Top 5 sivustoa, joilla voit löytää ilmaisia kuvia ilman tekijänoikeuksia

16 minuuttia luettu

Kun työstät markkinointikampanjaasi, sinun on tuotettava luovaa ja huomiota herättävää sisältöä kohdeyleisöllesi, potentiaalisille asiakkaillesi ja liikekumppaneillesi. Se on mahdotonta, jos sinulla ei ole kirjastossasi vapaasti käytettäviä kuvia, joilla ei ole tekijänoikeuksia. Käymme läpi vaihtoehtoisia tapoja saada laadukkaita kuvia.

Tunnustetaan, että oikeiden graafisten elementtien löytäminen voi olla haastavaa. Ennen kuin lisäät kuvan artikkeliin tai sosiaalisen median postaukseen, sinun on oltava 100-prosenttisen varma, ettet riko tekijänoikeuslakia.

Mikä on siis ratkaisu? Vastaus on yksinkertainen, ja se on paras kuvahakukone, joka on täynnä rojaltivapaita kuvia. Jos et ole koskaan käyttänyt tällaisia kuvapankkeja, tulet hämmästymään, kun löydät miljoonia ilmaisia kuvia, jotka ovat käytettävissä koko internetissä. Sinun tarvitsee vain tuntea luotettavat sivustot, joista voit etsiä kuvia, joiden käyttö on täysin ilmaista. Jotta yrityksesi pysyisi lain oikealla puolella, on tärkeää ymmärtää, mitkä ovat tärkeimmät säännöt ja kiellot ladattaessa ilmaisia kuvia eri verkkolähteistä.

Vapaiden kuvien käyttäminen ilman tekijänoikeusloukkauksia

Valvonnallisesti olet tietoinen siitä, että Googlen kuvahaun kuvien/valokuvien käyttäminen on kiellettyä. Se on nopein tapa joutua oikeuteen. Jos et halua päätyä oikeuteen, sinun on varmistettava, että kaikki kuvat ovat turvallisia käyttää ja tekijänoikeudettomia. On huomattava, että rojaltivapaat kuvat eivät aina ole ilmaisia. ne tarkoittavat vain sitä, että sinulla on oikeus käyttää näitä kuvia projekteissasi heti, kun saat vaaditun luvan.

Jos budjettisi on rajallinen ja aiot käyttää vain ilmaisia kuvia, sinun on oltava tekemisissä visuaalisten hakukoneiden kanssa, joissa kuvat on lisensoitu Creative Commons -tekijänoikeuksilla. Vaihtoehtoisesti ilmaisten kuvien on kuuluttava luokkaan ”public domain” ja niillä on oltava Creative Commons Zero -lisenssi. Ne ovat 100-prosenttisesti ilmaisia, kun ne ladataan ja käytetään projekteissasi ilman lähteen mainitsemista.

3 tapaa saada kuvia kaupalliseen käyttöön

Pääsääntö, joka on hyvä muistaa ennen kuin alat työskennellä kuvien kanssa, on se, että et voi käyttää muiden ihmisten luomia kuvia ilman heidän lupaansa. Jos teet niin, rikot tekijänoikeuden peruslakeja. Alla olemme esitelleet 3 suosituinta tapaa saada kuvia laillisesti kaupalliseen tai toimitukselliseen käyttöön.

Vuokraa valokuvaaja, kuvittaja tai suunnittelija

Näyttävin tapa hankkia kuva projektiin on luoda kuva tyhjästä. Tällöin sinun on palkattava valokuvaaja tai graafinen suunnittelija ja maksettava heille työstä. Kuvan työstäminen voi kestää tunteja, päiviä tai jopa viikkoja, joten tämä on kallein ratkaisu.

Hae kuvia Googlesta

Et voi syöttää hakupalkkiin hakusanaa ja sitten vain ladata löytämääsi kuvaa. Tätä kutsutaan tekijänoikeusrikkomukseksi. Kuvan tekijä voi haastaa sinut oikeuteen ja voittaa jutun, kun hän huomaa, että olet varastanut hänen kuvansa. Välttääksesi tämän sinun pitäisi etsiä kuvan tekijä, lähettää hänelle tekijänoikeuden siirtopyyntö, saada siihen lupa ja käyttää tiedostoa vasta sitten.

