Altijd bij de hand: 20 onmisbare tools voor PR

23 minuten gelezen
 PR-tools.

Nu kunnen PR-experts geen kwaliteitsdienst leveren zonder digitale PR-tools. Gratis en premium PR-tools creëren nieuwe mogelijkheden en maken het werken in public relations productiever en minder tijdrovend. Geloofwaardige PR-tools zijn cruciaal voor het succesvolle werk van PR-managers die veel taken moeten uitvoeren.

Er zijn veel PR-tools om te proberen en ze aan te passen aan de eisen van uw bedrijf. Ze zijn allemaal slechts een paar klikken verwijderd. Hier zijn de 20 beste PR-tools voor vele werkgebieden in public relations om uw PR-workflow te vereenvoudigen.

20 must-have tools voor PR

PR Tools voor Media Monitoring

Media monitoring, social media monitoring of digitale media monitoring is het volgen van wat de media en online media over uw bedrijf zeggen. Dit proces is essentieel in de PR routine. Deze PR-tools kunnen u helpen:

Brand24

Brand24 is een media monitoring tool waarmee u eenvoudig online conversaties over uw bedrijf kunt volgen en analyseren. Het verzamelt bedrijfsvermeldingen op het internet van bepaalde trefwoorden uit meerdere bronnen. Brand24 analyseert websites, blogs, online media, audio, persberichten, nieuwssites, discussieborden, sociale mediapagina’s, nieuwsbrieven of videobronnen.

Naast het vinden van vermeldingen biedt Brand24 analyses en rapporten om u te helpen de prestaties van uw online aanwezigheid en de prestaties van uw PR-inspanningen in te schatten.

Prijzen: vanaf 49 dollar per maand

Google Alerts

Google Alerts is een zeer eenvoudig te gebruiken, gratis tool waarmee u handmatig vooraf trefwoordvermeldingen kunt definiëren voor het ontvangen van e-mails. Deze tool is een goede keuze als eerste stap als je serieus je niche wilt monitoren. Hoewel uw e-mail inbox veel meer actie zal zien, is een Google alert een gemakkelijke manier om bijna alle spraakaanduidingen van uw bedrijf of uw concurrentie te kennen.

U kunt dit bereik monitoren door de links te downloaden in een Google/Excel sheet. U kunt ook kiezen met welke frequentie u gewaarschuwd wilt worden of dat u alleen gemaild wilt worden als uw bedrijf genoemd wordt op nieuwswebsites, sociale media of blogs.

Brandwatch

Brandwatch is een effectief instrument in data-analyse en AI-ondersteunde dienstverlening. Het platform verandert nu de focus van media monitoring naar dataverzameling en insights tools. Brandwatch past bij enterprise-size bedrijven. Als monitoringdienst zal deze dienst je zeker helpen om op de hoogte te blijven van mediameldingen en de nieuwste persberichten.

Prijzen: vanaf $800

BrandMentions

BrandMentions stelt u in staat om online conversaties in real-time te volgen en te volgen. Werkt geweldig voor het bespioneren van je concurrenten, het beheren van je merkreputatie, media & merkmonitoring, content marketing, en nog veel meer. U krijgt ook een real-time melding wanneer een nieuwe post ergens online verschijnt. BrandMentions heeft een complete social tracker app die efficiënt social listening uitvoert, terwijl het ook de social media prestaties van concurrenten onthult. Brand Mentions ondersteunt Instagram, Facebook, Twitter, Reddit, LinkedIn & meer. U kunt ook uw Google Analytics-account koppelen om nog meer mentions te verzamelen.

PR-tools voor het vinden van mediakansen

Sommige van de beste PR-tools voor outreach stellen PR-managers in staat verslaggevers te vinden, hen te bereiken, relaties op te bouwen en uw professionele contactendatabase te vergroten. PR-managers die voortdurend op zoek zijn naar nieuwe mediacontacten of perscontacten en de volgende PR-tools maken dit veel gemakkelijker:

PRNEWS.IO

Een van de grote reputatie management en PR platforms is PRNEWS.IO. Deze professionele tool biedt u de beste resultaten vanwege zijn uitstekende beheersing en een grote basis van beroemde en geloofwaardige publicaties.

