E-postmarknadsföring 101: Konsten att få det att fungera för ditt företag

15 min läst
E-postmarknadsföring 101: Konsten att få det att fungera för ditt företag

Vi vill alla bli stora och stanna om inte i toppen så åtminstone så nära de främsta aktörerna på marknaden som möjligt. De företag som hoppar över e-postmarknadsföring förlorar omedelbara resultat i form av webbtrafik och försäljning.

2025 är närmare än du tror, med 4,59 miljarder användare som kommer att dra nytta av digital offentlighet enligt prognoserna. Och vad betyder den siffran för dig? Hälften av världens befolkning. Och ditt företag kan nå ut till den.

En till punkt som talar för e-marknadsföring – ingen kan ta den ifrån dig. Saker och ting händer, och en dag vaknar du upp och vet att ditt konto i sociala medier är blockerat, förbjudet eller raderat. Det är ett välkänt faktum att plattformar för sociala medier utvecklas och ändrar sina algoritmer regelbundet. Med e-marknadsföring fortsätter du att nå ut till din publik oavsett vad som händer.

En större webmaillista är det enklaste sättet att lyckas med din digitala marknadsföringsresa. Att bygga en sådan kan dock ta tid. Men det är också bevisat att det leder till försäljning om det görs rätt.

Om du kämpar för att bygga en massiv lista så är du på rätt plats.

Är e-postmarknadsföring fortfarande relevant? [Gratis webinar från PRNEWS.IO]

De bästa marknadsföringsstrategierna för e-post

Skapa en marknadsföringsplan

När du dyker ner i grunderna för marknadsföring vet du att allt börjar med rätt plan. Om du har en sådan får du en bättre uppfattning om vilka problem du måste ta itu med, vem som är din målgrupp och vilket innehåll du bör skapa. Rätt målgrupp med rätt budskap vid rätt tidpunkt är verkligheten. Och det bästa är att det inte kräver tekniska färdigheter eller någon nördig utbildning.

Varken du behöver talang, kapital eller tur. Den enda färdighet du saknar för att lyckas är att veta hur du ska locka människor till ditt företag.

Detektera din målgrupp

Det är spännande att se ett språng i trafiken på din företagswebbplats. Men om målgruppen inte kommer till den har du misslyckats. Igen. Din tid är bortkastad.

Så, vad är hemligheten? Försök att tänka lite som en knarklangare. Ge dem en anledning.

Gör det rätt och ge dem lite av det de vill ha. När de väl är inne, visa dem att du har mer av det som är bra för dem.

Vill du ha en ny kund i morgon? Gör då marknadsundersökningar. Det steget kan du inte hoppa över på något sätt. Annars kommer du att ångra det rejält.

Källor för registrering

Att ha ett formulär för anmälan till ett nyhetsbrev på din företagswebbplats är ett utmärkt sätt att samla in en besökares elektroniska adress. Men det finns ett knep.

I dag försöker varje seriös marknadsförare bygga upp en webmail lista. Det gör att användarna inte är så entusiastiska över att ge sin adress nästa gång. En bra anledning till varför de ska ge den till dig hjälper. Chansen är stor att du har det. Att erbjuda en lead magnet kommer att göra underverk för ditt företag. Oavsett om det är incitament, mutor för att anmäla sig eller gratifikationer, så hjälper allt detta.

Segment och grupper

Att få fram adresserna till dina potentiella kunder är dock halva slaget. Att ha en massiv lista är bra, men en lista som är skräddarsydd för specifika idéer är mycket bättre.

Om du inte har gjort det tidigare måste du veta hur du kan segmentera din publik. Ålder, beteende, intresse eller plats kan vara vilken segmenteringstyp som helst som passar dina mål. Det bästa sättet att hantera övergivna varukorgar är att segmentera dina prenumeranter till listan och nå ut till dem med ett e-postmeddelande som ger en rabatt på varor i varukorgen.

Vissa dig fram och se vad som fungerar bäst för dig. Det kommer att ta dagar, men med tanke på att 77 % av avkastningen på e-postmarknadsföring kom från segmenterade, riktade och utlösta kampanjer, är det värt att göra.

Beslut vad du ska skriva

Innehållet är kungligt så länge det ger ett mervärde. Dela med dig av en historia, ge insikt eller kunskap eller visa en process så att det hjälper dina potentiella kunder. Det måste tala till deras behov och intressen.

Finn ut vad som motiverar människor att köpa din produkt. Vad hindrar dem från att köpa den?

Det bästa sättet att göra det är genom djupintervjuer, övervakning av forum eller korrespondens på sociala medier. Även ett tips kan hjälpa huvudbudskapet.

Med alla kaotiska anteckningar du får hjälper det att sortera. När du har en god förståelse för din målgrupp kan du använda detta för att skapa innehåll som de hugger efter.

Skapa ett schema

Alla framgångsrika e-marknadsföringskampanjer börjar med ett schema. Att skriva det bästa nyhetsbrevet är hälften av ett riktigt jobb. Den andra delen är att veta när man ska skicka det.

I genomsnitt skickar marknadsförare ett till två e-brev varje vecka. I vissa fall kan det vara fler. Så när du väl vet vilken typ av e-postmeddelanden du behöver leverera kan du låta automatiseringen arbeta för dig. Gör ett schema. Det kommer att hjälpa dig att skicka e-brev vid rätt tidpunkt, oavsett tidszoner.

