30 PR Films die je moet zien als je in Public Relations werkt

20 minuten gelezen
30 PR Movies You Must Watch If You Work in Public Relations

Zelfs als u niet op kantoor bent, kunt u uw PR-intelligentie scherp houden met een beetje licht plezier als films over public relations. Hoewel PR-films zelden de werkelijkheid in de ware zin van het woord weergeven, zijn sommige PR-films erin geslaagd een ongelooflijk unieke ervaring te bieden aan communicatiedeskundigen en bedrijfseigenaren. Je kunt enkele verhalen vinden rond communicatiedirecteuren, woordvoerders of managers, die beroemdheden vertegenwoordigen of bedrijfsbelangen beschermen of de publieke aandacht proberen af te leiden van schandalen.

Build Positive Online Reputation & Remove Negative from SERP

Kijk naar deze PR-filmpjes die u en uw PR-team uit Hollywood kunnen halen als u een grote klapper wilt maken:

Beste PR-films

Thank You for Smoking (2005)

pr movies
Foto by Moviestore/REX/Shutterstock (1653315a) Thank You For Smoking, Aaron Eckhart Film, and Television

Deze film wordt in alle toplijsten gepresenteerd en dat is de moeite waard. Het scenario speelt over een knappe carrière lobbyist voor Big Tobacco in de VS. De film zelf is een satire op big tobacco. De hoofdpersoon helpt ons een blik te werpen op enkele reclametechnieken, spin, en propaganda gebruikt door big tobacco.

The Ides of March (2011)

In dit verhaal gaat een jonge idealist, Stephen Meyers, aan de slag als communicatiedirecteur voor een veelbelovende Democratische partijkandidaat. Stephen raakt verwikkeld in een vuile strijd en raakt verstrikt in een schandaal waar de enige manier om politiek succes te behalen is om beide kanten te bespelen. En dit is waar de kracht van PR tevoorschijn komt.

Glengarry Glen Ross (1992)

Dit is een van de krachtigste en meest overtuigende films ooit gemaakt over de ontelbare manieren waarop de menselijke geest wordt geschonden op de werkplek. De verkopers in een klein makelaarskantoor krijgen te horen dat er een nieuwe wedstrijd komt om de verkoop te verhogen. De winnaar krijgt een Cadillac, de tweede prijs een set steakmessen, en andere mensen worden ontslagen.

Een van de krachtigste delen van deze film is de acht minuten durende toespraak van Alec Baldwin waarin hij een falende groep verkopers van onroerend goed “inspireert”. Je leert er ook zijn manier om het concept AIDA te gebruiken. Alleen al deze monoloog is de aandacht waard van alle PR-experts.

Netwerk (1976)

De met een Oscar bekroonde film ‘Network’ vertelt het verhaal van een tv-omroeper die voor zijn pensioen een schandaal creëerde. Zijn idee sloeg aan en kreeg een fantastische populariteit en kijkcijfers. Wees klaar voor een verhaal over de wrede TV-wereld en haar vuile geheimen.

Wag the Dog (1997)

Wag the Dog beschrijft de kracht die public relations kan hebben op zijn publiek. Het toont het verhaal van hoe een groep mensen de aandacht van het publiek kan veranderen. Ontstaan uit een crisis rond de president van de VS, start politiek adviseur Robert De Niro een fictieve maar ingewikkeld in beeld gebrachte oorlog in Albanië. De film zet je aan het denken over hoe makkelijk het is om mensen te laten nadenken over wat je wilt en te laten reageren op een manier die voor jou nuttig is.

Burger Kane (1941)

Citizen Kane vertelt het verhaal van Charles Foster Kane, gebaseerd op het leven van “yellow journalism” kolonist William Randolph Hearst, die de ethiek negeerde in zijn geweldige krantenstrijd met Joseph Pulitzer. Dit is een film die aantoonbaar enig inzicht geeft in het denken van sommige van de huidige media moguls.

Jerry Maguire (1996)

Ongetwijfeld de meest bekende PR film die er is. Maguire werkt voor een topbedrijf als een van de public relations-experts en beseft plotseling dat er dingen moeten veranderen. Na het schrijven van een memo wordt hij ontslagen, en de tijd om zijn managementfirma te beginnen is aangebroken. Het is een verhaal over liefde, succes en je weg vinden in een wereld die niet altijd vriendelijk is voor degenen die hun beste beentje voorzetten.

