De meest gebruikte woorden in schrijven 2023

5 minuten gelezen
The Most Overused Words in Writing 2022.

Het is ons opgevallen dat overmatig gebruik van een aantal populaire marketingwoorden tijdens het schrijven van nieuwsberichten en aankondigingen een van de lastigste problemen is geworden voor onze klanten.

Natuurlijk heeft elk vakgebied zijn eigen jargon en jargon, maar toch is het beter om je aan de standaard professionele schrijfwijze te houden om echt topklasse en gepolijste persberichten te publiceren. En het is essentieel om je lezers te interesseren en ze tot actie aan te zetten. Met andere woorden, als je een professional wilt zijn – schrijf dan als een professional.

Over te veel gebruikte woorden in PR en marketing gesproken, het is noodzakelijk te vermelden dat dergelijke modewoorden de hele presentatie kunnen verpesten en je persbericht in stukken kunnen breken. Of, in het ergste geval, dat een journalist het in de prullenbak gooit. Eigenlijk is er niets mis met dergelijke veelgebruikte woorden, als ze relevant zijn en in een passende context worden toegepast. Maar sommige mensen gebruiken ze overal, vooral als ze weten dat hun persberichten geen nieuwswaardige informatie bevatten.

Voorbeeld: ‘Zeer’

We gebruiken ‘very’ bijna elke keer dat we een bijwoord of bijvoeglijk naamwoord gebruiken. Het moedigt ons helemaal niet aan om de Engelse taal te verkennen, maar weerhoudt ons er juist van om nieuwe woorden te leren

Over gebruikte woorden

Op basis van onze ervaring en internetonderzoek hebben wij de lijst gemaakt van top 20 overgebruikte woorden die u beslist moet vermijden in uw PR- en marketingactiviteiten:

1. Revolutionair.
  2. Beste.
  3. Nieuw.
  4. Professioneel.
  5. Verbeteren.
  6. Eerste.
  7. Commercieel.
  8. Groot.
  9. Exclusief.
  10. Innovatief.
  11. Uniek.
  12. Leading.
  13. Digitaal.
  14. Globaal.
  15. Bekroond.
  16. Gelanceerd.
  17. Gepassioneerd.
  18. Baanbrekend.
  19. Next Generation.
  20. Robuust.

Dit zijn enkele van de woorden die zo veel zijn gebruikt dat ze betekenisloos zijn geworden. Sommige van de andere woorden zijn selfie, hashtag, WTF, OMG, echt, etc.

Wij proberen onze klanten altijd uit te leggen dat de beste oplossing is om dergelijke buzzwords en overgebruikte zinnen te vervangen door meer specifieke en originele analogen. Het is handig om nog eens in een woordenboek te kijken en een synoniem te vinden. Maar vergeet niet dat interessante en hoogwaardige inhoud op de eerste plaats komt.

Vermijd te veel gebruikte en vermoeide woorden

Een goed begin is misschien te onthouden wat Mark Twain zei

“Als je een bijvoeglijk naamwoord vangt, dood het. Nee, ik bedoel niet volledig, maar dood de meeste – dan zal de rest waardevol zijn. Ze verzwakken wanneer ze dicht bij elkaar staan. Ze geven kracht als ze ver uit elkaar staan.”

Ik veronderstel dat de beste aanpak is om te bewerken, bewerken en bewerken.

De Britse schrijver Alan Garner doet wel 10 jaar over een boek. De basis is in een jaar of zo geschreven en de rest van de tijd besteedt hij aan het bewerken tot elk woord telt. De resultaten zijn geweldig.

Uw werk is te uitgebreid, te overweldigend en te lang. Dit komt voort uit een verlangen om elk detail op papier te zetten. Maar dan wordt het werk zwaar en moeilijk te lezen.

Ik begon Hemmingway te gebruiken, dat is de tool waarin je je hoofdstuk kunt plakken en instructies krijgt over waar je wijzigingen moet aanbrengen.

Ik gebruik ook een andere app en deze is geweldig – Readability Test Tool

Je plakt je hoofdstuk hier op en als je een hoge lezing krijgt ben je goed bezig omdat je eenvoudigere woorden gebruikt en de boodschap snel overbrengt. Je doel moet zijn om je werk leesbaar te maken voor 12-jarigen. Je maakt je woorden niet dommer, maar maakt je verhaal scherper en meer to the point.

Wanneer je redigeert, wees dan bereid om te snijden, snijden en nog eens snijden. Maar als je knipt, bewaar die paragrafen dan in een apart bestand. Misschien heb je ze nodig voor een ander verhaal. (En ik verwijder nooit wat ik uit mijn manuscript heb geknipt).

Je zult bloeden (niet letterlijk) als je je manuscript in stukjes en beetjes snijdt, maar als het klaar is, ben je veel blijer met wat je hebt bewerkt omdat het leesbaar is zonder al het overtollige.

Nieuwste vanaf Blog