Mikä on parempi: PR-toimisto vs. yritysviestinnän työpaikka

13 minuuttia luettu
–>
Mikä on parempi: PR-toimisto vs. yritysviestinnän työpaikka.

Kaikki suhdetoimintaa opiskelevat opiskelijat ovat väistämättä tekemisissä valinnan kanssa siitä, haluavatko he tehdä uraa toimistoissa vai yritysten tai organisaatioiden suuremmissa viestintäryhmissä. Riippuen erityisistä lahjoistasi ja vahvuuksistasi sekä yleisistä urahaaveistasi, toinen tie voi olla järkevämpi kuin toinen. Olen työskennellyt molemmilla ammatillisilla poluilla, ja tässä on joitakin etuja ja haittoja, joita on sekä toimistotyöskentelyssä että sisäisessä työssä.

Mitä on PR-toimisto ja yritysviestinnän tiimit

Haluan kuvata tässä erilaisia mahdollisuuksia sinulle. Haluaisin aloittaa määrittelemällä ensin, mitä tarkoittaa olla osa PR-toimistoa verrattuna yritysviestinnän tehtäviin. On ratkaisevan tärkeää ymmärtää suhdetoiminnan suuntautuminen ja se, mitä se tarkoittaa arjessasi. Haluaisin myös antaa sinulle riittävän yleiskatsauksen, jotta voit orientoitua työmarkkinoille ja siihen, mikä valinta voisi olla oikea PR-urallesi.

PR-toimistot

PR-toimisto on itsenäinen, toimiva yritys, joka on luotu palvelemaan useita yrityksiä auttamalla niitä täyttämään aukkoja yrityksen ja yleisön välillä. PR-toimistot auttavat paitsi mainostamaan asiakkaitaan myös auttamaan yleisöä saamaan myönteisen vaikutelman yrityksestä. Koska PR-toimistot ovat riippumattomia, niillä on yleensä useita PR-päälliköitä, jotka pystyvät johtamaan eri yritysten PR-aloitteita samanaikaisesti.

Ammattitaitoisen PR-toimiston pitäisi pystyä hoitamaan (vähintään) seuraavat tehtävät:

• Kirjoittaa lehdistötiedotteita
  • Luo tai muokkaa puheita
  • Olet perehtynyt PR-kriisitilanteiden käsittelyyn
  • Kirjoittaa artikkeleita ja blogeja
  • Luo esityksiä ja ehdotuksia

In-house PR-tiimit

Vastakkaisessa ääripäässä monilla yrityksillä on omat PR-tiimit. In-house PR-osasto on PR-osasto, joka toimii osana yritystä eikä ole itsenäinen. Yksinkertaisesti sanottuna tämä tarkoittaa, että PR-tiimi sijaitsee suoraan yrityksen tiloissa ja on olemassa vain kyseisen yrityksen PR-tarpeiden avustamiseksi.

Yhtäläisyyksiä PR-toimiston ja yritysviestinnän välillä

Olet luultavasti lukenut termeistä ”yritysviestintä” ja ”suhdetoiminta”. Ehkä olet nähnyt niitä käytettävän vaihdellen.

Ja toki yritysviestinnällä ja PR:llä on monin tavoin paljon yhtäläisyyksiä. Molemmissa rooleissa on:

• On oltava syvällinen ymmärrys toimittajien roolista ja median toiminnasta.
  • Kyky viestiä tehokkaasti, joko suullisesti tai kirjallisesti.
  • Taito laatia strategisia viestintäsuunnitelmia ja taito soveltaa niitä tehokkaasti on myös tärkeää molemmissa tehtävissä, vaikka kohderyhmät voivat olla hyvin erilaisia.
  • Ole ammattitaitoinen ongelmanratkaisussa ja itsevarma kriisitilanteissa, vaikka ongelmien tyyppi, koko ja laajuus voivat vaihdella tehtävästä riippuen.
  • Samat PR-taidot – muun muassa viestintäsuunnitelmien laatiminen, avainviestien, lehdistötiedotteiden ja mediasuhteiden laatiminen – ovat siirrettävissä virastosta yrityksen sisäiseen toimintaan ja päinvastoin.
  • Kaikki nämä taidot ovat siirrettävissä virastosta yrityksen sisäiseen toimintaan ja päinvastoin.

