Hur man blir en Instagram-influencer år 2023

3 min läst

Hur blir man en Instagram-influencer? Varumärken spenderar miljontals kronor på influencer marketing nuförtiden. Vare sig det handlar om en reklamturné till exotiska länder eller att ta betalt för ett sponsrat Instagram-inlägg har ett populärt Instagram-konto blivit ett lukrativt sätt att vara sin egen chef och tjäna pengar på nätet.

Och vad som uppmuntrar mer är att du inte behöver hundratusentals följare för att lyckas som Instagram-influencer år 2023 eftersom varumärken investerar mer i mikro-influencers.

Om det är din dröm att bli en Instagram-influencer och få betalt för att lägga upp bilder på Instagram så läser du ett användbart inlägg. Det här är din ultimata guide för hur du blir känd med Instagram influencer marketing. Här hittar du steg-för-steg-instruktioner och några tips om hur man blir en influencer och hur man arbetar med varumärken.

Var en Instagram-influencer tips #1: Välj en nisch

Alla Instagram-influencers bör börja med att välja sin nisch. Om du inte vet vad ”nisch” betyder är det en marknadsföringsterm som används för att beskriva ett segment av marknaden.

Men att identifiera ett specifikt ämne att skriva om kan vara riktigt svårt. Vi är alla mångfacetterade och har många intressen, så det kan vara konstigt att bara skriva om sport, mode eller mat till exempel.

För att hitta din nisch ställ dig själv följande frågor:

• Vad brinner jag mest för?
  • Vad är jag mest kunnig om?
  • Vilka inlägg skulle jag gärna kunna skapa om i ett år helt gratis?

Många instagrammare väljer ämnet ”livsstil”, men senare fokuserar de nästan alla på andra områden i sina liv där de ser ett större engagemang hos sin publik. Några av de mest framgångsrika influencers har mycket specifika ämnen. Det finns till exempel konton som ägnar sig åt dekorerade skägg (@willitbeard) eller åt att kombinera udda foton (@combophoto).

När du väl har valt din övergripande nisch måste du begränsa 3-4 innehållsspelare för att få mer klarhet i vilken typ av innehåll du ska lägga upp på din Instagram. Detta är mer specifika ämnen som kan komplettera din huvudnisch.

@lisahomsy – den här vackra kvinnan positionerar sig som resebloggare. Men hennes bilder visar hennes klädstil och kropp i god form, så marknadsförare kan erbjuda henne ett brett utbud av produkter att marknadsföra.

Visa detta inlägg på Instagram

Ett inlägg delat av Lisa Homsy (@lisahomsy)

Bli en Instagram-influencer tips #2: Skaffa ett Instagram-företagskonto

Om du byter till ett företagskonto kan du låsa upp ytterligare funktioner som du behöver för att lyckas, till exempel Instagram Analytics. Analytics hjälper dig att se vad som fungerar och inte fungerar för att förbättra framtida innehåll och dela statistik med varumärken.

Med företagskonton kan du lägga till Call-to-Action-knappar så att användarna kan öppna en länk, läsa en artikel, boka ett möte osv. Marknadsförare älskar också den här funktionen eftersom den ökar konverteringen från dina inlägg.

Du kan ändra din profil under Inställningar -> Konto -> Byt till företagskonto.

Bli en Instagram-influencer Tips #3: Skriv en effektiv Instagram-bio

Beskrivningen av din Instagram bio är en av de viktigaste sakerna om ditt konto. I namnet raw använder du de bästa riktade nyckelorden som beskriver ditt konto bäst.

Hur man blir en Instagram-influencer år 2022.

Gör det kristallklart vad din sida handlar om och vilken typ av produkter som skulle vara lämpliga att annonsera. Om du inte har ett fokus kommer varumärken inte att kontakta dig och användarna kommer att bli förvirrade över vad de kan hitta på din sida.

Några tips för att skriva den perfekta Instagram-bio:

• berätta vem du är och vad du gör
  • visar din personlighet
  • Inkludera en uppmaning till handling

Använd Linktree-tjänsten för att vara värd på Instagram bio för alla dina sociala konton. Det är väldigt enkelt att använda den, registrera dig bara för ett gratis konto och lägg in dina länkar i verktyget.

Hur man blir en Instagram-influencer Tips #4: Bli ett verifierat konto

Ett verifierat konto är ett konto som officiellt bekräftats av Instagramarbetare som en autentisk sida för företaget, personen eller varumärket. Det lilla blå krysset som du ser bredvid vissa namn på Instagram visar att profilen är verifierad och tillhör rätt person.

Du kan också hitta dig själv varumärken att samarbeta med. Här är några marknadsplatser där du kan hitta varumärken för dina sponsrade inlägg på Instagram:

Tip #13: Begränsa sponsrat innehåll

Sponsrade inlägg är ett bra sätt att bygga upp varumärkespartnerskap och tjäna pengar. Alla influencers arbetar för att uppnå samarbete med företag och tar betalt för inläggen, men sälj inte ut.

Håll i minnet att om du överdriver med sponsrade inlägg kan det döda ditt personliga varumärke innan du har haft en chans att lyfta, eftersom:

1. Publiken gillar inte att bli såld för mycket. Det kan hända att du får se ett betydande antal abonnenter som inte följs.
  2. Om ett konto kommer att handla med alla märken och alla märken, visar det återigen att det inte finns någon tanke bakom kontot utöver ”betala mig!”
  3. .
  4. Instagrams algoritmer väljer och visar naturliga, organiska inlägg först. Om du vill ha en riktigt populär sida ska du se till att ha meningsfulla interaktioner på kontot med både personligheter och varumärken.

Stärk de produkter och tjänster som du verkligen gillar och tror på och som du tror att din publik skulle ha nytta av. Genom att ha en standard som du håller dig till kommer du inte bara att göra det mer attraktivt för varumärken, du bygger samtidigt en stark och autentisk närvaro.

Tip #14: Låt inte hatare få dig nedstämd

Tyvärr är mobbning, trakasserier och allmänt ”vilket dumt foto” vanligt på Instagram, liksom på alla sociala medieplattformar. Så låt inte dessa dåliga vibbar förändra ditt humör och påverka ditt innehåll.

Håll dock i minnet att varje arg kommentar inte nödvändigtvis innebär hat. Ibland kanske folk inte hatar dig – de önskar att de hade det du gör. Använd deras negativa energi som en bevispunkt för din rätta strategi i dina prestationer. Fortsätt att göra ditt fantastiska jobb och strunta i det.

Är ditt Instagramkonto redo för verifiering?

Ladda ner vår kostnadsfria checklista för verifiering

Senaste från Blog