Jazzjournalismin tähdet: Parhaat jazz-toimittajat 2023

7 minuuttia luettu

Musiikkijournalismissa on monia suuntia. Niiden joukossa on vakava jazzjournalismi, joka on tarkoitettu ensisijaisesti muusikoille, musiikkikriitikoille, taiteilijoille, ylipäätään luoville ihmisille. Kerromme niistä tunnetuimmista.

Build Positive Online Reputation & Remove Negative from SERP

Top jazz-toimittajat 2023

Allen Morrison

Allen Morrison on musiikkitoimittaja, jazzkriitikko, opettaja ja muusikko. Hän on haastatellut monia johtavia jazz- ja popmuusikoita. Allen on DownBeat- ja Jazz Times -lehtien säännöllinen kolumnisti, ja hän raportoi festivaaleista eri puolilla maailmaa, kuten Toronto Jazz Festivalista Kanadassa ja MIMO-festivaalista Brasiliassa. Hänen musiikkia käsitteleviä artikkeleitaan on julkaistu The Guardianissa, Jazzizissa, Departuresissa ja American Songwriterissa.

Allen on luennoinut jazzin historiasta Cunardin Queen Mary 2 -aluksella osana Cunard Insights -valistusohjelmaa ja esiintynyt julkisissa kirjastoissa ja muissa paikoissa.

Allen yhdistää musiikkituntemuksensa laajaan kokemukseen journalismista, suhdetoiminnasta ja viestinnän johtamisesta työskennellessään yksityisellä ja julkisella sektorilla sekä voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa. Hän toimi uransa aikana aikakauslehtien toimittajana ja musiikkikriitikkona ja kirjoitti artikkeleita New York Timesiin, Wall Street Journaliin ja Newsdayyn. Allen on taitava pianisti, ja hänen intohimonsa on amerikkalainen populaarimusiikki. Hän tuntee kattavasti kaikki sen genret: popin, rockin, jazzin, countryn, bluesin tai minkä tahansa muun musiikin.

Marek Romanski

Marek opiskeli Varsovan yliopistossa. Toimittaja, musiikkikriitikko, vuodesta 2000 lähtien Jazz Forum -lehden päätoimittaja, radio-ohjelmien kirjoittaja. Promoottori, kulttuuritapahtumien juontaja, musiikin ystävä ilman genrerajoja, levyjen keräilijä.

Puolalaisessa Szczecinin kaupungissa järjestettiin vuonna 2019 Puolan jazzin historian ensimmäinen showcase (englannin kielen sanasta showcase, ”esittely”) – eli festivaali, jonka tarkoituksena ei ole houkutella laajaa yleisöä, vaan esitellä tietty joukko muusikoita musiikkialan ammattilaisille, jotka kutsutaan erityisesti tällaiseen tapahtumaan, myös ulkomailta.

Tapahtumaan osallistui kahdeksan nuorta joukkuetta, joista yksikään ei ole syntynyt aikaisemmin kuin tämän vuosikymmenen alkupuoliskolla. Heidät valitsi osallistumaan tiukka tuomaristo, johon kuului Jazz Forum -lehden henkilökunta, mukaan lukien lehden päätoimittaja Marek Romanski.

Matt Fripp

Matt Fripp on konserttitoimiston johtaja, Jazzfuel-blogin luoja. Valmistuttuaan Guildhall School of Musicista jazzin alalta Matt Fripp ryhtyi keikkojen järjestämiseen ja managerointiin. Ensimmäiset kuusi vuotta hän työskenteli lontoolaisessa konserttitoimistossa ja perusti sitten oman yrityksen. Tänä aikana hän on järjestänyt yli 1000 kansainvälistä konserttia lukuisille artisteille.

Organisoinnin lisäksi Matt pyörittää Jazzfuel.com-sivustoa, jossa hän jakaa ammatillisia neuvoja jazzmuusikoille ympäri maailmaa – sivusto tarjoaa ilmaisia artikkeleita ja suosituksia, haastatteluja alan johtajien kanssa sekä erilaisia ammatillisia palveluita, kuten mediatiedotuskampanjoiden konsultointia ja verkkokursseja.

