Hoe een PR-manager in te huren: De ultieme gids voor het inhuren van een PR-bureau in 2023

14 minuten gelezen

Veel ondernemers en bedrijfseigenaren kunnen een product bouwen. Er is echter een speciaal soort personen voor nodig die niet alleen een product kunnen verkopen, maar ook een goed imago voor het bedrijf kunnen opbouwen. Imago maken, public relations zijn de brede termen die zaken als naamsbekendheid, mediarelaties, publiciteit, bedrijfscommunicatie, reputatiemanagement, en nog veel meer dekken. Aangezien het duur kan zijn om een PR-manager in dienst te nemen, kunnen kleine en middelgrote bedrijven hun behoeften op het gebied van public relations ook uitbesteden. Tussen het creëren van inhoud, het verwerven van mediacontacten, het schrijven van blogs, het opstellen van advertentieteksten en het opzetten van een e-mailworkflow, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor naamsbekendheid en mediabeheer. Dat is waar een PR-manager van pas kan komen.

Maar PR kan ook riskant zijn. Er zijn veel dingen te overwegen over hoe je een PR-manager inhuurt en ook weet wie je moet vertrouwen om dit voor je bedrijf te doen. Maar allereerst, hoe weet je wanneer je een PR manager moet inhuren? Laten we dat uitzoeken.

Wie is een PR manager

Er zijn veel dingen te overwegen over hoe je een PR-manager moet inhuren en ook weten wie je moet vertrouwen om dit voor je bedrijf te doen.

PR managers creëren en dragen een gunstig publiek imago voor hun werkgever of klant door campagnes, prestaties en/of standpunten te communiceren. De PR-managers helpen het imago van hun bedrijf te verbeteren door bedrijfsevenementen te organiseren en persberichten te beoordelen. Ze houden de sociale en zakelijke trends in de gaten en testen strategieën om die trends te verbeteren, evenals de sociale en economische invloed die hun klant of bedrijf heeft.

Met deze informatie suggereren ze aan het bedrijf van manieren om te verbeteren en hun imago te gebruiken om hun winst. Public relations managers zijn belast met het beantwoorden van vragen van de media en het pitchen van verhalen aan journalisten en mediakanalen, het voorbereiden van mediakits en het organiseren van persconferenties. Ze beheren alle teams en professionals die werken om het beeld dat hun cliënt wil dat het publiek van hen waarneemt te bevorderen.

De belangrijkste verantwoordelijkheden van een PR-manager

Hoe weet u wat u moet zoeken in de perfecte kandidaat? Het helpt als u deze taak aanvat met een goed begrip van de strategieën, tools en methoden in een goed gevulde PR-toolkit.

Hier is een typische lijst van vaardigheden voor een professionele PR-manager:

–>
  • Sterke schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden;
  • Aandacht voor details;
  • Strategische planningsvaardigheden;
  • Het vermogen om meerdere projecten te beheren en prioriteiten aan te passen;
  • Uitstekende “people skills”, inclusief actief luisteren;
  • Probleemoplossend en analytisch vermogen;
  • Technische vaardigheid (computervaardigheid, experience design, kennis van digitale media).

Hier is een aanvullende lijst van veelvoorkomende taken die Public Relations Managers moeten hebben.

–>
  • Plannen, uitvoeren en coördineren van public relations programma’s;
  • Reguleren en budgetteren van PR-evenementen, campagnes en initiatieven;
  • Maak of beoordeel de online inhoud van media-aankondigingen en mediakits;
  • Controleer en coördineer de geproduceerde inhoud voor de website en sociale media-accounts;
  • Helpen bij het maken en beoordelen van diverse promotie- en marketingmaterialen;
  • Ontwikkelen en uitvoeren van PR-beleid en -procedures;
  • Bepaal KPI’s voor de PR-afdeling;
  • Meten en rapporteren van elke PR-campagne;
  • Controleer regelmatig het bedrijfsimago en zorg ervoor dat het overeenkomt met het bedrijfsmerk;
  • Bouw langdurige relaties op met alle relevante belanghebbenden, zoals lokale overheid, mediamensen, journalisten, politici, etc.
  • Aanwerven, inwerken en opleiden van nieuwe leden van de afdeling public relations;
  • Creëer inhoud voor verschillende toespraken, evenementen, hoorzittingen…
  • Crisiscommunicatiegids en mediastrategie opstellen en uitvoeren, indien nodig;

De PR Manager is verantwoordelijk voor het creëren en superviseren van media releases en content voor social media accounts, het aangaan van relaties met media outlets, journalisten en belangrijke beïnvloeders, en het beheren van het imago van het bedrijf in kritieke situaties.

De PR Manager is ook direct verantwoordelijk voor de uitvoering van tactieken en voor het behouden van betrokkenheid en dekking van klanten in de markt en media outlets. De dagelijkse taken van de PR Manager omvatten het toezicht houden op mediaplaatsingen, het onderhouden van de mediadatabases van het bedrijf, het assisteren bij en pitchen voor vragen van journalisten, het creëren van materiaal voor conventionele public relations, naast andere noodzakelijke administratieve taken.

Heeft u een PR Manager nodig?

