Wat maakt een verhaal nieuwswaardig? Kies het meest nieuwswaardige onderwerp voor uw persbericht

7 minuten gelezen
What Makes a Story Newsworthy-

Wat maakt een verhaal nieuwswaardig? Laten we nieuwswaardige onderwerpen vinden om over te schrijven in je persbericht.

Voordat je begint met het schrijven van je persbericht, moet je eerst nadenken over de nieuwshaak die een PR-zaak of gewoon een informatieve boodschap kan zijn. Kies een geschikt onderwerp dat boeiend en aandachttrekkend kan zijn voor zowel redacteuren als je doelgroep.

In aanmerking genomen dat persberichten de zichtbaarheid van uw bedrijf kunnen vergroten en een zekere invloed hebben op uw ranking in zoekmachines, is de noodzaak om uw persbericht te laten publiceren uitgesloten. In welke bedrijfssector u ook werkzaam bent, het is belangrijk om originele, effectieve en actuele inhoud met betrekking tot uw bedrijf te leveren. Soms kan het een uitdaging zijn om snel met goede ideeën te komen. Maar als je bedrijf draait, heb je zeker wat nieuws te delen.

Hoe een persbericht te schrijven - Richtlijnen, formaten, gratis voorbeelden
nieuwswaardige onderwerpen om over te schrijven

Nieuwswaardige onderwerpideeën voor uw persbericht

U hoeft alleen maar een geschikt onderwerp te kiezen en zelf het nieuws te genereren. Dus als u vastzit over wat u moet schrijven voor uw volgende persbericht – vindt u hieronder de meest nieuwswaardige ideeën om de aandacht van de redactie te trekken:

Bedrijfsnieuws:

• Grote opening;
  • Lancering van een nieuwe website;
  • Aankondiging van een mediaoptreden;
  • Mijlpaal prestaties;
  • Bedrijfsjubileum;
  • Uitbreiding of renovatie van de organisatie;
  • Bedrijfsrebranding, etc.

Bedrijfsinformatie:

• Oplevering van een project;
  • Marketingtrends die uw bedrijf beïnvloeden;
  • Herstructurering van uw bedrijf of het bedrijfsmodel;
  • Nieuwe marktstudies, onderzoeken en enquêtes;
  • Een nieuw strategisch partnerschap aangaan;
  • Financiële en winst-updates;
  • Inspirerende verhalen over uw bedrijf, etc.

Marketingresultaten:

• Promoties van nieuwe producten en diensten;
  • Seizoensgebonden kortingen (Thanksgiving; Black Friday; Kerstmis, enz.);
  • Gratis weggevertjes;
  • Sociale media wedstrijd;
  • Nieuwe toepassingen voor bestaande producten;
  • Gratis consultaties, proefaanbiedingen en monsters;
  • Nieuwe promotieprogramma’s zoals verwijzingsbeloningen, etc.

Media:

• Verwachte tv- of radio-interview;
  • Media en sprekersoptredens door leidinggevenden;
  • Komende presentatie of spreekbeurt;
  • Geciteerd worden in een boek of artikel;
  • Workshop die u geeft;
  • Deskundige mening over een belangrijk onderwerp binnen uw bedrijf;
  • Nieuw boek, video of online cursus, etc.

Gemeenschapsleven nieuwswaardige onderwerpen om over te schrijven:

• Betrokkenheid bij een goed doel;
  • Deelname aan lokale evenementen en beurzen;
  • Groen initiatief;
  • Open dagen of gemeenschapsexposities;
  • Honoreer een instelling;
  • Teamsponsoring;
  • Werknemers die deelnemen aan een groep of zitting hebben in een bestuur of commissie.

Natuurlijk is er altijd ruimte voor meer ideeën, we hebben je alleen de basisonderwerpen gegeven die je kunnen inspireren om nieuwe persberichten te schrijven en ervoor te zorgen dat ze worden opgemerkt en behandeld door kieskeurige journalisten. Het belangrijkste is om een goed samengesteld persbericht te schrijven en bijna elke gebeurtenis kan worden omgezet in nieuws. Na enkele bruikbare tips zul je absoluut slagen.

Lees meer: De Meest Gebruikte Woorden in Schrijven

Wat maakt een verhaal nieuwswaardig?

Gebaseerd op de Merriam-Webster definitie, betekent nieuwswaardig “interessant genoeg voor het grote publiek om verslag uit te brengen”. In het algemeen hangt het af van de volgende elementen:

• Nabijheid (locatie)
  • Prominentie (bekende persoon, plaats of gebeurtenis)
  • Tijdigheid
  • Impact
  • Conflict
  • Novelty.

In de echte wereld kan wat nieuwswaardig is echter ook worden bepaald door de stijl en nadruk van het bedrijf, de specialiteit van de journalisten, de kijkcijfers en populariteit van specifieke onderwerpen, enzovoort.

Mijn favoriete definitie komt van Lord Northcliffe die zei dat het nieuws is wat iemand, ergens wil onderdrukken. Al de rest is reclame.

Het is duidelijk dat niet alles wat in print, online, of op uitzendkanalen verschijnt aan die criteria voldoet.

Nieuwswaarde wordt bepaald door de media die in kaart brengen wat er in hun interessegebied gebeurt. Dus, wat nieuwswaardig is voor de Guardian wordt niet noodzakelijkerwijs hetzelfde behandeld als de Daily Mail. Menselijke rampen in al hun verschijningsvormen zijn echter nieuwswaardig in alle media. De manier waarop het wordt behandeld zal verschillen, afhankelijk van wat elk individueel verkooppunt denkt dat zijn lezers willen.

Hoe definiëren journalisten “nieuwswaardig”?

Het antwoord is, “dat hangt ervan af.”

Bij een kleine krant op het platteland van Ohio was een dodelijk verkeersongeval of een woningbrand in omloop een groot 1A-verhaal. Bij een middelgrote metro krant in een grotere markt, zou een soortgelijk verkeersongeval of woningbrand misschien kort op pagina 3B staan. Het verschil is de relatieve markt – als je publiek in een gemeenschap woont die te maken heeft met zaken als een jaarlijks moordcijfer zoals elke andere stad, zijn kleinere menselijke tragedies niet zo belangrijk.

Ook een nieuwigheid speelt een rol bij de nieuwswaardigheidsbeslissing. Doet de burgemeester een nieuwe beleidsuitspraak? Belangrijker dan de achtste keer dat de burgemeester klaagt over het kredietproces in het Statehouse en hoe het de lokale bevolking schaadt.

Wat maakt een verhaal nieuwswaardig? Stel jezelf twee (niet zo) eenvoudige vragen:

• Is het belangrijk voor een significant groot deel van ons publiek?
  • Is het in het algemeen belang?

* Het publiek varieert. De dingen die belangrijk zijn voor de kunstgemeenschap zijn heel anders dan de dingen die belangrijk zijn voor de technische gemeenschap.

** Publiek belang wordt verschillend gedefinieerd door verschillende redacteuren. Sommigen zien bijvoorbeeld seksuele privézaken als volledig irrelevant voor het publieke belang. Anderen zien ze als belangrijke morele kwesties.

Gerelateerd lezen:

Opslaan op Pinterest

U kunt deze pagina opslaan op uw Pinterest bord voor later.

class=

Nieuwste vanaf Blog