Gary Giddins

Web-sivusto | Facebook

Hän on yhdysvaltalainen jazzkriitikko ja kirjailija, joka on tehnyt artikkeleita The Village Voice -lehteen vuodesta 1973 lähtien. Hänen kolumninsa ”Weather Bird” päättyi vuonna 2003. Vuonna 1986 Gary Giddins ja John Lewis perustivat American Jazz Orchestran, joka konsertoi jazz-repertuaaria käyttäen muun muassa Tony Bennettin kanssa. Giddins oli muusikko; näin ollen jonkinlaisen aineiston kirjoittaminen ammatistaan teki hänestä yhden alan suurimmista kirjoittajista.

Jim DeRogatis

Hän on suosittu yhdysvaltalainen musiikkikriitikko ja Sound Opinions -radio-ohjelman toinen juontaja. DeRogatis on kirjoittanut artikkeleita muun muassa Spin-, Guitar World- ja Modern Drummer -lehtiin, ja hän on toiminut viidentoista vuoden ajan Chicago Sun -lehden popmusiikkikriitikkona. -Times. Hän ei kuitenkaan ole musiikillisesti koulutettu. Kokemusta hän sai työstä ja ottamalla useita haastatteluja suosittujen laulajien ja esiintyjien kanssa.

Alex Ross

Web-sivusto

Hän on ”New Yorkerin” toimittaja. Vuonna 2007 hän julkaisi ensimmäisen kirjan nimeltä The Rest Is Noise: Listening to the Twentieth Century” Se oli omistettu musiikkikulttuurin historialle vuodesta 1900 lähtien. Se nousi New York Timesin vuoden 2007 Top 10 -kirjojen joukkoon ja sai National Book Critics Circle Award- ja Pulitzer-palkintoehdokkuudet. Kolme vuotta myöhemmin hän julkaisi toisen kirjansa nimeltä ”Listen to This.”

Leslie Conway Bangs

Hän oli yhdysvaltalainen musiikkikriitikko ja toimittaja, joka on kirjoittanut artikkeleita ”Rolling Stone” ja Creem -lehtiin. Hän aloitti uransa laatimalla negatiivisen arvostelun ja lähettämällä sen ”Rolling Stonelle”. Hän pyysi perusteluja siltä varalta, että lehti kieltäytyisi julkaisemasta aineistoa. Jo varhaisvuosista lähtien hän oli kiinnostunut jazzmuusikoista, kuten John Coltranesta ja Miles Davisista. Bangsin kritiikki oli täynnä kulttuuriviittauksia, ei vain rockmusiikkia vaan myös kirjallisuutta ja filosofiaa. Hänet tunnettiin radikaalista ja kriittisestä työskentelytyylistään.

Robert Christgau

Hän on vanhin yhdysvaltalainen tiedottaja ja musiikki-, toimittaja. Hän kirjoittaa artikkeleita ja arvosteluja jazz- ja rock-yhtyeistä ja sävellyksistä. Vuodesta 1972 hän työskenteli ”Newsdayn” musiikkikriitikkona, ja vuonna 1974 hän palasi ”The Village Voiceen” musiikkijohtajaksi. Christgau on kirjoittanut satunnaisesti Playboyhin, Spin-lehteen ja Creemiin. Hän aloitti myös jazzin opiskeluaikana, mutta palasi valmistuttuaan rockin pariin. Hän aloitti kuitenkin uransa urheilutoimittajana, mutta päätti myöhemmin siirtyä lähemmäs musiikkia. Vuonna 1967 hän johti Esquire-lehden musiikkipalstaa. Mutta tunnetuimmaksi hänestä tuli hänen kolumninsa ”Kuluttajien opas” ansiosta. Siinä hän loi arviointijärjestelmän jokaiselle musiikkialbumille. Sitä on julkaistu kuukausittain ”The Village Voice” -lehdessä vuodesta 1969 lähtien.

Journalistien työn merkitys

Jazz-journalismiin kuuluu monia tunnettuja henkilöitä musiikkimaailmasta. Nämä ovat ihmisiä, joilla on oma mielipiteensä maailman jazzin kehityksen analysoinnissa ja arvioinnissa.

Etenkin näiden ihmisten mielipide on erityisen arvokas, sillä heillä on laaja ammatillinen näkemys ja he osaavat arvioida hyvin asiantuntevasti kaikkia musiikkimaailman suuntauksia.

Uusimmat lähettäjältä Blog