30 bästa Crowdfunding-webbplatser för att samla in pengar 2023 + Gratis PDF

11 min läst

Crowdfunding är ett sätt att samla in pengar från ett stort antal människor. Stora grupper av människor samlar ihop små individuella investeringar för att tillhandahålla det kapital som behövs för att få igång ett företag eller projekt. Enskilda personer, välgörenhetsorganisationer eller företag kan skapa en kampanj för specifika ändamål och alla kan bidra.

Det är självklart. Crowd betyder vilken människa som helst, och funding betyder att man får pengar för att finansiera sitt eget projekt. Så crowdfunding är i princip att få pengar till dina projekt från folkmassan.

I varje crowdfundingplattform måste du skapa en kampanj, och människor eller investerare kan göra en donation eller investering i din kampanj. Varje plattform har samma flöde, men det är bara kategorin och branschen som skiljer sig åt för att samla in pengar.

Det finns olika webbplatser tillgängliga för att starta en kampanj som Kickstarter, GoFundMe. I det här inlägget har vi presenterat de mest populära plattformarna för insamling av pengar.

P.s. Se till att ditt projekt inte suger!

30 Crowdfunding Sites Free PDF

Ladda ner den här gratis PDF-filen med en stor lista över crowdfundingplattformar (30 webbplatser). Och kolla in vår detaljerade guide om hur du promoverar din crowdfundingkampanj.

Bästa Crowdfunding-plattformar 2023 Översikt

Indiegogo

Indiegogo erbjuder olika finansieringsalternativ som flexibel finansiering, vilket innebär att även om du inte når ditt finansieringsmål har du tillgång till pengarna. Du kan också förhandla fram avtal med Indiegogo och be om vissa saker, t.ex. presenterade listningar etc.

Indiegogo tillhandahåller ingen tydlig statistik om vilka branscher som tenderar att klara sig bättre. Men enligt observationer från tredje part tenderar teknik- och hårdvaruprodukter att klara sig bättre. Tänk på SSD, hushållsapparater, utrustning för bärbara datorer, andra prylar och elcyklar. Indiegogos målgrupp är mer funktionsorienterad.

Indiegogo använder Stripe för betal- och kreditkort, men de accepterar även betalningar via Apple Pay och Google Pay (täckningen kan dock variera från land till land).

Indiegogo stöder Facebook Pixel, Google Ads och Google Analytics (UA). Så du kan definitivt sätta dina remarketingstrategier i arbete.

Pris: 5 % plattformsavgift med ytterligare 3-5 % tredjepartsavgift på insamlade medel.

webbplats: https://www.indiegogo.com

Målgrupp.  Bäst för  integration med Google och Meta

Kickstarter

På Kickstarter finns de mest framgångsrika projekt som finansierats fullt ut inom musik och film, brädspel, produktdesign, mode och reseutrustning. Kickstarter är en mer kreativ och designorienterad plattform.

Kickstarter tar emot löften från betal- och kreditkort via Stripe. De accepterar Visa, MasterCard eller American Express för amerikanska och internationella betalningar och Discover UnionPay och JCB-kort endast för amerikanska betalningar.

Kickstarter stöder Google Analytics (UA). Om du planerar att använda Facebook Pixel har du ingen tur. Det finns ingen direkt integration mellan plattformarna. Men det finns strategier och lösningar som byråer som Funderce använder.

Pris. 5 % plattformsavgift utöver 3-5 % behandlingsavgift per transaktion.

webbplats: https://www.kickstarter.com/

Målgrupp. Bäst för konstnärer och kreatörer

SeedInvest

SeedInvest är en ledande equity crowdfunding-plattform som effektiviserar riskkapital- och ängelinvesteringar. SeedInvest är en aktiebaserad crowdfunding-plattform som kopplar samman ackrediterade investerare med nystartade företag som söker finansiering

Pris. SeedInvest tar en del av de insamlade pengarna. Detta innebär en placeringsavgift på 5 % och en aktieavgift på 5 %.

Webbplats: https://www.seedinvest.com/

Målgrupp. Bäst för finansiering av nystartade företag

Patreon

Patreon är en plattform som gör det möjligt för fans eller ”mecenater” att betala skapare för deras arbete. … Med hjälp av Patreon kan dessa skapare skapa förmåner och nivåer för mecenater och erbjuda exklusivt innehåll och tillgång till deras arbete i utbyte mot finansiellt stöd. Som en pågående Kickstarter gör Patreon det möjligt för skapare att crowdfundas för sitt arbete.