Alustat, joilla on varastokuvia

Stock-visuaalit ovat kuvia, joita voit ladata verkkokirjastoista ja käyttää projekteissasi. Stockkuva-alustat voivat olla maksullisia tai ilmaisia sekä temaattisia ja yleisiä. Joillakin alustoilla pääsee käyttämään vain tietyntyyppistä visuaalista materiaalia (esimerkiksi valokuvia tai videoita). Toiset (Depositphotos) tarjoavat sinulle samanaikaisesti valokuvia, vektorikuvia, kuvituksia ja videoita.

Kanta-alustojen periaate on seuraava: tekijät lataavat sinne teoksiaan, ja yritysten omistajat, markkinoijat, sisällönhallitsijat ja muut kuvia tarvitsevat ihmiset löytävät tarvitsemansa visuaaliset kuvat hakusanojen avulla.

Kuvien tekijät tekevät ennen alustan kanssa työskentelyn aloittamista alustan kanssa kirjallisen sopimuksen, jolla ne myöntävät kuvien käyttöoikeudet henkilöille, jotka lataavat näitä kuvia tulevaisuudessa.

Kuvakanta-alustojen tärkeimmät edut

Lyhyesti sanottuna varastokuvausalustojen käyttö säästää aikaa ja useimmissa tapauksissa optimoi kuvatuotantobudjettisi. Ja on myös joitakin muita etuja.

#1 Ei ajanhukkaa

Teemakuvaussession järjestämiseen ja toteuttamiseen voi kulua useita päiviä, ja kuvien luominen graafisessa editorissa tyhjästä vie vähintään useita tunteja. Kuvapankkien tapauksessa sinun ei tarvitse odottaa tekijöiden työn tuloksia. Löydät vain kuvan, lataat sen ja käytät sitä heti.

#2 Kätevä kuvahaku

Esimerkiksi Depositphotos antaa sinulle mahdollisuuden hakea kuvia kategorioiden ja avainsanojen lisäksi myös tiedostotyypin, tekijän tyylin, värimaailman, koon, kuvassa olevien kohteiden tai aiheiden ja muiden yksityiskohtien perusteella. Yhdessä valtavan tietokannan kanssa tämä lisää huomattavasti mahdollisuuksiasi löytää etsimäsi.

#3 Ennustettu tulos

Jos olet tilannut kuvan suunnittelijalta tai valokuvaajalta, on aina mahdollista, että heidän luoma ulkoasu tai kuva ei vastaa odotuksiasi. Tällaista riskiä ei ole, jos käytät photostocksia, koska siellä näet aina mitä saat.

#4 Laillinen sopimus

Jos haluat käyttää sivustollasi kuvaa internetistä, sinun on löydettävä sen tekijä ja pyydettävä lupa käyttää sitä. Usein on olemassa riski, että tekijä ei halua ottaa sinuun yhteyttä tai yksinkertaisesti kieltäytyy pyynnöstäsi.

#5 Edulliset hinnat kuville

Valokuvaajien ja suunnittelijoiden palkkaaminen on melko kallista. Jos neuvottelet henkilökohtaisesti tekijöiden kanssa kuvan käyttöoikeuden siirtämisestä sinulle, on olemassa riski, että he haluavat myydä työnsä korkeaan hintaan. Ja Depositphotos kaltaiselta alustalta saatavan kuvan hinta alkaa 0,20 dollarista.

Mitkä ovat parhaita sivustoja, joilla on tekijänoikeusvapaita kuvia/kuvasisältöä?

Etsitkö parasta sivustoa, josta löydät ilmaisia kuvia? Käymme läpi parhaat sivustot avuksesi. Jokainen niistä on ainutlaatuinen ja tarjoaa erilaisia kuvanlaatuja. Sinun kannattaa luoda oma kirjastosi kuvista, joilla on CC0-lisenssi. Tehostat markkinointikampanjaasi ottamatta mitään riskiä tai antamatta kuvan luojalle omistusoikeutta.