U moet erover nadenken om eerst uw publiciteit te doen. U maakt de beste vertegenwoordiger voor uw product of dienst. Bovendien, als je probeert je publiciteit te doen, zelfs voor een paar dagen, zal het je een veel duidelijker inzicht geven in de situatie en ben je in een veel betere positie om je publiek te realiseren, waar je op moet letten en hoe je moet samenwerken met een outsourcing PR bureau of in-house PR manager.

Er zijn veel punten om rekening mee te houden bij het werven van een PR-manager en ook bij het bedenken wie je moet vertrouwen om dit voor je bedrijf te doen. Maar allereerst, hoe weet je wanneer je een PR manager moet inhuren?

PR-experts kennen hun publiek en hebben een groeiend aantal contacten waaraan ze uw bedrijf, uw product, uw verhaal, of een mix van al deze factoren kunnen verkopen. Je weet dat je er een nodig hebt op het moment dat je deze doorneemt:

• Je hebt veel verschillende manieren geprobeerd om je bedrijf en je product een boost te geven, maar bent niet tevreden met de resultaten;
  • Er is iets in uw bedrijf gebeurd waarvan u denkt dat het nieuwswaardig is, maar geen enkele krant of tijdschrift heeft de persberichten opgepikt die u naar hen hebt gestuurd.

Als u het extreem druk heeft of zich ongemakkelijk voelt bij bepaalde aspecten van het coördineren van uw PR of het inhuren van een interne PR manager, kunt u gebruik maken van de outsourcing PR service. PRnews.io Media Planning service kan u helpen bij het maken van een mediaplan om uw PR strategie uit te voeren. Deze dienst heeft een lange lijst van media-outlets om de inhoud te verspreiden en het woord over uw merk voor u te verspreiden.

Media Planning - vraag een mediaplan aan voor uw campagne

Veel ondernemers en marketeers vinden het tegenwoordig moeilijk om alle onderdelen van de bedrijfspromotie te organiseren, zoals strategie, productie en distributie. Dit is wanneer je misschien een effectief PR- en marketingplatform moet gebruiken. Dergelijke platforms waarmee marketeers gerichte berichten kunnen verspreiden, media kunnen kopen en de distributie kunnen vergemakkelijken, hebben het marketinglandschap ingrijpend veranderd. Door de juiste tool te kiezen, bereikt u betere en snellere resultaten, gericht op de bredere zakelijke en persoonlijke doelstellingen.

Hoe huur je een PR-manager in: Stapsgewijze checklist

Het werven van de juiste PR-expert kan lastig zijn, dus bekijk deze tips die het inhuren van een PR-manager een stuk makkelijker maken:

Stap 1: Stel uw doelen vast

Brainstorm een lijst van de doelstellingen die u hoopt te bereiken met een PR-bureau en beperk de lijst vervolgens tot de doelstellingen die voor u het belangrijkst zijn.

Stap 2: Denk na over een budget

Het inschakelen van een PR-bureau kan duur worden. Als u geen budget bepaalt en dat budget niet overbrengt aan een potentiële PR-manager, kan het zijn dat u te ver komt in het proces van het inhuren van een PR-expert of -bureau dat u zich niet kunt veroorloven, waardoor u uw tijd en die van hen verspilt.

Lees meer: PR on a Budget 101: Getting Press on a Tight Budget

Stap 3: Bedenk wie je nodig hebt

U hebt in wezen drie opties wat betreft het inhuren van PR:

• Een intern team
  • Een PR bedrijf
  • Een combinatie

Elke van deze opties heeft een ander prijskaartje en vereist verschillende opties van betrokkenheid van u.

Stap 4: Schrijf een lijst met vragen om te bespreken

Voordat je contact opneemt met een PR-bureau, schrijf je een lijst op met vragen die je wilt stellen.

U wilt meer weten over:

• Prijs
  • Ervaring/expertise
  • Voorgaande klanten
  • Voorgaande successen
  • Reviews/getuigenissen
  • Afspraak maken

Uitgerust met uw vragen is uw volgende stap het maken van een afspraak met verschillende PR-managers of videogesprekken met PR-diensten.

Stap 5: Stel verwachtingen vast

Stel een duidelijke communicatielijn op en bepaal tegelijkertijd uw verwachtingen. Praat met de vertegenwoordigers van de PR-dienst of PR-manager over uw SMART-doelen en stel vast hoe u succes zult meten.

Lees meer: Analytics in PR: Hoe meet je campagneprestaties?

Stap 6: Uw PR-manager aan boord nemen

Bespreek uw communicatiedoelstellingen. Stel vragen als: “Hoe gaan we de resultaten van ons werk samen controleren?”

Inpakken

Als u alles probeert om het publiek geïnteresseerd te krijgen in uw bedrijf of product, en u krijgt geen resultaten, huur dan een PR-manager of PR-dienst in voor uw behoeften. Inmiddels heeft u alles in huis om het juiste PR-bureau of de juiste PR-manager voor uw merk aan te trekken. Maar zodra u gaat samenwerken met een PR-bureau of een PR-manager inhuurt, is uw werk nog niet gedaan. Voor de beste resultaten moet u bereid zijn om als partner samen te werken om ervoor te zorgen dat de strategie en de berichtgeving die zij doorgeven, zijn wat u nodig hebt.

Nieuwste vanaf Blog