Å skrive en spennende innledning: Hvordan gjøre leseren nysgjerrig på en gang

17 min lest
Writing a Winning LeadHva leser vi rett etter overskriften i alle medier? Hva fanger oppmerksomheten vår? Vi leser ingressen. Hvis det er interessant, klikker vi på tittelen og leser videre..

Å skrive en attraktiv ledelse er ofte enda vanskeligere enn resten av artikkelen. For å lette din kunstneriske lidelse på en eller annen måte og hjelpe deg med å lage interessante potensielle kunder, har vi samlet all nyttig informasjon. Nedenfor kan du finne hva en leder er og hva som er dens funksjoner, avhengig av tekstens format.

Hva er en ingress og hvorfor er den nødvendig?

Etter å ha lest tittelen og åpnet artikkelen, løper leseren øynene gjennom de første linjene. Forfatteren har noen få sekunder på seg til å fange leserens oppmerksomhet.

Lederen er det første avsnittet i teksten som følger direkte etter tittelen. I klassisk forstand er dette kjernen i teksten. Ingressen avslører betydningen av tittelen og beskriver kort emnet for hele artikkelen.

En ingress er den innledende delen av et blogginnlegg, en artikkel eller annet innhold. Det er de første setningene eller avsnittene som gir en oversikt over hva artikkelen handler om og setter tonen for resten av innholdet.

En god ingress er viktig i blogginnlegget ditt fordi det er det første leserne dine vil se. En sterk lead kan fange leserens oppmerksomhet og lokke dem til å fortsette å lese, mens en svak lead kan få dem til å miste interessen og klikke seg bort. Ingressen din kan avgjøre om blogginnlegget ditt blir en suksess eller ikke, så det er viktig å investere tid og krefter i å lage en overbevisende ingress.

Kort sagt, en sterk ledelse er avgjørende for suksessen til blogginnlegget ditt. Det kan fange leserens oppmerksomhet, sette tonen, etablere troverdighet og forbedre SEO. Så ta deg tid til å lage en overbevisende ledelse som vil trekke leserne inn og holde dem engasjert.

Enkle trinn for å skrive en engasjerende innledning

En vinnende leder, eller introduksjon, er viktig for å engasjere leserne dine og trekke dem inn i blogginnlegget ditt. Her er noen tips for å hjelpe deg med å skrive en vinnende innledning til blogginnlegget ditt:

Fang leserens oppmerksomhet: Start innledningen med en dristig uttalelse eller et spørsmål som vekker leserens interesse. For eksempel: «Visste du at de fleste bruker mer tid på smarttelefonene sine enn på å sove?»

Visste du at de fleste mennesker bruker mer tid på smarttelefonene sine enn på å sove?

Bruk en historie eller anekdote: En historie eller anekdote kan være en effektiv måte å trekke leserne inn i blogginnlegget ditt. For eksempel: «Da jeg var barn, pleide bestemoren min å fortelle meg historien om hvordan hun reiste over hele landet på motorsykkel. Hennes tapperhet og besluttsomhet inspirerte meg til å forfølge mine egne drømmer.»

Gi kontekst: Bruk innledningen til å gi kontekst til blogginnlegget ditt. For eksempel: «I dagens hektiske digitale tidsalder er det viktigere enn noen gang å prioritere egenomsorg og ta seg tid til å koble av fra teknologien.»

Framhev fordelene: Bruk innledningen til å fremheve fordelene ved å lese blogginnlegget ditt. For eksempel: «I dette innlegget vil vi dele 10 enkle egenomsorgspraksiser som kan hjelpe deg med å føle deg mer avslappet, fokusert og produktiv.»

Bruk statistikk eller data: Statistikk eller data kan være en effektiv måte å fange lesernes oppmerksomhet på og gi kontekst til blogginnlegget ditt. For eksempel: «Ifølge en fersk undersøkelse rapporterer mer enn 50 % av voksne at de føler seg stresset på daglig basis. I dette innlegget vil vi utforske de beste måtene å håndtere stress og fremme mental velvære på.»

Vær konsis: Hold innledningen kort og konsis. En sterk innledning bør ikke være mer enn to eller tre setninger. Husk at målet er å fange lesernes oppmerksomhet og lokke dem til å fortsette å lese. Ingressen bør være kortfattet og gå rett på sak. Unngå å bruke sjargong eller faguttrykk som leserne kanskje ikke forstår. Hold språket ditt enkelt og greit.

