Parhaat viestintäkanavat yrityksille

11 minuuttia luettu

Me kaikki tiedämme syyn, joka muutti liiketoiminnan säännöt. Jotkin viestintäkanavat ovat jo historiaa, koska ne eivät toimi hyvin. Samaan aikaan toisista on tullut parhaita käytäntöjä, joita kannattaa noudattaa. Ja molempien terve sekoitus on oikea tapa toimia.

Perusteettomasti ja ilman suurempaa varoitusta se oli pandemia, joka käänsi liiketoimintamaiseman täysin ylösalaisin. Ja se, mikä ennen toimi, on tehnyt tuhoa, kun edessä on viestintä- ja informaatiokatkoksia.

Muutokset olivat niin valtavia, että niiden toteuttaminen olisi normaalisti vienyt vuosia. Tämän seurauksena yritysten oli konsolidoitava nämä muutokset, jotta ne voisivat arvioida ja miettiä arvojaan uudelleen nopeasti.

Jos tarkistamme numerot, huomaamme, että 86 prosenttia työntekijöistä ja johtajista mainitsee tehokkaan yhteistyön ja viestinnän puutteen. Se tarkoittaa, että kaikki yritykset eivät ole selviytyneet tehtävästä. Mutta ne, jotka ovat sopeutuneet näihin muutoksiin, ovat lähellä lisätä tuottavuuttaan jopa 25 prosenttia.

Yleiset viestintäkanavat ja niiden erottelu

Yleisesti voidaan käyttää virallisia tai epävirallisia, virallisia tai epävirallisia viestintäkanavia. Parasta on, että voit sekoittaa niitä keskenään.

Virallinen kanava voi olla Google Docsin kommentointitoiminto tai sähköposti. Sen sijaan epävirallinen voi olla nopea kasvokkain käyty keskustelu tai lyhyt puhelinkeskustelu kahden tuotesuunnittelijan välillä lounastauolla.

Virallisia kanavia ovat esimerkiksi tiimin chat-sovellus, sähköposti tai päivittäiset kasvokkain tapaamiset. Epäviralliset tarjoavat samoja työkaluja, joita ei käytetä joka päivä. Yrityksesi käyttää esimerkiksi Zoomia virallisena videokeskustelusovelluksena. Silti tiimisi käyttää Google Meetiä yhteydenpitoon etätyötä tekevien tuotesuunnittelijoiden kanssa.

Parhaat viestintäkanavat yrityksille

Oletko yhä sitä mieltä, että sosiaalinen media on yksi parhaista viestintäkanavista? Ajattele sitten uudelleen. Tehokas viestintä on paljon muutakin. Kun ajattelet ensin asiakkaitasi, voit löytää sekä sinulle että asiakkaillesi sopivan hopeareunuksen.

Statista mukaan lähes viisi kymmenestä vastaajasta (46 %) pitää sähköpostia yhtenä parhaista viestintäkanavista yrityksissä. 25 prosentille vastaajista tekstiviestit ja WhatsApp ovat suosittuja viestintäkanavia, kun taas 12 väittää Facebook Messengerin olevan ensimmäinen valinta. Seuraavaksi suosituin viestintäkanava liike-elämässä on puhelut. Sitä käyttää 24 prosenttia vastaajista. Ja sosiaaliset alustat, kuten Instagram ja TikTok, ovat perinteisiä kanavia noin 10 prosentille vastaajista.

Sähköposti-uutiskirjeet ovat kuumia kuin koskaan

Voidaan varmasti sanoa, että sähköpostiuutiskirjeet ovat taas muodissa. Vaikka kyseessä ei ole uusi teknologia, se on keskeisessä asemassa asiakaskokemuksessa. Voit sopia tapaamisia, kirjoittaa päivityksiä, uutiskirjeitä, jakaa linkkejä ja paljon muuta. Paras tapa käyttää sitä on silloin, kun haluat tallentaa kyseisen keskustelun – tai kyseisessä viestiketjussa jaetut tiedostot. Face it, jotkut yksityiset, tilauspohjaiset alustat, kuten Patreon ja TinyLetter, toimivat vain kirjoittajille.

