Hoe Instagram kan werken voor B2B Marketing & PR

23 minuten gelezen

Highlight je bedrijfscultuur op Instagram in tegenstelling tot het verkopen van je producten of diensten.

Alexander Storozhuk, Oprichter & Bestuurslid bij PRNEWS.IO

Instagram B2B marketing. Instagram wordt vaak gezien als een platform voor alleen B2C-merken. Immers, de mensen die Instagram plegen te gebruiken zijn consumenten, en willen zelden verkocht worden door B2B Bedrijven, toch? Niet noodzakelijkerwijs. Op het moment dat ik dit schrijf, heeft Instagram 1 miljard maandelijkse gebruikers – waarvan een deel in dienst is van B2B-bedrijven. Als het erop aankomt, adverteer je niet aan een ander bedrijf, maar aan de persoon bij het bedrijf die waarschijnlijk een Instagram-account heeft, vooral nu jongere generaties de zakenwereld beginnen binnen te dringen.

Met de groei van technologie en de wereldwijde opkomst van sociale media is de wijdverspreide afhankelijkheid van mensen van deze sociale netwerken onmiskenbaar. Het overwegen van sociale media zoals Instagram voor het verbeteren van uw B2B zakelijke public relations (PR) kan zeer efficiënt en kostenbesparend zijn.

Hoe word ik geverifieerd op Instagram

Wat is B2B PR & Marketing?

B2B Public Relations is de communicatie van uw B2B bedrijf dat zich richt op het vinden en bereiken van zakelijke doelgroepen die het pad openen voor verkoop tussen uw bedrijf en dat van hen. Met andere woorden, alle marketing en sales strategieën die u hanteert om uw doelgroep aan te trekken zijn uw B2B business public relations.

Waarom Instagram gebruiken voor B2B PR?

Met ongeveer 1 miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd, is Instagram een zeer vermakelijk maar verslavend sociaal medium onder bijna elke leeftijdsgroep. Mensen raken verdronken in verschillende posts en verhalen van vrienden of bedrijven dat ze de tijd vergeten. Velen van ons, soms zelfs de drukste onder ons, checken Instagram als eerste in de ochtend. We controleren het ook tijdens het werk, koffiepauzes, lunch, na het werk en voordat we gaan slapen.

De op foto’s gebaseerde aard van Instagram zorgt voor een visuele aantrekkingskracht die typisch is voor Instagram. Wanneer er veel gebruikers zijn en het platform gebruiksvriendelijk is, is het resultaat een perfecte bodem voor Instagram marketing voor uw bedrijf. Volgens statistieken is Instagram een effectief netwerk voor 30% van de B2B-bedrijven.

Instagram kan eigenlijk een geweldig platform zijn voor B2B-marketing. Ik snap de vrees – Instagram kan een plek lijken die uitsluitend voor B2C is, maar als je eenmaal voorbij die hindernis bent, zie je dat het een waar broeinest van activiteiten is waar de meeste B2B-adverteerders voor terugdeinzen.

De truc is om een concrete strategie in gedachten te hebben – op wie wil je je richten, wat voor soort berichtgeving zal resoneren voor hen, en wat is je plan om te pivoteren als iets niet gaat zoals je zou willen? Het is ook een goed idee om vertrouwd te raken met de Facebook Ads Manager, aangezien je die zult gebruiken om je Instagram-advertenties te overzien. Met dit platform kun je doelgroepen aanmaken op basis van interesses, gedrag of hoe sterk iemand lijkt op je huidige klantenbestand. Jezelf vertrouwd maken met hoe het platform zich richt op je publiek is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat je je richt op het juiste publiek.