Unsplash

Unsplashilla on yksi suurimmista kirjastoista, jossa on yli 2 miljoonaa ilmaista kuvaa korkearesoluutioisena. Se yhdistää paljon ammattivalokuvaajia, jotka haluaisivat tuoda kuviaan Unsplash-kirjastoon. Kokoelmassa on paljon muotokuvia ja ihania maisemia.

Pros: Voit käyttää kuvia maksutta ilman mainintaa kaupallisiin tai ei-kaupallisiin tarkoituksiin. Tarjolla on monia eri tyylejä, jotka sopivat keskustelunaiheeseesi.

Miinukset: Oikean kuvan löytäminen vie aikaa kirjaston valtavan koon vuoksi, mutta voit aina rajata hakutuloksia käyttämällä oikeita avainsanoja ja suodattimia.

Pikwizard

Jos tarvitset laadukkaita, täysin ilmaisia valokuvia, Pikwizardia on pakko kokeilla. Parasta tällä sivustolla on mahdollisuus muokata kuvia Design Wizardin ja muiden käytettävissä olevien suunnittelutyökalujen avulla.

Pros: Se on oikea sivusto, jos etsit ennemminkin perinteisiä kuvia kuin luovia otoksia. Löydät helposti monia ammattimaisesti otettuja kuvia ihmisistä monissa eri ympäristöissä.

Miinukset: Suurin osa kuvista on maksuttomia, kun taas osa on merkitty ”Premium”-merkinnällä. Ne ohjaavat sinut kolmansien osapuolten Adobe Stock -sivustoille eivätkä ole ilmaisia.

Burst

Burst on tunnettu sivusto, jossa on ilmaisia kuvia ja joka toimii Shopifyn avulla. Käyttäjät voivat löytää tuhansia luovasti ja ammattimaisesti tehtyjä varastokuvia. Voit käyttää niitä artikkeleissasi tehostaaksesi markkinointikampanjaasi. Kaikki saatavilla olevat kuvat ovat 100-prosenttisesti maksuttomia, eivätkä ne edes pyydä omistusoikeutta. Voit valita matalan/korkean resoluution kätevästi.

Pros: Burst tarjoaa yhden kätevimmistä hakuominaisuuksista saatavilla olevien tunnisteiden/luokkien/kokoelmien ansiosta. Kokoelmaa päivitetään säännöllisesti, jotta se vastaa ajankohtaisimpia tapahtumia ja trendejä.

Miinukset: Burst ei käytä yhteisön osallistumismallia. Se käyttää vain omia kuviaan, minkä vuoksi kirjasto ei ole kovin suuri verrattuna muihin vastaaviin sivustoihin, mutta silti kuvien laatu on yllättävän korkea.

Gratisografia

Etsitkö ilmaisia kuvia, jotka näyttävät surrealistisilta ja omituisilta? Gratisography on oikea paikka löytää tällaisia kappaleita projektiisi. Voit nauttia korkearesoluutioisista kuvista, joita voit käyttää eri tarkoituksiin. Kirjasto sisältää monia ainutlaatuisia näytteitä, joita et koskaan löydä vastaavista kuvapankeista.

Pros: Gratisography tarjoaa yhden suurimmista kokoelmista hauskoja kuvia, joita et löydä mistään muualta netistä. Löydät ainutlaatuisia hauskoja eläimiä ja hassuja naamoja. käytä tätä sivustoa saadaksesi projektisi erottumaan tällaisten luovien graafisten sisältöjen ansiosta.

Miinukset: Ilmaisten kuvien kokoelma on pieni ja tarjoaa vain tiettyjä kuvia. Jos työskentelet vakavan aiheen parissa, sinun on vaikea saada oikeita kuvia.

