Hvordan sikre at sjefen din bruker innholdsmarkedsføring

13 min lest
Hvis du har nådd dette innlegget, har du allerede tatt det første skrittet fremover. Det er aldri for sent å implementere en innholdsmarkedsføringsstrategi i prosjektet ditt. Med et økende antall bedrifter som når nettet, er det viktig å jobbe med en klok markedsføringsstrategi på nettet. Innholdsmarkedsføring er den beste løsningen for å få merkevaren din lagt merke til og snakket om.

Hvis selskapet ditt fremdeles ikke har implementert innholdsmarkedsføring i merkevaremarkedsføringsstrategien, kan du foreslå at sjefen din begynner å rulle den ut med en gang. Hvordan kan du overbevise ham om at innholdsmarkedsføring er akkurat det du trenger? I denne artikkelen gir vi deg arbeidstips om hvordan du skriver en overbevisende tonehøyde som vil hjelpe deg å vinne spillet.

[/sc

Først, legg maksimal innsats på utdanning

I de fleste tilfeller implementerer ikke selskaper innholdsmarkedsføringsstrategi ikke fordi de ikke vil gjøre det, men fordi de vet lite eller ingenting om hvordan det fungerer. Når du begynner å jobbe på banen, er det første du må gjøre å bruke maksimal innsats for å utdanne personen som skal ta den endelige avgjørelsen – sjefen din.

Det er mest sannsynlig at sjefen din vet om innholdsmarkedsføring, men han gravde ikke dypere i å undersøke fenomenet. For å hjelpe ham med å bedre forstå verden av innholdsmarkedsføring, må du gjøre en ekstra innsats for å utdanne ham, forklare innholdsmarkedsføringsmålene som bedriften din kan nå, avsløre casestudier og statistikk og gjøre andre ting for å overtale ham til å ta den positive beslutningen.

Sett realistiske mål. Pitch for et pilotprogram

Det kan ta mye tid å fortelle sjefen din om alt relatert til innholdsmarkedsføring. Siden du bare begynner, vet du kanskje ikke alt om innholdsmarkedsføring. Det er et smart trekk å gjøre litt testing først. Gi sjefen din en pilotversjon og spesifiser når du vil sjekke de første resultatene av innholdsmarkedsføringskampanjen din. Som regel kan de første levende resultatene registreres i 6 måneder etter starten.

Poenget her er å sette realistiske mål. Hvis bedriften din fokuserer på å selge digitale varer, kan målet ditt være å øke salgsraten med 10 % i løpet av de første 6 månedene.

Gjør det omfattende

Når du jobber med tonehøyden din, må du tenke på hvem den er adressert til. Som å skrive innlegg for bloggen din eller sosiale mediekanaler, må du gjøre det omfattende for målbrukeren din. I vårt tilfelle er det sjefen din.

Hva er hobbyen hans? Hvis han liker å spille tennis, forklar innholdsmarkedsføringsstrategien sammenlignet med en tenniskamp. Hvilke regler bør følges, og hvilke tiltak bør iverksettes for å nå de ønskede målene? Mens du setter deg selv i skoene til personen som skal lese pitchen din, kan du innse om ordene dine høres overbevisende nok ut.

Fokuser på fordelene for virksomheten din

For å få pitchen din til å høres mer overbevisende ut, må du skrive den med fokus på forretningsmålene dine og fordelene du kan få. Hva får vi ut av innholdsmarkedsføring? Det er det første spørsmålet du vil bli stilt. Så vær klar til å svare på det mens du spesifiserer hvilke mål du vil være i stand til å nå og hvordan du kan måle avkastningen på investeringen (ROI). Se på følgende liste over forslag til markedsføringsmål du kan fremheve i pitchen.

Når du implementerer en strategi for innholdsmarkedsføring, kan du:

Når du implementerer en innholdsmarkedsføringsstrategi, kan du

• Skap merkevarebevissthet
  • Etablere tankelederskap
  • Etablere lederskap
  • Øke antallet både markedsførings- og salgskvalifiserte potensielle kunder Reduser kostnadene for kundeanskaffelse
  • Senke kostnadene for kundeanskaffelse
  • Senke kostnadene for markedsføring
  • Forbedre konverteringsfrekvensene dine
  • Forbedre konverteringsraten
  • Kundeengasjement og kundelojalitet
  • Mersalg
  • Relevans og autoritet for å forbedre organisk rangering, trafikk og konvertering

Uansett hvilke forslag du har, vil den endelige avgjørelsen alltid være basert på pengespørsmålet. Mens du snakker om å bruke innholdsmarkedsføring i bedriften din, må du være klar til å diskutere direkte og indirekte avkastning med sjefen din.

Direkte avkastning

Bringer innholdet ditt spillende kunder til merkevaren din? Den enkleste måten å finne ut av det på er å sjekke kilden der slike kunder kommer fra. Kommer de fra blogginnleggene dine eller noen av sidene på nettstedet ditt? Hvor mange sider på nettstedet ditt besøker de før de konverterer? Selv om en bruker ikke kontakter deg eller foretar en annen handling på nettstedet ditt etter å ha kommet over nettsiden din for første gang, betyr det ikke at det ikke er noen gevinst i det hele tatt.