De mensen waar je achteraan gaat met Instagram advertenties zijn de mensen die bij B2B bedrijven werken…niet de B2B bedrijven zelf. Jongere mensen zijn begonnen met het betreden van de B2B-ruimte, en als zodanig willen ze geadverteerd worden op de platforms die ze gebruiken. Daarom is oudere, meer aardse reclame niet meer zo effectief als vroeger. Wij waren ook huiverig voor het gebruik van Instagram-advertenties als platform, totdat het indrukwekkende resultaten begon op te leveren. Ik zeg altijd dat je absoluut moet experimenteren – heb gewoon een concreet plan voor wanneer je dat doet.

Wat zijn enkele van de Instagram Marketing regels voor een B2B merk?

Instagram is het perfecte social media platform voor de moderne generatie. Het beste van alles is dat Instagram een bewezen social media platform is dat bedrijven helpt om huidige klanten aan zich te binden en nieuwe klanten aan te trekken.

Hier geef ik een aantal tips voor B2B-marketing op Instagram.

• Stel doelen voor je B2B merk.
  • Optimaliseer uw profiel.
  • Maak Instagram Stories voor uw bedrijf!
  • Interactie met volgers om groei te stimuleren.
  • Plaats afbeeldingen die uw merk vastleggen.
  • Maak interactieve hashtags.
  • Volg meer mensen & converteer volgers naar leads.
  • Gebruik creativiteit om in contact te komen met je publiek.

Wat zijn de top manieren om Instagram effectief in te zetten voor B2B marketing? Alles hangt af van een niche, maar het belangrijkste wat je moet onthouden is: uiteindelijk nemen mensen beslissingen.

De beste strategie is dus om een bedrijfsprofiel op te stellen voor mensen die koopbeslissingen nemen voor de producten en diensten die je aanbiedt. Denk na over hun behoeften, problemen en interesses. Lever vervolgens inhoud die voor hen interessant is en waarmee u die mensen kunt bereiken. Naamsbekendheid opbouwen en verkopen zijn de volgende stappen.

Hoe Instagram kan werken voor B2B Marketing & PR

Nu je overtuigd bent om Instagram in te zetten voor de business-to-business public relations & marketing van je merk, is het tijd om te leren hoe Instagram kan werken voor B2B PR. Hier zijn de enige 11 tips die je nodig hebt om je bedrijf organisch te laten groeien op Instagram.

–>
  • Post alleen inhoud die relevant is voor je niche.
  • Volg niet willekeurig mensen om je volgers te vergroten.
  • Analyseer de inhoud van je concurrenten. Hun inhoudstype, hun inhoudsstrategie, welke berichten krijgen meer engagement en welke niet.
  • .
  • Hijack hun commentaar sectie .i.e. wanneer uw concurrenten volgelingen commentaar op hun inhoud, antwoord op opmerkingen die relevant zijn en net als goede opmerkingen. Dit zal hun aandacht trekken en zij zouden uw pagina kunnen bezoeken.
  • .
  • Ga naar accounts in dezelfde niche als de jouwe, ga naar hun tagged sectie, volg relevante accounts en begin commentaar te geven op hun inhoud. altijd zinvolle inhoud. zorg ervoor dat je 10-15 keer commentaar geeft op verschillende accounts voor meer zichtbaarheid.
  • . .
  • Steel de hashtags die ze gebruiken af op de grootte van je account. Gebruik alle 30 hashtags in je berichten. Gebruik geen hashtags met posts van meer dan 500k.
  • .
  • Gebruik hashtags omdat het echt gratis organisch bereik oplevert. Post minstens 4-5 keer.
  • Post 3-5 verhalen per dag. Je kunt ook hashtags gebruiken in verhalen (max 11) voor een groot bereik.
  • .
  • Maak minimaal één igtv per week waarin je je product uitlegt.
  • Ga elke week live en beantwoord vragen van je publiek. En als je een persoon bent, doe een live met een van je vrienden voor meer exposure.
  • .
  • 11) Gebruik altijd locatietags in je berichten, zodat wanneer iemand naar zijn verkenningspagina gaat en een locatie zoekt die jij hebt getagd, je hun aandacht krijgt.