StockSnap.io

StockSnap.io lisää kirjastoonsa viikoittain satoja uusia ilmaisia kuvia. Ilmaisten varastokuvien kokoelma laajenee jatkuvasti ja ylittää kaikki kilpailijat. sivusto kuratoidaan rekisteröityneiden käyttäjien lähettämistä kuvista.

Pros: StockSnap.io:n palvelut ovat 100-prosenttisesti vapaita tekijänoikeusrajoituksista. Se sallii rekisteröityneiden käyttäjien hakea kuvia käyttämällä avainsanoja tai kokoelmia. Kokoelman koko on keskikokoinen, joten sinulla on hyvät mahdollisuudet löytää oikeat kuvat lyhyessä ajassa.

Miinukset: Käyttäjillä on oikeus lähettää erilaatuisia kuvia, joten siihen on kiinnitettävä huomiota.

Aloittaminen Depositphotosin kanssa. Mitä sinun tulee tietää hinnoittelusta ja muusta

Depositphotos on kansainvälinen varastokuvapalvelualusta, jolla on valtava, yli 179 miljoonan tiedoston kirjasto. Sen tärkeä etu on, että kaikki kuvat tarkistetaan alustan kuraattoreiden ja ML-pohjaisten algoritmien toimesta ennen kuin ne tulevat asiakkaiden saataville.

Palvelun muita etuja ovat intuitiivinen käyttöliittymä, edistynyt haku ja ”Suosikit”-osio. Tämän työkalun avulla voit luoda kuvakokoelmia, valita niistä parhaat ja sitten vain ladata ne valitsemasi hintasuunnitelman mukaisesti.

Depositphotosissa on myös integroitu grafiikkaeditori, Crello. Tämä vedä ja pudota -työkalu auttaa sinua luomaan mallipohjaisia malleja, ja sillä on mahdollisuus viedä kuvia automaattisesti Depositphotos-kirjastosta. Näin säästät aikaa ja voit osittain luopua suunnittelijan palkkaamisesta koko sisällön luomiseen.

Depositphotos on myös yksi markkinoiden edullisimmista alustoista, mikä tuli mahdolliseksi sen kirjaston laajuuden ja asiakkaiden määrän ansiosta. Pienin tiedostokustannus on vain 0,20 dollaria.

Palvelun käytön aloittamiseksi sinun on valittava hinnoittelumalli (voit valita kuukausi- tai vuositilauksen tai On-Demand-vaihtoehdon).

Käytä promokoodia ’prnews15’ päästäksesi alkuun Depositphotosin kanssa 15 prosentin alennuksella.

Johtopäätös

Kuten näet, kuvakirjastot ovat loistava tapa saada kuvia projektiisi mahdollisimman kustannustehokkaasti ja aikaa säästäen.

Ensinnäkin vältyt odottamasta, että valokuvaaja tai suunnittelija luovuttaa sinulle tyhjästä luodun kuvan. Toiseksi, tiedät mitä saat. Kolmanneksi, käytät vähemmän rahaa visuaalisen viestinnän hallintaan yleensä.

Kuvakanta-alustojen suurin etu on myös se, että saat kuvat nopeasti ja helposti, eikä sinun tarvitse huolehtia tekijänoikeuksista. Stock-alustojen kanssa yhteistyötä tekevät tekijät ovat jo antaneet asiakkailleen luvan käyttää heidän sisältöään kaupallisiin tai toimituksellisiin tarkoituksiin, joten kukaan ei voi syyttää sinua tekijänoikeusrikkomuksesta.

Tämän viiden parhaan sivuston ansiosta voit löytää kaikenlaisia ilmaisia kuvia projekteihisi. Ne auttavat sinua luomaan ainutlaatuista ja huomiota herättävää sisältöä markkinointi- ja PR-kampanjoihin. Kaikkia mainittuja sivustoja on helppo käyttää käytettävissä olevien suodattimien ansiosta, joilla voi rajata hakutuloksia: värit, resoluutio, koko jne. Älä epäröi käyttää ilmaisia kuvia pelkäämättä tekijänoikeuslakien rikkomista.

Uusimmat lähettäjältä Blog