Moet je je Instagramvolgers kopen of niet?

12 minuten gelezen

Instagramvolgers kopen. Als je doel is om een influencer te worden of gewoon je naamsbekendheid wil verbeteren, kan het verleidelijk zijn om sluiproutes te nemen om je Instagram-volgers te laten groeien, zoals ze ‘kopen’. Je hebt misschien lot in je Instagram-inhoud, maar stel je voor hoeveel beter het zou zijn als 10.000 andere mensen het er ook mee eens zijn.

Wij geloven dat het kopen van Instagram volgers een slecht idee is, en we kwamen tot die conclusie op basis van de voordelen en nadelen die we onderzochten. We laten het echter aan u over om zelf te bepalen of het een goede stap is voor uw bedrijf of niet door alle vragen te beantwoorden die u heeft over het kopen van Instagram volgers…

Hoe word je geverifieerd op Instagram

Kunnen volgers worden gekocht op Instagram?

Ja, je kunt instagramvolgers kopen, maar je betaalt alleen voor het aantal. Er zijn talloze goedkope platforms waarmee je voor een paar dollar 1000 volgers kunt kopen. Wat is het probleem daarmee? Veel van deze volgers zijn echter bots of inactieve accounts, wat betekent dat ze nooit met uw inhoud zullen communiceren. Iedereen zou 1000 volgers krijgen voor een paar dollar als het echt zo makkelijk was.

Er ontstaan hier nog een paar dilemma’s: Ten eerste, is het de moeite waard om erin te investeren nadat je al hebt geïnvesteerd in het bouwen van een website (dat wil zeggen, als je niet genoeg kennis hebt om er zelf een te maken met behulp van verschillende platforms die online beschikbaar zijn)? En, ten tweede, is er een kwestie van legaliteit en veiligheid voor uw bedrijf bij het kopen van Instagram-volgers. De belangrijkste reden waarom het kopen van volgers op Instagram een verloren investering kan blijken te zijn, is dat de accounts die je zouden volgen vaak nep zijn.

Het kopen van ‘nep’ volgers

Zoals eerder vermeld, is de overgrote meerderheid van de te kopen volgers bots of inactieve accounts. Dit is hoe het werkt:

Instagram Bots

In 2018 heeft Instagram ongeveer 95 miljoen botaccounts, wat ongeveer 9,3 % van de totale gebruikersbasis van dit sociale netwerk uitmaakt. Sommige bedrijven hebben het proces van het bouwen van bots zo geperfectioneerd dat ze ze kunnen doorverkopen als volgers. In sommige gevallen kunnen bots zelfs de identiteit van een echte persoon aannemen, door gebruik te maken van andermans afbeeldingen en namen.

Deze nepaccounts komen natuurlijk over en gebruiken automatisering om inhoud te delen en te liken, afhankelijk van de dienst. Sommige kunnen zelfs geprogrammeerd zijn om zelf inhoud te creëren. Ze hebben echter niet de kracht van echte volgers, omdat het geen echte mensen zijn. Bijgevolg zou het niveau van interactie dat ze genereren minimaal zijn.

Je berichten zijn effectief afgeschermd van iedereen behalve je niet-authentieke publiek als je niet de gewenste volgers hebt om je inhoud te consumeren. Plus, omdat je nepvolgers in het echte leven niet bestaan, zullen ze niet over je merk praten met hun vrienden of familie.

Accounts die inactief zijn

Niet alle valse volgers zijn echter bots. Echte accountvolgers zijn iets dat bepaalde bedrijven aanbieden. Accounts worden in deze situatie gegenereerd omdat ze worden beheerd door gebruikers wiens enige doel het is om als tegenprestatie te volgen of om deze dienst aan te bieden. En hoewel deze volgers in eerste instantie misschien betrokken zijn, zal dit op de lange termijn niet het geval zijn.

Tot slot, als hun accounts uitsluitend zijn aangemaakt om aan een sponsorverzoek te voldoen, heeft de werkelijke persoon achter het account niet veel reden om op het kanaal te blijven dat informatie deelt, met de inhoud communiceert of de goederen en diensten koopt waarvoor reclame wordt gemaakt.

Wanneer je Instagramvolgers koopt…

Het vervolg van de zin uit bovenstaande titel is: je betaalt alleen voor het aantal. Betrokkenheid is niet gegarandeerd, zelfs niet waarschijnlijk. U kunt betalen voor strategische volgdiensten voor andere accounts namens u, maar ook direct instagramvolgers kopen, afhankelijk van uw voorkeuren (accounttype, hashtaggebruik, locatie, geslacht…). Gevolgde accounts kunnen, in het beste geval, wederkerig zijn.

Ook al is de kans groot dat je volgers echte mensen zijn als je voor deze keuze kiest, qua engagement – zal er niet veel van terecht komen. Aangezien er geen garanties zijn dat deze accounts je zullen volgen, is het een riskante investering. Zelfs als sommige accounts je op deze manier volgen, en de meeste niet, zal een dergelijke regeling niet gebaseerd zijn op loyaliteit noch op lange termijn en zullen ze niet actief zijn.

