Miten aloittaa esitys, joka sitouttaa, vakuuttaa ja vakuuttaa kenet tahansa?

10 minuuttia luettu

PowerPoint-esityksistä on tullut jokaisen ammattialan kulmakivi vuosikymmenien ajan. Vaikka kuka tahansa voi suunnitella loistavan diaesityksen, se on esitystaito, joka vie yleisön mennessään. Tarvitaan oikeita taitoja ja vinkkejä, jotta hallitset ne niksit, joilla pidät yleisön huomion esityksen aikana.

Kuvittele, että panostat parhaasi valmistellaksesi tappavan ja tajunnanräjäyttävän esityksen. Olet valanut siihen verta ja hikeä ja tehnyt tonneittain tutkimusta jokaista yksittäistä diaa vaaliessasi. Jos diakokonaisuutesi johdanto ei ole vaikuttava, menetät yleisösi jo ennen kuin olet aloittanutkaan. Vain harvat kiinnittävät huomiota viimeiseen asti.

Hyvät esitystaidot voivat osoittautua ratkaiseviksi yrityksen sisäisissä kokouksissa tai missä tahansa myyntipuheessa. Miten siis voit suunnitella ja esittää mukaansatempaavan diaesityksen, joka pitää yleisösi koukussa tai ainakin estää heitä torkahtamasta uneen? Tämä blogikirjoitus on täydellinen opas tähän.

Näin aloitat esityksen, joka sitouttaa, vakuuttaa ja vakuuttaa kenet tahansa

Perusasiat esityksen aloituksesta

Jos luulet, että täydellisen esityksen askartelu on työlästä, ajattele uudestaan. SlideModel tarjoaa huippuluokan kiillotettuja diaesitysmalleja, jotka palvelevat jokaista ammatillista areenaa säästäen kallisarvoista aikaasi ja vaivojasi. Kun olet räätälöinyt esityksen, jäljelle jää vain siitä puhuminen. Tieto siitä, miten aloittaa, on yhtä tärkeää kuin sen sanoma.

• Aloita esittelyllä- Ihmiset rakastavat kuunnella tarinoita. Esittäytyminen lyhyellä tarinalla on hyvä idea aloittaa esityksesi. Yleisö suhtautuu sinuun paremmin, jos onnistut luomaan tunnesiteen heihin. He tuntevat olonsa mukavammaksi läsnäollessasi. Hyödynnä SlideModelin Self Introduction PowerPoint Template -esittelymallia, jotta esitys pysyy raikkaana ja lyhyenä.

Slideshow’n aloittaminen tarmokkaasti jättää yleisöön voimakkaan resonanssin, joka kestää loppuun asti. Kun aloitamme puhumisen, meillä on noin 60 sekuntia aikaa vangita yleisön huomio ja motivoida heidät pysymään keskittyneinä. 60 sekuntia? Se on lyhyt aika, eikö? Mitä siis kannattaa tehdä, jotta yleisösi hämmästyisi noista sekunneista?

Alku

Yrityksen tai minkä tahansa esityksen alku on kaikki kaikessa. Aloita itsevarmasti. Miten se tehdään tehokkaasti? Katsotaanpa muutamia kultaisia vinkkejä puheesi alkuun, jotka luovat ennakkotapauksen koko esitykselle.

• Hook your Audience- Käytä hämmentävää tilastoa, vaikuttavaa lainausta tai esitä retorinen kysymys, joka todistaa, että aiheesi on kuuntelemisen arvoinen. Psykologisesti ihmiset ovat taipuvaisempia kiinnittämään huomiota mihin tahansa ajatukseen, kun heille esitetään odottamaton vihje.

Esimerkiksi- Houkuttele asiakkaita lausunnoilla, kuten 58 % markkinointibudjetista menee hukkaan heikkojen laskeutumissivujen suunnittelun takia. Katsotaan, miten tämä voidaan muuttaa.

• Kick-Off With a Provocative Statement- Yksi varma tapa koukuttaa yleisösi on antaa provosoiva lausunto tai esittää kiehtova kysymys. Kysy jotain järkyttävää tai syvästi resonoivaa, joka jättää kuulijoillesi halun tarttua enemmän puheeseesi.

Yksi loistava esimerkki tästä olisi lausunto, kuten ”Kaikki, mitä ajattelit tästä myyntipuheesta, on täysin väärin”. Se saa yleisösi innostumaan ja jäämään koukkuun sanoihisi.

• Kytke yleisösi mukaan- TEDx-puhuja Dan Pink herätti onnistuneesti yleisön uteliaisuuden puheessaan ”The Puzzle of Motivation”. Hän sanoi, että hänen piti tunnustaa heti alussa. Kaksikymmentä vuotta sitten hän teki jotain, mitä hän katui eikä ollut ylpeä siitä. Jotain, josta hän toivoo, ettei kukaan saisi koskaan tietää, mutta hän tunsi velvollisuudekseen paljastaa sen sinä päivänä.

Voit nyt kuvitella, että tällaisen lausunnon kuultuaan yleisö sitoutuisi kuuntelemaan loputkin esityksesi. Yleisön sitouttaminen alusta alkaen on yksi perusasioista miten aloittaa PowerPoint-esitys

• Kiehtovuuden synnyttäminen- Haluatko saada yleisösi innostumaan esityksestäsi enemmän? Ohjaa asiakkaitasi kuvittelemaan skenaario tai miettimään ”mitä jos” -kysymyksillä. Se pakottaa heidät kilpailemaan mielikuvituksensa kanssa ja visualisoimaan asioita.