Mens du samhandler med virksomheten din for første, andre eller tredje gang, bygges merkevarebevissthet. Folk vil feste merkenavnet ditt i tankene sine og henvise til bedriften din når de trenger tjenestene dine.

Mens du snakker om den direkte avkastningen, sjekk tallene for sidevisninger, tilbakekoblinger og sosiale delinger for å gjøre tonehøyden din mer overbevisende.

Indirekte avkastning

Det som er bra med innholdsmarkedsføring er at det er mangesidig. Mens du jobber med ett aspekt av strategien, kan du begynne å få resultater fra andre kilder.

Hvert innlegg du deler på nettet inkluderer inngående og utgående lenker, som hjelper deg med å øke nettstedets autoritet på nettet. Jo flere nettsteder som bruker tilbakekoblinger til nettressursen din, jo mer anerkjent ser virksomheten din etter en klient, og jo høyere posisjoner i søkemotorer får nettstedet ditt.

Slik beregner du avkastningen på innholdsmarkedsføring

Det er tre måter å beregne avkastning på innholdsmarkedsføring på. La oss ta en nærmere titt på hver av dem.

1) Bruk av standard ROI-formel

Det er den vanligste beregningsmetoden som ser slik ut:

1d.png

Det er bare å adoptere dette til innholdsmarkedsføringsprogrammet ditt:

1b.png

La oss forklare hvilke elementer denne avkastningsberegningsformelen inneholder:

–>
    1. Fortjeneste på innholdsmarkedsføring
    2. Fortjeneste fra innholdsmarkedsføring er salgsøkningen som følge av innholdsmarkedsføringsstrategien din.
    3. . –>
      1. Kostnad for innholdsmarkedsføring er det totale beløpet for utgiftene dine (f.eks. totale kostnader for blogginnlegg, annonseutgifter, verktøy osv.) fra begynnelsen til slutten av kampanjen.
      2. Kostnad for innholdsmarkedsføring er det totale beløpet for utgiftene dine.

2) Beregning av avkastning på grunnlag av salg

Denne metoden vil være nyttig for deg hvis du ikke har et fullverdig innholdsmarkedsføringsprogram. Denne avkastningsberegningsmetoden anbefales å brukes for store kontrakter og de som bruker Google Analytics (eller lignende verktøy) for å spore kilden til betalende kunder.

1c.png

La oss se på følgende eksempel. Kostnaden for ett innlegg publisert på bloggen din er i gjennomsnitt $ 100. En kunde leser 5 blogginnlegg før han avslutter en avtale verdt $ 30,000. Det betyr at innholdsinntektene dine er $ 15 000, og innholdskostnadene er $ 500. Avkastningen på innholdet er 30 ganger.

3) Bruk av Adwords-verdi

Denne metoden vil være nyttig for bedrifter hvis markedsføringsmål ikke er drevet av å generere mer salg. Ved å bruke beregningsmetoden kalt, som ble foreslått av David Meerman Scott, kan du finne ut avkastningen på investeringen din hvis du betaler for trafikk.

La oss se på følgende eksempel. Anta at du betaler $ 3000 for å kjøre en innholdsmarkedsføringskampanje (inkludert innholdsoppretting, forsterkning og andre kostnader). I så fall kan du bestemme antall trafikk fra innholdet ditt og dele programkostnadene med det. Hvis du har 5000 unike besøkende på bloggen din, er kostnaden per besøkende $ 0,6.

Undersøk markedet

Et spørsmål til som sjefen din sannsynligvis vil spørre deg om, er om andre selskaper i bransjen bruker innholdsmarkedsføring for markedsføring på nettet. Konkurransen er ganske tett på nettet i dag. Med et økende antall bedrifter som lanserer nettressursene sine, er det viktig for merkevaren din å ikke henge etter.

Når du undersøker markedet, kan du vise sjefen din eksempler på konkurrenters nettsteder som også bruker innholdsmarkedsføring. Du vil finne det mer overbevisende hvis du finner eksempler på noen store navn i bransjen og bruker statistikk fra Ahrefs for å sjekke konkurrentenes bloggdata.

Vær klar til å svare på sjefens tvil

Vær forberedt på at forslagene dine ikke vil få et positivt svar med en gang. Sjefen din bør ta seg tid til å veie alle fordeler og ulemper før han tar den endelige avgjørelsen. Så du bør være klar for hans innvendinger og svare med argumenter og muligheter for å finne løsninger.

La oss ramse opp de vanligste tvilene sjefen din kan ha.