The Candidate (1972)

Een ander voorbeeld van public relations in films uit de wereld van de Amerikaanse verkiezingen is dit geweldige werk van Peter Boyle waarin een buitenstaander als concurrent wordt geplaatst tegenover een solide veteraan. Dit is een geweldige illustratie van hoe je een echt verhaal kunt creëren uit weinig inzicht, weinig details, en een drang om te slagen.

Frost/Nixon (2008)

Dit is een must-watch voor degenen die woordvoerders zijn of trainen. In de nasleep van het Watergate-schandaal en Richard Nixon’s daaropvolgende vertrek, krijgt de Britse journalist David Frost de kans om de voormalige president te interviewen. Beiden laten een zeer slimme gesprekslijn zien. Dit interview is een mooie illustratie van de noodzaak van woordvoerderskennis.

Primaire kleuren (1998)

Een andere succesvolle film uit de jaren negentig, Primary Colors, volgt enkele fraudes van een presidentiële campagne – en alle PR-technieken die daarbij horen. Uitgebracht in 1998 en gebaseerd op de campagne van Bill Clinton, speelt John Travolta de rol van een zuidelijke gouverneur die zich kandidaat stelt voor het Witte Huis. De idealistische Henry Burton – kleinzoon van een burgerrechtenleider – gaat om met de onaangename realiteit van de politiek en zijn idealisme over hoe het systeem zou moeten functioneren.

All The President’s Men (1976)

Oscarwinnaar ‘All The President’s Men’ (1976) met Robert Redford en Dustin Hoffman is praktisch een documentairefilm over hoe de Washington Post invloed had op het politieke Watergate-schandaal, dat leidde tot het vertrek van president Richard Nixon. “All the President’s Men” is een treffend voorbeeld van de kunst van het verhalen vertellen en de gevolgen daarvan.

Hancock (2008)

In ‘Hancock’ wordt een door Will Smith gespeelde superheld met een vreselijke publieke reputatie een case study voor een PR-expert die besluit hem te helpen zijn imago te veranderen. De film verandert van een wat typische Smith buddy-komedie in een onverwacht tragisch en romantisch verhaal.

The Post (2017)

De film onthult een interessant en intrigerend verhaal over Katharine Graham. Deze vrouw was de eerste vrouwelijke uitgever, die een baan kreeg bij een beroemde Amerikaanse krant. Ze was betrokken bij een hevige strijd tussen The New York Times en Washington Post. Het verhaal draait om het openbreken van de bekende en schandalige Pentagon Papers in 1971. Als je in de mediasector wilt werken, moet je deze film bekijken om klaar te zijn voor het koorddansen dat de machtigste en rijkste mediamagnaten doen om hun doelen te bereiken. De prestatie van Meryl Streep verdient uw aandacht!

Almost Famous (2000)

Als je van zoete en zachte verhalen houdt, zul je de film “Almost Famous” leuk vinden. De hoofdrolspeelster is Kate Hudson die pas 20 jaar oud is. Haar prestatie is uitstekend. Het verhaal is gewijd aan een rock groupie in de jaren 70. Ze vindt een vriend die rockjournalist is en zich richt op het tienerpubliek. Als je overweegt een professionele carrière in public relations of journalistiek op te bouwen, is deze film een must-watch. Je voelt de passie voor journalistiek en roept op tot echte leuke avonturen.

Top 15 films over journalisten

Films over journalisten. Heb je er ooit over nagedacht hoe belangrijk het beroep van journalist is? Er zijn verschillende soorten mensen die op dit gebied werken. Ze vertegenwoordigen moderne jagers die altijd op zoek zijn naar een primeur. Ze kunnen schriftelijke informatie doorgeven, bijvoorbeeld in tijdschriften en kranten, of videoreportages maken over actuele gebeurtenissen. Hun doel is, de waarheid te vertellen, en iedereen te laten weten wat er gaande is in de wereld om hen heen. Hier gaan we een lijst maken van de meest gewaardeerde films over verslaggevers die hun leven in verschillende omstandigheden weergeven en de gevaren en moeilijkheden laten zien waarmee ze dagelijks te maken krijgen.