Tämä tekniikka onnistuu herättämään tunteita, joita haluat synnyttää neuvotteluhuoneessasi.

Esimerkiksi uuden tuotteen lanseeraaminen. Voit pyytää asiakkaitasi kuvittelemaan skenaarion, jossa heidän elämänsä olisi epätäydellistä ilman jotain tuotteeseesi liittyvää.

Älä unohda näitä olennaisia asioita

Kokonaisen huomion kiinnittäminen esityspuheeseen on välttämättömyys samalla kun luot hyvän diaesityksen. Hyödynnä 100-prosenttisesti muokattavia ja käsin tehtyjä malleja, kuten Excellence PowerPoint -mallia. Se ilmentää houkuttelevia dioja, joissa on vaaleat sävyt PowerPoint-taustat ja jotka auttavat yrittäjiä laatimaan esittelyn yritysprofiilista.

Tässä on kolme kohtaa, jotka kannattaa pitää mielessä vakuuttavan ja vakuuttavan diaesityksen laatimiseksi:

• Tarjoa arvokasta tietoa- Kukaan, ja toistan, kukaan ei halua istua esityksissä, jotka sisältävät sata diaa, joista puuttuu laadukas sisältö. Kun suunnittelet kansiasi, valitse aina laatu määrän sijaan. Pidä diat minimissä ja keskity ydinaiheeseesi.

Hylkää ajatus kaiken tiedon satunnaisesta sijoittamisesta dioihin. Suunnittele sen sijaan ne käsittäen vain arvokasta tietoa. Jälleen kerran, minimaalinen teksti ja enemmän visuaalista materiaalia ovat avaimia loistavaan diakokonaisuuteen. Hyödynnä mukaansatempaavia visuaalisia elementtejä, datan visualisointeja, infografiikkaa ja hyvää multimediaa, jotta saat kannesta elävän.

• Vuorovaikuta yleisön kanssa- Pelkkää puhetta ilman taukoja saa asiakkaasi torkahtamaan nopeammin kuin odotitkaan. Vaikka taukoja on ehdottomasti pidettävä dramaattisen vaikutuksen vuoksi, on myös tärkeää pitää keskustelu yleisön kanssa käynnissä. Laita yleisösi osallistumaan esitykseesi. Se pitää heidät aktiivisina ja sitoutuneina aiheeseesi.
  • Tarjoa tosielämän tietoja ja esimerkkejä – Mikään ei toimi dynaamisemmin kuin esityksen suhteuttaminen tosielämän esimerkkeihin. Se auttaa yleisöäsi liittymään todellisuuteen ja pysymään maassa. Unohda hypoteettiset tilanteet ja siirrä asiakkaitasi esimerkkien avulla, jotka ovat juurtuneet jokapäiväiseen elämään.

Tarinankerronta

On tosiasia, että ihminen on johdotettu kuuntelemaan metaforia ja tarinoita, joissa riittää joitakin johtopäätöksiä. Kerronnallinen rakenne tekee ihmeitä ihmisten sitouttamisessa. Vie yleisösi matkalle, joka pakottaa heidät ajattelemaan ajatuksiaan syvällisemmin.

Tarina voi koskea sinua henkilökohtaisesti, joka vangitsee yleisösi ymmärtämään, miksi esittelet juuri kyseistä aihetta. Toinen vaihtoehto on kertoa tarina jostakin henkilöstä tai jostain muusta, joka opettaa jotain yleisöllesi. Kerro satu, viisastelutarina, anekdootti tai mikä tahansa historiallinen tapahtuma, joka vangitsee asiakkaasi.

Lue lisää: The Power of PR Storytelling

Tässä muutamia parhaita vinkkejä esityksesi tarinankerrontaan:

• Jaa henkilökohtaisia tarinoita – Anna yleisösi tuntea sinut paremmin ja samaistua elämäntarinasi.
  • muodosta kerronnallinen rakenne- Tarinassasi on oltava vankka alku, keskikohta ja loppu, jotta se pysyy johdonmukaisena.
  • Tehdä siitä jännittävä- Tarinankerronta on taidetta. Älä kerro kaikkia tarinasi yksityiskohtia heti alussa. Pidä sen sijaan yllä jännitystä ja anna asiakkaidesi ihmetellä mahdollisuuksia.
  • Seuraa asiakkaita – Varmista, että kerrot tarinasi itsevarmasti ja tavalla, joka saa asiakkaasi uppoutumaan kuuntelemaan siitä lisää.
  • Videoharjoitus – On aina hyvä mennä valmistautuneena. Näin ollen, ennen kuin esität asiakkaillesi, harjoittele tarinaa ja nauhoita itsesi saadaksesi itse palautetta.
  • Kiinnitä tarina aina positiiviseen lopputulokseen- Tarinan konfliktin ja loppuhuipennuksen ohella hyvä esitystarina opettaa aina jotain asiakkaille.

Unohtumaton esitys koostuu sekoituksesta vakuuttavuutta ja oikeiden temppujen tuntemusta. Rakenna diakansiosi Slide Modelin wow-arvoisilla esityspohjilla ja pidä ne esityksissäsi loistavasti. Pidä mielessä kaikki edellä jaetut vinkit, jotta yleisösi pysyy koukussa esityksen loppuun asti. Saatat myös saada seisovia aplodeja!

Uusimmat lähettäjältä Blog