Ero PR-toimiston ja yritysviestinnän välillä

Kaikkakin osa vaadittavista taidoista ja työtehtävistä voi olla yhteneväisiä näissä kahdessa viestintään perustuvassa PR-tarpeiden hoitamisen polussa, niillä on myös muutamia keskeisiä eroja. On tärkeää ymmärtää, miten kumpikin tehtävätyyppi toimii ja miten ne eroavat toisistaan, etenkin jos suunnittelet urasi vauhdittamista ja teet kovasti töitä tullaksesi ammattimaiseksi ja menestyneeksi.

Monipuolisuus

Yritysten PR-universumissa sinusta tulee asiantuntija kaikissa aiheissa, jotka ovat tärkeitä juuri yritykselle, sen toimialalle ja johdolle. Monet asiakaspuolen PR-päälliköt sanovat, että he ovat erittäin tyytyväisiä, kun he pitävät yllä puhdasta keskittymistä juuri heidän yritykseensä ja toimialaansa, mikä mahdollistaa heidän parhaan työnsä.

Toimistopr:ssä sinun on myös tultava asiakkaasi liiketoiminnan asiantuntijaksi – mutta kyse ei ole vain yhdestä liiketoiminnasta. Saatat tehdä yhteistyötä useiden eri toimialojen kanssa. Eräänä päivänä joudut esimerkiksi lajittelemaan terveyden, alkoholijuomien, korkeakoulutuksen ja varallisuudenhoidon uutisia. Toisena päivänä sinun on sukellettava lohkoketjuteknologioihin ja kryptoihin. Toimialatuntemuksen laajuuden suhteen Agency voittaa yksiselitteisesti jo pelkästään erilaisen asiakaskuntansa vuoksi. Agentuurin PR-päällikön rutiini määräytyy asiakkaan toimeksiannon ja sitä kautta toimialan mukaan, jolla hän toimii, olipa se sitten maatalous, rahoitus, terveydenhuolto, julkishallinto, teknologia jne. Verrattuna talon sisäisiin tiedottajiin heiltä odotetaan enemmän joustavuutta uusien asioiden oppimisessa uusista projekteista.

Pukeutuminen moniin hattuihin

Kun työskentelee yrityksen sisällä, on olemassa määritelty rakenne. Työtäsi rajoitetaan sopivien johtajien hyväksyttäväksi, minkä jälkeen se käy läpi oikoluku- ja vaatimustenmukaisuustiimien. Kaiken luomasi on oltava luettelon henkilöiden hyväksymää, ja kutakin erityistehtävää varten on omat osastot, kuten lähetys, ulkoasu ja suunnittelu.

Toimistossa useimmiten teet ja päätät itse, mitä kaikkea tehdään. Toimit median edustajana, kyltin pitäjänä, liikenteenohjaajana tai mitä ikinä asiakas tarvitseekaan. Toki sinulla on esimiehesi toimistossa, mutta reitti on lyhyempi.

Nopeuden tarve

Yritysmaailmassa prosessit etenevät hitaammin. Sinulla on idea, aloitat hyväksynnän osastojen kautta, ja jos tapaat tukea, laitat sen toimimaan. On olemassa aikataulut ja melko pitkä prosessi siitä, kuka tekee mitä ja milloin se valmistuu. Yrityksen PR-virrassa kukaan ei myöskään välittänyt siitä, että käytit kaksi tuntia sanomalehtien lukemiseen, koska se kuului työhösi ja oli yrityksen parhaaksi. Yritysten PR-elämässä työelämä on rennompaa. Sinulla on työsi, muilla osastoilla on omansa, ja kaikki elävät rauhassa rinnakkain.

Toimistomaailmassa sinun on parempi saavuttaa, parantaa, ajatella laatikon ulkopuolella ja tarkistaa asiakkailtasi, että täytät heidän tarpeensa ja odotuksensa.

Ympäristö on nopeatempoinen, ja suunnitelmien kääntämistä päivittäin vaaditaan. Prosessit muuttuvat, asiakkaat muuttavat tavoitteitaan, uutissyklit muuttuvat jne. Tee tehtäväluettelo, mutta ole valmis muuttumaan päivittäin ja aloittamaan alusta. Yksi vaikeimmista asioista, joihin on vaikea tottua, kun siirryt toimistotyöskentelyyn, on ajanseuranta. Toimistoissa sinun on opittava jakamaan työaikasi niin, että se voidaan laskuttaa asianmukaiselta asiakkaalta. Tämä ajanseurantakäytäntö voi olla monimutkainen, mutta se myös auttaa sinua pysymään keskittyneenä ja tehtävässä sekä tietyssä asiakkaassa. Lisäksi sinun on joka kerta todistettava arvosi ja se arvo, jonka sinä toimistona tuot asiakkaallesi.