Sähköposti on edelleen yksi parhaista ja suosituimmista kirjallisen viestinnän kanavista. Miksi? Koska sen avulla voidaan rakentaa henkilökohtaisempi suhde lukijoihin.

Sosiaalinen media

On vaikea kiistää, että vuosi 2020 oli massiivinen sosiaaliselle medialle. Maailma pakotettiin lukitukseen; joten sosiaalisen median käyttö kasvoi räjähdysmäisesti. Ja yritykset luottavat vaikuttajiin lisätäkseen tavoittavuuttaan ja brändiuskollisuuttaan.

Mutta asia on niin, että sosiaalinen media on vähiten personoitu viestintäkanava. Katsotaanpa miksi. Kun haluat ostaa vaikkapa auton, tekisitkö sen vain nauttimalla postauksesta Facebookissa tai Instagramissa? Todennäköisesti teet niin kuin useimmat ihmiset tekevät – puhut ammattimaisen myyjän kanssa. Siinäpä se ongelma onkin. Puhelimella ja henkilökohtaisilla keskusteluilla on pienin tavoittavuus, mutta mitä ne tekevät – ne tarjoavat henkilökohtaisimman kokemuksen.

Yrityksesi ainutlaatuisuus auttaa tietysti priorisoimaan sille parhaiten sopivien viestintäkanavien listan. Joka tapauksessa, jotta sosiaalisen median profiilisi palvelisi sinua, on fiksua ottaa käyttöön live-chat-toiminto. Kuten tiedot osoittavat, 82 prosenttia asiakkaista pitää tällaista viestintää parempana kuin muita. Ja vain 44 prosenttia käyttää puhelinta asiointiin.

Seuraavaksi, jokainen sosiaalisen median kanava on valtavan erilainen. Jokaisella alustalla on omat demografiansa ja käsitteensä. Ja kun tiedät, kuka on ihanneyleisösi, tiedät missä he ovat.

Puhelinsoitot

Luuletko, että langaton yrityspuhelin on vanhanaikainen? No, puhelut eivät ole kuolleet. Ja 25 prosenttia käyttäjistä ilmoittaa sen olevan ensisijaisesti suosikkiviestintäkanava. Se on loistava muodollinen kanava, jota käytetään parhaiten kiireellisiin tai tärkeisiin keskusteluihin. Ensinnäkin se on ihanteellinen vaihtoehto vähemmän tekniikkaan perehtyneille asiakkaille. Toiseksi sen avulla saat yksityiskohtaisia vastauksia kysymyksiisi ja voit helposti esittää jatkokysymyksiä. Tämän seurauksena pääset luontevampaan keskusteluun. Eikä sinun tarvitse odottaa vastauksia muutamaa minuuttia. Puhelut eivät siis ole lähiaikoina katoamassa.

Tekstiviestit/SMS

Joskus myynti suosii tekstiviestejä, koska 57 % ihmisistä käyttää mielellään pikaviestialustoja. Ja lisäksi he vastaavat nopeammin tekstiviestillä. Lähes 60 % kuluttajista vastaa tekstiviestiin keskimäärin 1-2 minuutissa. Jotkut ihmiset vain reagoivat liikeviesteihin puhelinsoittoja herkemmin. Jos asiakkaasi eivät siis pidä jälkimmäisestä, tarjoa heille vaihtoehtoja. Ja näet paremman tuloksen paljon useammalle asiakkaalle.

Tekstiviesti on yksinään tehokas sitouttamisväline, jonka avulla yritykset voivat lähettää asiakkailleen tiiviitä ja oikea-aikaisia viestejä. Lisäksi he voivat edelleen odottaa nopeaa vastausta. Sähköpostin tavoin tekstiviestejä on käytettävä oikeaan aikaan ja oikeassa tapauksessa. Tietenkin, jos haluat parantaa sekä kuluttajien luottamusta että yritysviestien ROI:ta.