Sommige films zullen de journalistenfiguren een beetje overdreven afschilderen, hoewel sommige kenmerken waar zijn en een echt persoon achter deze maskerade laten zien. Bekijk deze films hieronder, en u zult kwaliteitstijd doorbrengen door ze te bekijken.

Spider Man (2002)

Spider Man (2002) als film over journalisten.

Het lijkt misschien vreemd, maar die film gaat over Peter Parker, een gewone fotoreporter die van een spinnenman de ster van zijn foto’s maakte. Dus eigenlijk creëerde hij inhoud voor zijn nieuws. Hoewel hij geen serieuze journalist is, maakte deze truc hem super succesvol.

The Devil Wears Prada (2006)

als een film over journalisten.

Een professionele journalist kan verschillende sferen beïnvloeden, waaronder mode, politiek en het sociale leven. Deze film laat de kijkers zien wat er achter de deuren verborgen zit. We zouden zien hoe een machtige vrouw het hele zakenimperium kan beheren, rechtstreeks kan spreken en indruk kan maken met haar uiterlijk. We zouden ook weten hoe degenen in dienst van de vrouw stemmingswisselingen overleven en toch haar leiding volgen. De regisseur laat ons kennismaken met de wreedheden van niet alleen de mode, maar de wrede wereld van de redactie.

The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

als een film over journalisten.

Diegenen die van een goede oude thriller houden zullen deze creatie waarderen. De film gaat over journalist Mikael Blomkvist en zijn vriendin Lisbeth Salander. Beiden zijn betrokken bij een verwarrend onderzoek naar de vermissing van een jong meisje. De film toont ons de gevaren die sommige mensen van dit beroep dagelijks tegenkomen. Vooral als je de waarheid wilt vertellen terwijl alles dat lijkt tegen te houden.

Nightcrawler (2014)

als een film over journalisten.

De hoofdpersoon van de band is een jongeman genaamd Louis, gespeeld door Jake Gyllenhaal. Terwijl hij op zoek is naar werk, stuit hij op de mogelijkheid om freelance verslaggever te worden voor de tv-zender. De cyclus van openingskansen en het onveranderlijk spookachtige gevoel van gevaar doen het brein van de jongeman exploderen. Hij kan niet ontsnappen aan de klauwen van deze journalistiek. De film laat zien hoe geobsedeerd je op een dag kunt zijn als je zo van dit werk houdt.

Morning Glory (2010)

Morning Glory (2010) als film over journalisten.

Laten we eens een kijkje nemen achter de TV ochtend entertainment en nieuwsshows en ontdekken hoe degenen die gewend zijn om op het scherm alleen maar goedgehumeurd te zien leven. Maar achter het scherm lijken de relaties tussen collega’s soms op een oorlog. Co-hosts haten elkaar, redacteuren breken af op ondergeschikten en producenten kunnen niet omgaan met de problemen die op het team van de zender zijn gevallen. Wees dus niet zo jaloers als je twee sterren met smiley’s ziet; dat kan allemaal niet waar zijn.

Roman Holiday (1953)

Roman Holiday (1953) als film over journalisten.

Het is een goede oude klassieker met Audrey Hepburn en Gregory Peck. Het is geromantiseerd maar zeker de moeite waard. Een gewone verslaggever gaat naar Rome en ontmoet daar een meisje. Later de volgende dag komt hij erachter dat het meisje een prinses is. Een lichte, grappige komedie vol geweldige humor en interessante personages. Het gaat niet om serieuze journalistiek, maar ze moeten ook een geweldig verhaal als dit hebben om jonge generaties te inspireren.

Blowup (1966)

Blowup (1966) als film over journalisten.

Hier plaatsen we een serieus stuk geregisseerd door Michelangelo Antonioni. De film toont ons een fotograaf en verslaggever die in het park foto’s maken en later tijdens het maken van hun vergrotingen een listige misdaad ontdekken.

Hoe verlies je een vent in 10 dagen (2003)

How to lose a guy in 10 days (2003) as a Movie About Journalists.

Een grappige komedie over een meisjesjournalist die de opdracht krijgt een verhaal te schrijven over wat mannen het meest irriteert in relaties. En hij loopt een reclameagent tegen het lijf die met zijn baas heeft gewed dat hij op iedereen verliefd kan worden. Het is echt interessant om te zien hoe twee mensen hun persoonlijke doelen volgen. Het kan in het echte leven, weet je.