Todellinen tiimimentaliteetti

Toimistojen johtajat ovat ympäröity ihmisillä, jotka tekevät periaatteessa samaa asiaa. Siksi he jakavat syvää ja monipuolista tietämystä työstä ja arvostavat sitä, mitä siihen kuuluu.

Yrityspuolella asiat voivat vaihdella. Jotkut PR-johtajat, jotka siirtyivät toimistosta asiakastyöhön, mainitsivat joutuneensa sopeutumaan ympäristöön, jossa kaikilla on yhteinen tavoite, mutta jossa taidot ja taustat ovat hyvin erilaisia. Yrityksestä riippuen viestintäryhmä voi olla suhteellisen pieni, ja markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja tuotekehityksen parissa työskenteleviltä yrityskollegoilta voi puuttua ymmärrystä PR:stä ja yritysviestinnästä.

Uralla liikkuminen

Yritystyöpaikoissa on yleensä korkeammat palkat mutta vähemmän paikkoja, joten kilpailu kovenee. Virastoissa palkat eivät yleensä ole yhtä korkeat kuin yrityksessä alemmilla tasoilla, työtunnit voivat olla pitkiä ja selkärangattomia, mutta nuoret ihmiset pyrkivät yleensä virastoihin. Toiminta on siis hauskaa ja vilkasta, mutta olet kiireinen laskuttamalla jokaista mahdollista tuntia asiakkaalta.

Mutta uran alkuvaiheessa agentuurin ehdot voivat tarjota enemmän nousujohteisuutta, varsinkin jos agentuuri on kasvussa. Vaihtuvuus PR-toimistoissa voi olla suurta, ja vaikka se ei olekaan hyvä asia, se luo usein loistavan mahdollisuuden urakehitykseen niille, jotka suoriutuvat tehtävästään.

Johdonmukaisuus

Asiakaspuolella ei yleensä tarvitse myydä, jotta löytää uusia asiakkaita tai saada mahdollisuus tehdä mielenkiintoista työtä. Tämä on vastakohta toimistoyleisölle, jossa uuden liiketoiminnan kehittäminen on paikan elinehto ja edellytys jokaiselle, joka haluaa menestyä siellä. Yrityksen PR-tiimin on myös mainostettava omaa työtään ja perusteltava PR-investoinnit, varsinkin jos niihin sisältyy agentuuribudjetti. Erona on kuitenkin se, että päivittäinen työ tarjoaa enemmän johdonmukaisuutta eikä siinä ole kasvuun suuntautuneen PR-toimiston do-or-die-paineita.

Kontrolli

Dynaamisessa ja alati muuttuvassa PR-maailmassa kukaan ei voi hallita ohjelmiaan täydellisesti, mutta asiakkaan puolella resurssit ja politiikka ovat yleensä pinoutuneet sinun eduksesi. Sinulla on pääsy ylempiin johtajiin ja voit tehdä yhteistyötä yrityksen eri osien kanssa. PR-päällikkö on brändin tarinankertoja, joten hänellä on enemmän tietoa ja hän pystyy kaivautumaan syvemmälle ja kertomaan parempia tarinoita. Yritysviestinnässä on paljon helpompi solmia suhteita julkaisuihin ja muunlaisiin tiedotusvälineisiin, luottamusta on helpompi rakentaa.

Toimistossa media näkee sinut välittäjänä heidän ja asiakkaan välillä. Vaatii paljon työtä ylläpitää näitä suhteita toimittajiin.

Vapauden tavoittelu

Yritysmaailmassa noudatetaan usein joitakin kultaisia yrityssääntöjä, mutta toimistossa on enemmän mahdollisuuksia kokeilla erilaisia menetelmiä, tekniikoita ja ideoita. Panokset ovat suuremmat, mutta niin ovat myös palkinnot. Päätelmiä tehdään päivittäin. Parasta virastossa työskentelyssä on mahdollisuus ja vapaus kokeilla uusia työkaluja, taktiikoita ja strategioita.

Päättäminen

Jos harkitset uuden työnhaun aloittamista urallasi, on tärkeää, että tajuat, mikä on sinulle tärkeintä. Lukemalla työpaikkakuvauksia saat ehkä selville, mistä pidät ja mistä et pidä eri tehtävissä, ja se auttaa sinua päättämään, missä haluat jatkaa uraa. Suhdetoiminta on niin kehittyvä ala, jolla on juuri nyt niin paljon mahdollisuuksia tarjolla. Arvioi omat vahvuutesi ja se, mitä tuot työhön. Epäilemättä jokaiselle löytyy sopiva työpaikka.

Uusimmat lähettäjältä Blog