Forstå målgruppen din: Før du begynner å skrive ingressen, er det viktig å forstå målgruppen din. Hvem er de? Hva er deres interesser? Hva motiverer dem? Dette vil hjelpe deg med å skreddersy din lead til deres behov og interesser.

Identifiser hovedpoenget: Lederen din bør fokusere på hovedpoenget i blogginnlegget ditt. Identifiser hovedbudskapet eller temaet du vil formidle i innlegget ditt, og sørg for at det gjenspeiles i ingressen.

Bruk en krok: En krok er en uttalelse eller et spørsmål som fanger leserens oppmerksomhet og trekker dem inn. Det bør være interessant, overraskende eller tankevekkende. Dette kan være en fin måte å starte lederen din på og få leserne engasjert fra starten av.

Gi et løfte: Innledningen din bør love leserne at de vil få noe verdifullt ut av å lese innlegget ditt. Dette kan være informasjon, underholdning eller inspirasjon. Det er viktig å fortelle leserne hva de kan forvente av innlegget ditt, slik at de blir motivert til å fortsette å lese.

Bruk beskrivende språk: Bruk beskrivende språk for å male et bilde i leserens hode. Dette kan bidra til å skape en sterk følelsesmessig forbindelse med leserne dine og holde dem engasjert gjennom hele innlegget ditt.

Lederen skal ikke være for massiv. Det er ikke noe sted for unødvendige detaljer, tvetydigheter og misvisende setninger. Noen 2-3 setninger er nok til å forklare overskriften og gi mer informasjon.

Ved å følge disse tipsene kan du skrive en vinnende ingress som engasjerer leserne dine og setter scenen for et overbevisende og informativt blogginnlegg.

Leder for innfødte annonser, tekstmarkedsføring, e-post, SЕО

Disse formatene innebærer mye mer kreativ frihet. Følelser, oppfordringer til handling, rørende historier er ganske passende her. Men for å få det til å fungere, er fantastisk praksis viktig.

La oss vurdere et par måter, elsket av markedsførere over hele kloden:

• AIDA-prinsippet: Oppmerksomhet, interesse, ønske, handling (AIDA). Enhver forfatter ønsker at salgsteksten hans skal tiltrekke seg oppmerksomhet og bli lest av så mange som mulig. For å oppnå dette, trenger du en klar kunnskap om leserne våre, hva er deres interesser og bekymringer. En overskrift gir oppmerksomhet. De første avsnittene (og ingressen) vekker interesse. Videre, avhengig av forfatterens mål, kan man tvinge et ønske (å få et produkt) eller en handling (en motiverende artikkel om personlig effektivitet).
  • . Prinsippet Smerte – Mer Smerte – Håp – Løsning. Vi beskriver problemet; vi skaper spenning, og introduserer gradvis den ønskelige utveien. De fleste reklamer bruker dette prinsippet, og det fungerer feilfritt..
Eksempler på perfekte potensielle kunder som du kan bruke som inspirasjon

Her er noen eksempler på perfekte kundeemner som du kan bruke som inspirasjon:

• «Det var det beste jeg noensinne har gjort.
  • «Det var den beste av tider, det var den verste av tider.» Dette er åpningsreplikken i Charles Dickens» roman «A Tale of Two Cities». Den trekker umiddelbart leseren inn med sin kraftige kontrast og setter tonen for resten av historien.
  • .
  • «Det var en klar og kald dag i april, og klokkene slo tretten.» Dette er åpningsreplikken i George Orwells roman «1984». Det skaper en følelse av intriger og setter tonen for den dystopiske verdenen som historien foregår i.
  • . «Jeg har en drøm.
  • «Jeg har en drøm.» Dette er åpningslinjen fra Martin Luther King Jr.s berømte tale. Den fanger umiddelbart leserens oppmerksomhet og setter scenen for hans kraftfulle budskap.
  • .
  • «I et hull i bakken bodde det en hobbit.» Dette er åpningslinjen fra J.R.R. Tolkiens roman «Hobbiten». Den introduserer leseren umiddelbart til Midgårds verden og den elskede karakteren til Bilbo Lommelun.
  • . «Kall meg Ismael.» Dette er åpningsreplikken i Herman Melvilles roman «Moby Dick». Det er en enkel, men kraftfull introduksjon til fortelleren og setter scenen for det episke eventyret som følger.. Disse eksemplene viser hvordan effektive ledere kan bruke sterkt språk, skape en følelse av intriger eller mystikk og sette tonen for resten av historien. Ved å studere disse eksemplene og andre som dem, kan du få inspirasjon til å lage din egen perfekte innledning.