1. Maak een professioneel Instagram profiel

Eerst moet je je Instagram-account omschakelen naar de zakelijke als je dat nog niet hebt gedaan. Een zakelijk account geeft je veel opties die je met een normaal account niet hebt. Je kunt bijvoorbeeld je contactgegevens toevoegen aan een zakelijk profiel of je landingspagina-links toevoegen aan je verhalen als je meer dan 10K volgers hebt.

Neem een kijkje op PRNEWS.IO Instagram profiel:

2. Swipe Up-knop toevoegen aan je verhalen

Instagram stories hebben een hoge engagement rate voornamelijk om twee redenen. Ten eerste verdwijnen ze na 24 uur, dus gebruikers nemen de tijd om ze te bekijken voordat ze weg zijn.

Tweede, omdat ze boven de feeds van gebruikers verschijnen, vallen ze makkelijker op.

Als je account meer dan 10K volgers heeft, kun je een Swipe Up of See More knop toevoegen aan je verhalen en je landingspagina promoten.

Als u bijvoorbeeld een nieuwe promotie hebt gelanceerd voor Black Friday, kunt u de link naar de landingspagina toevoegen aan uw verhaal en uw volgers en B2B-bedrijfsleiders vragen uw aanbiedingen te bekijken.

3. Markeer uw verhalen

Als je iets als verhaal hebt gepost, maar je wilt het langer dan 24 uur bewaren, dan kun je het opslaan als highlight. Story highlight blijft boven je profiel staan onder bio en kun je zo lang bewaren als je wilt. Verdeel je hoogtepunten in verschillende categorieën en voeg de gerelateerde verhalen toe aan de relevante. Zo kunnen nieuwe bezoekers of je volgers je verhalen zien op basis van hun onderwerpen.

Denk eraan een omslagfoto te kiezen voor je highlights om je profiel esthetische schoonheid te geven. Denk aan een themakleur, een bepaald lettertype, enz.

4. Maak uw merkimago menselijk

Laat uw volgers zien hoe uw bedrijf eruitziet door een authentiek en origineel beeld van uw bedrijf te presenteren. Maak bijvoorbeeld interviews met je teamleden, vertel de geschiedenis van je bedrijf, vertel hoe het idee van je bedrijf bij je opkwam, maak video’s van achter de schermen, etc.

Met andere woorden, introduceer wie je bent en wat je doet. Creëer vertrouwen en presenteer je bedrijf zo foutloos en eerlijk dat andere bedrijven graag met je willen samenwerken.

5. Klantenverhalen delen

Ok, maar niet alle verhalen van je klanten! Dat is niet alleen nutteloos, maar ook frustrerend voor je volgers. Bovendien moet je alleen iets delen wat de moeite waard is om te delen. Richt je daarom alleen op die verhalen die aansluiten bij je eigen content. Houd in gedachten dat de verhalen die u deelt een beter beeld geven van uw merk en diensten. Vandaar dat andere bedrijven meer geïnteresseerd raken in het kopen van jouw producten en diensten.

Instagram B2B marketing Deel Klantverhalen

6. Gebruik Employee Advocacy Marketing Strategie

Je zakelijke Instagram account is niet genoeg voor promotie. Vraag uw medewerkers om als uw pleitbezorgers te spelen op hun eigen Instagram en andere sociale media. Zij kunnen uw content cureren en het laatste nieuws en releases van uw bedrijf delen.

Volgens de statistieken wordt 74% van de kopers beïnvloed door de mond-tot-mondreclame. Het geeft dus aan dat mensen over het algemeen liever indirect van een bedrijf horen dan van het bedrijf zelf. Denk eraan uw teamleden niet te dwingen strikt dezelfde inhoud te posten of dezelfde post opnieuw te posten. Geef ze genoeg armslag om hun eigen mening te geven en maak het heel persoonlijk.

Gebruik Employee Advocacy Marketing Strategie voor Instagram B2B marketing.