Het doel van PRNEWS.IO is om het online creëren van PR-content en de distributie ervan eenvoudig te beheren. Hier kunt u rekenen op de hulp bij het verbeteren van het imago van het bedrijf in het openbaar door middel van media-aandacht. Het creëren en verspreiden van de inhoud is hun vak en ze doen het geweldig. Ze garanderen u dat de inhoud binnen twee dagen wordt geschreven, gecontroleerd, door u goedgekeurd en verzonden.

Prijzen: vanaf $6

Muck Rack

Muck Rack is een PR dienst die veel functies biedt om uw outreach inspanningen te behandelen: media database, monitoring, samenwerking, pitching en rapportage.

Muck Rack heeft een geweldige database die u helpt verslaggevers te vinden en perscontacten te verzamelen. Met de rest van de functies krijgt u een alles-in-één outreach-platform met een intuïtief dashboard.

Prijzen: $4000/per jaar

PR-tools voor het opsporen van trends en onderwerpen

PR managers moeten als eerste weten wat er gaande is in de wereld om hun klanten en bedrijven in lijn te brengen met zaken waar mensen in een bepaalde periode daadwerkelijk om geven, en content te creëren die daadwerkelijk betrokkenheid genereert. Het gebruik van bepaalde tools voor het ontdekken van trends is een van de beste manieren om dat te doen.

Exploderende onderwerpen

Exploding Topics, opgericht door SEO whizz Brian Dean (Backlinko), laat met behulp van AI onderwerpen zien die trendy en populair zijn op het web. Het ET team voert deze onderwerpen uit, plaatst ze per categorie en stuurt ze rechtstreeks naar je inbox in een handige nieuwsbrief. Het doel van deze tool is om zijn gebruikers ideeën voor inhoud te geven op basis van trendy onderwerpen die populair zijn.

De software controleert vele websites en inhoudsbronnen op nieuwe informatie en verzamelt actuele trends. Vervolgens kun je content creëren rond deze trends, perfect als een van de eersten.

TalkWalker Snel Zoeken

Quick Search is het scannen van social media kanalen en het vinden van de trends in uw vakgebied, rondom uw merk, of een onderwerp waarin u geïnteresseerd bent. Je kunt deze tool gebruiken om inhoud te creëren die de behoeften van klanten weerspiegelt door je aan te passen aan de trends waarmee zij zich bezighouden.

Quick Search is een gebruiksvriendelijke en krachtige sociale zoekmachine die u helpt de impact van uw merk te vergroten, ideeën voor content te vinden, beïnvloeders te vinden, uw publiek te ontdekken en trends te spotten.

Prijzen: gratis en $800 voor bedrijven

BuzzSumo

BuzzSumo behoort tot de sterkste online diensten in deze lijst, vooral omdat het geweldige functies heeft om een breed scala aan waardevolle onderzoeken voor jou en je klant uit te voeren. Wat je bij BuzzSumo kunt zien is een groeiende belangstelling voor bepaalde onderwerpen, het aantal berichten dat met dit trendy onderwerp is gepubliceerd, en zowel de totale shares als de gemiddelde shares van die berichten. Dit is wanneer een trend moet werken voor de populariteit van je bedrijf.

De dienst levert ook keyword alerts voor gekozen trefwoorden, wat betekent dat u op de hoogte blijft van alle actuele inhoud met betrekking tot concurrenten en uw branche.

