Mitä on musta PR ja miten sitä vastaan taistellaan?

12 minuuttia luettu

Julkiset suhteet (PR) ovat aina olleet tärkeä osa yritysten myynninedistämistä, mutta internet antoi sille aivan uuden sysäyksen ja esitteli tämän mahdollisuuden kääntöpuolen. Monet yrittäjät, toimialajohtajat ja toimitusjohtajat eivät vieläkään ymmärrä niin sanotun mustan PR:n voimaa, mutta se on elintärkeää, koska siitä on tulossa kriittinen väline kilpailijoiden strategiassa.

Mitä on musta PR? Mitä siltä voi odottaa ja miten selviytyä tästä ongelmasta? Jatka postaukseni lukemista, jos haluat saada vastaukset selville.

Mitä on musta PR?

Tälle kysymykselle on melko monimutkaista vastata nopeasti. Itse käsite ilmestyi jo kauan sitten. Historiallisesti sen alkuperä liittyy markkinointiin Venäjällä, vaikka tällä hetkellä lähes jokainen PR-toimisto käyttää tätä tekniikkaa. Näin laaja käyttö osoittaa tämän tekniikan äärimmäistä tehokkuutta mainonnassa ja myynninedistämisessä yleensä.

Mustat julkisuussuhteet, jotka tunnetaan myös nimellä Dark PR, ovat ennalta harkittuja yrityksiä tuhota kilpailijan maine. Tällä PR-käytännöllä pyritään korostamaan tai valehtelemaan kilpailijoiden heikkouksia. Näin mustan PR:n asiantuntijat saavat brändinsä tai yrityksensä näyttämään paremmalta verrattuna lähimpään alan kilpailijaan.

Ajatellaan, että kyseessä on kokonainen toimenpidejärjestelmä, jonka tavoitteena on murskata tai huonontaa tietyn brändin, yrityksen tai henkilön mainetta. Se voi olla verhottu tai avoin tapa aiheuttaa mainehaittaa kilpailijalle.

Pimeän PR:n tarkoituksiin:

• luoda negatiivinen kuva tuotteesta;
  • tuhoaa yrityksen maineen;
  • muodostaa negatiivisia asenteita kuluttajien keskuudessa;
  • voittavat asiakkaat puolellesi.

Luettelo menetelmistä on lähes lukematon, mutta negatiivista PR:ää sovelletaan enemmän poliitikkoihin, liike-elämän ammattilaisiin, startup-yritysten perustajiin ja toimitusjohtajiin. Toki voit huomata tonneittain PR-kampanjoita, jotka on suunnattu suosittuihin aktivisteihin ja vaikuttajiin.

Mustat PR-tekniikat nykyaikaisessa markkinoinnissa

Keskustellessasi käytettävistä menetelmistä, sinun tulisi tietää, että niitä on paljon. Se riippuu vain markkinointiosaston luovuudesta ja rohkeudesta.

Tunnettuja mustan PR:n tekniikoita:

Negatiivisten tuotearvostelujen julkaiseminen

Yleinen Black PR -menetelmä on julkaista negatiivisia arvosteluja tuotteista tai palveluista. Näin et hyökkää suoraan vastustajan kimppuun vaan pikemminkin hänen uusimpia tai myydyimpiä tuotteitaan vastaan. Tällä taktiikalla pyritään vaikuttamaan yleiseen mielipiteeseen ja vähentämään kilpailijoiden myynnin määrää.

Yritysasiakirjojen julkistaminen

Tämä mustan PR:n tekniikka tulee useimmiten sisältäpäin, kun nykyiset tai entiset työntekijät paljastavat sisäisiä tiedostoja ja asiakirjoja vahingoittaakseen yritystä. Sen tekijää ei useinkaan ole kovin helppo tunnistaa, joten kannattaa miettiä tarkkaan, kun valitaan uusia ehdokkaita.

Takaisin kehuja

Tietoisten kohteliaisuuksien luominen, jotka todennäköisemmin aiheuttavat vastareaktion. Ne käyttävät jonkin ominaisuuden kuvainnollista pilkkaamista liioitellun kehumisen kautta.

