Long Tail vs. Short Tail Keywords for bedre SEO-strategi

9 min lest
Long Tail vs. Short Tail Keywords for Better SEO Strategy Selv en nybegynner innen markedsføring og SEO vet og forstår verdien av å bruke nøkkelord for bedre innholdsoppdagbarhet. Med riktig valg av nøkkelord kan du optimalisere innholdet ditt for å drive mer trafikk til nettstedet ditt og forbedre synligheten din i SERP-ene. Men hvordan vet du hvilke søkeord du bør satse på og hvilke som gir deg mest verdi? Denne artikkelen fokuserer på spørsmålet om langhale vs. korthale søkeord. Vi vil gi eksempler på nøkkelord med lang og kort hale og dele retningslinjer for bruk av nøkkelord av begge typer i innholdet ditt. La oss dykke inn!

Nøkkelord med lang hale vs. kort hale – Hvilke bør du bruke i nettkopien din?

Svaret på dette spørsmålet avhenger av din søkeintensjon. Ønsker du å få flere besøkende? Eller ønsker du å målrette deg mot de brukerne som er klare til å kjøpe produktene og tjenestene du markedsfører?

Faktisk bør begge typer søkeord være nyttige for innholdsstrategien din. Nøkkelord med lang hale og kort hale er imidlertid litt forskjellige i hvordan du bør bruke dem for å optimalisere nettinnholdet ditt. Før vi graver i disse detaljene, la oss forstå forskjellen mellom nøkkelord med lang hale og kort hale.

Nøkkelord er byggesteinene og livsnerven i nettstedsinnhold og søkemotorer. Å velge de mest hensiktsmessige søkeordene har to nøkkelroller:

Valg av søkeord har to viktige funksjoner

• Markedsføring av innhold
    • SEO
    Korthale søkeord er mer generelle søkeord, som vanligvis inneholder ett eller to ord. Nøkkelord med lang hale er mer spesifikke og bruker flere ord (vanligvis mer enn tre) for å få frem mer trafikk og relevante resultater.

Hva er egentlig et kort hale-søkeord?

Hva er et kort hale-søkeord?

Keywords med kort hale (også kjent som head keywords) er best egnet for å gi generell informasjon om et valgt emne.

Når du bruker søkeord som SEO, markedsføring, merkevarebygging osv., er det vanskelig for søkemotorene å fastslå en spesifikk søkeintensjon. Nøkkelord med kort hale er generiske. De gir ofte høye søkevolumer siden de ikke betjener en spesifikk søkekategori. For eksempel genererer søkeordet «markedsføring» høye søkevolumer.

Du kan også oppdage at noen av søkeresultatene er irrelevante, noe som resulterer i lave konverteringsfrekvenser. I de fleste tilfeller viser søkemotorer (spesielt Google) en blanding av resultater for et kort søkeord, noe som gir brukerne frihet til å velge søkeresultater som oppfyller deres spesifikke søkeintensjoner. Hvis for eksempel ti resultater vises på en søkeresultatside, kan halvparten av disse resultatene være tjenesteleverandører, mens den andre halvparten kan være e-handel og andre transaksjonssider.

Når du arbeider med innholdet ditt, må forfattere bruke nøkkelord for at søkemotorer skal gjenkjenne og kategorisere meldingene de kommuniserer.

Når du arbeider med innholdet ditt, må du bruke nøkkelord for at søkemotorer skal gjenkjenne og kategorisere meldingene de kommuniserer.

Hva er egentlig søkeord med lang hale?

Nøkkelord med lang hale er mer spesifikke. Lengre setninger er rettet mot å målrette mot forskjellige stadier av søkeprosessen. I motsetning til nøkkelord med kort hale, er nøkkelord med lang hale mer beskrivende. Slike fraser oppfyller brukerens intensjon ved å appellere til relevans og øke konverteringsfrekvensen. Tenk på følgende eksempel.

I motsetning til eksemplet med nøkkelord med kort hale som er gitt ovenfor, fører nøkkelordet med lang hale til færre søkeresultater og forbedret relevans som tar for seg søkeintensjonen.

Bruk av nøkkelord med lang hale og kort hale

Før du bestemmer deg for om det er nøkkelord med lang hale eller kort hale du skal bruke på nettstedet ditt, må du komme med en klar uttalelse om målene dine. Har du som mål å drive mer trafikk til nettstedet ditt, eller ønsker du å drive organisk trafikk med stor sannsynlighet for at målgruppen din vil kjøpe fra deg eller investere i virksomheten din? Dette er når en klar forståelse av bruk av nøkkelord med lang hale kontra kort hale blir viktig.

Jo kortere nøkkelord, jo høyere søkevolum. Hvis nettstedet ditt og artiklene dine rangeres for korte søkeord, kan du forvente et høyt trafikkvolum. Konkurransen om disse søkeordene vil imidlertid være ekstremt høy. Nøkkelord med kort hale er ordene de fleste markedsføringsteam ønsker å rangere for. Bruken av nøkkelord med kort hale resulterer ofte i lave konverteringsfrekvenser.