Du kan skriva nyhetsbrev när det passar dig bäst och schemalägga dem så att de kan skickas senare. Håll din kalender ständigt uppdaterad.

Oavsett vilken programvara du använder finns det några viktiga punkter att ta med i din kalender.

• Kampanjnamn (veckovis/ny produkt/reklam etc)
  • Ägare
  • Status (planerad/planerad/skickad)
  • Subjektrad
  • Sändningstid
  • Målgrupp (alla prenumeranter/existerande kunder/kvinna/VIP)

Utforma din e-post

Att få en snygg digital post ökar användarnas engagemang. Sätt ditt företag på framgång, precis som populära varumärken gör. Välj fördesignade mallar och vinn tid. Med den ändrar du designelement genom att helt enkelt dra och släppa.

Bästa metoder är inbyggda, så ditt e-nyhetsbrev är automatiskt responsivt och optimerat för prestanda. Naturligtvis kan du dyka ner i frågan om designtrender och varför de spelar roll. Det kommer aldrig att skada dig. Men om du kan spara timmar, kommer du inte att göra det?

Testa din e-post

Sänd varje gång den mest förfinade versionen av din digitala kampanj. A/B-testning ökar öppnings- och konverteringsgraden för ditt e-postmeddelande. Dessutom finns det några andra mätvärden som inte bör ignoreras, till exempel:

• Leveransbarhet och leveranshastighet
  • IP rykte
  • Konverteringsgrad och ROI
  • Avtalsfrekvens för prenumeranter

Testa dina e-nyhetsbrev innan du skickar dem i stor skala. Använd också dubbla opt-ins eller kontrollera databaser för skräppost – allt detta kan ge dig en fördel när det gäller att undvika hårda avvisningar.

Oavsett vilket verktyg för mätvärden du använder bör resultaten se ut som en enkel instrumentpanel.

Testa i olika e-postklienter

Webmails ser olika ut i olika e-postklienter. Det som ser bra ut i Outlook kanske inte ser likadant ut i Yahoo och vice versa.

Och även om den mest populära klienten i världen är Apple Mail, som 57,2 % av alla e-postanvändare väljer, är det ändå smart att testa nyhetsbrevet för andra klienter.

Sänd testmejl till vänner och arbetskamrater

Testa e-brev på dina kollegor och vänner. En ny uppsättning ögon kan visa några punkter som du har missat. Det är också användbart att testa din grammatik eller formatera vissa frågor som bör lyftas fram.

För att göra testning till en del av din rutin för e-brev kan du fånga upp misstag innan de uppstår.

Automation av marknadsföring

Om du tar studier på allvar måste du veta att över 70 procent av framgångsrika företag använder sig av marketing automation. Så om du fortfarande gör det manuellt är 2023 året då du måste göra förändringar.

Tänk på det på det sättet. Nyhetsbrevsautomatiseringens sätt att ställa in det och glömma det gör att dina kampanjer kan köras i farten. Utan din ständiga uppmärksamhet. Du behöver bara göra den första installationen, och sedan körs de dygnet runt.

Spara timmar på tråkiga uppgifter. Inför nya prenumeranter utan att manuellt skicka e-postmeddelanden varje gång någon registrerar sig. Låt de smarta verktygen göra allt åt dig.

Många varumärken använder det för att förbättra marknadsföringen av e-postmeddelanden i uppgifter som:

• Skapa starkt segmenterade listor
  • Bygga nyhetsbrev med stort engagemang
  • Driva framgångsrika kampanjer
  • Föra kunderna vidare till en försäljningstratt
  • Optimera effektiviteten hos meddelanden i nyhetsbrev
  • Öka antalet transaktioner

Det gäller alltså att ställa in det och glömma det, eller hur?

Mät din prestation

Om du inte mäter det, hur vet du då att du har lyckats?

Från det ögonblick då din kampanj med elektroniska brev är igång kan den kosta dig stora pengar. Om du inte övervakar dess resultat. Alltid.

Hur vet du vad du behöver förbättra? Håll ett öga på viktiga mätvärden så får du mest avkastning på dina digitala nyhetsbrev.

Här är några KPI:er för e-postmarknadsföring som du inte kan ignorera:

• Anmälningsfrekvens (genomsnittet är 1,95 %)
  • Oppen ränta (varierar beroende på bransch)
  • Klickfrekvens (varierar mellan 1,27% och 4,29%)
  • Konverteringsgrad
  • Inkomster under hela livstiden per abonnent
  • Leveransfrekvens
  • Bounce rate (2 % eller mindre)
  • Avregistreringsfrekvens (0,5 % anses vara bra)

Redo att bli smart med e-postmarknadsföring?

Där har du det: grunderna för e-postmarknadsföring är en fråga att diskutera. Det finns så många punkter att ta hänsyn till att det kan kännas lite överväldigande. Den goda nyheten är att digitala marknadsföringskampanjer kan löpa smidigt och på dina villkor. Det är värt att göra hantverksinsatser för att se lyftande resultat.

Nästa sak på din att-göra-lista? Vad ska du göra åt det?

Senaste från Blog