Hur tjänar man pengar på Instagram år 2023?

17 min läst

Du kanske frågar dig själv: ”Hur kan man tjäna pengar på Instagram? Kan jag göra det själv?” Och svaret är, ”Absolut. Ja. 100 %, även med 10 000 följare och mindre.” Ta bara en titt på några intressanta potentialer på Instagram:

Hur många Instagram-följare behöver du för att tjäna pengar på ditt Instagram-konto?

Det korta svaret är ”inte så många som du tror.”

Det rapporteras att influencers med 50K till 250K följare ger en 30 % bättre ROI per spenderad dollar än makro-influencers, och 20 % bättre än influencers med 1+ miljoner följare.

En nybörjare kan till exempel börja med 25-50 dollar per inlägg och Instagramkonton med 30-80 000 följare kan ta ut hundratals dollar per inlägg.

Håll i minnet att antalet följare ökar betydligt efter att du har fått en blå bricka på Instagram. Ett blått märke ger ditt konto mer trovärdighet och ökar som standard priset per sponsrat inlägg. Ett av de nödvändiga villkoren för att få denna badge är publikationer om dig på stora populära nyhetsplattformar. Som ett bonustips kan du kolla in PRNEWS.ios tjänst som hjälper dig att bli verifierad snabbare.

Hur man blir verifierad på Instagram
Läs mer: Hur man blir verifierad på Instagram

Så kan du tjäna pengar på Instagram?

Absolut!

Låt oss räkna – för att starta ditt företag med Instagram bland 1 miljard Instagramanvändare behöver du bara inspirera 0,001 % av användarna och få 10 000 prenumeranter. Du behöver inte vara en kändis och jag slår vad om att bland 1 miljard människor har du definitivt en idé om vad du ska utföra och hur du lockar 10k följare. Så länge du har några fina och kreativa bilder att använda kan du väcka uppmärksamhet hos Instagrams användare.

Hur mycket ska jag ta betalt för ett annonsinlägg?

I vanliga fall ansvarar en influencer för att skapa innehåll – Instagram-annonser, ett inlägg, en video eller en berättelse.

Hur mycket ska jag ta betalt för ett annonsinlägg?

Håll därför i åtanke när du förhandlar att du inte bara erbjuder innehåll utan också tillgång till din publik – en potentiellt stor räckvidd på en av de mest populära sociala plattformarna som finns. Se till att du bytt till ett företagskonto, ta skärmdumpar av din Instagram-analysrapport och börja förhandla.

Det finns inga fasta regler, men i allmänhet är marknadsförare villiga att betala 1 cent per följare:

0,01 x 5 000=50 dollar per inlägg

Integritetsgraden är guld

Och även om antalet följare du måste ha kan variera från 1 000 till 1 miljon för att tjäna pengar på Instagram, så finns det en konstant sak som är hög engagemangsfrekvens.

Later uppger att engagemangsfrekvenser mellan 2-3 procent är genomsnittliga och frekvenser mellan 4-6 procent anses vara höga. När ER (engagement rate) på ditt konto är hög, berättar det för företag att dina följare ser och hör vad du publicerar och att du är en stor auktoritet. Marknadsförare kommer att samarbeta med dig eftersom det i sin tur kommer att resultera i att dina följare köper.

Nu kanske du tänker: Nu tänker du kanske: ”Okej, jag förstår att det är möjligt, men hur ska jag börja?”

Det är dags att välja en affärsmodell.

Hur man tjänar pengar på Instagram?