Autoritäärinen mielipide

Vaikuttajan, esimerkiksi kuuluisan bloggaajan tai mediapersoonan käyttäminen kiinnostuksen kohteeksi. Vaikuttaja tuo siis julkisuuteen negatiivista tietoa, joka toimii liiketoimintakilpailijaa vastaan.

Liioittelu

Monet PR-asiantuntijat työskentelevät liioittelun parissa: tehokkaasti ja melko helposti. Miten se toimii: Otetaan yksi tuotteen ominaisuus lähtökohdaksi ja esitetään se tavalla, joka herättää negatiivisia mielleyhtymiä kohdeyleisössä. Joskus tätä ominaisuutta muutetaan huomattavasti, sen merkitystä liioitellaan, jolloin yhden tuotteen tai ominaisuuden, jolla on ”värikäs” negatiivinen assosiaatio, vuoksi koko yrityksen luokitus laskee.

Kaksoisa yleisö

Tällaisessa menetelmässä PR-teknikot tuovat yhdelle ihmisryhmälle vaikutuksen, joka puolestaan kykenee aiheuttamaan halutun reaktion toisessa ihmisryhmässä. Vaikuttaminen tiettyyn yleisöön tapahtuu siis muiden välittäjäyleisöjen avulla.

”Langeta ansaan”

Se tarkoittaa sellaisen tilanteen luomista, jossa kilpailija näyttäisi joutuvan epämukavaan tilanteeseen, ja tällä puolestaan pyritään tuhoamaan yrityksen positiivinen imago;

Julkinen närkästys

Tällä tekniikalla tarkoitetaan tuotteen tai yrityksen ympärille keinotekoisesti luotua tilannetta, joka aiheuttaa julkista paheksuntaa asiakkaiden keskuudessa.

Hallinnolliset valmiudet

Tässä vaihtoehdossa yritystä vastaan käytetään viranomaisia, jotka monien tarkastusten ja auditointien avulla pystyvät paitsi alentamaan yrityksen luokitusta, myös lopettamaan sen tuotannon.

Tekoinen ongelma.

Tässä tapauksessa tuotteen ympärille luodaan kuvitteellinen ongelma, jota liioitellaan ja viedään järjettömyyteen, mikä puolestaan tuhoaa kokonaismaineen.

Miten taistella mustan PR:n kanssa?

Nyt ymmärrät mustan PR:n vaarallisuuden, mutta tiedätkö miten selviytyä siitä? Ei ole olemassa mitään taikakaavaa sen kanssa taistelemiseen, mutta voit käyttää useita strategioita negatiivisten kampanjoiden mitätöimiseksi.

Tieto on melkeinpä minkä tahansa PR:n tärkein ase. Sitä voidaan vastaanottaa eri tavoin ja esittää eri yhteyksissä. Siksi tiedon työstäminen on ensimmäinen askel. Kun puhutaan tavoista vastata mustaan PR:ään verkossa, on erotettava, mitä työkalua on käytetty.

On tärkeää ymmärtää, että mustaa PR:ää on työstettävä ja saatava hallintaan. Valitsin tehokkaimmat taktiikat  sinulle:

Ei paniikkia

Ensimmäinen sääntö on melko yksinkertainen – sinun on vältettävä paniikkireaktioita ja pysyttävä rauhallisena. Muista, että liian tunteikkaasti huhuihin ja negatiivisiin kommentteihin vastaaminen vain pahentaa tilannetta.

Build Positive Online Reputation & Remove Negative from SERP

Kilpailijat voivat alkaa taistella äärimmäisen aggressiivisesti, sitten he maksavat julkaisuista mediassa, jotka näkyvät hakusijojen TOP-listalla. Negatiivisen SERP:n poistamiseksi sinun on ensin julkaistava artikkeleita, joissa on totuudenmukaista positiivista tietoa tuotteestasi ja mainostettava niitä eri sivustoilla mahdollisen negatiivisuuden syrjäyttämiseksi. Eikä sinun kannata taistella tämän kanssa yksin, tutustu PRnews -palveluun, joka poistaa negatiivisen ensimmäiseltä sivulta SERP:ssä tärkeimmillä avainsanoilla. Paras tapa päihittää kilpailijat ja minimoida mustien PR-kampanjoiden vaikutus on julkaista artikkelit luotettavissa verkkomedioissa. Se toimii tehokkaana keinona palauttaa brändisi tai henkilökohtainen maineesi sekä saada parempia SEO-sijoituksia laadukkaiden takalinkkien avulla verkkosivustollesi.

