De verborgen kosten van het inhuren van een PR-bureau in 2023

7 minuten gelezen

PR-kosten 2022. Wat de samenwerking met een PR-bureau doet werken, is niet anders dan wat een goed partnerschap doet werken: Het wederzijds begrip moet er zijn, ze moeten echt “snappen” wat je probeert te doen, en alleen omdat ze in staat zijn om succes te bewijzen in eerdere relaties betekent niet dat ze noodzakelijkerwijs de juiste zijn voor jou, en natuurlijk moet het binnen je budget passen.

Verborgen PR Kosten #1. Onervaren gedoe

Een bureau heeft zichzelf verkocht aan een klant (via de naam van de eigenaar, of via een aanbesteding), en het project is overgedragen aan een boekhouder – een student journalistiek die weinig ervaring heeft met PR.

Bij een markttarief van $12.000 per maand, wat vrij typisch is, bedienen ze je met ongeveer 20 uur per week, in totaal, van twee junior medewerkers, die ze ergens tussen $50.000 en $100.000 per jaar betalen.

Omdat veel PR-bureaus lijden onder het gebrek aan deskundigen en een groot verloop van personeel. Maar helaas betaalt de klant voor dergelijke “problemen”

Lees meer: Wat doet een PR-bureau?

Verborgen kosten #2. Wazige prijs voor diensten

De vertegenwoordiger van het PR-bureau vertelt u niet de exacte prijs van de dienst en probeert uw budget te achterhalen. Het is veel gemakkelijker om de prijs van publicaties, het schrijven van de persberichten, enzovoort onder de totale kosten op te tellen.

Verborgen kosten #3. Het verspreiden van de inhoud

Het volgende niveau van overbetaling voor PR-diensten is het gebruik van de persberichtdistributiebureaus. Voor het schrijven en versturen van uw artikelen en persberichten naar lijsten van journalisten die zij tegen betaling aanhouden. Vergoedingen kunnen verschillend kosten, afhankelijk van het aantal journalisten die u moet bereiken. Het professioneel schrijven van elk persbericht kan tussen de £50 en £200 of meer per persbericht kosten. Ook voor het verspreiden van de inhoud vragen PR-bureaus geld voor tijd, besteed aan outreach, extra tijd voor goedkeuring, een salaris van een PR-manager, enz. Terwijl publicaties veel sneller en goedkoper kunnen met de dienst PRNEWS.IO. Met onze dienst kunt u merkinhoud creëren en distribueren naar de relevante publicatie. Of u nu op zoek bent naar een manier om persberichten of artikelen naar geloofwaardige mediakanalen te sturen, met PRNews.io zit u goed.

Verborgen kosten #4. Onjuiste KPI’s

Uw overbetaling zit verborgen in de onjuiste metrics. PR-bureaus zeggen vaak “we hebben 30 artikelen gepubliceerd”, maar ze geven u niet (of u vraagt het niet) een lijst met publicaties, hoeveel verkeer, conversies en aankopen ze u hebben gebracht, enz.

De meeste PR-bedrijven kiezen voor uitvoerders, die meestal een vast bedrag per maand of kwartaal in rekening brengen voor een contractuele overeenkomst van minimaal 6 maanden. Meestal wordt vooraf betaald.

Het verzekert klanten van een bepaald niveau van dienstverlening gedurende de contractuele tijd en de basis voor het bepalen van de in de PR van een klant te steken tijd is een eenvoudige berekening: uurtarieven vermenigvuldigd met de geschatte tijd die nodig is om de overeengekomen diensten uit te voeren.

Soms zullen de werkuren voor een merk hoger uitvallen dan beloofd, maar dat weegt op tegen de tijden dat er minder te doen is rond het account. En in totaal zorgt het voor enige stabiliteit voor het PR bureau dat nu kan dienen voor lange termijn doelen en de dagelijkse activiteiten kan dekken. Maar het garandeert geen stabiele resultaten voor de klant. Dus overweeg de overeenkomst, gebaseerd op het bereiken van KPI’s en je zult in staat zijn om je uitgaven te beheersen of het contract te beëindigen. Deze methode heet payment-by-results.

Het bestaat meestal uit een basisvergoeding plus een succesvergoeding. De laatste wordt in rekening gebracht voor zeker verkregen media-aandacht door de PR-inspanningen, ook wel pay-per-placement genoemd. Dit is de optie die het meest aantrekkelijk is voor klanten die sceptisch staan tegenover PR en allemaal in bewezen ROI’s zijn.

? Lees meer. PR-punten: Hoe we het succes van PR-campagnes meten
PR-punten per maand. PR KPI's.

Verborgen kosten #5. Ongepaste diensten

Veel PR-bureaus bieden veel diensten aan, zoals strategische planning, projectmanagement en uitvoering. Het biedt medewerkers zoals een account director, account manager, account planner, project manager, creative director, art director, copywriter, copy editor. Elk heeft een salaris op een ander niveau en hun tijd besteed aan uw werk of campagne zal worden geschat en betaald. De klant betaalt die kosten plus een veelvoud dat wordt toegevoegd om een winstmarge van ongeveer 20% en overheadkosten te dekken. Als uw overeenkomst voor een jaar geldt, worden deze kosten gedeeld door 12 om te komen tot wat uw voorschot per maand wordt genoemd. Bovendien levert een fulltime persoon niet echt 160 uur per maand op. Na aftrek van vakanties, ziektedagen en onproductieve tijd kom je uit op ongeveer 120 uur per maand.

Maar uw project is misschien in de beginfase waarin u minimale diensten nodig heeft. En je hoeft niet te betalen voor de volledige diensten. Dit wordt betaald ongeacht het bereikte bereik, hoewel professionele bedrijven klanten resultaten zullen geven. Dit is meestal geen optie voor KMO’s en starters.

PR-bureau vs. PRNEWS.IO

PR Kosten inhuren PR-bureau vs. DIY vs. doen met PRNEWS.io.

De bottom line

Ik hoop dat deze punten de zaken voor u hebben verduidelijkt. Nu heb je de keuze wat te kiezen of een hybride PR-strategie te creëren wanneer je de taken uitbesteedt aan PRnews service of PR-bureaus. Ik generaliseer en niemand kent jouw bedrijf beter dan jijzelf. Daarom is de beslissing aan jou.

Nieuwste vanaf Blog