Avhängigt av din idé om Instagram-innehåll, din publik och ditt engagemang kan du tjäna pengar på Instagram på följande sätt:

• Arbeta med varumärken för sponsrade inlägg
  • Var en affiliate
  • Öppna en egen webbutik

Den största fördelen är att om du väljer en affärsmodell ska du inte vägra en annan. Så låt oss börja med det vanligaste tillvägagångssättet för att tjäna pengar på ett Instagramkonto: att samarbeta med varumärken som influencer och publicera sponsorinlägg

Bliva en influencer och arbeta med varumärken på sponsrade inlägg

En influencer är en Instagrammer som har ett starkt rykte och auktoritet online genom att göra och dela fantastiska saker online. Många företag kan helt enkelt inte hitta något annat sätt att bli hörda av publiken, så de samarbetar med influencers om sponsrade inlägg.

Detta är den mest populära och lättillgängliga taktiken för att tjäna pengar med Instagram. Du behöver ha en stor följarskara på cirka 5 000 följare och en hög engagemangshastighet. Och om du uppfyller dessa kriterier, så kommer här ett flöde av hur det fungerar att tjäna pengar:

1. Du skapar det visuella materialet för ett sponsrat Instagram-inlägg (video, foto)
  2. Du inkluderar en överenskommen text, hashtags, omnämnanden eller en länk för att marknadsföra en produkt
  3. Du delar den med din publik
  4. Du får dina pengar

Hur man hittar varumärken att arbeta med

Vi är populära och har stora chanser att företag hittar oss. Men du kan också hitta varumärken att samarbeta med som har lämpliga produkter för ditt konto, så att dina prenumeranter inte känner att dina förslag är falska.

Marknadsplatser för influencer marketing för att tjäna pengar på Instagram:

• Fohr. I den här plattformen kan du koppla ihop alla dina sociala plattformar för att skapa ett ”kort” för influencers som visar din statistik och som är intressant för ett partnerskap. Du kan också ansöka till varumärken och lägga fram ditt erbjudande.
  • Grapevine. Om du har 5 000 eller mer kan du ansöka på Grapevines marknadsplats för att samarbeta med stora varumärken.
  • indaHash. Varumärken lägger ut kampanjer som du kan delta i. Lägg upp en bild med några hashtaggar på Instagram och få din betalning. Men det finns ett villkor för att ha 700 engagerade följare för att få tillgång.
  • Tribe. Den finns som en iOS/Android-app och fungerar som en brygga mellan talangagenter och influencers. Du kan hitta lämpliga varumärken och tagga ett varumärke för att tjäna pengar för ditt inlägg.
  • Hyprbrands. De är en av världens största plattformar för upptäckt av influencers. Deras USP är verktygen för social analys i realtid.

Som ett bonustips ska du vara försiktig så att du inte förlorar dina följares förtroende på grund av de sponsrade inläggen. Det är viktigt att använda en Instagram-hashtag som talar om att det är ett sponsrat inlägg (något enkelt som #sponsored eller #ad).

Bli affiliate och tjäna pengar på att sälja produkter och tjänster

En affiliate skiljer sig från en influencer genom att en affiliate arbetar för att sälja för partnervarumärket mot en avgift eller provision. Influencern å andra sidan strävar mest efter att nå en publik och öka medvetenheten. Affiliates tjänar pengar med en särskild länk eller en promokod för att veta hur mycket du har sålt från dina inlägg.

Det finns många plattformar med affiliateprogram, eller så kan du utforska populära marknadsplatser som:

• ClickBank. En affiliateplattform som är öppen för alla. Varje nybörjare kan börja från denna plattform.
  • RewardStyle. Ett nätverk för influencers inom mode och livsstil som erbjuder 20 % provision.
  • Amazon Associates. En populär tjänst där du kan tjäna upp till 10 % i provision.
  • ShareASale. Detta är ett annat populärt nätverk för affiliate-marknadsföring med produkter i 40 olika kategorier. Att registrera sig är en enkel process i fem steg. ShareASale föreslår att du skapar anpassade länkar för att hålla koll på dina produktannonser i sociala medier.
  • Peerfly – Det är ett affiliatenätverk med ett specialbyggt system som bygger på betalning per åtgärd.