Goed advies (2001)

Good Advice (2001) als film over journalisten.

De hoofdpersoon van de film, vertolkt door Charlie Sheen, is een man die zijn baan kwijt is. Hij solliciteert naar werk in de krant en begint korte reportages te schrijven en advies te geven aan vrouwen. Niemand had kunnen verwachten dat deze column zo snel een topper zou worden. Een van de punten van de film is dat het niet uitmaakt wie je bent als je maar goede inhoud levert die mensen helpt.

Spotlight (2015)

Spotlight (2015) als film over journalisten.

Reporters voor The Boston Globe onderzoeken misdaden gepleegd door priesters van verschillende niveaus. Journalisten hebben informatie dat vertegenwoordigers van de geestelijkheid betrokken zijn bij seksuele intimidatie van minderjarigen. Correspondenten slagen erin de betrokkenheid van priesters bij misdaden te bewijzen, en na de publicatie van materiaal over pedofielen laait het schandaal met geweld op.

Good Night, and Good Luck (2005)

Good Night, and Good Luck (2005) als film over journalisten.

Het lijkt erop dat Hollywood het nooit moe wordt om te praten over de invloed van journalisten op het sociale en politieke systeem van Amerika. Er zijn heel wat films over echte historische gebeurtenissen waaraan verslaggevers op de een of andere manier deelnamen, en er zitten best goede tussen. George Clooney maakte een waar meesterwerk over de confrontatie tussen de populaire tv-presentator en het Amerikaanse politieke systeem.

Zodiac (2007)

Zodiac (2007) als film over journalisten.

David Fincher is een lange, warrige, in te veel informatie en te weinig tegelijk verdrinkende film. Het gaat over een echte, oude strafzaak die van lijk tot lijk, van bewijs tot bewijs en van getuige tot getuige wordt gevoerd. Fincher filmde politieprotocollen en bracht twee journalistieke personages in beeld die hun onderzoek probeerden.

Frost/Nixon (2008)

Frost/Nixon (2008) als film over journalisten.

Het is geen geheim dat journalistiek hand in hand gaat met politiek. Een echte confrontatie tussen een journalist en een politicus, in zekere zin nog dramatischer dan de ontmaskering van het McCarthyisme, is een reeks interviews tussen verslaggever David Frost en de Amerikaanse president Richard Nixon, beschuldigd van machtsmisbruik en positie, later Watergate genoemd. Het journalistieke gevecht was vooral krachtig aan het einde van de film.

An Interview with God (2018) | Films over journalisten

An Interview with God (2018) als film over journalisten.

De film gaat over een veelbelovende en getalenteerde journalist Paul Asher, die terugkeert van een werkreis naar Afghanistan. De oorlog bracht zijn geloof aan het wankelen, en zijn vrouw besloot van hem te scheiden. Hij schrijft religieuze artikelen voor een seculiere publicatie. En dus ontmoet hij iemand anders om hem te interviewen over het onderwerp geloof. En deze man in een jasje en stropdas verschijnt aan hem als God, Heer en Schepper van het Universum.

The Newsroom (2012) | Films over journalisten

The Newsroom (2012) als film over journalisten.

Dit is de laatste maar niet de minst belangrijke film op onze lijst. Het meest opvallende project om de serie en de journalistiek te combineren was het compromisloze werk van HBO. Het was gebaseerd op het script van de beroemde Aaron Sorkin “News Service.” Het leven van een enkele nieuwsdienst van een grote tv-zender, nauwgezet uit elkaar gehaald, wordt getoond door het prisma van echte gebeurtenissen die de afgelopen tien jaar de centrale onderwerpen van nieuwsuitzendingen zijn geworden.

Bottom Line: PR-films

Hoewel deze verhalen PR-technologieën gebruikten voor de wereld van het grote geld, heeft uw bedrijfsidee ook PR en een sterke contentmarketingstrategie nodig, en hier is waarom.

Waarom heeft mijn bedrijf PR en contentmarketing in de media nodig?

Niet alle PR-filmpjes laten altijd de beste kant van de PR-industrie en PR-professionals zien, maar ze zijn interessant en nuttig als je ze bekijkt met een PR-pet op en gevoel voor humor. Ik hoop dat je deze lijst langer maakt in de reacties hieronder door je favoriete films over journalisten en de PR-industrie te delen.

Nieuwste vanaf Blog