Prijzen: gratis en $99/per maand

PR Tools voor het vinden van Influencers

Als u er niet voor kiest om een digitaal platform of een bureau te gebruiken voor uw PR-activiteiten, dan zult u zelf relaties met influencers moeten aangaan. Daarvoor moet je eerst de influencers vinden die in jouw niche domineren. U kunt dergelijke gebruiksvriendelijke tools gebruiken:

Anewstip

Deze tool verbindt met wereldwijde influencers. Anewstip is een zoekmachine voor het vinden en verbinden van influencers die over een bepaald onderwerp hebben gesproken op social media, in blogs, nieuwsartikelen en andere media. Deze PR-dienst heeft een goede invloedscoresfunctie en filtert op aantal tweets, trefwoordvermeldingen, tijdstip, onderwerp en taal. U kunt ook alerts aanmaken. En vervolgens kun je medialijsten maken en deze exporteren om te pitchen.

Prijzen: gratis en $200/per maand

BuzzStream

BuzzStream helpt je influencers te vinden – hun contactgegevens, social media accounts en website metrics. Dit PR-platform helpt u gesprekken en projecten op te volgen door e-mail en gesprekken op te slaan, met herinneringen om bij te houden.

Deze PR-dienst is geweldig voor bedrijven over de hele wereld. Je kunt er zien wie met wie contact heeft gehad, hoe lang geleden, waar je het over had. Bovendien krijg je rapporten over je respons en templates die automatisch kunnen worden ingevuld.

Prijzen: vanaf $24/per maand

Upfluence

Upfluence is een volwaardige influencer tool, die veel mogelijkheden biedt. Een essentieel onderdeel van Upfluence is de zoek- en ontdekkingsfunctie. Het bevat een enorme database van meer dan 3 miljoen influencer profielen. De AI van Upfluence indexeert en upgrade deze profielen in real-time. De AI analyseert elk stuk content op bereik en betrokkenheid.

Gebruikers kunnen via Upfluence zoeken naar populaire bloggers met zoveel trefwoorden als nodig. Door trefwoorden in te stellen, kunt u de pool aanscherpen met criteria als locatie, sociaal platform of het aantal volgers. De resulterende statistieken worden in bijna real-time weergegeven. De linkerkant van de interface is waar u zoektermen invoert, en de rechterkant toont het aantal resultaten op basis van uw zoekopdracht – en organiseert ze in groepen op basis van het aantal volgers.

Prijzen: vanaf $495

HARO

HARO staat voor Help A Reporter Out en is een van de populairste PR-diensten. HARO bereikt meer dan 475.000 bronnen en 45.000 journalisten, waardoor het een essentieel hulpmiddel is voor zowel merken als verslaggevers. Je moet je aanmelden en dan kun je e-mails ontvangen met persvragen die kunnen worden georganiseerd per branche of interesse.

PR hulpmiddelen voor het opsporen van contactgegevens

Het vinden van een e-mailadres is vaak de ontbrekende schakel. Vaak weet je precies wie je wilt bereiken, maar heb je geen contactgegevens. Voor een PR-manager is een e-mailadres letterlijk goud waard, maar je hebt de volgende hulpmiddelen om je zoektocht te vergemakkelijken:

ContactOut

ContactOut is een e-mail zoekmachine-aangedreven tool, uitgerust met kunstmatige intelligentie, die u kan voorzien van meer dan een miljard e-mails. Met ContactOut kunt u iedereen zijn persoonlijke e-mail en telefoonnummer krijgen.

De AI-engine kan e-mails vinden over 75% van de westerse landen, en de gegevens voldoen aan de GDPR- en USA-privacywetten. De Chrome-extensie van ContactOut helpt je om telefoonnummers, e-mails en links naar sociale media-accounts te vinden van degenen die je nodig hebt. Binnen de tool heb je toegang tot al je opgeslagen leads op één plek, organiseer je kandidaten in groepen om te delen met je team, en download je spreadsheet en ATS met één klik.