7. Introduceer uw producten en diensten

Dankzij het beeldgebaseerde karakter van Instagram, kan dit platform je producten en diensten perfect laten zien door middel van foto’s. Niet alleen foto’s, maar ook ontwerpen, infographics, demovideo’s, korte eenvoudige animaties, productlanceringsvideo’s en nog veel meer.

Om je publiek op Instagram visueel te beïnvloeden, moet je zorgen voor je visuele inhoud. Het betekent echter niet dat tekstuele inhoud, bijvoorbeeld bijschriften, onbelangrijk is voor Instagram-marketingstrategieën. Integendeel, beide zijn nodig om een diepgaande invloed op je volgers en publiek achter te laten.

Bepaal hoe vaak je kunt posten op Instagram en probeer een balans te vinden tussen leuke beelden en foto’s van je bedrijf. Vertel een verhaal via de beelden, op deze manier zul je zeker winnen. Je moet je bezoekers betrekken en hun interesse vangen. Inspireer je potentiële klanten met foto’s die relevant zijn voor je merk.

Schrijf een korte, interessante en pakkende beschrijving voor elke post. Gebruik hashtags effectief, maar onthoud dat een redelijke limiet vijf hashtags is. Als je te veel hashtags gebruikt, ziet je fotobeschrijving er onleesbaar, rommelig en spammy uit.

8. Inspireer je volgers

Natuurlijk moet een bedrijfsprofiel posten over zijn producten en diensten. Maar dit kan saai klinken vanuit het oogpunt van de volgers. Om dit te voorkomen, moet je soms een pauze inlassen en stoppen met posten over je bedrijf zelf. Probeer in plaats daarvan inspirerende citaten te posten die genoeg positieve vibes uitstralen voor uw volgers om een uitdagende dag te overleven. Je kunt ook foto’s zonder copyright beperkingen vinden die passen bij je inspirerende gedachte.

Let op je volgers en volg ze terug. Als ze interessante inhoud op hun account hebben dan kun je hun foto’s liken, taggen of becommentariëren. Het geeft je een grote kans om ook met andere grotere merken in contact te komen en met succes je zakelijke relaties op te starten. Moedig uw volgers ook aan om uw foto’s en uw pagina te delen. Ook gesponsorde berichten en productrecensies kunnen je posting workflow sterk optimaliseren.

9. Zorg dat je volgers betrokken raken

Instagram heeft haar gebruikers een vriendelijke omgeving geboden om vrij met elkaar te communiceren via commentaren, DM’s en contactsecties in de bedrijfsprofielen. Het is dus geen rigide medium dat in één richting werkt. Het werkt eerder op basis van wederzijdse interacties.

Moedig communicatie aan met behulp van creatief boeiende inhoud. Zoek een manier waardoor je volgers graag een gesprek met je aangaan. Stel ze een vraag in je berichten of verhalen, maak een poll in je verhalen, ga live en beantwoord bedrijfsgerelateerde vragen, etc.

Hoe SMM Marketing helpt uw bedrijf te laten groeien

Is uw Instagram-account klaar voor verificatie?

Maak jezelf vertrouwd met de service van Instagram en kijk op Instagram voor hun Business Blog, dat al het nodige bevat dat je echt nodig hebt: stapsgewijze instructies, tips, live voorbeelden, het delen van ervaringen, nieuws, enz. Het helpt u beter te begrijpen hoe u uw creatieve strategie kunt ontwikkelen door deze sociale netwerkdienst te integreren in uw zakelijke marketingstrategie.

Download onze GRATIS controle checklist

Uw bedrijf op Instagram zetten helpt een wereld van mogelijkheden te openen voor uw bedrijf, of het nu een klein bedrijf is of een groot bedrijf. Instagram gaat over visuele inhoud die uw klanten in de kaart kan spelen. Houd in gedachten dat een foto duizend woorden waard is. Dit is het belangrijkste motto van Instagram en tevens uw perfecte wapen om uw marketingdoelen te bereiken.

