Advertorial vs. Editorial vs. Sponsored Content: de belangrijkste punten van het verschil

14 minuten gelezen

Advertorial vs. editorial. Het kan een ingewikkelde keuze zijn en aanvoelen als een grijs gebied, vooral als je nieuw bent in de wereld van PR en marketing. Elk van deze methoden kan een geweldig marketinginstrument zijn voor elk bedrijf in de schoonheids-, esthetica- of wellness-industrie, mits correct gebruikt. Als merk- of bedrijfseigenaar is het belangrijk onderscheid te kunnen maken tussen editorials, advertorials en gesponsorde artikelen, zodat je weet wat je kunt verwachten als je moeite en geld investeert in een van deze voor je bedrijf.

Wat is het verschil tussen redactioneel, gesponsord en advertorial? Hoe kies je de beste optie? In dit artikel vind je alles wat je nodig hebt om de juiste keuze te maken.

Laten we eerst definiëren wat advertorial, redactioneel en gesponsord zijn.

Advertorial Definitie

Advertorial is betaalde media, dus het bedrijf dat de advertentie verspreidt betaalt voor de ruimte en dicteert (binnen alle redelijkheid) precies de inhoud.

Een advertorial wordt via de reclameafdeling gekocht als betaalde plek in een gedrukte of digitale publicatie. De inhoud wordt meestal gecontroleerd door het merk met wat redactioneel commentaar en kan worden geschreven door de medewerkers van de media. Advertorials hebben duidelijke tekens, zodat ze zich onderscheiden van de rest van de krant en de lezer weet dat hij met een advertentie bezig is. Sommige media kunnen echter het uiterlijk van een redactioneel artikel nabootsen om de reclame-inhoud “in te passen”.

U kunt bestellen advertorial diensten van PRNEWS.io.

Advertorial vs. Editorial vs. Sponsored content:

• Funding: Het merk betaalt rechtstreeks aan de reclameafdeling van het mediakanaal voor plaatsing.
  • .
  • Visuele presentatie: Ziet eruit als een advertentie. Deze wordt los van de artikelen en de redactionele inhoud van de publicatie geplaatst.
  • Kwaliteit: Dit doorloopt niet het journalistieke doorlichtingsproces dat redactionele inhoud moet doorlopen.
  • Author/byline: De auteur van de advertorial content wordt duidelijk geïdentificeerd als het merk of zijn woordvoerder.
  • Creatieve controle: Ontwikkeling en eindcontrole over de inhoud blijft in handen van het bedrijf.
  • .
  • Afbeelding: Dit kan een promotionele afbeelding zijn, zoals een merkfoto of productfoto.
  • Wettelijke disclaimers: Advertorials kunnen copyright- en handelsmerksymbolen, voetnoten, verwijzingen en juridische disclaimers bevatten.

Voorbeelden

Goede advertorials concentreren zich op voordelen, niet op kenmerken. Marketeers moeten een beroep doen op de menselijke behoeften en de impact achter het product in plaats van een elevator pitch voor te dragen.

Editorial Definition

De redactionele inhoud is vrij. Redactionele inhoud is alle inhoud die is gemaakt om te informeren, te onderwijzen of te vermaken. Het vertelt lezers over een onderwerp of legt hen iets uit. Het doel van redactionele inhoud is de lezer waarde te bieden.

Een redactioneel artikel is vaak geloofwaardiger en betrouwbaarder, omdat het journalistieke doorlichtingsprocessen heeft doorlopen en bedoeld is om echte belangstelling te wekken. De onderliggende boodschap is dat dit geloofwaardige informatie is, ondersteund door de publicatie. Het is niet gemaakt om te verkopen. Het is niet gemaakt om conversies te stimuleren.

Het is ontworpen om uw kennis, expertise en autoriteit op een bepaald gebied aan te tonen.

Natuurlijk kan dat soort inhoud indirect geld opleveren. Maar dat is niet het eerste doel.

Je geeft lezers informatie die ze kunnen gebruiken, wat hun vertrouwen verdient. Op de lange termijn levert je dat meer verkopen en conversies op dan directe verkoop.