• Vi har ikke råd til det.
  • Vi har ikke råd til det. Alt koster penger. Det gjelder spesielt for innholdsmarkedsføring. Du bør være klar over at det å lage innhold, kjøre kampanjer i sosiale medier, bruke e-postmarkedsføring osv. vil kreve ekstra investeringer. Du må imidlertid huske på at innholdsmarkedsføring koster 62 % mindre enn utgående markedsføring, og genererer tre ganger så mange potensielle kunder.
  • Vurder å bruke eksterne kilder. Ved hjelp av kollegene dine kan du få verdifull innsikt i de vanligste spørsmålene og problemene kundene dine har. Bruk dem som tema for blogginnleggene dine. Det vil hjelpe deg med å appellere til kundenes behov og drive mer trafikk til bloggen din.. Be frilansere om hjelp. Hvis sjefen din ikke vil at de ansatte skal gjøre design- og tekstforfatterjobben fordi det vil ta mye tid, kan du alltid foreslå å lete etter frilansere. Mange innholdsprodusenter og designere er klare til å hjelpe deg til en overkommelig pris. Det vil koste mindre, og bedriften din vil fortsatt ha unike og engasjerende blogginnlegg.  . Fokuser på besparelser. Det er alltid en vinn-vinn-løsning å fremheve hvor og hvordan bedriften din kan spare. For eksempel koster innholdsmarkedsføring mindre enn betalt søk. Dessuten lar det deg øke den organiske trafikken. .
  • Vi kan ikke gjøre det alene.
  • Vi kan ikke dele innsikten til selskapet vårt. Og det trenger du heller ikke. Innholdsmarkedsføring handler ikke om å vise merkevarens indre kjøkken. Det handler om å utdanne publikum mens du viser eksemplet ditt eller legger ut en suksesshistorie på bloggen din. Det er ingen grunn til å være redd for å dele erfaringene dine med nettsamfunnet. Omvendt publiserer 73 % av B2B-markedsførere casestudier, noe som gir potensielle kunder nyttig innhold og øker trafikken til nettstedene deres.
  • Du kan også foreslå at sjefen din får profesjonell hjelp til å markedsføre innholdet ditt ved hjelp av innholdsmarkedsføringsplattformer som PRNEWS.IO. De vil hjelpe deg med å publisere markedsføringsmateriellet ditt på utvalgte nettsteder og medieportaler, slik at du når ut til et bredere publikum og får maksimal avkastning på investeringen. Det er gratis å registrere seg og ta de første skrittene for å markedsføre innholdet ditt. Det blir enklere å spre budskapet om bedriften din til mer enn 200 bedrifter med hjelp fra PR-eksperter.
  • .

Presentere kalender for innholdsmarkedsføring

Vær klar til å presentere innholdsmarkedsføringsplanen din før sjefen din spør om den. Mens du forbereder deg til presentasjonen, er det noen viktige hensyn du ikke kan gå glipp av.

• Justér målene for innholdsmarkedsføring med forretningsmålene dine. Vil det hjelpe deg med å øke merkevarebevisstheten, hjelpe deg med å etablere bedre kontakt med målgruppen og forbedre resultatene dine når det gjelder generering av potensielle kunder?
  • Forklar implementeringsprosessen. Hvem, hvordan og når vil ta seg av løpende markedsføringsoppgaver?
  • Hvem tar seg av den løpende markedsføringen?
  • Foreslå hvor ofte nye artikler skal publiseres på bloggen din.
  • Hvor ofte skal nye artikler publiseres?
  • Slå fast hvor ofte nye artikler skal publiseres.
  • Snakk om hvilke typer artikler som publiseres.
  • Snakk om hvilke typer innhold du ønsker å dele på bloggen din. Skal det være rent pedagogisk innhold? Er du interessert i å publisere e-bøker, casestudier eller infografikk på bloggen din?
  • Vil du publisere e-bøker?
  • Hvordan planlegger du å nå målgruppen når innholdet er publisert på bloggen din? Vil du be influensere og bloggere om hjelp?
  • Vil du spørre influensere og bloggere om hjelp?
  • Hvordan vil du måle resultatene?
  • Hvordan vil du måle suksessen til innholdsmarkedsføringsstrategien din? Snakk om verktøyene og beregningene du vil bruke.
  • .
  • Nå hvilke verktøy vil du bruke?

Hva er en innholdskalender og hvordan lage den: Maler, verktøy, ideer

Hvordan lage en innholdskalender?

Får du fortsatt «nei» som svar?

Selv om sjefen din fortsatt ikke går med på å implementere innholdsmarkedsføring, bør du ikke gi opp. Alt endrer seg i verden, og en dag vil han våkne opp og innse at en klok strategi for innholdsmarkedsføring er akkurat det bedriften din mangler. Han vil komme til denne avgjørelsen enda raskere når han finner ut at 60% av markedsførere antar at innholdsmarkedsføring er den største innkommende markedsføringsprioriteten til den største gipsen i den elektroniske verdenen.

Selv om han sier «nei», kan du være trygg på at du gjorde ditt beste og plantet ideen om innholdsmarkedsføring i sjefens sinn.

• Siste fra Blog