Alternativt resulterer lengre søkeordfraser i lavere søkevolumer. Mange innholdsmarkedsførere tar ikke mye hensyn til slike søkeordfraser.

På den annen side er nøkkelord med lang hale svært målrettet. Disse tar sikte på å oppfylle en viss søkeintensjon hos målgruppen, og dermed øke sjansene for eventuelle konverteringer. På grunn av den lavere konkurransen har nøkkelord med lang hale større sjanse for å gi avkastning på investeringen (ROI).

Nøkkelord med lang hale resulterer i høyere konverteringsfrekvenser, lavere konkurranse og lavere kostnader for å nå kunder. Selv om slike søkeord har et lavere søkevolum, gjør de det mulig for nettsteder å rangere lett på toppen av søkeresultatene. De fleste nettbedrifters primære mål er å bli oppdaget av målgruppene sine, og korthale-søkeord vil neppe hjelpe dem med å lykkes med dette målet, selv om langhale-søkeord er bedre egnet for å konvertere klikkfrekvensen til betalende kunder. Det betyr imidlertid ikke at du ikke bør målrette mot korthale søkeord. Å bruke nøkkelord med kort hale og lang hale er en flott kombinasjon for å bygge en omfattende SEO-strategi.

Å lage innhold som kan matche den underforståtte brukerintensjonen, hjelper deg med å oppnå bedre synlighet av nettstedet ditt i SERP-er. Optimalisering av nettstedets innhold for lange hale-søkeord hjelper flere kunder med å finne dataene de er mest interessert i, og forbedrer dermed nettstedets oppdagbarhet. Som et resultat vil det gi mer trafikk til nettstedet ditt.

Slik gjennomfører du søkeord-søk

Dette emnet fortjener å bli diskutert i et eget blogginnlegg. Likevel er det flere grunnleggende regler og punkter du bør vurdere for å få mest mulig ut av forskningen din. La oss liste dem opp nedenfor.

• Start listen din med korte nøkkelord med merkevarenavnet ditt og produktene eller tjenestene du selger. Et SIM-kort eller et eSIM bør være ditt første korte søkeord hvis du selger telekomtjenester. Start derfra.
    • . Vurder å bruke innholdet som allerede finnes på nettstedet ditt. Du kan for eksempel bruke overskrifter og underoverskrifter som kan bli effektive kilder for søkeordene dine, både korthale og langhale. Sjekk hvilke søkeord konkurrentene dine retter seg mot. Hva er deres tagger, overskrifter og underoverskrifter? Konkurrentenes nettsteder er en skattekiste av nøkkelord og andre typer inspirasjon. Så gå aldri glipp av en sjanse til å sjekke dem ut. . Bruk stedsbaserte nøkkelord. Det er viktig for selskaper som tilbyr stedsbaserte tjenester eller produkter. Bruk av stedsbaserte nøkkelord hjelper bedriften din med å bli funnet av kunder som bor i nærheten.
    • Bruk stedsbaserte søkeord.
    • I tillegg til å bruke merkevarespesifikke nøkkelord, bør du tenke på informative nøkkelord. Ikke alle brukere som søker etter produkter eller tjenester som tilbys av bedriften din, har en direkte intensjon om å kjøpe. Mange brukere vil lete etter mer informasjon før de bestemmer seg for å kjøpe noe. Sett deg selv i kundens sted og vurder hvilken informasjon som interesserer deg. Spørsmål er et utmerket utgangspunkt for søkeord med lang hale. Det er absolutt noe som er verdt å vurdere under søkeordforskningen. .

Hvis alt dette høres ut som hardt arbeid, frykt ikke. Mange nyttige gratis og betalte søkeordforskningsverktøy er tilgjengelige på markedet i dag. Noen av de mest populære løsningene er SEMrush, Ahrefs, og Google Keyword Planer, for å nevne noen.

Avsluttende ord om nøkkelord med lang hale vs. kort hale

Når du vil få virksomheten din lagt merke til og gjøre et stort inntrykk, bør du bruke både nøkkelord med kort hale og lang hale til din fordel. Mange nøkkelord med lang hale som brukes i innholdet ditt, kan bety et betydelig volum av generelle nøkkelord med kort hale som kan føre mer trafikk til nettstedet ditt.

Nøkkelord med lang hale har en høyere klikkfrekvens på grunn av lavere konkurranse, noe som resulterer i en lavere kostnad per klikk. I motsetning til nøkkelord med kort hale, resulterer nøkkelord med lang hale i høyere konverteringsfrekvens, ganske enkelt fordi de er mer fokuserte og kan nå målgrupper som leter etter spesifikt innhold med nøkkelord som kan engasjere dem.

Når det gjelder ROI (avkastning på investeringen), vil nøkkelord med lang hale komme naturlig som en del av samtalen. Når publikum er engasjert i innholdet ditt, vil flere mennesker følge, og nøkkelordene dine med lang hale vil tjene virksomheten din best.

[/sc

Siste fra Blog