Så här fungerar det:

1. Artister skapar en Patreon-sida och bjuder in sin publik att gå med.
  2. En enskild person kan bestämma om de vill uppmuntra konstnären, och ofta bestämma själva hur mycket de vill betala per månad. Det kan också vara per innehållsrelease. När de skickar pengar blir de ”beskyddare”
  3. .
  4. Artisten skapar originalinnehåll eller andra typer av förmåner för sina beskyddare. Dessa förmåner och detta innehåll är ibland beroende av hur mycket pengar som betalas ut. Ett exempel på en förmån kan vara att få en förhandsförsäljning av biljetter till artistens kommande spelningar.

Pris. Lite plan – 5 % plattformsavgift, Pro plan – 8 % plattformsavgift, Premium plan – 12 % avgift plus. Behandlingsavgifter på 2,9 % tillämpas också.

webbplats: https://www.patreon.com/

Målgrupp. Bäst för oberoende skapare på plattformar som YouTube

Crowd Supply

Crowd Supply är en crowdfundingplattform som fokuserar på projekt för utveckling av nya produkter. Plattformen stöder kampanjer, förhandsbeställningar (när en kampanj har finansierats framgångsrikt) och e-handelsförsäljning av färdiga, färdigtillverkade produkter

Pris. Standardplan – 5 % av bruttoförsäljningen, anpassad plan som ligger mellan 6-15 % av bruttoförsäljningen.

Webbplats. https://www.crowdsupply.com/

Målgrupp. Bäst för finansiering och försäljning av hårdvaruprojekt

Mightycause

Mightycause är en allt-i-ett-plattform för insamling av pengar för ideella organisationer, hantering av givare, marknadsföring, insamling av pengar från peer-to-peer med mera. Användarna kan samla in pengar för enskilda personer, välgörenhetsorganisationer, lag, evenemang med mera. Viktiga funktioner är bland annat medlemshantering, leaderboards, insamlingsmallar och hantering av återkommande donationer.

Pris: 1,2 % behandlingsavgift plus 29 cent per transaktion. 99 dollar per månad för ytterligare funktioner för marknadsföring och varumärkesbyggande.

webbplats: https://www.mightycause.com/

Målgrupp: Bäst för insamling av medel till ideella företag

Fundly

Fundly är ganska enkelt och okomplicerat att använda och är ett kraftfullt verktyg – dessutom finns det i molnet (så det kan nås var som helst). Det är väldigt enkelt att sätta upp en insamling och dela den med många människor. Det finns många användbara verktyg på webbplatsen och kundsupporten är riktigt bra.

Pris: 4,9 % plattformsavgift med 2,9 % kreditkortsavgift och 0,30 USD per transaktion.

webbplats: https://fundly.com/

TMålgrupp. Bäst för snabbt uttag av pengar

GoGetFunding

Go Get Funding är en webbplats för personlig insamling av pengar. Tjänsten tillåter alla typer av insamlare och har en känsla av crowdfunding genom medlemsprofilsidor, aktivitetsflöden och mycket mer. Betalning till insamlare sköts av PayPal.

Pris: 4 % plattformsavgift

Webbplats: https://gogetfunding.com/

Målgrupp: Bäst för globala insamlingar

Experiment

Experiment, som tidigare hette Microryza, är en amerikansk webbplats för crowdfunding av vetenskapsbaserade forskningsprojekt. Forskare kan lägga upp sina forskningsprojekt för att få bidrag

Pris. Plattformsavgift – 8 % av de insamlade pengarna, med 3-5 % bearbetningsavgifter.

webbplats. https://experiment.com/

Målgrupp. Bäst för att finansiera vetenskaplig forskning och upptäckter

StartEngine

StartEngine är en plattform för crowdfunding av aktier med över 250 000 investerare. De kan hjälpa ett nystartat företag att samla in upp till 5 miljoner i en Reg CF-kampanj och upp till 75 miljoner i en Reg A-kampanj.

Pris. 3,5 % transaktionsavgift

webbplats https://www.startengine.com/

Målgrupp. Bäst för investerare som vill investera pengar

CircleUp

CircleUp är en investeringsplattform som tillhandahåller kapital och resurser till innovativa konsumentvarumärken i ett tidigt skede med ett modernt, skalbart tillvägagångssätt för privata marknader.

Pris. Beror på finansieringsbehov

Webbplats: https://circleup.com/

Målgrupp. Bäst för aktiebaserad crowdfunding

Fundable

Fundable är en crowdfundingplattform som uteslutande fokuserar på att hjälpa entreprenörer och nystartade företag att hitta finansiering.

Pris: 179 dollar/månad för insamling av medel. Det belöningsbaserade programmet innebär en behandlingsavgift på 3,5 dollar med 0,30 dollar per transaktion ovanpå.

webbplats: http://www.fundable.com/

Målgrupp: Bäst för försäljning av produkter och varor

Senaste från Blog