Kun yleisö ymmärtää, että olet luotettava tietolähde, kenenkään on vaikea vakuuttaa kohdeasiakkaita siitä, että olet tässä tarinassa kannibaali.

Kouluta henkilökuntaa

Jatkossa neuvo on tiedottaa henkilöstölle kriisinhallintasuunnitelmasta. Se auttaa sinua rakentamaan luotettavan työntekijätiimin ja opettaa jokaisen työntekijän reagoimaan negatiivisiin kommentteihin nopeasti ja asianmukaisesti.

Työskentely arvostelujen kanssa

Tehokkain tapa työskennellä ”mustalla” on julkaista negatiivisia arvosteluja ja lähettää ne erityisille arvostelusivustoille. Nämä arvostelut voivat sisältää mitä tahansa: vaarantavia todisteita, väärää tietoa, voivat aiheuttaa närkästystä jne.

Mitä voit tehdä: Hallitse kaikki negatiiviset arvostelut, jotka pilaavat yrityksen maineen. Ehkä sinun ei kannata työskennellä kauan sitten kirjoitettujen arvostelujen kanssa, jos et ole työskennellyt niiden kanssa aiemmin. Mutta uutta negatiivista on valvottava, käsiteltävä ja tasoitettava.

Esittele faktat

Toinen tärkeä PR-sääntö on, että pysy rehellisenä ja esitä faktat. Valheita vastaan ei pidä taistella valheilla – ainoa mahdollisuus pelastaa maine on olla suora ja suorasanainen yleisölle. Jos epärehelliset kilpailijat levittävät valheita tuotteistasi, sinun kannattaa vastata todistetuilla ja tietoon perustuvilla faktoilla, tilastoilla ja käyttäjien arvioilla.

Pitää jatkuvasti silmällä brändin mainintoja

Pr-asiantuntijoihin kuuluu olennaisena osana, että he joutuvat työskentelemään koko ajan väärän tiedon, töykeyden ja absoluuttisten valheiden kanssa. Tätä toimintaa varten ei ole huono idea saada tiimi, joka valvoo brändisi tai tuotteesi tietokenttää, valvoo mustia PR-juttuja ja paljastaa jotain julkisesti. Sinun on toimittava tässä hyvin varovasti ja ammattimaisesti, jotta et vahingoittaisi imagoasi. Mitä nopeammin reagoit mustaan PR:ään, sitä nopeammin selviät tästä ongelmasta. Siksi suosittelen vahvasti pitämään silmällä brändin mainintoja Google Alertsin, sosiaalisen median seurantatyökalujen ja kaikkien muiden sovellusten ja ohjelmien avulla, joilla voi seurata sinua ja yritystäsi koskevia kommentteja.

Johtopäätös

Musta PR on kiistanalainen bisnesilmiö, joka voi tuhota vuosien kovan työn ja maineen rakentamisen. Käsitteestä on tullut entistäkin tärkeämpi digitaalisella aikakaudella, koska kuka tahansa voi luoda sisältöä, kirjoittaa arvosteluja tai jättää negatiivisia kommentteja sinusta tai brändistäsi verkossa.

Sen vuoksi on tärkeää tuntea mustan PR:n perusteet, tietää, mitä siltä voi odottaa, ymmärtää, miten käsitellä ongelmaa ja mitkä palvelut voivat helpottaa tätä työtä puolestasi. Kaiken tämän voit oppia tässä postauksessa, joten muista käyttää mainitsemiani ehdotuksia.

Onko sinulla kokemusta mustasta PR:stä? Lisää rohkeasti tarinasi markkinointikirjastoomme jättämällä kommentti.

Uusimmat lähettäjältä Blog