Prijzen: vanaf $39

Jager

Hunter is een ander populair platform om e-mailadressen van bedrijven te vinden. Hunter PR is een team van professionals dat public relations programma’s levert die gemaakt zijn om de betrokkenheid te vergroten en de reputatie te verbeteren. Deze organisatie gebruikt een breed scala aan traditionele publiciteit, social media outreach, strategische samenwerking en meer om in contact te komen met doelklanten.

Deze dienst bevat een zoekfunctie voor e-mail en domeinen, en e-mailverificatie (95% van de geverifieerde e-mails zijn afleverbaar). Als je een doeldomein ingeeft (bv. Facebook), zal Hunter je zoveel geverifieerde e-mails tonen als het kan vinden voor dat domein.

Prijzen: gratis, premium vanaf 49 dollar

Voila Norbert

Voila Norbert is een gebruiksvriendelijke digitale assistent gebouwd om u te helpen bij het vinden van zakelijke e-mail en laat u hun dienst beginnen en uitproberen met 50 gratis leads. Het is gemakkelijk te gebruiken – je hoeft geen plugin te installeren – maar het beperkt het aantal queries gebruikers.

Prijzen: vanaf $49

Hulpmiddelen voor tekstbewerking

Of het nu gaat om een e-mail, een bericht of een persbericht, schrijven is een essentieel onderdeel van het werk. Zorg ervoor dat je het maakt in een tekstverwerker. Maar laten we eens kijken wat we hebben:

Grammarly

Grammarly is een geavanceerde schrijfhulp. Je kunt op deze app rekenen bij grammatica- en plagiaatcontrole en bij het verbeteren van de leesbaarheid van de tekst.

Naast de teksteditor biedt Grammarly een gratis browserextensie voor Chrome, Safari en Firefox en herstelt meer dan 150 soorten fouten. Het corrigeert overal waar je online schrijft – Gmail, sociale media platforms, etc. Grammarly Premium, controleert op meer dan 250 soorten grammaticale fouten, biedt synoniemen, verduidelijking suggesties, en jaagt op plagiaat.

Prijzen: gratis, vanaf $12/per maand

iA Schrijver

iA Writer is perfect als je op zoek bent naar een minimalistische teksteditor. Het geeft ook een soort typemachine gevoel. Met zijn minimalistische ontwerp en zeer weinig, maar krachtige functies, kunt u volledig opgaan in het schrijven. Enkele van zijn functies zijn onder andere leestijdmodus, auto markdown, syntax highlight, inhoudsblokken, hashtags, verschillende lettertypen, en meer.

U kunt deze app gebruiken op iOS, OS X, Windows en Android.

Prijzen: vanaf $29.99

Google Keep

Om alle belangrijke gedachten te noteren voordat je ze kwijtraakt, gebruik je Google Keep. Behalve dat het een toegankelijk en eenvoudig hulpmiddel is om uw ideeën onderweg op te schrijven, is Google Keep een onderdeel van Google Suite en wordt het opgeslagen in de cloud, zodat u uw gedachten, notities, ideeën en dingen om te doen overal mee naartoe kunt nemen. Google Keep kan u helpen belangrijke onderwerpen in gedachten te houden, ideeën te verzamelen over PR-campagnes of PR-strategie, en deze tekst te corrigeren.

AutoCrit

Deze manuscripttool is speciaal gemaakt voor schrijvers en voor alle mensen die wat hulp nodig hebben bij het versterken van hun schrijfvaardigheid. U kunt uw werk altijd zelf bewerken en het bewerkingsproces eenvoudig controleren.

Public Relationship Tools for Mind-Mapping

Mind-mapping is een goede manier om ideeën te creëren en de PR-strategie te visualiseren voor het project dat je aan het ontwikkelen bent. Zeker, je kunt het overal doen, maar het is lastig als je bestanden moet bijvoegen, naar bestanden moet verwijzen, ze moet delen met medewerkers, of ze moet presenteren aan je team. Bekijk deze opties:

Diagrammen.net

Diagrams.net is niet zomaar een mindmapping tool – het is meer een diagrammeninstrument. Deze dienst is speciaal gebouwd voor professionele PR managers en marketeers. Als u uw presentatievaardigheden naar een hoger niveau wilt tillen, dan is deze tool een van uw beste keuzes. Je kunt overtuigende professionele diagrammen maken terwijl je je ideeën goed beveiligd houdt.