Hoe krijg ik 1k volgers op Instagram in 5 minuten - GRATIS, ECHT & SNEL

Je krijgt een eerste engagement dat kleiner wordt

Gekochte Instagram-volgers bieden op lange termijn geen waarde aan de inhoud van je profiel. De volgers die je koopt kunnen je in het begin views, likes en comments opleveren, maar de aandacht die ze nu trekken zal later verdwijnen.

Hoe nuttig zijn 10.000 volgers, die geen contact met je opnemen? Instagram algoritme toont berichten aan gebruikers op de manier dat engagement de hoogste prioriteit heeft. Zonder likes of commentaar komt je bericht waarschijnlijk niet in de feed van je publiek.

Het kan je geloofwaardigheid schaden

Het hebben van veel volgers kan gebruikers overhalen om uit zichzelf te besluiten je te volgen, maar dat is geen garantie. Het risico: je krijgt nauwelijks likes of reacties op berichten van deze volgers en als je in de situatie komt dat je een heleboel nepvolgers hebt, loop je het risico je geloofwaardigheid te verliezen bij je echte volgers, d.w.z. je trouwe publiek. Gebruikers kunnen merken dat je niet veel betrokkenheid hebt bij hun berichten, wat hen ervan kan weerhouden je te volgen. Als je 10.000 volgers hebt, maar slechts, laten we zeggen, vier likes per post, zal het niet lang duren voordat mensen doorhebben dat er iets mis is.

Stel jezelf in zo’n situatie: zou je een account blijven volgen als je ziet dat het grootste deel van zijn ’trouwe publiek’ inactieve accounts of bots zijn? Wij denken van niet. Dit kan bedrieglijk overkomen en je doen geloven dat een merk geen authentieke volgers kan krijgen alleen door kwaliteitsinhoud.

Hoe word je een Instagram-influencer in 2021

Instagram identificeert en ruimt valse volgers op

Bijna een half jaar geleden heeft Instagram de gebruiksvoorwaarden aangepast om niet-authentieke accounts te identificeren en te verwijderen van zijn platform. Instagram verwijdert alle likes, volgers of commentaren van onafhankelijke apps die bedoeld zijn om iemands accountpubliek kunstmatig te vergroten. Het kopen van volgers kan een reactie uitlokken van Instagram moderators omdat het tegen de Instagram community guidelines is.

Instagram streeft naar echte interactie op zijn platform en beschermt echte accounts en ervaringen. Het is dus beter om je publiek organisch uit te breiden, aangezien nep- of gekochte activiteiten de missie van Instagram schenden en kunnen leiden tot gevolgen, namelijk boetes.

Alternatieven voor het kopen van Instagramvolgers

Het algoritme van Instagram beloont de betrokkenheid meer dan het aantal volgers, en toont inhoud die lijkt op posts die gebruikers in het verleden hebben behandeld. Om betrokkenheid te stimuleren, zijn er veel verschillende acties die je kunt proberen op het platform om jezelf te presenteren aan je ideale publiek.

Door goede marketingpraktijken te gebruiken op Instagram – of je nu een persoonlijk merk of een bedrijfsaccount maakt – kun je Instagram-gebruikers, waarvan het aantal meer dan 1 miljard bedraagt, beter bereiken en een authentiek publiek opbouwen.

Maak uw account openbaar

Maak eerst uw account openbaar, zodat gebruikers uw profiel en inhoud kunnen zien zonder te hoeven wachten tot u hun volgverzoeken goedkeurt. Op deze manier kunt u uw publiek organisch vergroten wanneer uw inhoud verschijnt op onderzoekspagina’s van gebruikers, waardoor uw doelgroep wordt aangetrokken en geboeid.

Geef uw gebruikers een reden om u te volgen door inhoud van hoge kwaliteit te plaatsen

Wanneer u het bovenstaande doet, kunt u verschillende dingen posten: foto’s, GIF’s, video’s, boomerangs, polls en muziek in uw verhaal, instructies en meer. Bouw vertrouwen en opwinding op bij je volgers door foto’s van hoge kwaliteit te gebruiken, pakkende koppen te schrijven en consequent te posten en als geheel een unieke stijl te handhaven om je te onderscheiden van andere accounts. Onderzoek welke hashtags trendy zijn en welke aansluiten bij uw merk. Hashtags kunnen een geweldige manier zijn om een nieuw publiek te bereiken, mits goed gebruikt.

Afhankelijk van je merk kan het nuttig zijn om grappig of geestig te zijn in je content. Een scherp besef van hoe je merk wordt waargenomen en van de trends op Instagram zal je helpen bij het kiezen van de te publiceren inhoud en de interactie met je Instagram-community.

Is je Instagram-account klaar voor verificatie?

Download onze GRATIS controle checklist

Voordeel volledig over Instagram

Tot slot: gebruik zoveel mogelijk functies die Instagram te bieden heeft, zoals Stories, Live, IGTV of Shopping. Er zijn zoveel verschillende manieren om in contact te komen met klanten waardoor je organisch en authentiek betrokkenheid en verkeer kunt stimuleren.

Als je hulp nodig hebt bij community building rondom je Instagram profiel door professionals, neem dan gerust contact met ze op. Het is geen schande. Zeker niet als je je profiel gebruikt om geld te verdienen, bijvoorbeeld door iets te verkopen. Instagram volgers kopen?

Nieuwste vanaf Blog