Editorial vs. Advertorial vs. Sponsored content:

• Funding: Het is gratis. Het mediakanaal ontvangt geen betalingen voor een redactioneel artikel. Daarom moet het de lezers echte waarde bieden om gepubliceerd te worden.
  • Visuele presentatie: Lijkt op de reguliere berichten en redactionele inhoud van de publicatie.
  • Kwaliteit: Het is ontworpen door de redactie van de publicatie – na eventueel onderzoek en doorlichting, waardoor de inhoud geloofwaardiger en betrouwbaarder is voor de lezers.
  • .
  • Auteur/paragraaf: De auteur kan worden geïdentificeerd als een journalist of redacteur ingehuurd door het mediakanaal. Het kan ook de redactie van de mediapublicatie zijn of een telegrafische dienst.
  • .
  • Creatieve controle: De ontwikkeling en eindcontrole van de inhoud wordt uitgevoerd door de redactie van het mediakanaal.
  • Beeld: Elk begeleidend beeld moet passen bij het onderwerp en merkloos zijn. Lifestyle fotografie werkt het best.
  • Wettelijke disclaimers: Houd je aan het formaat en de stijl van het artikel. Voetnoten, verwijzingen, disclaimers of copyright/handelsmerk symbolen zijn niet toegestaan.

Editorische voorbeelden

Editorial content Examples

Credits: carminemastropierro

Definitie gesponsorde inhoud

“Promoted”, “Paid post”, “Presented by”, “Sponsored by”, “Partnered with”, “Affiliated with”…

Herken je het nog? Deze zinnen zijn indicatoren van gesponsorde inhoud. Het betekent dat een bedrijf enige moeite en budget heeft besteed om u zijn inhoud te tonen.

Gesponsorde inhoud is een vorm van reclame die door uitgevers of social media influencers wordt uitgegeven in een formaat en kwaliteit waar ze bekend om staan, of het nu gaat om artikelen, foto’s, video’s of andere uitvoeringen. Merken co-creëren deze content om conversaties te genereren rond hun productcategorie of zelfs hun product.

Dat wil zeggen, gesponsorde content is een advertentie die eruitziet alsof hij er hoort te zijn. Het geeft een gevoel van natuurlijke inhoud voor een platform, in plaats van een opdringerige advertentie.

Gesponsorde inhoud is een eenvoudige maar effectieve manier om uw promotionele boodschap naar een nieuw publiek te sturen.

Gesponsorde vs. redactionele vs. advertentierijke inhoud:

• Funding: De betaling geschiedt ook rechtstreeks aan het mediakanaal of marketingbureau voor de plaatsing.
  • .
  • Visuele presentatie: Ziet er niet uit als een advertentie; gesponsorde informatie is opgenomen in de berichten en redactionele inhoud.
  • Kwaliteit: Kan het journalistieke doorlichtingsproces doorlopen dat redactionele inhoud moet volgen.
  • Auteur/paragraaf: De auteur van het stuk wordt niet geïdentificeerd als het merk of zijn vertegenwoordiger.
  • Creatieve controle: De ontwikkeling en eindcontrole over de inhoud wordt niet door het mediakanaal behouden.
  • Beelden: Dit kan een promotionele afbeelding zijn, zoals een merkfoto of productfoto.
  • Wettelijke disclaimers: Dit kunnen voetnoten, verwijzingen en juridische disclaimers zijn. Kan ook copyright- en handelsmerksymbolen bevatten.

Gesponsorde inhoud kan het bereik van uw publiek vergroten op een niet-opdringerige manier. Omdat het aansluit op redactionele content, zijn mensen eerder geneigd zich ermee bezig te houden.

Dit kan u helpen om:

• Bekendheid vergroten
  • Informeer uw publiek
  • Verwerf vertrouwen en geloofwaardigheid
  • Stel thought leadership op

Als gebruikers waarde halen uit uw inhoud, zullen ze in de toekomst waarschijnlijk contact blijven houden met uw bedrijf en misschien zelfs klant worden.

Gesponsorde voorbeelden

In de gesponsorde artikelen staan meestal namen van merken, en adressen van restaurants, winkels, enz. De algemene informatie kan nuttig en interessant zijn, maar zeker, merken, bedrijven en diensten worden er opgenomen.

Credit: BuzzFeed

Lees meer: Wat is gesponsorde inhoud? Alles wat u moet weten

Hoe kunt u gebruik maken van de redactionele voordelen van betaalde reclame?

Er zijn een paar manieren waarop u kunt proberen gebruik te maken van het redactioneel in de publicatie waarin u hebt geadverteerd, afgezien van het simpelweg stellen van de vraag in eerste instantie.