Daarom kan het verrassend zijn om enkele functies te zien die niet typisch zijn voor mind-mapping. U kunt in uw schema vele objecten invoegen en in principe alles tekenen wat u wilt. Diagrams.net is een volledig gratis online diagramtool, waarmee u flowcharts, UML, entiteitsrelaties, netwerkdiagrammen, sjablonen en meer kunt maken. U kunt uw gegevens alleen opslaan in Google Drive, dus geen extra derden nemen deel aan uw data.draw.io.

MindMup

MindMup is een eenvoudig te gebruiken mindmapping app, waarbij je niet eens een account hoeft te registreren om te beginnen.

In het menu vindt u snelkoppelingen naar alle typische functies van mindmapping, van het veranderen van de kleur van elk item tot het toevoegen van beschrijvingen en bestandsbijlagen. Maar in tegenstelling tot Diagrams.net kunt u uw mindmaps overal publiceren en delen.

Gemaakte mindmaps in een gratis modus worden na zes maanden automatisch verwijderd, maar als je het gebruikt voor een snelle brainstormsessie is het ook een prima optie om te gebruiken.

Prijzen: gratis, $2,99/per maand

ClickUp

ClickUp is een hulpmiddel voor het plannen en organiseren van uw projecten, ideeën en meer met behulp van mindmaps. Met ClickUp’s mindmapping kenmerken kunt u projecten en taken met elkaar verbinden, workflows en project- of taakschema’s visualiseren, en ook gemakkelijk taken rechtstreeks vanuit uw mindmap aanmaken en beheren. U kunt uw mindmaps ook in real-time delen met uw team en andere partners.

ClickUp bevat integraties met Slack, G Suite, Dropbox en vele andere platforms, evenals meer dan 1000 integraties via Zapier.

Prijzen: Gratis, Premium – vanaf $5/per maand

Hootsuite

Met Hootsuite, dat verbonden is met meer dan 35 populaire sociale netwerken, kunt u meer doen met sociale media en eenvoudig uw werkproces beheren. Het gratis plan van Hootsuite omvat basis analytics, het plannen van berichten, toegang tot basis Apps, drie sociale profielen, twee RSS-feeds en SSL-beveiliging. Hootsuite biedt ook Pro en Enterprise betaalde plannen om meer uit je ervaring te halen.

Ontworpen voor sociale mediamarketing, biedt Hootsuite een beperkte gratis optie die is gemaakt om geplande posts te versturen en je pagina betrokken te houden bij het publiek. De betaalde versie biedt meer functionaliteit, maar probeer de trial om te zien of het geschikt is voor uw bedrijf.

TagBoard

Met een gratis versie van deze dienst kunt u uw hashtags op verschillende netwerken monitoren en uw sociale activiteit volgen.

Eindwoorden

Omdat de tools zich voortdurend ontwikkelen en innovatiever worden, is de druk voor PR-managers en bedrijven om bij te blijven groter dan ooit. Bedrijfsinnovatie maakt de dagelijkse workflow efficiënter en productiever, terwijl ook nieuwe mogelijkheden voor groei en uitbreiding worden ontdekt. Dat wil zeggen, het geeft bedrijven het voordeel dat nodig is om de concurrentie voor te blijven. Het maakt het ook mogelijk om zelf aan PR te doen. Met de PR-tools van vandaag kunnen zelfs de meest routinematige taken gemakkelijk worden uitgevoerd, waardoor experts meer tijd overhouden om zich te concentreren op zaken die er het meest toe doen. Gebruik deze PR tools gratis en premium om de roem en populariteit te krijgen die je verdient.

Nieuwste vanaf Blog