar på samma sätt som Googles sökmotorförslag. Baserat på ett nyckelord får du förslag på andra – liknande nyckelord som är värda att placera, eftersom Internetanvändare också söker efter dem.

Det är mycket enkelt att använda det här verktyget:

hur man söker efter nyckelord med ubersuggest.

I fältet (1) skriver du huvudnyckelordet, i fältet (2) väljer du English/United Kingdom eftersom vi är intresserade av engelska nyckelord som är populära i Storbritannien och klickar på Search. Här är exempel på resultat som erhållits för sökordet ”sightseeing trips”:

En liknande lista med nyckelord kan erhållas genom att skriva i tur och ordning i sökfältet

• Sightseeingresor A;
  • utflykter B;
  • utflykter C.

4. Använd verktyget KeywordTool

Här är resultaten i det här fallet:

5. Använd verktyget Google AdWords Keywords Planner

–>

Resultaten i fliken Nyckelordsförslag bör presenteras på följande sätt:

Hur analyserar man nyckelord med avseende på potentiell trafik?

Senaste från Blog