1. Thema-artikelen:

Wanneer u begint met het kopen van een advertentie, vraag dan om een redactionele kalender en kijk uit naar themapublicaties. Het kan gaan om een zomerse reisspecial, een herfstmodeditie of een kerstcadeaugids.

Een goed advertentieverkoopteam zal klanten hierover informeren bij het boeken van advertenties om de advertentie-inhoud af te stemmen op het redactionele thema. Als u bijvoorbeeld een kerstcadeaubeurs organiseert en voorafgaand aan het evenement wilt adverteren, zou een nummer over kerstcadeaus en wat u kunt kopen perfect zijn, mits de timing klopt natuurlijk. Dit geeft u de perfecte gelegenheid om uw product of dienst onder de aandacht te brengen op een moment dat redacteuren wellicht op zoek zijn naar iets soortgelijks.

2. Advertorials:

Dit is ook waar advertorials een effectief onderdeel van uw marketingplan kunnen vormen. Zoals we hebben gezien, kunnen advertorials heel nuttig zijn om lezers te informeren over een productlancering, maar ze kunnen ook worden gebruikt om echte redactionele artikelen in dezelfde of een gelieerde publicatie te krijgen. Zorg ervoor dat u hiernaar vraagt en onderhandelt met de mediavertegenwoordiger wanneer u een advertorial boekt, en let op eventuele deadlines.

3. Andere kanalen:

Er is zoveel overlap tussen traditionele gedrukte media en sociale media dat we het niet over reclame en redactie kunnen hebben zonder dit te vertellen. Als u promoot in een publicatie, zorg er dan voor dat u hen vraagt naar de mogelijkheid van gelinkte berichten naar uw inhoud en retweets op hun sociale mediakanalen. Dit moet je fantastische promoties opleveren en het aantal volgers op je eigen accounts vergroten.

Conclusie

Consumenten worden tegenwoordig gebombardeerd met verschillende inhoud van verschillende bronnen. Daarom negeren veel internetgebruikers advertenties op webpagina’s of installeren ze zelfs software om ze volledig te blokkeren.

Een combinatie van redactionele, advertorial en gesponsorde inhoud kan u helpen uw doelgroep op een niet-invasieve manier te bereiken en zelfs de geloofwaardigheid van uw merk te verbeteren.

Advertorial vs. Editorial FAQ

Wat is een advertorial?

Een advertorial is een betaalde advertentie die is vormgegeven als een gewoon artikel, video of webpagina. Een advertorial kan nuttige informatie bevatten, maar het uiteindelijke doel is het promoten van een product. Advertorials kunnen een effectieve betrokkenheid van de lezer genereren en kunnen effectiever zijn dan klassieke gewone advertenties.

Hoe schrijf je een editorial?

• Onderzoek je onderwerp grondig. Voordat je begint te schrijven, zorg ervoor dat je een grondige kennis hebt van je onderwerp – vooral als het een complex onderwerp is.
  • Kies een stelling. Je stelling vormt de basis van je artikel. Neem de tijd om een duidelijke, beknopte verklaring op te stellen die leidt tot de rest van je redactionele structuur.
  • Ondersteun je scriptie met verschillende hoofdpunten. Afhankelijk van de voorgeschreven lengte van je artikel, moet je twee tot vier hoofdpunten kiezen om je stelling te ondersteunen. Verwacht dat je aan elk van deze punten een of twee alinea’s wijdt.
  • Erken tegenargumenten. Je kunt punten toegeven of een paragraaf besteden aan het weerleggen van tegenargumenten, maar het is belangrijk om alternatieve standpunten aan te pakken om je eigen argument te ondersteunen.
  • Sluit af met een oproep tot actie of een samenvatting van je belangrijkste punt. Aan het eind van een artikel dat gericht is op lof of afkeuring, keer je terug naar je stelling en verbind je alle ideeën die open blijven.
  • Bewerk je artikel tot je een definitieve versie hebt. Lees je ontwerp door en verwijder overbodige woorden, stereotypen of zinnen die afleiden van het centrale idee. Proeflees vervolgens je redactie voor grammaticale fouten en typefouten.

Wat is een advertorial?

Opslaan op Pinterest

U kunt deze pagina opslaan op uw Pinterest bord voor later.

–> –> –> wp:galerij {“linkTo”:”none”}

Nieuwste vanaf Blog