Videopuhelut

Muistatko, kuinka paljon videopuheluita oli pandemian alussa? Se oli aluksi ylivoimaista. Nykyään yritykset käyttävät tätä kanavaa uutena normaalina. Mukavaa nykyään on se, että sinun ei tarvitse fyysisesti olla samassa huoneessa jonkun kanssa, jotta voit keskustella hänen kanssaan kasvokkain.

Videopuhelut tai verkkoneuvottelupalvelut ovat ensimmäinen valinta 81 prosentille aikuisista, jotka työskentelevät kotoa käsin ainakin osa-aikaisesti. Kaikista haasteista huolimatta verkkoviestinnällä on myös etuja. Kokoukset ovat todennäköisemmin lyhyempiä. Aika on monelle rahaa, joten se on keino lopettaa puskista puhuminen. Palaammeko takaisin suorassa tapahtumapaikassa tapahtuvaan seurusteluun? Kysymys on vielä auki.

Henkilökohtainen viestintä

Vaikka 71 % esimiehistä on sitä mieltä, että useimmat kokoukset ovat tehottomia, se on silti yksi rikkaimmista viestintäkanavista. Syy? Se tarkoittaa, että se on paljon henkilökohtaisempi. Se on myös yksi tehokkaimmista tavoista luoda yhteys liiketoimintaan. Se vähentää väärinymmärrettyjä viestejä. Ja luo arvokkaimpia pitkäaikaisia yhteyksiä.

Kirjalliset taidot

Kaikkapa liiketoimintasi ei olisi maailmanlaajuinen, ainakin yhden kansainvälisen liikekielen osaaminen on nykyään välttämätöntä. Esimerkkinä mainittakoon, että englanti ei ole Yhdysvaltojen virallinen kieli. Yllätyitkö? Silti 78,1 prosenttia Yhdysvaltojen väestöstä puhuu äidinkielenään englantia. Ja espanja on ensimmäinen kieli, jonka useimmat opiskelijat haluavat oppia.

Hyväksy muutokset

Mediamarkkinat ovat täynnä kuin koskaan. Pandemia valotti eri viestintäkanavien merkitystä liiketoiminnan harjoittamisessa. Tämä suuntaus ei myöskään osoita hidastumisen merkkejä ensi vuonna. Liiketoiminnan harjoittaminen nykypäivän digitaalisessa maailmassa tarkoittaa, ettei sinulla ole rajoja. Tästä tehtävästä tulee kuitenkin yhä haastavampi. Ellei sinulla ole syvällistä tietämystä median markkinapaikoista, saat viestisi perille.

Hyväksy se, että asiakkaat ovat muuttuneet. Hyvä uutinen on, että markkinoinnin hyvät ihmiset voivat auttaa sinua. PRNews.io -palvelu voi tarjota rajat ylittävän tavoittavuuden, jotta voit sijoittaa juttusi tai uutisesi sinun ehdoillasi. Ihmiset suosivat laadukasta ja houkuttelevaa sisältöä, joten vie viestisi perille. Näin ollen PRNews.io:n ammattilaisten pieni apu ei ole koskaan pahitteeksi. Kun olet tietoinen siitä, että haluat saada parhaat tulokset, kaikkikanavainen strategia on paras liittolaisesi. Jos haluat laajentaa jalanjälkeäsi ja tavoittaa mediaa paikallisia markkinoitasi laajemmalle, ota meihin yhteyttä.

Viestintäkanavat FAQ.

Mitkä ovat viestintäkanavat?

Viestintäkanavia ovat kaikki keinot, joita käytämme tiedon jakamiseen; Ajattele niitä keinoina, jotka helpottavat tiedottamista, viestintää, tietojen jakamista, kysymysten esittämistä tai vastausten antamista kysymyksiin. Niitä voivat olla puhelut, tekstiviestit, sähköpostit, videot, radio ja sosiaalinen media. Niiden avulla ihmiset voivat pitää yhteyttä.

Uusimmat lähettäjältä Blog