Affiliate marketing is faktiskt en väletablerad marknadsföringsmodell. Du delar med dig av din recension och rekommenderar dina favoritkrämer, eller mascara, eller klädmärke, och ger antingen en länk för att köpa denna produkt, eller annars en promokod med en liten rabatt. Både länken och promokoderna är individuella och unika, så marknadsförarna kan spåra försäljningen från ditt konto. Därför kan du tjäna en avgift eller en procentandel för varje försäljning.

Marknadsför din egen webbutik

Den tredje strategin för att tjäna pengar på Instagram går utöver marknadsföring och är faktiskt riktig e-handel.

Istället för att använda ditt personliga varumärke för att sälja andras produkter, sälj dina egna, eller sälj dropshippingprodukter. Om du redan har en nätbutik är det viktigt att skapa en sida på Instagram för att få en marknadsföringsstrategi.

Här är ett flöde för denna marknadsföringsmodell:

1. Öppna en webbutik (t.ex. gör din klädverksamhet på Zazzle, sälj produkter på Shopify eller på Etsy, eller båda med Shopify Etsy syncing tool)
  2. Starta en Instagram-sida som är skapad runt ditt intresse
  3. Föreställ dina produkter på ditt Instagram-konto
  4. Tjäna pengar

Du kan också sälja inte bara produkter utan även digitala produkter. Här är några exempel:

Packa din kunskap i en digital produkt och sälj den till din Instagram-publik

På grund av COVID-19 och karantän har digitala produkter blivit e-handelns framtid, så det finns många anledningar att skapa elektroniska produkter nuförtiden.

Packa din kunskap i en digital produkt och sälj den till din Instagram-publik

Typer av digitala produkter att marknadsföra och sälja:

• E-böcker (recept, guider, hur man gör)
  • Printables (digital konst, mönster, inbjudningar)
  • Fotografi (lagerbilder, mockup-bilder)
  • Video (lektioner, stockfilmer, cinemagraphs)
  • Ljud (musik, podcasts, ljudböcker)
  • Programvara (spelmods, förinställningar, appar)

Det finns många sätt att skapa egna digitala produkter och sälja dem med ditt Instagramkonto. Gör en brainstorm för att hitta det bästa för dig, men för en början kolla in dessa:

Hur man tjänar pengar på instagram? Främja ditt Airbnb på Instagram

Du kan öka din Airbnb-verksamhet med en stark position på Instagram. Människor kan vara rädda för tanken på att gå in i en främlings hus, men du kan visa dem alla fördelar med din lägenhet, lägga upp recensioner från andra turister och övertala dem att bli dina gäster.

Promote your Airbnb on Instagram

Ditt mål som instagrammare är att öka antalet följare och din engagemangsfrekvens. Om du lyckas nå båda parametrarna till toppnivåer har du möjlighet att tjäna stora pengar genom ditt Instagramkonto och ditt upptagna schema i din lägenhet.

Som idéer till inlägg kan du:

1. Ge resenärerna en virtuell rundtur.
  2. Posta bilder av tidigare gäster med deras vittnesmål.
  3. Förmedla särskilda rabatterade priser vid speciella tillfällen.
  4. Skynda annonser för din målgrupp
  5. .

Resor och bygg upp en konsultverksamhet kring det:

Det är en spännande affärsmodell eftersom du hjälper människor att planera sina drömresor och får betalt för dem. Genom att resa och dela dina upplevelser visuellt på Instagram kan du:

• Sälja reseguider och resplaner
  • Sälj användbara varor för resor
  • Skapa konsulttjänster
  • Göra webbinarier om hur man köper billiga flygbiljetter etc.
  • Onlinekurser, masterclasses, vykort, betalda guider är ett utmärkt sätt att tjäna passiva inkomster medan du reser.
Resa och bygg upp en konsultverksamhet kring det

Är ditt Instagram-konto redo för verifiering?

Ladda ner vår kostnadsfria checklista för verifiering

Senaste från Blog