Industrie-experts over Instagram B2B Marketing

Laurice Constantine, Digital Managing Editor @ Forbes Middle East, ex-executive producer @ CBNC Dubai, en oprichter van www.casadar.com

Laurice Constantine, Digital Managing Editor @ Forbes Middle East, ex-executive producer @ CBNC Dubai, en oprichter van www.casadar.com

Sociale media is snel uitgegroeid tot een van de krachtigste instrumenten in het arsenaal van elke website-eigenaar. Sociale mediasites kunnen uw bedrijf helpen een uitstekende klantenservice te bieden, nieuwe inhoud te promoten en conversies te verhogen. Begin direct met het toevoegen van een link in uw bio, neem gewoon een link op naar de pagina waar u gebruikers naartoe hoopt te leiden in uw bio.

Het zal je misschien verbazen dat Instagram vrij uitgebreide analyseoplossingen biedt als onderdeel van zijn kerndienst. Met Instagram Insights, een ingebouwde tool, heb je snel toegang tot een schat aan informatie over je publiek. Deze gegevens laten u zien welke berichten de meeste interacties hebben ontvangen, evenals hoe vaak een specifieke link is gevolgd. Met deze functies kunt u uw inhoud efficiënt promoten en tegelijkertijd uw kosten laag houden.
Instagram Stories is, ondanks het belang ervan, een uitstekende manier om uw inhoud verder te promoten. De stories-functie maakt het eenvoudig om terug te linken naar uw inhoud.

Lucy Hurst, Managing Director bij Sherbet Donkey Media

Zorg ervoor dat de inhoud die je plaatst aantrekkelijk is en betrekking heeft op je publiek. Je wilt geen foto’s plaatsen van wat je vandaag hebt gegeten of van je weekendje weg als je iets promoot dat totaal niet relevant is voor deze onderwerpen.

Stel desnoods een “merk” Instagram en een “persoonlijke” in. Je merk Instagram moet volledig dat zijn en op merk blijven met consistente kleuren. Maak er een open account van en plan je content van tevoren zodat je precies kunt zien hoe het er allemaal naast elkaar uit komt te zien en er periodiek uit gaat. U moet relevant blijven. Als zodanig moet je ook bereid zijn om te reageren, dus als er iets groots/nieuwswaardigs gebeurt in jouw branche of als het wereldnieuws is (zoals bijvoorbeeld het overlijden van de koningin), dan moet je hierover berichten plaatsen en je volgende berichten dienovereenkomstig opnieuw plannen.

Zoals al aangegeven moet je CTA (Call to Action) posten om mensen van Instagram naar je website te trechteren. Kijk ook, zoals gezegd, naar Influencers, naar onze mening lijken micro-influencers een betere ROI te krijgen en breken ze de bank niet, dus deze kunnen de moeite waard zijn om naar te kijken, echter, je moet ze consistent houden met je merk. Probeer niet om een travel influencer uw make-up assortiment te laten promoten of andersom.

Conclusie

Instagram is een van de hipste social media netwerken ter wereld. Het gevarieerde publiek zorgt ervoor dat bedrijven hun publiek kunnen targeten en hun bedrijf kunnen verbeteren.

Gezien de populariteit van Instagram onder veel mensen van verschillende leeftijden, is het kiezen van dit platform voor uw B2B PR een ware greep uit de mogelijkheden. Met behulp van bovenstaande tips kun je Instagram laten werken voor je B2B PR. Het punt is dat je in het begin geduldig moet zijn omdat het tijd kost voordat je account een hoge engagement rate krijgt. Als je meer volgers nodig hebt, kun je Instagram follower apps proberen. Wens je veel succes!

Opslaan op Pinterest

U kunt deze pagina opslaan op uw Pinterest bord voor later.

How Instagram Can Work For B2B Marketing & PR Pinterest image.

Nieuwste vanaf Blog