3 essensielle komponenter i en effektiv bloggledning

En effektiv bloggleder bør ha tre viktige komponenter som vil fange leserens oppmerksomhet og oppmuntre dem til å fortsette å lese. Disse komponentene er:

–>
      1. Hook:

• Hake:
  • Krok: Kroken er den første setningen eller setningen i blogginnledningen som fanger leserens oppmerksomhet. Det kan være en uttalelse, et spørsmål eller til og med en historie. Kroken skal være unik, interessant og relevant for bloggtemaet ditt.
  • . Verdiforslag: Verdiforslaget er løftet du gir til leserne dine om hva de kan forvente å lære eller få ved å lese blogginnlegget ditt. Det bør tydelig angi fordelene og verdien som leserne vil få ved å fortsette å lese.. . Overgang: Overgangen er den siste setningen eller setningen i blogginnledningen som forbinder kroken og verdiforslaget. Det skal sømløst overføre leseren fra kroken til verdiforslaget og skape en jevn flyt til resten av blogginnlegget.. Ved å inkludere disse komponentene kan du fange leserens oppmerksomhet, gi et tydelig verdiforslag og skape en jevn overgang til resten av blogginnlegget ditt. Dette vil bidra til å holde leserne engasjerte og interessert i innholdet ditt, og øke sannsynligheten for at de kommer tilbake for fremtidige innlegg.

Hvordan du appellerer til målgruppen din med riktig tone og språk

Å appellere til målgruppen din med riktig tone og språk er avgjørende for effektiv kommunikasjon. Her er noen tips for å hjelpe deg med å oppnå dette:

1. Diskuter hva som er viktigst.
      2. Definere målgruppen din: Det første trinnet er å definere målgruppen din. Hvem er de? Hva er deres interesser? Hvilke behov har de? Når du har en klar forståelse av målgruppen din, kan du skreddersy tonen og språket ditt til deres preferanser.
      3. . Bruk passende språk: Bruk et språk som er tilpasset målgruppen din. Unngå sjargong eller tekniske termer som de kanskje ikke forstår. Bruk et språk som er lett å forstå og som målgruppen kan relatere seg til.. Velg riktig tone: Tonen din bør samsvare med merkevarens personlighet og målgruppens preferanser. Ønsker du en vennlig, uformell tone eller en mer formell tone? Dette vil avhenge av merkevarens karakter og målgruppens preferanser.. Bruk empati: Bruk empati for å få kontakt med publikum. Vis at du forstår deres behov og er opptatt av å finne løsninger. Dette kan bidra til å bygge tillit og etablere en sterk følelsesmessig forbindelse med målgruppen din.. Henvend deg direkte til publikum: Henvend deg direkte til publikum ved å bruke pronomen som «du» eller «vi». Dette kan bidra til å skape en følelse av personlig tilknytning og engasjement hos leserne.. Bruk bilder: Bruk bilder for å støtte budskapet ditt og appellere til publikum. Bilder, videoer og infografikk kan bidra til å illustrere poenget ditt og gi publikum en visuell referanse.. Bruk humor: Bruk humor, der det passer, for å engasjere publikum og gi budskapet ditt et personlig preg. Dette kan bidra til å skape en mer avslappet og tilgjengelig tone..

Sammendrag

En tekst er et verktøy som bidrar til å løse forfatterens eller kundens oppgaver på den ene siden og oppfyller leserens / den potensielle kundens behov på den andre siden.

Forfatteren forstår formatet han jobber i, bruker verktøyene i formatet. Forfatteren forstår at folk vil lese teksten hans. De liker å bli underholdt, å være interessert, å ha det gøy, eller de forstår i det minste hva det handler om.

Ved å følge disse enkle trinnene kan du skrive en engasjerende innledning som trekker leserne dine inn og setter scenen for et vellykket blogginnlegg. Husk å være kortfattet, bruk et beskrivende språk og gi et løfte til leserne dine. Med en sterk ingress kan du holde leserne engasjerte og inspirere dem til å fortsette å lese.

Siste fra Blog