Hur du kan hjälpa ukrainska medier

7 min läst
Hur du kan hjälpa ukrainska medier

Varje bidrag, hur stort eller litet det än är, ger kraft åt den demokratiska journalistiken och upprätthåller dess framtid.

I nästan tre veckor nu kämpar Ukraina mot de ryska trupperna. Den ryska invasionen har tvingat miljontals människor att flytta från sina hem och tusentals har dödats i detta krig. När Putins armé fortsätter att röra sig framåt mot ukrainskt territorium är en sak klar: Ukraina och dess folk står inför en enorm, omedelbar fara, och de behöver all hjälp de kan få.

Samman med den enorma mänskliga förlusten kan vi alla vara överens om att pressfrihet också är en viktig standard för varje demokratiskt oberoende land. Särskilt i detta krig, när ett av Rysslands viktigaste vapen är att sprida fusk och propaganda.

Särskilt ukrainska medier har varit utsatta för attacker från Ryssland i cirka 8 år. Ryska ansträngningar riktades mot att sprida desinformation som syftade till att destabilisera Ukraina och implementera idén om nazismens existens i Ukraina till den internationella publiken. Nu när ryska trupper fysiskt har attackerat landet känner sig många ukrainska reportrar osäkra och tenderar att fly landet, vilket kan lämna ett vakuum där värdefull journalistik en gång fanns.

Av dessa skäl, och eftersom Ryssland är aktivt i informationskriget, är det viktigare nu än någonsin att stödja hederlig ukrainsk journalistik. Du kanske tror att du inte kan hjälpa till i stunder som dessa – men sanningen är att vi och alla ukrainare kan. Även om ingenting kan jämföras med ukrainarnas mod, riskerar journalisterna där också sina liv, för att sända och täcka de historier som världen behöver veta. Det här inlägget är avsett att hjälpa medierna att omlokalisera sig, inrätta kontor och fortsätta sin verksamhet från säkrare platser eller överlevande ukrainska städer.

Här är några steg som du kan ta för att hjälpa ukrainska medier att fortsätta med oberoende rapportering och nyheter från första linjen när ryska medier och olika alternativa ”nyhetssajter” som främst sponsras av Ryssland sprider propaganda och falska nyheter:

Köp reklam i ukrainska medier

Stötta ukrainska medier genom att köpa reklam via PRNEWS.IO. Marknadsplatsen beslutade att avbryta avgifterna för alla medier som ägs av ukrainska utgivare

1. Välj medier du vill stödja från 5100 nyhetssajter som ägs av ukrainska utgivare. Du kan stödja nationella, fackliga eller lokala medier från kämpande regioner.
  2. Betalar priset för placering på ett bekvämt sätt.
  3. Tillägger texten ”För att stödja din media” i området för rubrik och fulltext och klickar på skicka.
  4. Medierna kommer att få pengarna på kortast möjliga tid.

Rysslands invasion av Ukraina har praktiskt taget lamslagit den ukrainska ekonomin. Lokala företag har avbrutit reklamkontrakt med nyhetsmedier, medan reportrar ständigt utsätter sina liv för livsfara när de arbetar med nyheter från frontlinjen. I dag är PRNEWS.IO den enda plattform genom vilken ukrainska medier kan ta emot betalningar från utlandet.

säger Alexander Storozhuk, styrelseledamot i PRNEWS.IO.

Initiativet från Kersti Kaljulaid, Estlands tidigare president

President Kaljulaid Foundation uppmanar alla att stödja ukrainska mediekanaler.

Steg-för-steg-instruktion för hur man gör det:

1. Gör en överföring till kontot för President Kaljulaid Foundation MTÜ: EE667700771006842520 (SWIFT: LHVBEE22)
  2. Anteckna ”For Ukrainian independent media” i rutan för överföringsuppgifter.

Allt som samlas in på detta sätt kommer att överföras till oberoende medier i Ukraina.

Support Media for Creators

I deras mediekoncern ingår två andra medier – ITC.ua, en publikation om teknik, och Highload, en nyhetswebbplats för utvecklare.

Teamet har en vacker dröm: att inspirera ukrainare att tro på sig själva, att göra mer och att göra Ukraina till ett välmående land. För att stödja dem följer du den här länken.

GoFundMe-kampanj: Hjälp Ukrainska medier fortsätter att vara igång!

Denna kampanj genomförs av ett konsortium bestående av The Fix, Are We Europe, Jnomics och Media Development Foundation, samt flera mediepartners från hela Europa.

De samarbetar med en växande lista av ukrainska förlag, däribland Ukrainska Pravda, Zaborona, Detector Media och andra. Stödet kommer i första hand att fördelas utifrån hur brådskande behoven är, och därefter fördelas proportionellt. För att hjälpa dem följer du denna länk.

Ställ din arbetsplats till förfogande för ukrainska journalister

Ställ din arbetsplats till förfogande för ukrainska kollegor som tvingas bevaka händelser när de befinner sig utanför landet.

I dag tvingas många ukrainska journalister lämna sitt land. Men de fortsätter att arbeta från tillfälliga skyddsrum eller flyktingboenden.

Öppna era redaktionslokaler för ukrainska journalister. Det är också ett sätt för mediearbetare att hjälpa ukrainare.

Här är vad du kan göra för att hjälpa människor i Ukraina just nu

Vänligen, kolla vår artikel med en lista över välgörenhetsorganisationer, verifierade donationssajter och initiativ som har bildats för att samla in materiell, ekonomisk eller frivillig hjälp.

In pictures: Ryska trupper rycker fram mot Kiev | Reuters.com

Varje bidrag, oavsett hur stort eller litet det är, ger kraft åt den demokratiska journalistiken och upprätthåller dess framtid.

Senaste från Blog